گزارش پایگاه خبری الجزیره از شلیک های تصادفی به هواپیماهای مسافربری در جهان

  3981022071 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

پایگاه خبری الجزیره در گزارش جدید خود به سابقه شلیک های تصادفی به هواپیماهای مسافربری پرداخته است.

گزارش پایگاه خبری الجزیره از شلیک های تصادفی به هواپیماهای مسافربری در جهان

به گزارش الف صبح روز چهارشنبه(18 دی ماه)، یک فروند هواپیمای خطوط هوایی اوکراین، اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه امام خمینی(ره)، در نزدیکی شهریار سقوط کرد. در این حادثه، 176 نفر که اکثر آن ها ایرانی بودند جان خود را از دست دادند. در ابتدا، آتش گرفتن موتور این هواپیما به عنوان دلیل اصلی سقوط آن ذکر شد با این حال، اندکی بعد، ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه ای اعلام کرد: این هواپیمای مسافربری به اشتباه از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران هدفِ موشک ضدهوایی قرار گرفته است.

سردار حاجی زاده فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است: اندکی پیش از هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی، سامانه پدافندی کشور به علت حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد و وجود این احتمال که آمریکایی ها هم بخواهند اقدامی نظامی علیه کشورمان به راه بیندازند، در آماده باش کامل به سر می برد. متاسفانه، در حادثه سقوط هواپیمای خطوط هوایی اوکراین، نیروهای پدافندی، هواپیمای مورد نظر را موشک کروز تشخیص داده و به سمت آن شلیک کرده اند. امری که منجر به وقوع فاجعه ای بزرگ شده است. در این حادثه هوایی، 176 نفر جان خود را از دست دادند که اکثر آن ها اتباع ایرانی بودند. از این رو، با توجه به رخدادِ این سانحه، نگاهی می اندازیم به نمونه های مشابه تاریخی که در آن ها هواپیماهای مسافربری به اشتباه هدفِ موشک قرار گرفته اند.

پایگاه خبری الجزیره در گزارش جدید خود به سابقه شلیک های تصادفی به هواپیماهای مسافربری پرداخته است:

اوکراین-298 نفر کشته

در 17 جولای 2014، پرواز MH17 خطوط هوایی مالزی در شرق اوکراین و در حالی که از آمستردام پایتخت هلند عازم کوالالامپور بود، هدفِ موشک قرار گرفت. تمامی 298 مسافر و خدمه این هواپیما بر اثر این سانحه جان خود را از دست دادند. 193 نفر از مسافران این هواپیما از اتباع هلندی بودند. مقام های دولت اوکراین و شورشیان جدائی طلب طرفدار روسیه که در آن زمان برای در کنترل گرفتن شرق اوکراین می جنگیدند، یکدیگر را متهم به هدف قرار دادنِ این هواپیمای مسافربری با موشک کردند.

در سال 2019، دادستان های هلندی 4 مظنون به دست داشتن در این حادثه را نام بردند که در میان آن ها، سه عضو سابق نیروهای مسلح روسیه حضور داشتند.

سومالی: 11 نفر کشته

در 23 مارس سال 2007، یک هواپیمای باربری ایولوشینِ II-76 که به خطوط هوایی بلاروس تعلق داشت، اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه در موگادیشو پایتخت سومالی، هدف راکت قرار گرفت و سقوط کرد. این سانحه منجر به کشته شدن 11 نفر شد. این هواپیما حاملِ مهندسان و تکنسین های بلاروسی بود که به سومالی سفر کرده بودند تا هواپیمای دیگری را که دو هفته قبل هدفِ یک موشک قرار گرفته بود، تعمیر کنند. 

دریای سیاه: 78 نفر کشته

4 اکتبر سال 2001، یک فروند هواپیمای خطوط هوایی روسیه که یک توپولوفِ 154 بود و از تل آویو عازم نووسیبرسک در روسیه بود، در نیمه شب و بر فراز دریای سیاه، منفجر شد. این پرواز حامل 78 نفر بود که بیشتر آن ها تابعیت رژیم صهیونیستی را داشتند. این حادثه هوایی در فاصله ای کمتر از 300 کیلومتر از سواحل اوکراین اتفاق افتاد. یک هفته بعد، دولت اوکراین اعتراف کرد که این فاجعه به دلیل شلیک اشتباهی یک موشک به این هواپیما اتفاق افتاده است.

ایران: 290 نفر کشته

در 3 جولای سال 1988، یک هواپیمای ایرباس  A-300 متعلق به خطوط هوایی ایران که از بندرعباس عازم دوبی در امارات متحده عربی بود، در آب های سرزمینی ایران در خلیج فارس، هدف حمله موشکی از جانب ناو یو اس اس وینسنس قرار گرفت که در حال گشت زنی در تنگه هرمز بود.

مقام های آمریکایی اندکی پس از این واقعه گفتند که این هواپیما را با یک جنگنده اشتباه گرفته بودند.تمامی 290 مسافر و خدمه این هواپیما جان خود را بر اثر این سانحه از دست دادند. در میان جان باختگان این حادثه، 66 کودک نیز حضور داشتند.

ایالات متحده آمریکا در آن زمان، در جریان روند قضایی که از سوی دیوان بین المللی دادگستری پیگیری می شد، به ایران 101.8 میلیون دلار غرامت پرداخت کرد. با این حال، آمریکایی ها هیچ وقت نه مسوولیت این اقدام خود را پذیرفتند و نه به صورت رسمی از ایرانی ها عذرخواهی کردند. ایالات متحده آمریکا بعد از وقوع این سانحه هوایی، به فرمانده ناو یو اس اس وینسنس کاپیتان ویل راجرز مدال افتخار داد.

 

ساخالین، روسیه: 269 نفر کشته

در 1 سپتامبر 1983، یک فروند هواپیمای بوئینگ 747 متعلق به خطوط هوایی کره جنوبی توسط جنگنده های ارتش شوروی بر فراز جزیره ساخالین هدف حمله قرار گرفت. تمامی 269 سرنشین و خدمه این پرواز به محض وقوع حمله، جان خود را از دست دادند. مقام های شوروی 5 روز پس از وقوع این حادثه اعتراف کردند که هواپیمای خطوط هوایی کره جنوبی به اشتباه توسط آن ها هدف قرار گرفته شده و ساقط شده است.

صحرای سینا: 108 نفر کشته

در 21 فوریه 1973، یک فروند هواپیمای بوئینگ 727 خطوط هوایی لیبی که از طرابلس(پایتخت لیبی)، عازم قاهره پایتخت مصر بود، توسط جنگنده های رژیم صهیونیستی بر فراز صحرای سینا هدف حمله قرار گرفت و ساقط شد. این هواپیما در هنگام وقوع سانحه، حامل 112 نفر بود که 108 نفر جان خود را از دست دادند. جنگنده های رژیم صهیونیستی در آن زمان مناطقی را در صحرای سینا در اشغال خود داشتند که به محض پرواز هواپیما بر فرازِ تاسیسات نظامی خود در سینای اشغالی، اقدام به حمله به آن کردند. مقام های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که زمانی اقدام به شلیک موشک به سمت هواپیمای خطوط هوایی لیبی کردند که از فرمان آن ها مبنی بر فرود فوری روی زمین خودداری ورزید. 

 

 

 

*لینک: https://www.aljazeera.com/news/2020/01/planes-brought-missiles-1973-200110010444931.html

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۸۶۲۴۴۱۱:۵۶:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
این سانحه هوایی اولین بار نبود که اتفاق افتاد و آخرین بار هم نخواهد بود اما باید از این حادثه درس عبرت بگیریم و در شرایط جنگی و حساس تمام پروازهای مسافری را کنسل کنیم.
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۲۸۶۶۰۷۱۳:۳۶:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
هرچند امریکا نقش مستقیم در کشته شدن شرکت کنندگان در مراسم تشییع کرمان و حادثه سقوط هواپیمای مسافر بر اکراینی نداشته ولی از انجا که مسبب اصلی اتفاقات اخیر ناشی از ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می باشد ما قطعا در زمان و مکان خودش انتقام این خون های به ناحق ریخته شده را از ترامپ خوک کثیف و نتانیاهو سگ هار خواهیم گرفت
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۲۸۷۴۷۷۱۹:۱۹:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
همانگونه که نیروهای نظامی ما وحشت در دل دشمنان انداختند مراجع عظام ما نیز باید با صدور فتوا و قوه قضاییه با صدور حکم وحشتی مضاعف در دل دشمنان انداخت
ناشناس۱۲۸۷۴۸۳۱۹:۲۲:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
چرا مرکز نظامی حساس دقیقا کنار لاین فرودگاه با اون همه پرواز قرار داره؟
ناشناس۱۲۸۶۲۵۰۱۱:۵۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
دولت و وزارت راه باید پاسخگو باشند که چرا به درخواست سپاه برای کلییر کردن فضای کشور عمل نکرده اند ؟!
جلالی۱۲۸۶۷۰۳۱۴:۰۱:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
یک پاسخ بسیار کوبنده به طراح ترورهای جهان رژیم اشغال گر قدس میتواند مرحمی باشد بر زخم های روحی ملت ایران نیروهای رزمنده منتظریم
ناشناس۱۲۸۶۷۳۶۱۴:۱۲:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
با اين حساب "مقامات بالا" ی سردا حاجی زاده، دولت و وزارت راه هستند!
شهاب۱۲۸۷۱۳۸۱۶:۳۹:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
ظاهرا از نظر شما مقامات مسئول هواپیمایی کشور خارج از دولت هستند!!!
مهران۱۲۸۸۴۶۹۰۹:۲۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
ماده ده قانون هواپیمایی کشور هیئت دولت در مواقع حساس نظامی و امنیتی با اعلام به این سازمان میتواند پرواز ها رو کنسل کند
ناشناس۱۲۸۶۷۵۴۱۴:۱۷:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
ترامپ و نتانیاهو باید وضعیت ذلت بار سلمان رشدی را پیدا کنند تا پیش از مرگ هر لحظه بفکر به درک واصل شدن باشند و آرامش نداشته باشند
ناشناس۱۲۸۶۹۳۱۱۵:۱۸:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
یعنی الان میگی ستاد کل نیروهای مسلح به وزیر راه گفته در این شرایط جنگی پروازها رو کنسل کن ولی وزیر دولت گفته همینی که هست ؟!!!
ناشناس۱۲۸۶۹۵۰۱۵:۲۶:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
تعطیلی پرواز ها به درخواست نهاد های امنیتی و نظامی کشور هستش جناب سردار حاجی زاده درخواستشون رو به مافوق خود انتقال داده نه نهادهای که شما گفتین
ناشناس۱۲۸۷۰۲۹۱۵:۵۷:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
تصمیم سپاه پاسداران برای متوقف نکردن پروازهای مسافربری، یک تدبیر نظامی برای استفاده از هواپیماهای مسافربری درحال پرواز به عنوان سپری بازدارنده در برابر اقدام متقابل نیروهای امریکایی بوده است
ناشناس۱۲۸۶۲۶۰۱۲:۰۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
تنها ذکر ببخشید و عذرخواهی، این غم جانسوز را از دل ایرانیان نمی زداید.
ناشناس۱۲۸۶۸۴۴۱۴:۵۲:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
از حسن و اسحاق که باعث شدت امریکا گستاخ شود و دست به ترور فرماندهان ما بزند بسیار بسیار ملولیم
ناشناس۱۲۸۷۳۴۴۱۸:۲۴:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
فرافکنی نکنید
ناشناس۱۲۸۶۸۵۴۱۴:۵۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
وزیر راه خودش باید شخصا استعفا میداد
ناشناس۱۲۸۷۳۷۰۱۸:۳۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
شما بگو چکار باید کرد باهوش
ناشناس۱۲۸۶۲۷۰۱۲:۰۴:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
عمده مشکلات کشور بدلیل تصمیمات غلط و نادرست دولت روحانی است در حوادث آبان ماه که نتیجه بی تدبیری دولت بود تعداد زیادی کشته شدند و در مراسم تشییع سردار سلیمانی به دلیل عدم برنامه ریزی 50 نفر در کرمان جان باختن و در شرایط جنگی به دلیل لغو نکردن پروازهای مسافربری 140 نفر از عزیزان جان خود را از دست دادند.
ناشناس۱۲۸۶۲۷۲۱۲:۰۵:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
اشتباه های تلخی است.
ناشناس۱۲۸۶۳۴۷۱۲:۲۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
شلیک تصادفی یک چیز است و پنهان کاری و دروغ گفتن چیزی دیگر. هر دویش مردم را بسیار ناراحت کرد اما دومی درد مردم را دو افزون کرد
ناشناس۱۲۸۷۵۸۱۲۰:۰۰:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
فرآیند طولانی شدن اعلام دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی را ضرورت بررسی همه عوامل از جمله اقدامات احتمالی دشمن از جمله «جمینگ»، «هک سیستم‌ها»، «موضوع نفوذ» و عوامل مرتبط دیگر بوده است.
حامد۱۲۸۶۳۸۹۱۲:۳۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
لطفا گزارشی از حوادث ،سوانح و بلایای طبیعی از زمان شروع دولت تدبیر و امید تا کنون تهیه و نشر کنید . با تشکر
ناشناس۱۲۸۶۶۳۸۱۳:۴۴:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
اندکی بعد اعلام کردند؟؟؟
ناشناس۱۲۸۶۹۷۶۱۵:۴۱:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
این اتفاق بسیار تلخ و غمناک بود خواهشن هی دنبال توجیه کار نباشید
ناشناس۱۲۸۷۰۱۹۱۵:۵۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
هیچ تضمینی برای درست بودن این توجیهات نیست چون مشخص نیست فردا باید در انتظار چه ترجیه جدیدی بود
ناشناس۱۲۸۷۱۴۱۱۶:۴۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
جالبه که اراده کنیم اینترنت رو می‌بندیم ولی آسمان دست ما نیست.
ناشناس۱۲۸۷۲۷۳۱۷:۴۲:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
۸۰ درصد موارد روسیه پای کار بوده است.
ناشناس۱۲۸۷۳۲۲۱۸:۱۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
فرودگاه مسافری و پایگاه نظامی حساس نمی تواند کنار هم باشند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین