جزئیات دیدارهای عبدالمهدی در اقلیم کردستان عراق

گروه سیاسی الف،   3981021085

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق امروز شنبه در یک سفر رسمی و در راس هیئت بلندپایه وارد اربیل شد و مسرور بارزانی نخست وزیر و نچیروان بارزانی رئیس اقلیم و دیگر مسئولان این منطقه دیدار کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از شبکه السومریه،  دولت محلی اقلیم کردستان عراق امروز شنبه جزئیات نشست مسرور بارزانی نخست وزیر این منطقه با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق را اعلام کرد. عبدالمهدی تاکید کرده است اساس و پایه خوبی برای حل مشکلات میان اربیل و بغداد فراهم شده است.

در بیانیه دولت اقلیم آمده است مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان امروز شنبه از عادل عبدالمهدی نخست وزیر  عراق استقبال کرد که امروز در یک سفر رسمی و در راس هیئت بلندپایه شامل شماری از وزیران و مسئولان وارد اربیل شد.

این بیانیه افزود در خلال نشستی که میان نخست وزیر اقلیم و هیئت دولت فدرال به ریاست عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق برگزار شد، به آخرین تحولات عراق و منطقه و روابط میان دو طرف پرداخته شد.

این بیانیه آورده است عبدالمهدی در این دیدار گفت اساس و پایه خوبی برای تفاهم و حل مشکلات میان اقلیم کردستان و  دولت فدرال و فرصتی برای حل همه مشکلات در راستای منافع همه عراقی‌ها فراهم شده است.

بر اساس این بیانیه، بارزانی هم بر ضرورت حل تمام مشکلات موجود میان اقلیم کردستان و دولت مرکزی از طریق اجرای تفاهمات به دست آمده میان طرفین تاکید کرد.

این بیانیه آورده است : بارزانی گفت اجرای این تفاهمات به تصمیم و اراده جدی نیاز دارد تا همه مسائل مورد اختلاف حل و فصل شود. بارزانی افزود گروه داعش همچنان تهدیدی جدی برای عراق به شمار می‌رود و دو طرف باید با کمک ائتلاف بین المللی، هماهنگی میان خود را افزایش دهند.

دو طرف بر اساس این بیانیه بر اهمیت دور نگه داشته شدن عراق از نزاعات خارجی و نیز ضرورت اینکه عراق روابط متوازن و برابری با همه داشته باشد، تاکید کردند.

هیئت رسمی دولت عراق به ریاست عادل عبدالمهدی به اقلیم کردستان سفر کرد که مقاماتی همچون فواد حسین معاون نخست وزیر و وزیر دارایی، محمدعلی الحکیم وزیرخارجه، نوری الدلیمی وزیر برنامه ریزی، قصی السهیل وزیر آموزش و پژوهش علمی، مصطفی  الکاظمی رئیس سازمان اطلاعات ملی، عبدالحسنین الهنین مشاور نخست وزیر و سرلشکر عبدالامیر یار الله معاون فرمانده عملیات مشترک، عبدالمهدی را دراین سفر همراهی کرده‌اند.

قباد طالبانی معاون نخست وزیر و برخی مسئولان دیگر اقلیم کردستان در دیدار با نخست وزیر عراق و هیئت همراه وی حضور داشتند.

دیدار عبدالمهدی با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم

عادل عبدالمهدی در ادامه برنامه سفر خود در اقلیم کردستان عراق به دیدار نچیروان بارزانی رئیس اقلیم رفت.

بر اساس بیانیه دفتر عبدالمهدی، نخست وزیر عراق امروز شنبه با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان دیدار کرد که طی آن تصمیم دولت و پارلمان برای عقب نشینی نظامیان بیگانه از عراق بررسی شد.بارزانی هم تاکید کرد هر تصمیمی که دولت فدرال بگیرد، تصمیم اقلیم هم همان خواهد بود.

در این بیانیه آمده است عادل عبدالمهدی نخست وزیر امروز شنبه در  اربیل با نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان دیدار کرد که طی آن بر سیاست ثابت دولت مبنی بر برقراری بهترین روابط با همه و تحولات عراق وموضع دولت در قبال نزاعی که منطقه شاهد آن است و خطرات آن برای امنیت و ثبات و نیز تصمیم دولت و پارلمان درباره عقب نشینی نظامیان بیگانه از عراق و دیدگاه دولت برای ادامه روابط با همگان به گونه‌ای که وحدت، ثبات و حاکمیت عراق و ایستادن در برابر تروریسم را حفظ کند، تاکید کرد.

این بیانیه آورده است : قدرت عراق قدرت  همه مناطق و فرزندانش از جمله اقلیم و قدرت اقلیم، قدرت همه عراق است و ما امروز برای رایزنی در خصوص روابط دولت فدرال و اقلیم کردستان و تمام آنچه منافع و حال و آینده عراق و حاکمیت آن را حفظ می‌کند و نیز برای رایزنی درباره مقابله با باند تروریستی داعش به اینجا ‌آمده‌ایم و اینکه در تمام زمینه‌ها  همکاری کنیم و تمام مشکلات و چالش‌های داخلی و خارجی مشترک را تحت سقف قانون اساسی پشت سر بگذاریم.

از سوی دیگر دیگر نچیروان بارزانی هم گفت موضع اقلیم کردستان همراه و همسو با منافع عراق است و هر تصمیمی که دولت فدرال اتخاذ کند، تصمیم ما هم خواهد بود.

عبدالمهدی همچنین با مسعود بارزانی رئیس سابق اقلیم کردستان و رئیس حزب دموکرات دیدار کرد.

عادل عبدالمهدی همچنین درگذشت سلطان قابوس پادشاه عمان را تسلیت گفت و وی را فردی با مشی میانه‌روی و اعتدال توصیف کرد.

خبر دیگر اینکه نشست پارلمان عراق با حضور 185 نماینده به ریاست الکعبی معاون محمد الحلبوسی رئیس پارلمان برگزار شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین