بازتاب حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی ها در عراق

گروه جهان الف،   3981018092

حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دو پایگاه مهم آمریکایی ها در عراق بازتاب گسترده ای در رسانه های مهم جهان داشت.

بازتاب حمله موشکی سپاه به پایگاه آمریکایی ها در عراق

سی ان ان:

با حملات موشکی ایران، دونالد ترامپ با بزرگ ترین امتحان ریاست جمهوری اش مواجه شده است. این حملات چالشی مستقیم علیه ترامپ است که روز سه شنبه هم ایران را تهدید کرده بود. درست چند ساعت پس از آن بود که حملات ایران شروع شد. در حقیقت ایران با این حملات، تهدیدات ترامپ را به هیچ گرفت. پهبادها و بالگردهای جنگی در حال گشت زنی برفراز پایگاه های آمریکایی در عراق هستند. یک فروند هواپیمای جنگی AC-130 در مرکز بغداد به پرواز درآمده و بخشی از مرکز شهر از جمله منطقه سبز را تحت پوشش قرار داده است. این حملات موشکی از معدود موارد آتش باری بین ایران و آمریکا بود، اما به آن شدت که انتظار می رفت، نبود. اگر نظر ترامپ هم همین باشد، این مساله مسیری است برای کاهش بحران کنونی است. 

الجزیره: 

سفارت آمریکا در امارات عربی متحده می گوید، به دنبال حملات موشکی ایران به پایگاه عین الاسد در شمال عراق، آرایش نظامی خود را حفظ کرده است. به دنبال این حملات و از بیم بروز جنگ و اختلال در نقل و انتقال نفت از خلیج فارس، بهای نفت افزایش یافت در حالی که ارزش سهام در بازارهای جهانی به شدت سقوط کرد. 

سی ان بی سی:

حملات ایران "بسیار سریع، "بسیار غضب آلود" بوده و به احتمال قوی می تواند اوضاع را غیر قابل کنترل کند. 

گاردین:

علایم اولیه انتقام سختی که ایران برای ترور قاسم سلیمانی وعده اش را داده بود، با حملات موشکی ایران به پایگاه عراقیِ محل استقرار نیروهای آمریکایی دیده شد. این حملات فرصتی برای تندروهای دولت آمریکا است تا جنگ خود را با ایران تشدید کرده و در عین حال مسیری باریک برای خروج از تنش ها است. به نظر می رسد این حملات بادقت برنامه ریزی شده بود تا از تلفات نیروهای آمریکایی جلوگیری شود. 

ان بی سی نیوز:

منابع امنیتی سابق می گویند نیروهای آمریکایی در پایگاه های عراق به احتمال قوی پیش از حملات موشکی ایران، هشدار دریافت کرده بودند. این مساله به مدد تجهیزات رهگیری و هشدار رخ داده است. 

میلیتاری تایمز (تایمز نظامی):

دو منبع که از تحولات مرتبط اطلاعات مستقیم دارند، به میلیتاری تایمز گرفته اند برآوردهای اولیه نشان می دهد در این حملات آمریکایی ها هیچ تلفاتی نداشتند. در حالی که پنتاگون و فرماندهی مرکزی آمریکا هیچ ارزیابی رسمی از خسارات و تلفات ارائه نکرده اند، یک مقام وزارت دفاع به این نشریه گفت ایران 15 موشک به  پایگاه ها پرتاب کرد که 10 فروند آن به پایگاه عین الاسد اصابت کرد، یک موشک به فرودگاه اربیل در شمال برخورد و چهار فروند دیگر در پرواز عمل نکرد. 

بی بی سی:

این حادثه مستقیم ترین حملات ایران به آمریکا از زمان اشغال سفارت آن در تهران در سال 1979 است. سپاه پاسداران می گوید این حملات به تلافی ترور قاسم سلیمانی صورت گرفت و از طرفی به متحدان آمریکا هشدار داد در صورتی که به آمریکا برای حمله به ایران پایگاه بدهند، هدف قرار خواهند گرفت. این در حالی است که سردار محمد باقری رئیس ستاد مشترک گفت حملات موشکی "بخشی کوچک" از توانمندی نیروهای مسلح ایران است. در همین حال محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توئیتی مدعی شد این حملات دفاع از خود بوده و ایران قصد جنگ ندارد. سردبیر بی بی سی در امورخاورمیانه – مستقر در بغداد – می گوید این توئیت ها ظاهرا نشان می دهد که ایران با حملات تلافی جویانه خود، خواستار محدود کردن تشنج ها است. 

لس آنجلس تایمز: 

ایران پایگاه های محل استقرار نیروهای آمریکایی را در عراق هدف حملات موشکی قرار داد و اعلام کرد این اقدام، آغاز حملات تلافی جویانه تهران در خصوص ترور قاسم سلیمانی است. 

در همین حال دونالد ترامپ در توئیتی گفت اوضاع خوب است. 

نامزدهای دمکرات انتخابات با اعلام حمایت از سربازان آمریکایی از رهبران ایران و آمریکا خواسته اند، مانع از تشدید تنش ها شوند. 

تایم: 

حملات انتقام جویانه چهارشنبه تنها چند ساعت پس از آن به وقوع پیوست که جمعیتی کثیر از ایرانی ها به عزای سردار سلیمانی نشسته و در مراسم تشییع جنازه اش شرکت کردند. در همین حال آمریکا همچنان در حال تقویت حضور خود در منطقه بوده و در خصوص تهدید ایران علیه آبراههای منطقه که محل حیاتی انتقال انرژی است، هشدار داده است. سفارت خانه ها و کنسولگری های آمریکا از آسیا تا آفریقا و اروپا، هشدارهای امنیتی به آمریکایی ها داده اند. سازمان هواپیمایی آمریکا هم در خصوص "یک اشتباه محاسباتی و یا اشتباه در تعیین موقعیت" هواپیماهای غیرنظامی در خلیج فارس هشدار داده است. 

فاکس نیوز: 

ایران 15 فروند موشک به عراق شلیک کرده و نیروهای آمریکایی و ائتلاف را هدف قرار داد. این اقدام تلافی جویانه گسترده رژیم بعد از حملات هوایی آمریکا در هفته گذشته است که در آن ژنرال قاسم سلیمانی کشته شد. 

پولیتیکو: 

حملات موشکی ایران در اوایل روز چهارشنبه که وزارت دفاع آمریکا آن را تایید کرده است، دو کشور را در مسیری به سمت جنگ تمام عیار پس از سال ها تنش قرار داده است. شاید بتوان گفت این بزرگ ترین بحران بین المللی است که ترامپ را در بوته آزمایش قرار داده است به ویژه در زمانی که وی احتمالا در سنا با استیضاح مواجه خواهد شد. 

یو اس ای تودی: 

به دنبال این حملات موشکی، نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نشستی با نمایندگان دمکرات شرکت کرد و به گفته منابع حاضر در نشسست، گفت "باید دعا کنیم." پلوسی پس از آن در توئیتی بر لزوم حفظ امنیت نظامیان آمریکایی تاکید کرد. 

دیلی تلگراف: 

در اقدامی که ظاهرا تلاشِ تهران برای آرام کردن اوضاع است، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در توئیتی اعلام کرد ما دنبال تشدید بحران و یا جنگ نیستیم. ما از هر تجاوزی، از خود دفاع می کنیم. در همین حال آیت الله خامنه ای رهبر ایران از حملات موشک به عنوان یک "سیلی بر صورت" واشنگتن یاد کرد. وی تصریح کرد که آمریکا شاید "بازوی سلیمانی را قطع کرده باشد" ولی ایران با "قطع کردن پاهایتان" در منطقه خاورمیانه، پاسخ خواهد داد. 

تایمز اسرائیل: 

به دنبال حملات موشکی ایران، دونالد ترامپ مشخص نکرده است که آیا این اقدام را تلافی خواهد کرد یا نه. وی در عوض مخفی شد و در توئیتی گفت: "همه چیز خوب است!"

نشریه هیل: 

سناتور جمهوری خواه، لیندسی گراهام که از دستیاران ارشد دونالد ترامپ است، تصمیم ایران را برای حملات موشکی، "اقدام جنگی" خواند و گفت اگر ایران عقب نشینی نکند از تجارت نفت کنارگذاشته خواهد شد. وی گفت رئیس جمهور براساس بند دوم قانون اساسی تمام اختیارات لازم را (برای پاسخ گویی) دارد. ترامپ باید بر تلاش هایش برای اقدامت بازدارنده تمرکز کند، و نه "تغییر رژیم."

رویترز: 

یک مقام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت این ائتلاف تعدادی از مربیان نظامی خود را از عراق خارج می کند. کانادا هم اعلام کرد به دلیل نگرانی های امنیتی، تعدادی از 500 نیروی نظامی خود را موقتا از عراق به کویت منتقل می کند. 

جروزالم پست: 

در حالی که ایران با بیش از ده فروند موشک، یک پایگاه نظامی آمریکایی ها را در شمال عراق هدف قرار داده است، دونالد ترامپی می گوید "همه چیز خوب است." 

بلومبرگ: 

ایران با پرتاب بیش از ده فروند موشک به یک پایگاه نظامی آمریکا در عراق، اقدام آمریکایی ها را در ترور قاسم سلیمانی جبران کرده است. این حمله خطر اقدام بیشتر را از جناب دونالد ترامپ درپی خواهد داشت. به دنبال این حملات، بهای نفت در بازارهای جهانی افزایش یافت و ارزش سهام سقوط کرد. 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین