واکنش دموکرات‌ها و جمهوری خواهان به شهادت قاسم سلیمانی چه بود

گروه جهان الف،   3981016081 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نگاهی به واکنش دموکرات‌ها و جمهوری خواهان به شهادت قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بیانگر این است هر دو حزب آمریکا سیاست خود در منطقه را در تقابل با ایران و محور مقاومت تعریف کرده اند. اگر چه دموکرات ها بدلیل تحت فشار قرار دادن ترامپ از این که بدون اطلاع کنگره چنین اقدامی صورت گرفته ناراحت و عصبانی هستند.

واکنش دموکرات‌ها و جمهوری خواهان به شهادت قاسم سلیمانی چه بود

به گزارش الف، شهادت قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان در بامداد روز سیزدهم دی ماه با واکنش های بسیاری در سطح جهانی مواجه شد. بسیاری از کشورها حاضر نشدند چنین اقدام جنایتکارانه ای را تائید کنند. اگر چه در آمریکا، مقامات دولتی تلاش داشتند تا دست آویزی برای حرکت جنایتکارانه خود پیدا کنند.

حتی کار به جایی رسید که آنها ادعاهای عجیب و غریبی از جمله دست داشتن قاسم سلیمانی در حادثه 11 سپتامبر را بیان کردند که در تناقض با نتایج کمیسیون این حادثه است. در ادعایی دیگر مطرح می شد قاسم سلیمانی در پی برنامه ریزی برای حملات بیشتر به آمریکایی ها در عراق بوده است. این ادعا در حالی است که عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق  در سخنانی که 15 دی ماه در صحن پارلمان عراق ایراد کرد« برای ثبت در تاریخ» گفت «من با شهید قاسم سلیمانی در صبح روزی که ترور شد، قرار بود نشستی داشته باشم تا نامه مقامات ایرانی را به من تحویل دهد». عبدالمهدی افزود: شهید سلیمانی قرار بود پاسخ ایران به نامه عربستان را که توسط ما داده شود، به من تحویل دهد.

البته دموکرات ها و جمهوری خواهان که درگیر استیضاح دونالد ترامپ و رقابت های انتخاباتی 2020 هستند هرگز به چنین سخنانی توجه نمی کنند. البته به معنای این نیست که آنها واکنش یکسانی به این قضیه داشتند بلکه نگاه به عکس العمل های آن ها انعکاس دهنده تفاوت هایی نیز است.

جمهوری خواهان در واکنش های خود از ترور ناجوانمردانه استقبال و از ترامپ تقدیر و تشکر کردند. در مقابل دموکرات اگر چه از قاسم سلیمانی را دشمن آمریکا و در سطح بن لادن و ابوبکر البغدادی معرفی کردند اما از این که کنگره در جریان این اقدام نبوده به شدت از دونالد ترامپ انتقاد کردند. آنها همچنین احتمال افزایش تنش در منطقه خاورمیانه را مطرح کردند که برخلاف شعارهای تبلیغاتی ترامپ است. در ادامه برخی از واکنش های سناتورها و نمایندگان کنگره آمده است.

جمهوری خواهان چه گفتند؟

مارکو روبیو، سناتور ایالت فلوریدا و از حامیان ترامپ، حمله به قاسم سلیمانی را یک اقدام دفاعی توصیف کرد. به ادعای او ایران دچار اشتباه محاسباتی شده و ترامپ برای مقابله با نیروهای آمریکایی نیازی به موافقت کنگره ندارد.

تام کاتن، سناتور ایالت آرکانزاسدر بیانیه ای که منتشر کرد مدعی شد قاسم سلیمانی ده ها سال مغز متفکر سیاست وحشت و ترور در ایران بود که موجب مرگ صدها آمریکایی شده است.

لیندسی گراهام، سناتور ایالت کارولینای جنوبی نیز گفت: وقتی موضوع قاسم سلیمانی باشد هیچ کسی نباید این اقدام را سرزنش کند.

گراهام در ادامه می افزاید ترامپ را تحسین می کند؛ چرا که همه جهانیان باید بدانند نمی توان یک آمریکایی را بدون مصونیت از بین برد. گراهام می افزاید سلیمانی در حال طرح ریزی برای ایجاد آشوب در عراق بود.

میت رامنی نیز با گستاخی سردار سلیمانی را تروریست نامید که موجب قتل صدها زن و مرد آمریکایی شده است. 

تد کروز، سناتور تگزاس ترور قاسم سلیمانی را اقدامی عادلانه دانست که پیام روشنی برای کسانی دارد که خواهان ضربه زدن به منافع آمریکا هستند.

سناتور جیم ریچ، رئیس کمیته روابط خارجی سنا با تبریک به ترامپ، قاسم سلیمانی را مسئول مرگ آمریکایی ها دانست که ترور او موجب می شود عراقی ها از ایران جدا شوند و برای آینده خود آزادانه تصمیم بگیرند. 

کوین مک‌کارتی، نماینده کالیفرنیا نیز مدعی شد مرگ قاسم سلیمانی به همگان این پیام را خواهد داد که حمله به آمریکایی ها بدون مجازات نخواهد ماند. 

دموکرات ها چه گفتند؟

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که یکی از منتقدان جدی دونالد ترامپ است صرفاً به خطرات ناشی از اقدام ترامپ اشاره کرد و اینکه می بایست قبل از هر اقدامی رئیس جمهور با کنگره مشورت می کرد. 

چاک شومر، رهبر اقلیت دموکرات مجلس سنا عنوان کرد چنین اقدامی برخلاف وعده های دونالد ترامپ، می تواند موجب ایجاد درگیری هایی شود که دیگر قرار نبود رخ دهد. 

آدام شیف، رئیس دموکرات کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان قاسم سلیمانی را مسئول خشونت های غیرقابل تصور در منطقه معرفی کرد که جهان بدون او شرایط بهتری خواهد داشت. شیف همچنین بیان کرد این اتفاق تنش بین تهران و واشنگتن را تشدید خواهد کرد.

الیزابت وارن، سناتور و یکی از نامزدهای آنها در انتخابات ریاست جمهوری ضمن تهدید خواندن قاسم سیلمانی عنوان کرد اقدام دونالد ترامپ احتمال ایجاد درگیری های جدید در خاورمیانه را افزایش خواهد داد. 

برنی سندرز، سناتور دموکرات دستور ترامپ برای حمله به قاسم سلیمانی را یک تنش‌آفرینی خطرناک نامید که آمریکا را به یک جنگ ویرانگر دیگر در منطقه نزدیک‌تر می کند.

الیوت انگل، نماینده دموکرات و رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای گفت: قاسم سلیمانی مغز متفکر خشونت و بی ثباتی های عظیم بود که مسئول مرگ بسیاری از آمریکایی هاست و هرگز از چنین اتفاقی غمگین نخواهد شد. اما در عین حال عده بسیاری وجود دارند که او را شهید می دانند و احتمالاً واکنش نشان خواهند داد. 

کریس مورفی، سناتور ایالت کنتیکت در سنای آمریکا نیز نوشت: قاسم سلیمانی دشمن آمریکا بود و در این شکی نیست. سوال اینجا است آیا آمریکا بدون مجوز کنگره می توانست دومین فرد قدرتمند در ایران را ترور و آگاهانه یک جنگ منطقه‌ای بالقوه را آغاز کند؟.

پت بودجج، نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات نیز قاسم سلیمانی را بدون تردید تهدیدی برای امنیت آمریکا دانست. البته بودجج در ادامه عنوان می کند درباره این که چرا چنین اقدامی در زمان فعلی صورت گرفته سوالات زیادی مطرح است.

به طور کلی نگاهی به گفته های مقامات مختلف آمریکا از هر دو جناح بیانگر این است سیاست خارجی هر دو حزب در تقابل با ایران و محور مقاومت تعریف شده است. در این بین، بدلیل درگیری های داخلی و تلاش برای تحت فشار قرار دادن دونالد ترامپ از اینکه رئیس جمهور بدون اجازه کنگره چنین اقدامی انجام داده دموکرات ها عصبانی و ناراحتند. به زعم آنها چنین اقدامی ناشی از تلاش ترامپ برای تحت الشعاع قرار دادن کنگره در راستای پیروزی در فرایند استیضاح است. 

به عبارتی بهتر می توان نوع واکنش دو حزب آمریکا به شهادت قاسم سلیمانی بیانگر این است که اگر اختلافی هم وجود دارد نه در قبال ایران بلکه بدلیل تنش ها و دعواهای داخلی خودشان است.  

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۷۳۴۵۶۰۰:۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
تاریخ را که مطالعه کنید در راهبرد هر دو در مواقع حساس جنایات جنگی بزرگی مرتکب شدند فقط در تاکتیک با هم اختلاف دارند. هیروشیما و ناکازاکی ویتنام افغانستان عراق ...
ناشناس۱۲۷۳۴۶۱۰۰:۰۸:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
خود ترامپ موقع انتخابات میگفت من رییس جمهور بشم به جنگ ها خاتمه میدم و از خاورمیانه خارج میشم. اما بعد از ریاست جمهوری مست قدرت شده و نعره میکشه!
ناشناس۱۲۷۳۴۶۷۰۰:۱۰:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
جمهوری خواهان و دموکرات ها در دشمنی با ملت ایران و محور مقاومت اتفاق نظر دارند و کلا"یانکی ها با مردم ایران خصومت قلبی دارند.
ناشناس۱۲۷۴۰۳۸۱۲:۱۴:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
وقتی میگی یانکیها شامل مردم آمریکا هم میشه.آیا ما با مرذم آمریکا مشکلی داریم یا همه آنها با ما مشکل؟ باید اگر هم مرگ میگوییم بگوییم مرگ بر ترامپ.
ناشناس۱۲۷۳۴۷۶۰۰:۱۵:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
ای کاش این خون دامنشان را بگیرد و به سرنوشت شوروی سابق دچار شوند.
ناشناس۱۲۷۳۴۷۸۰۰:۱۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
ایالات متحده که خود زمانی مستعمره بریتانیا بود و با جنگ از انگلستان استقلال پیدا کرد از جنگ جهانی دوم تا به امروز به مدت 75 سال است که در راه منافع طبقه سرمایه دار خود از هیچ جنایتی دریغ نکرده است. لقب شیطان بزرگ برازنده ایالات متحده آمریکا است.
ناشناس۱۲۷۳۴۸۲۰۰:۲۱:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
برنی سندرز، سناتور دموکرات دستور ترامپ برای حمله به قاسم سلیمانی را یک تنش‌آفرینی خطرناک نامید که آمریکا را به یک جنگ ویرانگر دیگر در منطقه نزدیک‌تر می کند.
ناشناس۱۲۷۳۷۸۴۰۹:۵۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
سندرز رسانه نداره صداش توی آمریکا شنیده نمیشه لذا نمیشه نظرش رو تعمیم داد
ناشناس۱۲۷۳۴۹۳۰۰:۳۸:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
خب مثلا شما چه انتظاری دارید؟ سردار سلیمانی بالاترین فرمانده دشمن آنهاست. طبیعتا سوگواری نخواهند کرد. هیچ امریکایی نخواهد کرد. همانطور که یک ایرانی هم برای مرگ یک امریکایی انهم کسی که در جنگ هم وطنش را کشته باشد سوگواری نخواهد کرد.
ناشناس۱۲۷۳۸۰۹۱۰:۱۳:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
خب مثلا شما چه انتظاری دارید؟ البته اونا برا مرگ نوکران خود هم ناراحت نمی شوند
ناشناس۱۲۷۳۵۲۱۰۱:۰۹:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
باید برای تضمین امنیت کشور و ایجاد بازدارندگی در مقابل امریکا از ان پی تی خارج شویم و سلاح هسته ای تولید و آزمایش کنیم. هدف هم نه نابودیِ دشمن بلکه جلوگیری از حملۀ اتمیِ آمریکا به ایران است. ترامپ حتی نسبت به میراث فرهنگی ما هم کینه دارد
ناشناس۱۲۷۳۹۹۹۱۲:۰۲:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
این دقیقا همان چیری که آنها منتظرش هستند !
ناشناس۱۲۷۳۵۴۸۰۲:۱۴:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
این واکنش ها هیچکدام بیان مواضع واقعی نیست چون صرفا دعوا و رقابت حزبی آنها را کمی متفاوت میکنند همگی این عمل شنیع را تایید میکنند فقط در نوع انجامش شاید اختلاف نظر داشته باشند
علی۱۲۷۳۵۶۱۰۴:۲۷:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
و نکته آخر اینکه دل به کدخدا خوش نکنیم، چرا که آمریکا دشمن شماره یک ما بوده و هست.
ناشناس۱۲۷۳۶۵۰۰۸:۱۶:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
هردو جناح سیاسی آمریکا تروریست و ظالم هستند که فقط به زورگویی به کشورهای دیگر می اندیشند و عمل میکنند
ناشناس۱۲۷۳۶۷۴۰۸:۳۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
دموکرات از جمهوری خواه بدتر . جمهوری خواه از دموکرات بدتر . روسیه از هر 2 اینها بدتر . چین از هر 3 بدتر . چین موذی این اقدام رو محکوم نکرد و فقط طرفین رو به آرامش دعوت کرد !
ناشناس۱۲۷۳۷۶۸۰۹:۴۹:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
چین و روسیه محکوم کردند. ولی {...} مثل کره و ژاپن حمایت کردند....
ناشناس۱۲۷۳۷۹۴۱۰:۰۴:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
چین میخواد ما رو به آرامش دعوت کنه تا بتونه در کمال آرامش نفتمون رو مجانی هاپولی کنه
ناشناس۱۲۷۳۶۷۶۰۸:۳۵:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
دموکرات و جمهوری خواه یک روح اند در دو جسم . ما نباید دچار توهم شویم .
علی۱۲۷۳۶۷۹۰۸:۳۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
لعن الله علی القوم الظالمین
ناشناس۱۲۷۳۶۸۸۰۸:۴۸:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
لعنت به هر دو حزبشان
ناشناس۱۲۷۳۸۱۴۱۰:۱۵:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
سگ زرد برادر شغاله
ناشناس۱۲۷۳۸۱۹۱۰:۱۶:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
خدا تقاص خون سردار را خواهد گرفت
ناشناس۱۲۷۳۸۳۳۱۰:۳۳:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
ما انتقام می کشیم سخت قاطع پشیمان کننده و تمام کننده
ناشناس۱۲۷۳۹۱۵۱۱:۲۷:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
دشمن اصلی ما امریکاست / مرگ بر امریکا
ناشناس۱۲۷۴۰۰۵۱۲:۰۴:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۷
هرچند ممکنه در نوع اجرا باهم اختلاف داشته باشند .ولی انها هم مثل ما یک سیاست کلی دارند و بر اساس آن عمل میکنند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    12. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    13. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    14. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    15. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    16. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    17. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    18. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    19. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    20. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    21. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    25. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    آخرین عناوین