تشییع باشکوه سردار سلیمانی در کرمان/ درگذشت تعدادی از حاضران بر اثر ازدحام/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره دستور رهبری برای انتقام سخت

گروه سیاسی الف،   3981017152 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

تشییع باشکوه سردار سلیمانی در کرمان/ درگذشت تعدادی از حاضران بر اثر ازدحام/ ادعای نیویورک‌تایمز درباره دستور رهبری برای انتقام سخت

تشییع باشکوه سردار سلیمانی در کرمان/ درگذشت تعدادی از حاضران بر اثر ازدحام

مراسم تشییع و تدفین سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با حضور گسترده مردم در کرمان برگزار شد. اما آنچه این حضور باشکوه را تلخ کرد جان‌باختن تعدادی از حاضران به‌دلیل ازدحام بود. بر مبنای گزارش‌های رسمی بیش از ۵۰ نفر در این مراسم جان باختند و بیش از ۲۰۰ نفر نیز مصدوم شدند.

البته با توجه به ازدحام فوق‌العاده جمعیت، مشکلاتی برای برخی از حاضران به‌وجود بیاید اما مرگ تعدادی از هموطنان اتفاقی بود که با برنامه‌ریزی درست می‌شد جلوی آن را گرفت. به نظر می‌رسد متاسفانه این بار هم شاهد بی‌توجهی برخی از مسئولین و عدم برنامه‌ریزی مناسب توسط ایشان بودیم. با توجه به حضور میلیونی مردم عزیز در مراسم تشییع این شهید عالیقدر در اهواز، مشهد، تهران و قم می‌بایست برنامه‌ریزی دقیق برای جلوگیری از بروز چنین وقایعی صورت می‌گرفت؛ اتفاقی که متاسفانه نیفتاد.

این اتفاقات باعث شد تدفین آن شهید که قرار بود ظهر سه‌شنبه انجام شود به تعویق بیفتد. سردار شریف، سخنگوی سپاه پاسداران در حاشیه مراسم تشییع پیکر شهید سردار سلیمانی گفت، برای اینکه آبرو و سرافرازی شهیدان دستمایه حوادث رخ داده نشود، برنامه مراسم تشییع در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تشییع پیکر شهید قاسم سلیمانی در کرمان

***

موضع اروپایی‌ها بدتر از ترامپ است

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی درباره پیامدهای ترور شهید سلمانی در اعتماد نوشت: «خيلي‌ها تعجب كردند كه چرا ترامپ بر بمباران مراكز فرهنگي ايران تأكيد كرده است؟ عملي كه حتي هيتلر هم انجام نمي‌داد زيرا مخالف تمام قوانين بين‌المللي است. فقط داعش و طالبان با افتخار چنين مي‌كردند. آيا او نمي‌فهمد؟ قطعا چنين نيست. او اصرار دارد كه به جهان بگويد با يك فرد ويژه مواجه هستيد كه هيچ قانوني برايش اهميت ندارد، جز خودش. دموكراسي امريكايي كجاست؟ نه براي دفاع از ايران، بلكه براي دفاع از حيثيت خودشان؟

موضع اروپايي‌ها بسيار بدتر از اقدام ترامپ است. چون ترامپ همين است كه هست. ادعايي بيش از اين هم ندارد. ولي اروپايي‌ها كه ادعاي بيشتري دارند، چرا تا اين حد منفعل و حتي دنباله‌روي افرادي چون ترامپ و پمپئو هستند؟ در قضيه برجام و تحريم گفتند كه شركت‌هاي اروپايي از دولت‌هاي‌شان تبعيت نمي‌كنند، پس در جريان اخير چرا دولت‌هاي اروپايي از امريكا دنباله‌روي مي‌كنند؟ اگر آنان زير برجام را امضا نكرده بودند، مساله قابل تحمل بود، ولي چرا راهي را آمدند كه در ميانه راه اين‌چنين سنگ روي يخ شوند، بعد هم همچنان به متابعت چشم ‌بسته و بدون چون و چرا از امريكا گردن نهند؟ برجام كه قرار بود نشانه‌اي از آغاز استقلال نسبي اتحاديه اروپا شود اكنون نشان‌دهنده وابستگي و ضعف بيشتر اروپا شده است.»

***

راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان به تصويب رسيد

اعتماد نوشت: «اعضاي شوراي عالي سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در جلسه اخير خود بار ديگر درباره بايد‌ها و نبايدهاي انتخاباتي صحبت كردند. در اين جلسه راهبرد جريان اصلاحات براي انتخابات مجلس يازدهم به تصويب اعضا رسيد و بر اساس يكي از بندهاي اين راهبرد انتخاباتي، معرفي كانديداها صرفا با رويكرد اصلاح‌طلبانه خواهد بود و در حوزه‌هايي كه به هر دليل كانديداي اصلاح‌طلب حاضر نباشد، ليستي از سوي شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان معرفي نخواهد شد.البته اين موضوع در طول ماه‌هاي گذشته بارها به انحاي مختلف مطرح شده بود. در واقع جناح چپ عزم خود را جرم كرده تا اگر قرار است در انتخابات حاضر شود، اين حضور تماما اصلاح‌طلبانه باشد. اصلاح‌طلبان بارها و بارها لب به انتقاد گشوده‌اند كه افرادي با ليست آنها به مجلس راه پيدا كردند اما از همان لحظه ورود راه‌شان را جدا كرده و ‌سازي ديگر كوك كردند. حال پس از 4 سال از انتخابات مجلس دهم، باتوجه به آنكه رفتار و كردار نمايندگان مورد حمايت اصلاح‌طلبان، پاي همه جريان اصلاحات نوشته شده و جناح چپ اين سال‌ها تاوان رفتار افرادي را پس داده كه اساسا برخاسته از اصلاح‌طلبي نبودند.حال در شرايطي كه كليات برنامه‌هاي سنجش‌پذير جريان اصلاحات در انتخابات مجلس يازدهم در جلسه اخير به تصويب رسيده است، آنها قصد دارند اين راهبرد را پس از اعمال اصلاحات پيشنهادي اعضا به اطلاع افكار عمومي برسانند.»

***

ادعای نیویورک‌تایمز درباره دستور رهبری برای انتقام سخت

به گزارش فارس، وبگاه روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی که از دیروز دوشنبه منتشر شده و بروزرسانی می‌شود، نوشت، ایران طی چند دهه گذشته از درگیری مستقیم نیروهای نظامی خود در عملیات‌های خارجی خودداری کرده است و به ادعای این روزنامه از طریق «نیروهای نیابتی» خود آن را پیش برده است.

این روزنامه با اشاره به ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی در بغداد نوشت: اما در این مورد آیت الله خامنه‌ای رهبر ایران می‌خواهد هرگونه اقدام تلافی جویانه صراحتا توسط نیروهای نظامی ایران انجام شود. 

این گزارش مدعی شد، در ساعات پر تنش اولیه ترور قاسم سلیمانی، رهبر عالی ایران در یک اقدام کم سابقه در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور یافته و مختصات هرگونه اقدام تلافی جویانه را تعیین کرده است. 

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: یک منبع ایرانی مطلع از موضوع، درباره مختصات این عملیات گفت، «این اقدام باید مستقیم، حمله‌ای متناسب به منافع آمریکا باشد و آشکارا توسط نیروهای نظامی خودمان انجام شود».

این روزنامه آمریکایی می‌گوید که این یک اقدام خیلی قابل توجه برای رهبر ایران بود و ترور سردار قاسم سلیمانی که یک یار و شخصیت نزدیک به آیت الله خامنه‌ای بود باعث شده است که وی احتیاط‌های سنتی که طی چهل سال گذشته در زمینه اقدامات نظامی خارج از مرزها رعایت می‌شد، [در این مورد] کنار گذاشته شود. 

نیویورک تایمز در ادامه اضافه کرد، خشم و عصبانیت مردم ایران از ترور این فرمانده عالی ایرانی در مراسم تشییع در روز دوشنبه در خیابانهای پایتخت ایران کاملا نمایان بود، جایی که آیت الله خامنه‌ای نیز صراحتا بر پیکر قاسم سلیمانی گریست.

***

روایت واعظی از جلسه فو‌ق‌العاده شورای عالی امنیت ملی

به گزاش تسنیم،‌ محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در یک گفت‌وگوی رادیویی درخصوص انتقام خون سردار سلیمانی از آمریکایی‌ها گفت: در چند جبهه حتما باید استراتژی خود را ادامه دهیم. روز جمعه جلسه فوق العاده شورای عالی امنیت ملی برگزار شد و تصمیمات آن جلسه اجرا می شود. وحدت و همدلی برای استمرار خط مقاومت مهم بوده و باید دنبال شود. حضور مردم به تمام مسئولان نظام و دولت روحیه داده است که  این راه را با قوت بیشتری ادامه دهند.درست است که بزرگ مردی را از دست داده‌ایم ولی نباید احساس کنیم در برابر دشمن تضعیف شده‌ایم.

وی افزود:‌ باید با حمایت مردمی که انجام شد، نشان دهیم قوی‌تر شده‌ایم  و راه و هدف سردار سلیمانی  را با قوت ادامه دهیم. دولت و مسئولان در همین خط هستند. باید سران قوای سه گانه به همراه سپاه و سایر مسئولان دنبال این باشیم که تقاص خون سردار سلیمانی را بگیریم. انتقام حتما باید گرفته شود وبه نظر می‌رسد برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی هم انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

واعظی: برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی برای انتقام از آمریکا انجام شده است

***

عراقچی: برداشتن گام پنجم به معنای خروج از برجام نیست

 به گزارش ایسنا، سید عباس عراقچی صبح امروز در حاشیه نشست مجمع گفت‌وگوی تهران در مورد  برداشت گام پنجم  از سوی ایران برای  کاهش تعهدات برجامی خود گفت:  همان طور که در بیانیه دولت آمده بود ما گام  پنجم و نهایی خود را در راستای کاهش تعهدات برجامی برداشتیم و گام دیگری وجود ندارد . وی  با بیان اینکه ما در حوزه غنی‌سازی دیگر هیچ محدودیتی برای خود  قائل نیستیم ولی اینکه در صحنه عمل چه اتفاقی بیفتد و ما به چه میزان در داخل کشور  غنی سازی کنیم، بستگی  به برنامه سازمان انرژی اتمی و نیاز کشور دارد ، تاکید کرد : برداشتن این گام به این معنا نیست که برجام تمام شده و یا ایران از برجام خارج شده است بلکه به تعادلی در برجام رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه با خروج آمریکا از برجام تعادل موجود در این توافق بین المللی به هم ریخته بود  و اکنون ما فکر می‌کنیم با انجام کاهش تعهدات برجامی به تعادل معقولی  در برجام رسیدیم ، ادامه داد : البته همکاری ما با آژانس ادامه پیدا می‌کند و این آمادگی را داریم که هر موقع طرف‌های مقابل بتوانند خواسته‌های ما را تامین کنند و به تعهدات خود در برجام  عمل کنند، ما به رویه قبلی باز گردیم.

عراقچی تاکید کرد : امکان بقای برجام وجود دارد به شرطی که طرف‌های مقابل بخواهند .

***

جزییاتی از پاسخ تحقیرآمیز ایران به نامه‌ بی‌ادبانه پمپئو

یک منبع مطلع در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، به جزییاتی از پاسخ قاطعانه، محکم و در شأن آمریکایی‌ها در پی نامه توهین آمیز «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اشاره کرد و گفت: ایران در جواب این نامه که نه به امضای محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران، بلکه به امضای دفترش برای آمریکایی‌ها ارسال شده، به این رفتار خلاف عرف دیپلماتیک وی پاسخی در شأن وی داده است. 

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه نیز در گفتگو با فارس این خبر را تأیید کرد.

در این نامه هم‌چنین به سابقه تاریخی خصومت‌ها، دخالت‌ها و جنایت‌های دولت آمریکا از کودتای 28 مرداد 32 تا سقوط هواپیمای مسافربری ایران و حمایت از صدام و حمله ارتش بعث به خاک ایران و گروه‌های تروریستی چون منافقین خلق اشاره شده است.

***

ادعای واشنگتن پست: ترور شهید سلیمانی با اصرار پمپئو انجام شد

به گزارش انتخاب، واشنگتن پست نوشت: وزیر خارجه امریکا چندین بار هفته ی گذشته با ترامپ در مورد ترور سردار سلیمانی گفتگو کرد. در نهایت ترامپ این دستور را با اصرار پومپئو و مایک پنس معاون اول صادر کرد.

پومپئو فرصت مشابهی را تابستان گذشته از دست داد، وقتی ترامپ حاضر به انجام عملیات تلافی جویانه پس از ساقط شدن پهپاد امریکا توسط ایران نشد، اتفاقی که باعث عصبانیت و ناراحتی پومپئو شده بود. اما تغییرات اخیر در تیم امنیت ملی ترامپ و نگرانی ترامپ در مورد اینکه در مقابل ایران ضعیف و مردد تلقی شود، باعث شد که فضایی برای پمپئو باز شود تا سیاست هایش را دنبال کند...

برای پومپئو، مرگ دیپلمات های امریکایی بسیار خسارت بار خواهد بود، چراکه او مدام از هیلاری کلینتون بابت ماجرای قتل سفیر امریکا در لیبی و سایر پرسنل در بنغازی اننقاد می کرد. با این حال، هیچکدام از این ملاحضات باعث نشد که پومپئو دست از اصرار برای ترور سردار سلیمانی بردارد، امری که نشان دهنده ی وسواس فکری او نسبت به ایران در 10 سال گذشته از کنگره تا سیا و بعد وزارت خارجه است.

به گفته ی مقامات امریکایی، پومپئو اولین بار، ماه ها پیش در مورد ترور سردار سلیمانی با ترامپ سخن گفت، اما نه ترامپ و نه مقامات پنتاگون حاضر به پذیرش چنینی عملیاتی نبودند.

پس از تحولات اخیر از جمله حمله موشکی به پایگاه امریکایی در کرکوک و کشته شدن یک پیمانکار امریکایی، پومپئو به همراه وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک به کلوب شخصی ترامپ در فلوریدا رفتند، جایی که مقامات دفاعی واکنش های محتمل نسبت به ایران از جمله گزینه ی ترور سردار سلیمانی را به او ارائه دادند.

تصمیم ترامپ به هدف قرار دادن سلیمانی منجر به غافلگیری و شوک برخی مقامات شد، چراکه نگرانی پنتاگون در مورد تشدید تنش ها و عدم علاقه ترامپ به استفاده از قدرت نظامی علیه ایران، بر همگان مشهود بود.

نکته ی مهم در این بین، هماهنگی شدید برای عملیات بین پومپئو و اسپر وزیر دفاع بود که در اکادمی ارتش امریکا بایکدیگر همکلاس بودند. مایک پنس نیز از این تصمیم حمایت کرد، اما به جلسه فلوریدا نرفت.

دیدگاه کاربران

امیر حسین سلطان/تهران۱۲۷۵۱۴۳۲۰:۴۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
انا لله و انا الیه راجعون جان باختن شماری از هموطنان عزیزمان در حادثه اسفناک امروز کرمان تسلیت باد
ناشناس۱۲۷۵۱۴۹۲۰:۴۳:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
مردم عاشق شهادت امروز حاج قاسم عزیز را به خاک سپردند روحش شاد
ناشناس۱۲۷۵۱۵۶۲۰:۴۷:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
در منا عربستان مقصر بود ! کرمان چی ؟
ناشناس۱۲۷۵۳۰۹۲۲:۲۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
بازم عربستان !
ناشناس۱۲۷۵۳۱۳۲۲:۲۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
پمپئو
ناشناس۱۲۷۵۳۱۶۲۲:۲۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
در اینجا مقصر اصلی خیابون بوده
ناشناس۱۲۷۵۳۲۱۲۲:۳۲:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
مرگ بر آل سعود خائن مرگ بر قاتل خاشقچی
ناشناس۱۲۷۵۳۳۷۲۲:۳۷:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
آمریکا
ناشناس۱۲۷۵۱۶۴۲۰:۵۰:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
سخت ترین انتقام ؛ انجام مذاکره است .
ناشناس۱۲۷۶۰۸۰۱۱:۰۵:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
خون حاج قاسم تاوان افتضاح برجام بود.
ناشناس۱۲۷۵۱۷۱۲۰:۵۳:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
تسلیت عرض میکنم به خانواده های داغدار کرمانی بابت حادثه ناگوار و تلخ امروز
ناشناس۱۲۷۵۱۷۷۲۰:۵۶:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
کمیته برگزاری مراسم باید پیش بینی میکردند که این جمعیت تا گلزار شهدا نرود زیرا باعث بروز مشکلات میشود
ناشناس۱۲۷۵۲۰۶۲۱:۱۲:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
زیباکلام: مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
ناشناس۱۲۷۵۲۱۷۲۱:۱۶:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
جان باختن جمعی از هموطنان در کرمان در مراسم تشییع سردار سلیمانی نشانه عدم برنامه ریزی درست و بی تدبیری دولت بود.
ناشناس۱۲۷۵۳۴۹۲۲:۴۳:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
مرگ بر آمریکا مرگ بر اینگیلیس
ناشناس۱۲۷۵۲۲۱۲۱:۱۸:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
حضور میلیونی مردم در شهرهای مختلف کشور به معنای رفراندوم عمومی برای گرفتن انتقام سخت از دشمن بود.
ناشناس۱۲۷۵۲۴۵۲۱:۲۹:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
یانکی ها به زودی پاسخ کوبنده و سخت و پشیمان کننده ما را دریافت خواهند کرد الآن آرامش پیش از طوفان است.
ناشناس۱۲۷۵۶۲۷۰۷:۰۰:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
اصلا میدونی یانکی یعنی چی که به کار می بری؟ یه گوگل کنی بد نیست
ناشناس۱۲۷۵۲۴۷۲۱:۳۱:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت و امنیت مردم را با بحران و بن بست مواجه کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین