آمریکا از بیم توافقنامه اقتصادی بزرگ پکن-بغداد عراق را ناآرام کرد

گروه جهان الف،   3981018155

عضو پارلمان عراق اعلام کرد که خشم آمریکا و امارات از اجرای توافقنامه اقتصادی بزرگ میان پکن-بغداد و پیوستن عراق به جاده ابریشم جدید، این کشورها را به مدیریت اعتراضات خشونت بار خیابانی در عراق کشاند.

به گزارش فارس، «عالیه نصیف» عضو پارلمان عراق گفت که هدف آمریکا از ایجاد هرج و مرج در عراق ، جلوگیری از اجرای توافقنامه اقتصادی میان پکن و بغداد است که شامل بازسازی عراق در ازای تضمین‌های نفتی است و مهم‌ترین پروژه آن اقدام چین در توسعه بندر بزرگ «فاو» است که باعث می‌شود بنادر خلیج فارس به ویژه امارات تقریبا بیکار شوند.

به گزارش پایگاه خبری موازین نیوز، نصیف در بیانیه‌ای اعلام کرد: همه اتفاقاتی که در عراق رخ داده و هنوز هم در جریان است، با اجرای توافقنامه اقتصادی میان پکن و بغداد (نفت در ازای ساخت و ساز) همزمان شد؛ توافقنامه‌ای که بر اساس آن چین از عراق نفت وارد می‌کند و در مقابل اجرای  پروژه‌های زیربنایی مانند ساخت بزرگراه‌ها، بنادر، قطار سریع السیر، بیمارستان‌ها، مدارس، شهرهای صنعتی و کشاورزی مدرن، راه‌های شوسه در بغداد، بصره  و بقیه استان‌ها، مترو  و تولید بنزین، نفت و برق را بر عهده می‌گیرد.

در این بیانیه آمده است: توافقنامه مالی مذکور تا زمانی که عراق به تعهدات نفتی خود با چین متعهد باشد هیچ گونه قرضی برای عراق ایجاد نمی‌کند، بلکه چین در ازای تضمین اخذ سهم اندکی از نفت عراق  شرکت‌های خود را در عراق فعال می‌کند و این توافق تا بیست سال تمدید می‌شود.

به گفته عضو پارلمان عراق، مهم ترین نکته در توافق میان بغداد و  چین این است که همان شرکتی که بندر شانگهای را احداث کرده می‌خواهد بندر "فاو" را  در عراق بسازد که حلقه انتقال اصلی در مسیر جاده جدید ابریشم است که شرق را با گذشت از عراق به اروپا متصل می‌کند.

وی با اشاره به تاثیر توسعه بندر فاو بر تحلیل فعالیت بنادر مهمی در حاشیه خلیج فارس طی 10 سال آینده، گفت:  با تمام شدن این پروژه بنادر امارات به ویرانه‌ای متروکه مبدل می‌شوند، زیرا جاده ابریشم از عراق می‌گذرد و امارات پیشتر هم به همین دلایل در سرنگونی دولت نواز شریف سهیم بود، زیرا شریف با چین برای احداث بندر گوادر پاکستان به توافق رسیده بود که این امر می‌توانست بر بندر دبی به عنوان نقطه محوری در تجارت میان شرق و غرب تاثیر گذارد؛ اما تهدید بندر فاو برای بنادر امارات بیشتر است، زیرا نقطه اتصال اروپا محسوب می‌شود.

نصیف  بر همین اساس تصادفی و غیر برنامه ریزی شده بودن اتفاقات چند ماهه اخیر در عراق را غیرممکن خواند و گفت: قرار بود اخیرا یک همایش گسترده با حضور بیش از 40 شرکت چینی بزرگ به مدت چهار روز و با مشارکت شرکت ها، دانشگاه ها وزارتخانه ها و استانداری های عراق در بغداد برگزار شود اما با جلسات کوچک و کارگاه‌های مختلف جایگزین شد.

عضو پارلمان عراق گفت:« آمریکا امروز به خواست کشورهایی عربی از حوزه خلیج (فارس) و از جمله امارات به دنبال مجازات عراق است، زیرا چنین توافقنامه‌هایی با چین به منافع این کشورها آسیب خواهد زد و در نتیجه عراق را درگیر هرج و مرج کردند تا در نهایت به صحنه جنگی مبدل شود و نگذارند این کشور از ثروت‌های نفتی خود استفاده کند و آن را از پروژه‌های توسعه محروم کند.»

توافقنامه اقتصادی۵۰۰ میلیارد دلاری میان عراق و چین در سفرپنج روزه عادل عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق به پکن  به امضای دو کشور رسید  تا عراق را از سلطه توافقنامه‌های تجاری با آمریکا آزاد کند و اعتراضات عراق هم دقیقا از اول اکتبر(نهم مهر ماه) همزمان با اجرای این توافق کلید خورد.

این توافقنامه اقتصادی میان عراق و چین با خشم آمریکا و امارات روبه رو شد. رسانه‌های عراق هم بارها از تلاش‌های مخفی امارات عربی متحده برای ناکام گذاشتن این توافقنامه اقتصادی پرده برداشتند و گفتند ابوظبی در همین راستا از اعتراضات خیابانی عراق حمایت می‌کند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین