بهترین انتقام برای خون حاج قاسم

علی امیری فراهانی، گروه تعاملی الف،   3981017077 ۷۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
بهترین انتقام برای خون حاج قاسم

متاسفانه این روزها کشور و ملت و نظام با اخبار بس ناراحت کننده ولی بس مهم و سرنوشت ساز روبرو هستند. از مشکلات اقتصادی و کسری بودجه عظیم و تحریم خرید نفت و گران شدن سه برابری بنزین و فاجعه متعاقب ان تا آخرین و در عین حال سرنوشت ساز ترین انها یعنی حمله مستقیم امریکا به  فرمانده شهیر حاج قاسم سلیمانی و چگونگی پاسخ به آن.

نوشتن در مورد روش خونخواهی شهیدی که هنوز به خاک سپرده نشده و تقریبا همه مسئولان نظامی و کشوری برای اعاده حق آن شهید در گفتن مواضع شدید از هم سبقت می‌گیرند سخت است ولی زود نیست. چون ممکن است خیلی دیر شود و سکوت در این مقطع می‌تواند خطرات بسیار بزرگ و بر گشت ناپذیری برای کشور داشته باشد. باید به همه مسئولان و تصمیم سازان کشور و همه دلسوزان وطن با هر دیدی که دارند هشدار داد که نحوه پاسخ ایران و نظام می‌تواند برای کیان میهن و نظام و کشور سرنوشت ساز باشد.

همه خوانندگان سایت محترم الف که با یادداشت‌ها و مقالات اخیر این قلم از جمله "لطفا ترامپ را بسیار جدی بگیرید"و "برنامه بی نقص ترامپ مجنون، برای اقتصاد ایران" و "پوتین، نتانیاهو، ترامپ و امنیت ملی‌ ایران" اشنا هستند براحتی می توانند تایید نمایند که تحقیقا تمام موارد و پیش بینی ها و تحلیل‎های آن یادداشت‌ها با گذشت زمان متاسفانه و خط به خط  به حقیقت پیوسته.  با همین پشتوانه اجازه می‌خواهم حال که کشور و نظام و ملت ایران در بزنگاه به غایت تاریخی و تعیین کننده در چگونگی عکس العمل به عمل طرف مقابل قرار گرفته مواردی را خیلی خلاصه یاداوری نمایم.  باشد که مفید باشد.

اول از همه باید اشاره کرد که همه موافقیم که بهترین راه برای خونخواهی و انتقام خون حاج قاسم این است که هدف او فراموش نشود. قطعا هدف حاج قاسم و هر ایرانی و نظامی و سرباز واقعی وطن غیر از حفظ کیان و امنیت میهن و ملت ایران نیست و هر اقدامی برای انتقام و خونخواهی آن سرباز میهن باید در جهت حفظ هدف او و بازی نکردن احساسی در زمین دشمن باشد. 

هر چند اقدام ترامپ برای حمله مستقیم به فرمانده شهیر ایرانی برای بسیاری از تحلیلگران و سیاستمداران داخلی و خارجی شوک گونه بود ولی همانطور که در یادداشت "لطفا ترامپ را بسیار جدی بگیرید" کاملا قابل پیش بینی بود چرا که اصولا طرف ما و حاج قاسم ترامپ نبوده و نیست.  طرف ما در این چالش بزرگ نتانیاهو و لابی قدرتمند آن در امریکا است که با نفوذ به ارکان تصمیم گیری آمریکا و حتی بالا کشیدن ترامپ در انتخابات 2016 بدنبال هدف اصلی سیاست خارجی اسراییل یعنی درگیر کردن اقتصادی ایران با امریکا و اگر کافی نبود درگیری نظامی ایران و امریکا هست. برای روشن شدن بیشتر فقط به بخش کوچکی از آن یادداشت که در اردیبهشت 98 منتشر شد توجه بفرمایید:

"...اصولا ترامپ و کاخ سفید در مورد خاورمیانه هیچ استقلال تصمیم گیری ندارند و برنامه های آمریکا در خاورمیانه را در واقع نتانیاهو به کاخ سفید از طرف مهره خود یعنی کوشنر اعلام و دیکته می‌کند و ... باید خیلی ساده باشیم اگر تصور کنیم نتانیاهو این فرصت تاریخی را برای فشار بیشتر به ایران و حزب الله از دست خواهد داد. او هرگز این ریسک را نمی‌کند که فشار حداکثری بر روی حزب الله و ایران را به دور دوم ترامپ موکول کند و همانطور که از ظواهر امر هویدا است شرط برنده شدن ترامپ را در 2020 را به سادگی اجرا برنامه‌های او و فشار حداکثری تحریمی و اقتصاد و حتی اگر کافی نبود تحرکات نظامی علیه نیروهای طرفدار ایران در عراق و سوریه و لبنان و حتی تحریک ایران برای اقدام مسقیم نظامی از سوی ترامپ قرار داده. "

می بینید؟ "حتی تحریک ایران برای اقدام مسقیم نظامی" متاسفانه باید گفت که در همه این 8 ماه انچه اتفاق افتاده این بوده که نتانیاهو قدم به قدم در بردن ما و آمریکا بسوی رویارویی نظامی موفق بوده و حالا با شهادت حاج قاسم این پروژه نتانیاهو فقط نیاز به یک حرکت ایران دارد که در چند ماه باقیمانده به انتخابات دور دوم ترامپ تکمیل شود و بدون تعارف آن حرکت که می‌تواند بهترین خبر برای نتانیاهو باشد اقدام غیر متناسب و حمله مستقیم ایران به سربازان و پایگاه‌های امریکا در خاورمیانه می‌باشد. البته این هرگز به ان معنا نیست که ما باید سکوت کنیم یا اقدامی نکنیم ولی اقدام ما باید متضمن عدم موفقیت برنامه نتانیاهو و تضمین حفظ هدف حاج قاسم باشد. چگونه نظام و حسن نصرالله در واقعه ترور عماد مغنیه در سوریه سکوت و  صبر استراتژیک به خرج دادند یا چگونه کشور و مسئولان آن در برابر خروج ترامپ از برجام صبر استراتژیک به خرج دادند؟ اصلا تصور می‌کنید حاج قاسم راضی می‌شد که برای خونخواهی او یا هر سرباز شهید  اقدامی صورت بگیرد که ناخواسته خواسته نتانیاهو را تامین کند. مواضع و رفتار و صبوری استراتژیک حاج قاسم در طول چند سال  گذشته در سوریه که نیروهای طرفدار ایران و نزدیک به او در سوریه بی مهابا هدف تقریبا هر هفته نیروی هوایی و موشکی اسراییل قرار می‌گرفت می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

البته برای تصمیم سازان و فرمانده هان نظامی و سیاسی کشور اتخاذ چنین مواضعی در زمانی که هر روز برخی تحلیلگران احساسی و افراد ناپخته سیاسی که همراه با موج صداوسیما بر تنور انتقام و عمل متقابل می‌دمند بسیار مشکل و سترگ است.  البته که حکمرانی در چنین مواقعی کاری بس سترگ و مشکل است ولی خوشبختانه حکمرانان و تصمیم سازان اصلی نظام چه در جریان 598 و چه در برجام و چه در جریان خروج ترامپ از برجام ثابت کرده اند دارای چنین ظرفیت سترگی هستند که بر خلاف جو حاکم و حتی بر خلاف مواضع قبلی تصمیمی که برای کشور و نظام درست تر است را بگیرند.

البته این انتقاد هم وارد است که اگر ما کاری نکنیم آن‌ها جریح تر خواهند شد و اقدامات سهمگین‌تری انجام خواهند داد. گذشته از اینکه ما هزینه و ضرر اصلی را در اقدام احساسی و از سر ساده دلی (مودبانه) تیم سیاست خارجی و مذاکره کننده در سیمان اراک پرداختیم و این‌ها همه از نتایج ان ساده انگاری غیر حرفه‌ای عجیب است که تاکید عجیبی هم بر حفظ همان افراد داریم و از ارزش‌های آن‌ها هرگز چیزی کم نمی‌شود ولی دقیقا با توجه به همان بخش کوچکی از یادداشت اردیبهشت که اورده شد این پیش بینی فشار و تحریکات بیشتر هم درست است و ما باید انتظار اقدامات و تحریکات بس شدیدتری از سوی طرف مقابل در تقریبا ده ماهه تا انتخابات ریاست جمهوری دور دوم ترامپ باشیم. ترامپ به هر قیمتی ولو حمله مستقیم نظامی نیاز دارد که نشان دهد در خط نتانیاهو است. تضمین پیروزی او فقط در دستان نتانیاهو و لابی قدرتمند او است. می‌بینید که چگونه شمشیر استیضاح و پرونده‌های متعدد او را بر فراز کاخ سفید بر افراشتند. همین است که ما باید این فشار خورد کننده را از روی ترامپ بر داریم تا نتانیاهو خلع سلاح شود. بسیار جسارت و شجاعت می‌خواهد ولی برای هدف بزرگتر نیاز امروز کشور و نظام همین است. همان کاری که کیم کرد و با وجود تهدید متعدد مبنی بر هدیه سال نو به ترامپ ناگهان از مواضع خود و فشار بیشتر بر ترامپ عقب نشست. همان کاری که چین کرد و با وجود خسارت بسیار برای جلوگیری از خسارات بسیار بیشتر در برابر ترامپ کمی کوتاه امد و نماینده چین هفته اینده برای امضا قرار داد اتش بس با ترامپ به کاخ سفید می‌رود. همان کاری که پوتین کرد و در سوریه عملا حضور امریکا و ترکیه را پذیرفت و در اکراین حاضر به کاهش تنش با اروپا و اکراین شد و همان کاری که ماکرون انجام داد و عملا در چالش بین ایران و امریکا با تاکید مجدد بر همکاری با متحدان خود یعنی امریکا مواضع ترامپ را تایید کرد.

همه این اقدامات از سوی کیم یا شی یا ماکرون یا پوتین از روی احساس یا دوست داشتن ترامپ نیست. آن‌ها فقط می‌خواهند کاری را کنند که عملا نقشه‌های جناح تندرو حاکمیت امریکا را متوقف کنند.  انها به این جمع بندی رسیدند که پیروزی ترامپ در دور دوم قطعی است و حاضر به شرط بندی روی جو بایدن و دمکرات‌ها نیستند. آن‌ها فقط می‌خواهند دوره ترامپ را کجدار و مریض با او طی کنند تا منافع خود را بهتر بتوانند حفظ کنند.

به عنوان کسی که در چند دهه گذشته از نزدیک وضعیت سیاسی و اقتصادی امریکا و نیروهای موثر در حاکمیت امریکا را نظاره گر بودم باید به کلیه تحلیلگران کشور عرض کنم که عدم موفقیت ترامپ در دور دوم تنها زیر یک درصد شانس دارد. آن‌چه می‌تواند سرنوشت محتوم برنده شدن ترامپ را در انتخابات اینده زیر سوال ببرد همان قطع حمایت نتانیاهو و لابی تندرو حامی اسراییل از ترامپ است و بس. همین است که فشار بر کشور و نظام بطور قطع و تصاعدی در چند ماه اینده افزایش خواهد یافت.

همین جا لازم است نکته‌ای را هم در مورد عراق و بازار نفت که وضعیت هر دو برای امنیت ملی ایران حیاتی است و حالا به هم مرتبط شدند را یاداور نماییم. اول از همه اینکه عراق در شرایط بحرانی است و در این شرایط بحرانی دوباره تصمیم سازان و تحلیلگران عراق دچار اشتباه تاریخی دیگری دارند می‌شوند که به دلیل جو حاکم داخل کشور برخی از کارشناسان و سیاستمداران کشور هم از آن به عنوان پیروزی یاد می‌کنند و آن تصمیم مجلس عراق برای اخراج نیروهای امریکایی از عراق است. این باز دقیقا هدف محور ترامپ و نتانیاهو و پوتین است. ایران با نفوذی که در عراق دارد نباید اجازه دهد نیروهای امریکایی از عراق اخراج شوند. می‌دانم گفتن این بسیار سنگین است ولی اگر بلند مدت و قدم‌های بعدی را ببینیم متوجه می‌شویم ادامه حضور نیروهای امریکا در عراق چیزی است که با نقشه‌های ترامپ و نتانیاهو و حتی پوتین جور در نمی‌آید.

تا در عراق نیروهای امریکایی باشند امنیت عراق برای تامین امنیت این نیروها برای ترامپ مهم است. و این یعنی سدی برای برنامه نتانیاهو برای به اشوب کشاندن عراق و دریای خون شدن آن و چیزی شبیه بن بست شدن وضع عراق مانند سوریه که با توجه به مرز 1200 کیلومتری ایران و عراق گمان نمی برم که یک کارشناس واقعی ژیوپولتیک ایران نداند این چه خطرات جبران ناپذیر و هزینه‌های بسیار سنگینی برای ایران به بار می‌آورد. از طرف دیگر این برنامه مطابق میل شخص ترامپ و پوتین هم هست.

همانطور که در "برنامه بی نقص ترامپ مجنون، برای اقتصاد ایران و روسیه" اشاره شد هدف هر دو رهبر یعنی ترامپ و پوتین حفظ قیمت نفت و افزایش و ادامه تولید و درآمد نفتی روسیه و امریکا به عنوان تولیدکننده‌های اول و دوم دنیا هست. این یعنی حفظ قیمت نفت پنجاه دلاری برنامه استراتژیک و خط قرمز ترامپ و پوتین است چرا که تضمین رونق اقتصادی ترامپ و قدرت مالی روسیه و پوتین همین است. فقط افزایش چند هفته اخیر نفت از 50 دلار به 70 دلار برای امریکا و روسیه و عربستان و کانادا و... درامدی نیم میلیارد دلاری در روز و به ضرر چین و اروپا به همراه داشته.  جالب است بدانید در صنعت بالادستی نفت امریکا حدود دو میلیون نفر نیروی کار مشغول هست که درامد متوسط انها در سال 140 هزار دلار یعنی در بالاترین سطح است و نیروی کار درگیر با صنعت نفت وگاز امریکا به 7 میلیون می‌رسد که می‌توانید حدس بزنید این چرخش سرمایه تا چه اندازه برای امریکا و البته به نسبت بسیار بیشتر برای روسیه مهم است.

بنابر این همانطور که امریکا نفت ونزوئلا و ایران را از بازار جهانی حذف کرد که با همکاری عملی پوتین همراه شد ولی باز تولید سیل وار نفت و گاز شیل امریکا و همچنین انرژی های نوین در اروپا و رشد تکنولوژی بهینه سازی سوخت در دنیا باعث غوطه ور شدن دنیا در نفت و گاز باشد و این باعث کاهش رشد تولید نفت شیل امریکا و لزوم کاهش بیشتر تولید نفت عربستان و روسیه شده که دیگر برای انها قابل تحمل نیست. پس کاندید سوم برای خروج نفتش از بازار عراق است. یعنی بعد از ایران و ونزویلا حالا نوبت عراق و مردم ستمدیده ان است که قربانی حفظ بازار نفت روسیه و امریکا شوند. از همین جهت است که خروج نیروهای امریکا از عراق در واقع قدم اول برای به اشوب کشاندن بیش از پیش عراق و در نتیجه تحمیل هزینه‌های بس سنگین به ایران که ناخوداگاه درگیر خواهد شد برای حفظ امنیت مرزهای غربی است.

در پایان فقط همانطور که در یادداشت های قبلی آمد. حاج قاسم بزرگ بود ولی همیشه خود را سرباز کوچک میهن می‌دانست. او هم کیان وطن را کشتی می‌دانست که همه 80 میلیون ایرانی بر روی آن سوارند و همه از مقامات و نظام و عقیده و مذهب و ایرانیان فقط سوار بر این کشتی در این اقیانوس مواج و پر از خطر بر روی آن هستند و با ان معنا می‌یابند و حفظ ارامش و امنیت و منافع بلند مدت مادر میهن و کیان وطن وظیفه همه این 80 میلیون هست ولو از حرف و خون و مواضع سیاسی و حتی اعتقادی و مقام خود برای حفظ ان لازم باشد خرج کنیم همانطور که حاج قاسم و میلیون‌ها ایرانی در طول تاریخ برای حفظ این کشتی از خون و زندگی و حتی احیانا و مقطعی از حرف خود و از حق خونخواهی خود گذشتند تا هدف بزرگتر در امان باقی بماند. امروز زمان یکی از همان خودگذشتگی‌های تاریخی ملت ایران و اسلام و سربازان آن است که این کشتی به نام ایران را برای هزاره‌ها زخمی اما استوار نگاه داشته.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۷۳۹۲۵۱۱:۳۴:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
خوب با این فرضیه اگر در این مرحله ایران سکوت استراتژیک کرد ولی با توجه اهداف نتانیاهو آمریکا به طور مثال به مراکز هسته ای یا میادین نفتی ایران حمله موشکی کرد با همین منطق شما برای اینکه اسرائیل به اهدافش نرسد باز بایستی سکوت کنیم و الی آخر . . آیا اگر جنگی در منطقه رخ دهد بازنده آن فقط ایران است و برنده اصلی آن اسرائیل. اصولا رویارویی آمریکا و ایران بیشتر از آنکه به آمریکا آسیب بزند اسرائیل را در معرض خطر قرارخواهد داد و با توجه به وسعت سرزمینی در چند روز اول جنگ کلا تبدیل به ویرانه می شود.
ناشناس۱۲۷۳۹۲۶۱۱:۳۵:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
جناب دوراندیش چگونه می گویید نتانیاهو تاثیر زیادی بر مسئولین آمریکایی دارد خوب اگر به قول شما ما از برخورد جدی با آمریکا ابا کنیم چگون که نتانیاهو با همین تاثیر حاکمیت آمریکا را برای حمله به ایران اقناع نکند که دیدید من گفتم ایران توان و جسارات لازم برای یک برخورد نظامی را ندارد و به قول ترامپ تنها چند روزی سر و صدا می کنندو عملا هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؟؟ به راستی تضمین عدم حمله نظامی آمریکا به خاک کشورمان در سناریوی شما چیست ؟؟ هیچ
حسام۱۲۷۳۹۲۹۱۱:۳۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
تحلیل عالی و منطقی
ناشناس۱۲۷۴۸۴۴۱۷:۲۱:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
جواب نویسنده این مقاله را مردم در گفتار و رفتارشان در مراسم تشیع پیکر حاج قاسم دادن.‌ شما خودتو نگران نکن!
تبریزی۱۲۷۴۹۷۹۱۸:۴۷:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
اگه ژاپن می خواست انتقام بمباران هسته ای دو تا از شهرهاش رو بگیره الان کلا از روی کره زمین محو شده بود در عوض تصمیم دیگه ای گرفت و با سیاست ورزی چنان پیشرفت کرد که بقیه تنها می تونن آرزوش رو داشته باشن. چون ژاپنی ها نگذاشتن احساسات بر منطقشون غلبه کنه و فرق اونها با ما دقیقا همین جاست.
ناشناس۱۲۷۵۳۲۶۲۲:۳۳:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
این دو هیچ منافاتی با هم ندارند! عمل مردم یک معنا دارد موضعگیری نظام هم یک معنا! این دو لزوماً متنافر نیستند و در این شرایط مکمل هم خواهند بود.
ناشناس۱۲۷۵۲۷۳۲۱:۵۵:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
این یه تحلیل سطحی و آبکی بود. اگه برگردیم به زمان فعالیت گستردش داعش، احتمالا نویسنده ی این مطلب می گفت منطقی اینه که دخالت نکنیم، ولی در عمل دیدین که نتیجه ی اقدام ما چی بوده. الان هم باید با قدرت ضربه زد و ترس رو دور کرد. امثال شماها از ترس مرگ، می میرین!
ناشناس۱۲۷۳۹۴۴۱۱:۴۱:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
سلام . یکی از مخالفان و خوانندگان الف هستم . مقاله خوبی بود . تشکر از نویسنده محترم . مردم در حال وحشت هستند . باید به فرماندهان محترم نظامی تذکر داد .حضور مردم این دفعه بسیار چشمگیر بود .فشار اقتصادی بسیار زیاد شده است .
حسین۱۲۷۳۹۴۷۱۱:۴۲:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
تحلیل پرمحتوایی است.جای تفکر دارد.
ناشناس۱۲۷۴۸۵۲۱۷:۲۴:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
کجای این نوشته منطقیه؟!؟! تفکرات یه خبرنگار که نمیشه مبنای سیاست دنیا!
ناشناس۱۲۷۳۹۵۲۱۱:۴۳:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
مضحک است سکوت حزب اله در خصوص عماد مغنیه را به سیدحسن منتسب می کنید ولی فراموش کرده اید این دو موضوع کاملا قیاس مع الفارق است. نخست اینکه مطمئنا آن تصمیم با مشورت با ولی امر مسلمین گرفته شده است و سید حسن ابایی ندارد که بگوید تصمیمات مهم را با ایشان هماهنگ می کند. در ثانی درآن موضوع عملیات تروریستی توسط اسرائیل انجام شده بود و تازه ایران هم هدف قرار نداشت و حزب اله یک گروه می باشد نه یک کشور مستقر و دارای حاکمیت. در موضوع شهید سلیمانی اولا ایران به عنوان راس جبهه مقاومت مورد حمله قرار گرفته است آن هم نه توسط اسرائیل بلکه توسط آمریکا که به صراحت هم اظهار داشته است توجیه های .. شما در لزوم محاسبات من درآوردی خودتان یعنی به آمریکا سیگنال داده شود که هر ضربه شما بی پاسخ خواهد ماند اگر به این نحو پیش برویم و آمریکا باجوسازی که مسئولین ایرانی تروریست و آنها را در خاک ایران مورد حمله قرار داد حتی به فرض محاسبات اقتصادی شما آن گاه شما می گوییدبه حزب الله لبنان نگاه کنیم؟؟ حزب الله چشم و پناهش ایران به عنوان ام القراء مقاومت بود و طرف هم نه آمریکاو بلکه اسرائیل بود که فرض این است توسط آمریکا کنترل می شد اما الان خود آمریکا ایران را مورد ضربه قرار داده است پس بالاترین نهاد مقاومت و ضد مقاومت دارندهم دیگر ارزیابی می کنند اگر در پاسخ جدی درنگ شوددقیقا آمریکا چه برداشتی خواهد کرد؟؟؟
ناشناس۱۲۷۳۹۶۵۱۱:۵۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
عزیز من شما دارید دقیقا به جناح به قول خودتان نتایاهو پیام می دهید که ترامپ برگ برنده است و در دوره دوم یک سره کردن کار ایران در دستور کار قرار بدهد. البته شما مقابله ما را به جای آمریکا به اسرائیل تقلیل داده اید و تازه آن هم خیلی بچگانه تفسیر و تعبیر کرده ایدکه ببینید کره شمالی چه کرد ببینیدروسیه چه کردو چین چه کرد؟؟؟!!!!! یعنی واقعا اگر چین و کره شمالی و روسیه هم مورد حمله نظامی مثل ما قرار می گرفتند به نظرتان ساکت می نشستند تا دوره ترامپ کجدار و مریز تمام شود؟؟ اصولا اگر همه برنامه های ترامپ آن گونه که می خواهد محقق شود آن وقت شما بگویید چرا مردم آمریکا فردی غیر از معتقدین به روش درست ترامپ در تحقق منافع کشورمان رابرگزینند؟؟ یعنی به گمان شما اگر همه وعده های ترامپ در به زانو در آوردن ایران و چین وکره شمالی و بقیه محقق شود آن وقت مردم می آیند به کسی رای بدهند که بخواهد برنامه های ترامپ را بایکوت کند؟؟ شما درکتان از مسائل سیاسی همین قدر است؟؟؟
ناشناس۱۲۷۳۹۷۷۱۱:۵۴:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
بلاخره يك تحليل خداپسندانه و ميهن پسندانه از دهان يك تحليل گر با سواد ديديم. خدا امثال شما را براي اين مملكت حفظ و زياد بفرماييد. به عنوان يك شهروند تا گردن در استرس و تورم سالانه ميگويم كه هرگونه جنگ نظامي با امريكا به نابودي تمام ايران مي انجامد و احتمال زياد تجزيه كشور عزيزمان ايران. حاج قاسم شهيد راه ميهن شد و تو را به جسم ..،.. حاج قاسم جواب امريكا را با موشك و نظامي گري ندهيد. ملت ايران الان بسيار احساسي و منقلب شده اند. پس تا ميتوانيد از صلح و خويش تن داري سخن بگوييد.
ناشناس۱۲۷۳۹۸۴۱۱:۵۷:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
این نظر شماست که فقط حاضرید به هر قیمتی زنده بمانید اما من زندگی با ذلت را به عنوان یک ایرانی نمی پذیرم. انی لا اری الموت الا السعاده و الحیات مع الظالمین الا برما
ناشناس۱۲۷۴۹۶۷۱۸:۳۹:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
خب بفرمایید برید به جنگ آمریکا و..
ناشناس۱۲۷۴۹۸۳۱۸:۴۸:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
شما و همفکرانِ شما می‌توانید یک گروه چریکی تشکیل دهید و در یک روز ترامپ، پمپئو، نتانیاهو، بن سلمان، بن زاید و بقیۀ اراذلِ جهان را نابود کنید و عالَمی را نجات دهید ولی حاکمانِ یک کشورِ ۸۳ میلیونی باید سنجیده و عاقلانه تصمیم بگیرند.
ناشناس۱۲۷۳۹۹۳۱۲:۰۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
1- والله همین حرفهای معقول و به دور از احساس رو برخی .. نمایندگان مجلس زدند. ولی روزنامه کیهان و حسن عباسی آن چنان از خجالتشان درآمدند که . . باز خوب است که این حرفها در سایت الف منتشر می‌شود. 2- ما آن چنان .. انتقام سخت .. که کمترین انتظار مردم غرق کردن یکی دو ناو هواپیمابر و انهدام یک دو جین پایگاه نظامی و کشتن هزاران سرباز آمریکایی است. حال این حرفها کجا و توسط چه کسی شنیده شود و به آن هم عمل شود الله اعلم! 3- خدا کند که مسئولان کشور به حرمت خون شهید عزیزمان، سردار سلیمانی، تصمیمی متناسب و معقول بگیرند ..، آمین!
ناشناس۱۲۷۴۰۱۵۱۲:۰۸:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
دقیقا حدف نویسنده چیه ؟!!!!!
ناشناس۱۲۷۴۰۲۹۱۲:۱۱:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
این تحلیل ترسوهاست
ناشناس۱۲۷۵۲۶۴۲۱:۴۹:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
نه تحلیل ترسو ها نیست. متاسفانه سناریو ای است که ما باید در آن نقش خود را بازی کنیم و علی رغم میل نویسنده جنگ قطعی است. چیزی که نویسنده توجه ندارد این است که فقط ایران را محور توجه قرارداده در حالیکه در تصویر بزرگتر این سناریو حذف چین و روسیه و یکپارچه شدن قدرت در دست آمریکاست. البته عدم قطعیت در نتیجه همه سناریو ها وجود دارد.
عبداله۱۲۷۴۰۴۴۱۲:۱۷:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
اصلا با دیدگاه شما در مورد صبر استراتژیک موافق نیستم. چند دلیل: 1- اگر فرضا ما با امریکا وارد مذاکره شویم برگ برنده را به ترامپ دادیم که در انتخابات رای بیاورد و در دور بعدی هر غلطی خواست بکند. 2- اگر ما پاسخ نظامی امریکا را ندهیم ما ضعیف تلقی میشویم و چه تضمینی وجود دارد بعدا مورد حمله نظامی واقع نشویم زیرا حمله به کشور ضعیف راحتر است. 3- وقتی انتقام سخت، شدید باشد طرف در آینده همچنین جراتی به خود نمی دهد که فرد دیگری را ترور کند.
ناشناس۱۲۷۴۰۴۶۱۲:۱۹:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
تحلیل بسیار عالی و منطقی و بدور از احساسات و هیجاناتی بود که این روزها با شهادت سردار رشید اسلام ما را در غم فروبرده است.
ناشناس۱۲۷۴۰۵۹۱۲:۲۲:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
مکمل رونق اقتصادی قدرت نظامیه کوتاه آمدن در این برهه تبعات شدیدتری به همراه خواهد داشت و این توهین بزرگی به خواست 80 میلیون ایرانیه
امید۱۲۷۴۰۷۷۱۲:۲۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
بسم الله الرحمن الرحیم بنده حقیر کاملا با حرفهای شما موافقم و حتی خود من هم تحلیلی همین است . ولی ، ولی ، ولی یک چیز را کاملا فراموش کردی و آن خداست که در معادلات شما اصلا جایی ندارد که این خداست که یاری کننده مومنان است و همه امور بدست اوست . تمام موضوعاتی که نوشتی محاسبات این عالم ماده است و فراموش کردی که لله جنود سماوات و الارض . فرق کسانی مانند سردار سلیمانی عزیز و کسانی مانند او همین است که آنها تمام محاسبات مادی عالم واقع را می دانند و کاملا به آن واقف هستند ولی با توکل به خداوند تبارک و تعالی است که کارها را انجام می دهند. هر لحظه که تسلیمم در کارگه تدبیر آرام تر از آهو بی باک تر از شیرم هر لحظه که میکوشم در کار کنم تدبیر رنج از پی رنج آید زنجیر پی زنجیر
ناشناس۱۲۷۴۰۹۹۱۲:۳۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
یعنی که : کلا هیچ کاری نمیتونیم بکنیم !!
ناشناس۱۲۷۴۱۷۹۱۳:۱۱:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
ممنون. جالب، منطقی، جسورانه بود
ناشناس۱۲۷۴۲۴۴۱۳:۳۱:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
تفسیر‌جالبی‌بود
علی۱۲۷۴۲۵۲۱۳:۳۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
ترسو نباشیم. امروز باید حمله کنیم
ناشناس۱۲۷۴۲۵۵۱۳:۳۵:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
باید به موقع انتقام بگیریم چرا که قرآن گفته اگر به کسی ظلم شد و برای اعاده حقش قیام کند حتما او را یاری می کند. وقتی اوایل انقلاب به سفیر ایران در روسیه سیلی زدند در ایران به دستور امام سفیر روسیه را فراخواندند و به او سیلی زدند! درست زمانی که شوروی یکی از دو ابرقدرت جهان بود. پس ما نباید بترسیم. پاشنه آشیل آمریکا همان رژیم صهیونیستی و نتانیاهو است. اگر آمریکا بخواهد پاسخ انتقام ایران را بدهد حمله به اسرائیل ترمز ترامپ خواهد بود. سید حسن نصرلله گفت در ماجرای زدن پهپاد آمریکا توسط ایران کسی که جلوی حمله ترامپ را گرفت نتانیاهو بود! چرا که اسرائیل می دانست که شروع جنگ به نابودی اسراییل ختم خواهد شد.
ناشناس۱۲۷۴۲۶۸۱۳:۳۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
قابل توجه بود. اما اینکه بگیم صبر کرده و کاری انجام ندیم هم خیلی به واقعیت نزدیک نیست.اینکه از ترس مرگ بمیریم که منطقی نیست. راهکار خنثی ساختن نقشه صهیونیسم تسلیم ولو موقتی نیست.به نظر باید آنچه آنها از اجرای طرح خودشون بدست می آوردند را ازشون بگیریم.مگه نه اینکه هدف اونها درگیری ایران و آمریکا ست برای انتخاب مجدد ترامپ؟ ما باید امتیاز مثبت این طرح برای اسرائیل رو از دستشون بگیریم. این هم فقط از راه انجام ندادن هیچ کاری به نام صبر استراتژیک یه جورایی بزدلی به نظر میرسه. چطوره یه نامه تشکر هم واسه ترامپ بفرستیم! به نظر حقیر در صحنه بازی بزرگان حالا بزرگان رو قدرتمندان بدونید یا اساتید بنام بازی فرقی نمیکنه راهکار برای ما که به قول نویسنده از دسته بزرگان نیستیم فقط یک چیزه؟ برهم زدن بازی!!! شطرنج برره ای رو یادتون هست؟ فرض کنید طرف بازی کاسپاروف باشه. احتمال پیروزی شما صفر درصد. خوبه؟ بردن حرف تقریبا محاله. حتی مساوی گرفتن هم غیرممکنه. پس فقط یک راه میمونه برهم زدن بازی و میدان بازی
ناشناس۱۲۷۴۳۰۱۱۳:۴۶:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
بهترین و دقیق ترین و کارآمدترین و موثرترین انتقام که تمام نقشه های امریکا و اسراییل و لابی صهیونیسم در امریکا را نقش برآب خواهد کرد تنها یک کار ست و بس. تمام اقدامات دیگه هزینه خواهد داشت و بدترین هزینه هم انتخاب ترامپ در دور بعدی انتخاباته. اما بهترین اقدام ایران: با سرعت هرچه تمام تر و در زمان بسیار کوتاه ایران اولین آزمایش سلاح هسته ای خود رو انجام دهد!!! والله این تنها اقدام موثر خواهد بود .همونی که دل منتقمین حاج قاسم هم شاد خواهد کرد.
ناشناس۱۲۷۴۳۰۶۱۳:۴۸:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
پس باید با این طرح که ترامپ ونتانیاهو سریعا ترور شوند موافق باشی
ناشناس۱۲۷۵۱۹۵۲۱:۰۸:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
ترامپ نه، ولی اگر میتوانید بروید نتانیاهو رو ترور کنید.
ناشناس۱۲۷۴۳۱۷۱۳:۵۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
دستمریزاد به امثال علی امیری که با این ظرافت و دقت، ترس و چشمپوشی از «انتقام سخت» رو با عنوان زیبای از خودگذشتگی(!) تئوریزه میکنند اعتراف می‌کنم شما خدای قلم‌به‌دستان وطن‌ف.. هستین
ناشناس۱۲۷۴۳۲۴۱۳:۵۳:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
این کامنت نه از سر احساس هست نه بی‌تجربگی و ناپختگی؛ مطمئن باشید اگر انتقام سختی نگیریم امریکا جلوتر میاید و دستش به خون فرماندهان و مسئولان دیگر هم آلوده میشود.
رضا۱۲۷۴۴۲۱۱۴:۱۷:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
تحلیل جالب توجهی بوود،،دمت گرم
ناشناس۱۲۷۴۵۴۲۱۵:۰۶:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
یک انتقام میتونه این باشه که یک سری اطلاعات مخفی ترامپ و تجارتش تو آذربایجان و روسیه و ... رو بتونیم بدست بیاریم و افشا کنیم. یا یک سری تهدیدات رو در مورد دارایی های ترامپ انجام بدیم تا به جیب ایشون ضربه زده بشود. به صورت رسمی اینها رو تو لیست اهداف قرار دهید و اعلام کنید. هزینه بیمه این ساختمان ها بالا خواهد رفت، اکثر هتل دارن اسم ایشون رو حذف خواهند کرد و ..
علی۱۲۷۴۵۶۱۱۵:۱۶:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
اینکه آمریکا از منطقه میرود و دلش میخواهد برود من نیز همین فکر را داشتم اما جایش از سلاح ۲تریلیون دلاری اش رونمایی خواهد کرد که همان نیروی سلفی و جرار جدیدی خواهد بود که پس از پایان داعش مشغول سازماندهی آن در گوشه و کنار بودند و چه ما بخواهیم چه نخواهیم در طول ۲دهه گذشته نیروهایی مثل طالبان و القاعده و داعش آمدند و هر دفعه آمریکا با یک نمایش مسخره به عمر آنها پایان داد پس آمریکا بزودی خودش را کنار میکشد تا محور مقاومت را در غیاب فرماندهان بزرگش مشغول کند پاسخ نظامی ما نیز اثری در این نقشه نخواهد داشت اثر آن شکستن هیمنه آمریکا است و احیای غرور ما و روحیه ی جبهه مقاومت اما ظهور این نیروی سلفی بهترین مکانش همچنان سوریه است پس درگیری داخل عراق هم منتفی است چون نیروهای مقاومت هنوز حضور دارند ولی سوریه سرگرم منازعات با کردها و ترکیه است و اگر ناگهانی کودتا شود میبازد قافیه را هر چند کارگردان کسی دیگراست
منم۱۲۷۴۵۶۵۱۵:۱۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
با سلام.قبول دارم که سیاست صهیونیست ها ممکنه چنین چیزایی رو ایجاب بکنه و ما با دقت باید به فکر برخورد باشیم ولی لطفا توجه داشته باشید که از رهبری معظم گرفته تا دیگر مسئولین معتبر کشور تمام این موارد رو در نظر میگیرن.همین الان هم که چند روز از ترور سردار شهید میگذره هنوز جمهوری اسلامی اقدامی نکرده.این یعنی دارن عواقب کار رو میسنجند اگر صرف برخورد احساسی بود الان باید جنگ شروع شده بود.
یه ایرانی۱۲۷۴۶۵۰۱۵:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
جناب تحلیلگر روشنفکر آنچه از پارامترهای سیاسی و امنیتی و اقتصادی و اوضاع حال و پیش‌بینی‌های آینده (که همچون پیش‌بینی‌های گذشته شما منتظر وقوعند) به هم وصله کرده‌ای، بعضاً خود کسانی هم که از آنها نام برده‌ای (نتانیاهو، ترامپ، پوتین، کیم، شی و..) بی‌خبرند! که اگر باخبر بودند،‌ یا برای ..ت جایزه تعیین می‌کردند، یا .. مشاورشان می‌کردند. ای ..،..! زیر لوای امنیت و عزّتی که امثال قاسم سلیمانی برات فراهم کردن، مردم و مسئولان و در واقع نظام را به «..، محترمانه»‌ فرا می‌خوانی. این‌همه آسمان ریسمان بافتن نمی‌خواست؛ تیتر می‌زدی «مطلبی در تعریف گرگ و روباه و گوسفند»‌
محمد۱۲۷۴۶۷۴۱۶:۱۰:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
اگر تحلیل شما درست هم باشد آیا باید راهکاری هم ارایه میدادید .دوست عزیز همه سخنان شما متین ولی آیا فکر نمی کنید اگر پاسخی در خور به عمل این تروریستها داده نشود جری تر شوندشاید بار دیگر هدف ایجاد داعشی دیگر با هر عنوان واسمی دیگر در داخل ایران باشد وآیا مصداق ضرب المثل مرگ یکبار وشیون یکبارشهود پیدا نمیکند.دوست عزیزباید بسیار ساده لوح باشیم تاباور کنیم دشمن قسم خورده ما( چه نتانیاهو چه ترامپ با سکوت ما جری تر میشوند) دست روی دست خواهندگذاشت شاید هدف بعدی من باشم یا شما
ناشناس۱۲۷۴۶۹۸۱۶:۱۸:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
نگاهی به کشورهای اسلامی اطراف بکنیم. سوریه- عراق - افغانستان- یمن ویران شده اند. تنها کشورهای جنوب خلیج فارس و ایران در امنیت هستند. اگر با تحریک اسراییل جنگی بین ایران و آمریکا رخ بده قطعا ایران و امارات و عربستان هم تا حدود زیادی ویران میشند. جوری که سالها نا امنی و هرج و مرج در خاورمیانه ایجاد میشه. این به نفع کیه؟ قطعا اسراییل.
مهدی۱۲۷۴۸۲۱۱۷:۱۲:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
تحلیل ..ی است. مقام معظم رهبری تعبیری شبیه به این داشتند: به لات (یا دزد) محل بگوییم بیا در خانه ما هر چه خواستی بردار و بعد یک اتاق هم به تو میدهیم اما تو مواظب خانه ما باش! حالا ایشان (نویسنده)به عراق و ایران توصیه میکند امریکا از عراق نرود چون بخاطر نیروهای خودش امنیت عراق برایش مهم است. متأسفم برای سایت الف با این تحلیلگرانش.
ناشناس۱۲۷۴۸۲۳۱۷:۱۲:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
اینقدر قشنگ تحلیل کرده که آدم به نظرش می رسه تیمی از کارشناسان زبده وزارت خارجه آمریکا آن را نوشته اند!!!
عجایب شهر۱۲۷۴۹۹۲۱۸:۵۷:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
بستگی داره خود اون آدم چقدر تخصص در این زمینه داشته باشه.
ناشناس۱۲۷۵۰۳۳۱۹:۲۱:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد, وآنچه خود داشت ز بیگانه تمنّا میکرد
ناشناس۱۲۷۵۲۲۸۲۱:۲۱:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
زدی به هدف بهترین راه منصرف کردن ایران از پاسخ کوبنده و درنتیجه نشان دادن ضعف ایران و قدرت امریکا همین است که با این تحلیلها تردید ایجاد کنند
ناشناس۱۲۷۵۴۱۵۲۳:۳۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
البته از این نوع تحلیل ها در بهترین شرایط از همان کارشناسان زبده وزارت خارجه آمریکا در می آید و نه حاج قاسم سلیمانی.
ناشناس۱۲۷۴۸۷۱۱۷:۳۸:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
تحلیل قابل توجهی می باشد اما بیش از حد محتاطانه! اجرای یک طرفه برجام هم که نتیجه احتیاط بیش از حد مسئولین است عایدی جز وقیح تر شدن طرف مقابل برای ما نداشت. در این مورد هم نتیجه مماشات بیش از حد با شرایطی که در مقاله بالا بیان شده است وقیحتر شدن و تاخت و تاز بیشتر جبهه غربی - عربی - عبری بر کشور خواهد بود.
ناشناس۱۲۷۴۹۰۳۱۸:۰۱:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
آقای امیری متاسفانه تمام پیش بینی های شما درست ازآب درمیان !امیدوارم مسئولین بهوش باشند
رضا۱۲۷۴۹۹۴۱۸:۵۸:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
کاملا تحلیل اشتباه است. چه ایران بزند و چه نزند آمریکا خواهد زد. اما اگر ایران جواب ندهد و هزینه دار نکند حملات آمریکا حتما جنگ گسترده رخ خواهد داد. نزدن ایران 4 ایراد اصلی دارد.: 1 رای آوردن دوباره ترامپ و ادامه داشتن مشکلات تا 5 سال آینده بجای یکسال 2 رای آوردن نتانياهو 3 لگدمال شدن شرافت و غرور ایرانی و احساس حقارت 4 بروز جنگ گسترده و ادامه دار به علت برداشت ضعف از ایران و هرروز کشتن ایرانی ها در یک نقطه توسط آمریکا و اسرائیل دفعه دیگر در خوزستان یا سیستان و.. همان گونه که احساس ضعف باعث امضای برجام و از بین بردن راکتور اراک و کشته شدن سردار گردید.
ناشناس۱۲۷۵۰۵۸۱۹:۴۳:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
اگه قرار باشه ما تا ابد از آمریکا بترسیم، اونوقت آمریکا با هر قدم عقب نشینی ما ، ده قدم جلو میاد. ما دیگه جایی برای عقب نشینی نداریم. پشتمون دره هست. فقط باید ایستادگی کرد و با توکل بر خدا از دشمن نترسید.
ناشناس۱۲۷۵۰۶۷۱۹:۴۹:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
چیزی که نویسنده این وسط از آن غافل است اینه که علیرغم تمام این تحلیل ها بر اساس آیات قرآن و روایات اراده و مشیت الهی میتواند در حمایت از جبهه حق تمامی این معادلات را برهم بزند همانگونه که از ابتدای تاریخ تاکنون بسیار دیده ایم.
سینا۱۲۷۵۰۸۲۲۰:۰۲:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
همون نظر اصولگرا ها هم قابل تعمق است که اصرار دارند ترامپ قوی است و انتقام نگیرید طبق نظر این دوستان باید صبر کنیم تا ببینیم رفتارشان در منطقه عوض میشود یا نه؟
هنر۱۲۷۵۱۶۱۲۰:۴۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
میشه بفرمایید پس اینهمه فرستاده و پیغام و پسغام برای چی سرازیر شده و اینکه چرا ترامپ تهدید به واکنش سخت کرده تا بهرنحوی شده جلوی ضربه متقابل ایران رو بگیره؟
مهر۱۲۷۵۲۴۳۲۱:۲۸:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
نفت عراق که در دست امریکایی ها هست لزومی به این همه دردسر نیست. تازه نفت 9دلاری لیبی را هم فراموش نکن. تحلیل شما چندان واقعی نیست.
ناشناس۱۲۷۵۲۴۴۲۱:۲۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
یعنی بازی دوسر باخت واسه ما هستش، این دیگه چه تحلیلی بود!!! ما که همیشه از این حرف میزنیم که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت هستش، پس چی شد
ناشناس۱۲۷۵۲۴۶۲۱:۳۰:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
پس بهترین حرکت ممکن اگه گفته های شما درست باشه باید ترور نتانیاهو باشه
رامین۱۲۷۵۲۵۴۲۱:۳۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
نویسنده بسیار خوب تحلیل کرده متاسفانه بیشتر کامنت ها احساساتی است.
ناشناس۱۲۷۵۲۵۸۲۱:۴۱:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
این تحلیل فردی اقتصادی با ذهنیت کوتاه مدت و البته بسیار ترسو می باشد. همین الان نفت عراق و سوریه در جیب امریکا می رود. بزرگترین مرکز جاسوسی دنیا و هدایت داعش در سفارت امریکا در عراق است.حضور نظامی امریکا برای عراق بسیار پرهزینه است. سفارت امریکا در حال پرورش جوانان عراقی برای نسل های آینده و کنترل این کشور است. حضور نظامی امریکا در عراق قوت قلبی برای عربستان و اسرائیل است. چگونه متوجه این نکته نشدید که هر جا امریکا رفته ناامنی هم با خود به انجا برده تا ادامه حضورش را توجیه کند مانند عراق، افغانستان و ..تا امریکا در منطقه هست نه ایران نه عراق روی خوش آرامش را نخواهند دید.
زبانشناس۱۲۷۵۲۷۲۲۱:۵۴:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
با سلام خدمت سایت وزین الف متاسفانه در تعجبم ..که .. چگونه چنین مطلبی را بعنوان مقاله منتشر می نماید. در تئوری بازیها چنانچه طرف مقابل دیوانه باشد بقیه راه را برای او‌باز می کنند و تمام نمونه های که در فوق ذکر شده بود حاکی از پندار این مطلب بود که از سوی روسیه چین کره ترامپ دیوانه است و باید راه را برای او باز کرد تا عبور کند در صورتیکه سردار شهید ما ترامپ را قمار باز خواند و بدرستی هم وی راشناخت قمار باز ، دیوانه نیست بلکه تاس خود را می ریزد یا شانس و یا اقبال. بنابراین در اینجا ما باید نقش دیوانه را بازی کنیم همانطوریکه دنیا الان از این مطلب می ترسد
دانیال۱۲۷۵۲۷۵۲۱:۵۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
ترسو
ناشناس۱۲۷۵۲۹۳۲۲:۰۹:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
از کی تا حالا الگوی رفتاری ما باید چین و روسیه و امثال مکرون (!) باشد؟ تحلیل آبکی ناشی از ترس یا...با کلمات قشنگ!
کامبیز۱۲۷۵۳۰۸۲۲:۲۳:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
متاسفم برای کامنت های احساسی اینجا . بابا این سیاسته ، سیاست پیچیده است مثل بازی شطرنج خصوصا که با دو روباه بزرگ یعنی اسرائیل و آمریکا طرفیم. اصلا چرا باید سردار سلیمانی رو بکشن؟ برای اینکه بیفتیم به ورطه انتقام خونی و بهانه ای بدیم دست این دو شیاد برای حمله و جنگ . لطفا درک کنید ؛ این تحلیل ترسوها نیست تحلیل عاقل هاست. همه مملکت رزمنده نیستند. در نهایت خدا به همه رحم کند.
ناشناس۱۲۷۵۳۱۰۲۲:۲۴:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
برادر گرامی تحلیل شما ساده لوحانه است به نظر می آید.. اگر بودن امریکا در عراق به نفع عراقیها و ماست پس بهتر است اجازه دهیم در ایران هم پایگاه داشته باشند تا اسراییل به ما حمله نکند .
حمید۱۲۷۵۳۳۲۲۲:۳۵:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
هر چند که بنده حقیر هم مانند بسیاری از ایرانیان آرزوی انتقام دارم، اما صحبتهای نویسنده گرامی هم درخور تامل هست. این از خدا بی خبران هیچ تقید قانونی یا اخلاقی برای جنایتهای به مراتب سنگین تر ندارند، بویژه اگر کسی مثل این خودشیفته جانی در راس کشور آمریکا باشد. یک راه میانه این هست که آنها زجرکش شوند مثلا با عملیات محدود ولی مکرر. در درازمدت اینگونه اقدامات سبب اخراج آنها از منطقه خواهد شد.
مطالبه گر۱۲۷۵۳۴۷۲۲:۴۲:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
این تحلیل با عینک غربی است نه اسلامی و با تفکر شیعی. اگر اینجا کشوری در اسکاندیناوی یا امریکای مرکزی یا شرق آسیا بود به احتمال زیاد درست و قابل توجه بود. ولی در نگاه یک کشوری با ادعای جهانی و تفکر شیعی نمی توان با این نگاه سطحی تحلیل کرد. بزرگی عظمت خرج دارد و با زحمت و تلاش و شکست رقیب جایگاه ما در جهان رشد میکند نه با ترسویی و دنباله روی.ما باید جریان ساز باشیم و دیگران را تابع برنامه خود بکنیم و آنها وادار شوند بر اساس برنامه ما اقدام و کنش کنند. لذا اقدام قاطع و تاثیر گذار ضروری است نه عجولانه و اقدام سطحی ونه درنگ و صبر بیش از حد معقول در پاسخ که دلالت بر ترس کند.
رضا۱۲۷۵۳۵۲۲۲:۴۵:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
بهترین انتقام از خون شهدا اخراج نیروهای نظامی آمریکایی و انگلیسی و اروپایی از منطقه خاورمیانه همانطور که کشورهای خاورمیانه در آمریکا و اروپا نیروی نظامی و پایگاه ندارند
ناشناس۱۲۷۵۳۶۲۲۲:۵۰:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
جدا از درست یا غلط بودن ،تحلیل پیچیده ای بود به دور از هرگونه تعصب قطعا رهبری کشور همه جوانب در نظر میگیرن و تصمیم لازم گرفته خواهد شد. اوایل انقلاب یه سری با تند روی دنبال حذف ارتش بودن،ولی دیدیم همین ارتش کشورو حفظ کرد.امثال شهید فکوری با دانش و میهن پرستی و.. به حفظ کشور کمک کردن.
ناشناس۱۲۷۵۳۹۰۲۳:۱۰:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
تحلیل .. منطقی هر هیجان وشعار های بیمورد بضرر ایران وعراق است
ناشناس۱۲۷۵۳۹۸۲۳:۱۳:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
گوش هایمان به رهبر است ، هر چه تصمیم بگیرند آن درست است. قطعا ایشون تحلیل کاملی از اوضاع و احوال و شرایط کشور و منطقه و جهان دارند.
ناشناس۱۲۷۵۴۰۸۲۳:۲۵:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
مگر چند نفر آمریکایی در عراق هستند و مگر چگونه پراکندگیی دارند که امنیت کشور حفظ شود برای امنیت آنها اینها .هر وقت بخواهند با اشاره ای همه نیرو ها را خارج میکنند چرا باید بمانند این تحلیل فرضیه اصلی اش اینست که چون آنها ابرقدرت هستند باید با آنها مدارا کرد در حالیکه این موضوع با نص آیات و روایات ما متناقض است و خانه آنها پوشالی است مقاومت تا کنون نتیجه بخش تر از مصالحه با ایشان بوده . در این خصوص سرنوشت دوستان آمریکا و مدارا کنندگانش را مثل محمد رضا شاه .... معمر قذافی ... حسنی مبارک ...و .... ببینید
ناشناس۱۲۷۵۴۲۰۲۳:۳۵:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
واقعا حالم.. از یه همچین به اصطلاح تحلیلی.مینویسد:البته به این معنی نیست که کاری نکنیم .بعد به صراحت مینویسد کاری نکنیم!!! آقا از جنگ به این شدت می ترسی خوب جمع کن برو! ..
ناشناس۱۲۷۵۴۴۸۰۰:۰۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
دست شما درد نکند که مشورت خودت را دادی. جسارتا عرض کنم یک ضرب المثل هست که میگوید ادب از که آموختی؟ گفت از بی ادبان!!! (البته در مثل مناقشه نیست و تنها منظور از ارائه این ضرب المثل تاکید و ضرورت مشورت و دانستن نظرات مختلف و تحلیلهای کارشناسی است و نه ضرورتا پذیرش آن ). اشکال یادداشت فوق توجه به کدخدا بجای توجه به خدای متعال است و این نگاهی بس غلط و اندر غلط است. ما همه باید به معنای عمیق # الله اکبر # که شعار یک مسلمان معتقد است ایمان بیاوریم و آن چیزی نیست جز ایمان به قدرت الله است که در وصف نیاید. این قدرت سبب پیروزی انقلاب اسلامی در مقابل نظام 2500 ساله ستم شاهی- پیروزی بر حمله امریکا در طبس- کودتای نوژه- پیروزی در عملیات آزادسازی خرمشهر- سربلندی در دفاع مقدس- پیروزی بر داعش وصدها نمونه دیگر در ایران و سراسر عالم بوده است لذا ضمن اینکه فرماندهان عزیز و مسئولین انقلابی باید کاملا علمی و آگاهانه از همه توان و دانش خود بهره ببرند لیکن تنها باید به قدرت لایزال الهی فکر کنند و بس!!! (برای امام عصر (عج) جهاد و دفاع مقدس را سرلوحه برنامه خود داشته باشید که شکست و عقب نشینی مفتضحانه دشمن زبون و ترسو حتمی و قطعی و زودرس است.
امیر۱۲۷۵۴۷۰۰۰:۱۶:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
خدا با نیت آدما کار داره اگه نیت نویسنده از این مقاله پایمال کردن خون حاج قاسم ب هر دلیل(ترس,امید ب امریکا,بی ایمانی ب گفته های رهبر یا هرچیز دیگه ای)باشه ک خب مرگ بر همچین آدمی ولی اگه از سر نادانستن این تحلیلو نتیجه گیری کرده ک خب خدا ی ارزن بصیرت لطف کنه ایشالا یاحق
ناشناس۱۲۷۵۵۳۴۰۲:۳۰:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
بی .. هم حدی داره.
علیرضا۱۲۷۶۴۸۰۱۳:۵۶:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۸
بهترین اقدام برای انتقام شلیک موشک به لانه جاسوسی در عراق (سفارت آمریکا) می باشد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین