سوالاتی کلیدی که قبل از ثبت شرکت باید از خودر بپرسید

گزارش بازرگانی،   3981015093

امروزه با توجه به افزایش جمعیت و تغییر نیازهای افراد جامعه ، نیاز به ثبت شرکت یک امر ضروری محسوب می شود. از طرفی با توجه به کمک های دولت برای ثبت شرکت های دانش بنیان و شرکت های استارت آپ، ثبت شرکت با استقبال بیشتری روبرو شده است.

باید بدانید که الزاما هر شرکتی که ثبت شود موفق نخواهد نبود. برای اینکه در کسب و کار خود پیروز شوید و به نتایج خوبی برسید بایستی یک سری نکات در نظر بگیرید که در قالب تعدادی سوال برایتان آماده کرده ایم. اگر پاسخ شما به این سوالات منطقی بود می توانید برای شرکت خود آینده روشنی متصور شوید. در غیر این صورت شرکت ثبت شده شما به نتیجه مطلوبی نخواهد رسید و احتمال ورشکستگی شما افزایش خواهد یافت.

1- چرا باید شرکت ثبت کنم؟

اولین سوال این است که اصلا چرا می خواهید شرکت ثبت کنید؟ در واقع از خود بپرسید که چرا به فکر ثبت شرکت افتادید؟ اگر فقط به این دلیل که از شغل فعلی خود ناراضی هستید، یا اینکه یکی از نزدیکان شما یک شرکت ثبت کرده، بخواهید شرکت ثبت کنید بهتر است دست به این کار نزنید. چرا که آینده شغلی شما خیلی دوام نخواهد داشت. زیرا شما باید بسیار مشتاق و علاقه مند به انجام این کار باشید.

2- شرکت من چه مشکلاتی را در جامعه حل می کند؟ آیا هدف شرکت من مطابق با نیاز جامعه است؟

قبل از ثبت شرکت حتما بررسی کنید که آیا موضوعی که می خواهید برای انجام آن فعالیت کنید مورد نیاز جامعه هست یا خیر؟ در واقع شما باید از قبل بررسی کنید که قرار است با ثبت شرکت خود چه مشکلی را در جامعه برطرف نمایید. موضوعی که برای فعالیت شرکت خود انتخاب می کنید باید به گونه ای باشد که تا کمتر کسی برای برطرف کردن آنها اقدام کرده باشد. در این صورت است که موفقیت شما بیشتر خواهد بود. حال اگر آن مسائل در دسته علاقه مندی های شما نیز قرار داشته باشد، شما به نقطه شیرین ماجرا رسیده اید.

3- نیاز اصلی جامعه چیست؟ بازار مصرفی را شناسایی کنید.

از یک طرف هیچ محصولی وجود ندارد که برای تمام افراد جامعه مناسب باشد، از طرف دیگر شرکت ها زمان و منابع لازم برای انجام این کار را ندارند. برطرف کردن نیاز جامعه نه تنها به شما در تنظیم استراتژی های بازاریابی و توسعه کسب و کارتان کمک می کند ، بلکه می تواند منجر به بازگشت سرمایه شما در دراز مدت شود.

4- برای راه اندازی شرکت چه میزان بودجه لازم است؟ چگونه می توان این بودجه را به دست آورد؟

هر شرکتی برای فعالیت خود به یک بودجه مشخصی نیاز دارد اما باید ارزیابی کنید که چه مبلغی باید به عنوان سرمایه اولیه شرکت در نظر گرفت. سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران می تواند منبع خوبی باشد اما راه های دیگری نیز برای جمع آوری بودجه وجود دارد مانند گرفتن وام بانکی ، سرمایه و  کمک های مردمی ، فروش و غیره.  اما در دراز مدت، شرکت مجبور است سودآوری کند و برای حفظ خود نمی تواند به وجوه جمع آوری شده وابسته باشد. مدل درآمدی شرکت تعیین می کند که شرکت چگونه هزینه های خود را مدیریت کند و به سودآوری برسد.

5- آیا ایده کسب و کارتان قابل گسترش است؟ اگر نه، چگونه می توانم آنرا گسترش دهم؟

برای گسترش دادن یک تجارت، شما بایستی قابلیت اداره کردن مشتریان  زیاد را داشته باشید. کسب و کارها  برای موفقیت نیاز به رشد اقتصادی دارند.  اگر نمی توانید رشد شغلی خود را در آینده تصور کنید ، باید از خود بپرسید که چه تغییراتی در مدل کسب و کار ایجاد کنم تا سبب گسترش آن شده و به رشد آن کمک کند.

6- چه کسی رقیب است؟ در واقع چه کسی قبلا همین کار را انجام داده است؟

اولین کاری که باید انجام دهید این است که باید رقبای خود را بشناسید. اول بودن همیشه شگفت انگیز و عالی است، اما گاهی دوم بودن نیز مزایای خود را دارد. زمانی که شما یک موضوع فعالیت کاملا جدیدی انتخاب می کنید، برای اینکه مشتری ها با آن آشنا شوند، بایستی سرمایه گذاری های زیادی در قالب تخفیف و تبلیغات انجام شود. 

صرف نظر از این که شما اولین یا چندمین نفر در این زمینه هستید ، همیشه باید جزء اولین وظایفتان این باشد که بازار رقابتی را ارزیابی کنید. بنابراین باید تعیین کنید که چه کسی، چگونه و چه کاری را انجام داده است تا بتوانید استراتژی های خود را بر اساس آن قرار دهید.

7- چه چیزی باعث می شود محصول یا راه حل من متفاوت از رقبا باشد؟

اگر پیش از شما کسی دقیقا همان کارهایی را انجام داده که شما قصد انجام آن را دارید و یا آن را بهتر از شما انجام دهد ، تکرار آن کار دیگر هیچ فایده و نتیجه مثبتی ندارد.  اگر چه راه حل یا محصول شما ممکن است در یک فضای یکسان با رقبا اجرایی شود اما باید ارزش منحصر به فردی را برای مصرف کنندگان فراهم کند تا بتواند در دراز مدت دوام یابد .

8- چگونه می توانم ایده محصول را تست و اعتبار دهم؟

مسلما هیچ کس نمی خواهد پس از صرف تلاش و زمان و منابع زیاد برای تبدیل ایده بزرگ به واقعیت و راه اندازی آن در بازار متوجه شود که آن ایده خیلی هم عالی نبوده است.

اینجاست که باید به سراغ آزمایش ایده و تحقیقات بازار برویم.  روش های گسترش محصولات نسبتاً جدیدتر  به شما این امکان را می دهد که ایده های خود را تنها در یک هفته آزمایش کنید.  اگر با مخاطب مورد نظر خود به نتیجه برسید، می توانید به جلو حرکت کنید و راهتان را ادامه دهید. در غیر این صورت، هنوز هم برای از صفر شروع کردن دیر نیست.

9- آیا حاضر هستم برای رسیدن به موفقیت ، زمان و سرمایه لازم را بدهم؟ چه فداکاری ها و خطراتی را حاضرم تا برای تجارت خود انجام دهم؟

شروع هر کاری به زمان، فداکاری زیادی نیاز دارد . اگر فکر می کنید رئیس بودن به معنای خونسرد بودن است کاملا در اشتباه هستید. اگر شغل شما 8 ساعت از وقتتان را می گیرد، داشتن یک شرکت شخصی ممکن است دو برابر آن به اضافه تعطیلاتتان وقت شما را بگیرد. همچنین در فاز اولیه راه اندازی شرکت، شما ممکن است تمام پس اندازتان مانند یک کوه یخ آب شود. بنابراین قبل از تصمیم گیری برای تاسیس شرکت، باید برای همه این موارد خود را آماده کنید.

10- آیا من مهارت و توانایی های لازم برای شروع و مدیریت کار روزانه یک شرکت را دارم؟

باید از خود بپرسید که آیا خودتان قادر به انجام فعالیت های شرکت هستید یا خیر .  80 درصد کار یک شرکت انجام آن فعالیت هاست . آیا مهارت کارآفرینی لازم را دارید ؟ اگرخیر ، چگونه می توانید آنها را کسب کنید؟  چندین دوره ، سمینار و غیره وجود دارد که می تواند به شما در این زمینه کمک کند و باعث پیشرفت کاری شما شود.

11- اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت من چیست؟ آیا می توانم خودم را در 5 یا 10 سال آینده ببینم؟

استراتژی مالی و کاری شما و شرکتتان کاملا به اهداف شما بستگی دارد.  نحوه افزایش بودجه ، تیم مورد نیاز، تعداد کارمند مورد نیاز، میزان و نحوه کم کردن هزینه ها و غیره به این اهداف بستگی دارد.  از خود بپرسید شرکت شما در 5-10 سال آینده در چه جایگاهی خواهد بود و اگر به اندازه کافی شور و اشتیاق دارید به کارتان ادامه دهید.

12- آیا از دانش و درک کافی نسبت به صنعتی که قصد ورود به آن را دارم برخوردار هستم؟ چگونه تجربه و تحصیلاتم می تواند کمکم کند؟

درک کاملی از صنعتی که شرکت شما در آن قصد فعالیت دارد کاملا ضروری است. به عنوان مثال، اگر می خواهید یک شرکت پوشاک راه اندازی کنید ، دانش صنعت پوشاک ضروری است.  همین امر در مورد خودروها ، مواد شیمیایی ، داروسازی یا هر صنعت دیگری نیز برای این ماده صدق می کند.  اگر آن صنعت را درک نکردید ، بهتر است که اصلا وارد آن صنعت نشوید.  همیشه باید به این نکته توجه داشته باشید که چگونه تحصیلات و تجربه شما می تواند به شما در درک بهتر صنعت کمک کند.

13- آیا من به یک مؤسس (یا موسسین) برای تجارتم نیاز دارم؟ اگر بله ، مؤسسین چه مهارتهای تکمیلی برای عملکرد صحیح و موفقیت آمیز تجارت لازم دارند؟

افراد در تمام زمینه ها متبحر نیستند.  شما ممکن است در زمینه محصولات و مهندسی یک فرد عالی باشید اما هنوز در مهارت های بازاریابی یا مالی دانش کافی نداشته باشید.  یک تیم مؤسس بهتر است تمام مهارت های لازم را داشته باشد و به همین دلیل پیدا کردن یک مؤسس مناسب بسیار مهم است.  بنیان گذاران نه تنها باید مهارت های خود را با یکدیگر تکمیل کنند بلکه باید نظر خود را با نهایت اشتیاق به اشتراک بگذارند.  انتخاب صحیح همکاران یکی از دشوارترین و اساسی ترین اقدامات برای ثبت شرکت است.

14- چگونه ساختار قانونی برای شرکت من تنظیم شده است؟

این یکی از مهمترین تصمیمات هنگام راه اندازی یک شرکت جدید است.  انتخاب شما بستگی به عواقب مالیاتی و میزان ریسک پذیری شما دارد.  بسته به این دارد که کدام  ساختار قانونی را بنا به نیاز خود انتخاب کنید : شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی، موسسه انفرادی و غیره.

برای اینکه بدانید کدام ساختار مناسب شرایط شماست بهتر است مقاله انواع ثبت شرکت را مطالعه نمایید. در این صورت متوجه می شوید که کدام نوع شرکت با شرایط شما تطابق بهتری دارد. به عنوان مثال، شرکت با مسئولیت محدود نمی تواند وام و تسهیلات بانکی بگیرد اما در شرکت سهامی خاص شما می توانید برای اخذ وام بانکی اقدام کنید.

از آنجا که این دو نوع شرکت جزء محبوب ترین شرکت های ثبت شده در ایران هستند، بهتر است با خصوصیات و ویژگی های هریک از آنها و تفاوت آنها آشنا شویم.

15- چه مالیاتی باید بپردازم؟ چه هزینه های دیگری مانند بیمه را باید در نظر بگیرم؟ چه شرکت هایی از پرداخت مالیات معاف هستند؟

مالیات و بدهی ها بسته به ساختار قانونی شرکت متفاوت هستند.  به عنوان مثال، شرکت های دانش بنیان غیرمستقر در پارک علم و فناوری 15 سال از تاریخ شروع مجوز و شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری 20 سال از پرداخت مالیات معاف هستند. همچنین ثبت شرکت در مناطق آزاد از 20 سال معافیت مالیاتی برخوردار است. شرکتهای نوپا باید قطعا در شرایطی که اتفاقات ناخوشایند رخ می دهند ، خود را بیمه کنند .

 16- در صورتی که شرکت منحل شود یا بخواهم شرکایی به جمع شرکای خود اضافه یا کم کنم یا آدرس شرکت تغییر کند چه باید کرد؟ در واقع مراحل ثبت تغییرات شرکت چگونه است؟

ممکن است بعد از چند سال از شروع فعالیت شرکت، آدرس شرکت تغییر کند یا ممکن است تعداد شرکا کم یا زیاد شود و یا بنا به دلایلی شرکت شما منحل شود، شما باید خود را برای هر یک از این اتفاقات آماده کنید. به این ترتیب بایستی ثبت تغییرات شرکت خود را در سامانه اداره ثبت شرکتها انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله " ثبت تغییرات شرکت " مراجعه نمایید.

17- اگر موضوع فعالیت شرکت من در زمینه ارائه محصول خاصی باشد، چگونه می توانم آن را به برند تبدیل کنم؟ در واقع چگونه می توان ثبت برند انجام داد؟

به طور کلی برند یا نام تجاری به دو صورت لاتین و غیر لاتین در دنیای کسب و کار استفاده می شود. استفاده از برند به معنای استفاده از انحصار یک امتیاز از یک کالا یا خدمات خاص است این امر به گونه ای انجام می شود که حق سوء استفاده یا کپی و یا حتی اعمال تحریم از آن سلب می شود. برند ها به صورت نوشته تجاری یا لوگو تایپ یا نوشته تجاری و لوگو جداگانه مورد استفاده قرار می گیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله " ثبت برند " مراجعه نمایید.

18- اگر موضوع فعالیت شرکت من صادرات و واردات کالا باشد چه مدارکی لازم است؟

در صورتی که بخواهید کار صادرات و واردات انجام دهید اولین کلمه ای که به گوشتان می خورد داشتن کارت بازرگانی است. برای دریافت کارت بازرگانی باید به اتاق بازرگانی استان مورد نظر خود مراجعه نموده و پس از ارائه مدارک لازم کارت بازرگانی خود را دریافت کنید. لازم به ذکر است که برای داشتن کارت بازرگانی باید کد اقتصادی داشته باشید.

کد اقتصادی یک کد 12 رقمی است که برای افرادی که در زمینه امور تجاری مانند کارت بازرگانی ، شرکت در مناقصات و مزایده ها، اخذ قرار داد با شرکت های دولتی، و صادر کردن فاکتور و حتی افتتاح حساب در بانک فعالیت دارند اجباری است و باید حتما برای انجام این امور کد اقتصادی داشته باشند.

انتظار می رود که با خواندن این مقاله پاسخ سوالاتی که برای ثبت شرکت در ذهن خود داشتید را یافته باشید. اما اگر به مشکل برخوردید و یا سوالی برایتان پیش آمد کافیست گوشی خود را برداشته و با گرفتن شماره های تماس  09120213393 02188323274 با مشاوران موسسه حقوقی ثبت بازرگان تماس بگیرید. کارشناسان مجرب ما در موسسه با روی باز پذیرای سوالات شما هستند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین