فارین پالیسی: سیاست ترامپ در قبال ایران دچار مرگ مغزی است

گروه جهان الف،   3981014053 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک نشریه معتبر آمریکایی با اشاره به ترور سپهبد قاسم سلیمانی به دست نیروهای آمریکایی در عراق می نویسد، سیاست دونالد ترامپ در قبال ایران دچار مرگ مغزی شده، از هیچ انسجامی برخوردار نیست. 

فارین پالیسی: سیاست ترامپ در قبال ایران دچار مرگ مغزی است

به گزارش الف فارین پالیسی در تحلیلی به قلم "استفان والت" نوشت نبودن اهداف منسجم و همچنین یک استراتژی برای رسیدن به آنها سبب شده است، اقداماتی نظیر ترور قاسلم سلیمانی،؛ سیاست خارجی را به عرصه ای از جنگ تمام عیار تبدیل کند که این امر می تواند اوضاع آمریکا را بدتر کند. 

" چندان هم زمانبر نبود. کمتر از یک هفته از سال 2020 می گذرد و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا توانسته خود را در ورطه ای دیگر از بحرانی خطرناک و بی دلیل با ایران بیندازد. این هم نتیجه اجتناب ناپذیر از رویکرد کوته بینانه ترامپ در قبال کل خاورمیانه (و به ویژه ایران) است، و همچنین دلیل آشکار دیگری از ناتوانی واشنگتن برای ایجاد سیاستی منجسم و موثر در قبال هر مساله که از اهمیت جهانی برخوردار است." 

فارین پالیسی با طرح این سوال که " این کشور (آمریکا) چه زمانی چنین استراتژی بدی داشته است؟" می افزاید: "منصفانه بگوییم، این مشکل به دوران پیش از ترامپ بازمی گردد؛ گرچه بی تدبیری، تصمیم گیری های عجولانه، بی تفاوتی به نصایح دیگران و توانایی عجیب ترامپ در خصوص به کارگیری مشاوران درجه سوم، مشکل را بدتر کرده است. نتیجه نهایی شاید به تلفات بیشتر افراد بی گناه – که برخی از آنها آمریکایی هستند – و همچنین تضیف بیشتر موقعیت آمریکا در جهان بیجامد. آن هم با این تصور که دستور ترامپ برای ترور قاسم سلیمانی به جنگ تمام عیار منجر نشود." 

فارین پالیسی ترور سپهبد سلیمانی را اشتباه استراتژیک خاصِ ترامپ خواند و افزود: " ترامپ با تشویق عربستان سعودی، اسرائیل و موسسات تندرو نظیر بنیاد دفاع از دمکراسی، و همچپنین برخی طرفداران پولدارش، از توافقی جمعی خارج شد که فعالیت های هسته ای ایران را با موفقیت محدود کرده بود و از طرفی یک گشایش دیپلماتیک ایجاد کرده بود که هر دولت عاقلی از آن برای مدیریت فعالیت های منطقه ای ایران استفاده می کرد." 

"وی سپس سیاست موسوم به فشار حداکثری را در پیش گرفت که هدف آن محدود کردن توانایی ایران در غنی سازی، مجبور کردن ایران به تغییر سیاست خارجی متناسب با خواست آمریکا و شاید براندازی خودِ رژیم ایران بوده است. مردم عادی تحت فشار شدید هستند اما رژیم به خواسته های ترامپ تن نداده و ساقط هم نشده است. برعکس، به تدریج فعالیت های هسته ای خود را ازسر گرفته، روابط نزدیک با روسیه و چین برقرار کرده و علیه متحدان آمریکا در منطقه اقدام تلافی جویانه کرده است. منطق پاسخ تهران هم شفاف و کاملا قابل پیش بینی است. اگر آمریکا می خواهد شرایط زندگی را برای ایران دشوار کند، رهبران آن ثابت خواهند کرد که آنها نیز می توانند شرایط را برای آمریکا دشوار کنند. لحظه ای درنگ استراتژیک کافی است تا بتوان پاسخ ایران را پیش بینی کرد و به این درک رسید که فشارهای یک جانبه موثر نیست." 

"ترامپ با خودداری از دیپلماسی و تکیه صرف بر سیاست تهدید و مقابله، هیچ گزینه ای برای خود قائل نشد به جز کوتاه آمدن، و یا تشدید اقدامات، آن هم پس از زمانی که مشخص شد سیاست فشار حداکثری نتیجه عکس دارد." 

فارین پالیسی با اشاره به تحولات اخیری که ترور سپهبد سلیمانی – به عنوان یک "فرمانده مقبول نظامی" - را درپی داشت، افزود برای درک اینکه این حلقه تحولات از منظر ایران چگونه است، کافی است درنظر گرفت اگر یک دشمن خارجی عضوی از ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، مدیر سیا، یا حتی معاون رئیس جمهور را بکشد، واکنش آمریکا چه خواهد بود. واشنگتن قطعا به سادگی از کنار این مساله عبور نمی کرد. منظور، دفاع از سلیمانی نیست، که دشمن قسم خورده آمریکا بود، منظور یک سوال مناسب استراتژیک است: آیا ترور یک مقام ارشد دولتی خارجی، منافع ملی کشور را پیش برده است؟ آیا چنین کاری آمریکایی ها را ایمن تر و یا پولدارتر می کند یا اینکه نفوذ آنها را در سراسر جهان افزایش خواهد داد؟ پاسخ این است: خیر  و  خیر. 

فارین پالیسی افزود این ترور قطعا پاسخ ایران را در پی داشته، حس ملی گرایی در ایران را تقویت کرده، مواضع تندروهای ایران را مستحکم کرد، احتمال تغییر رژیم را بیش از پیش کاهش داده و از طرف دیگر این اقدام چون در خاک عراق رخ داده است، نقض حاکمیت این کشور محسوب می شود و دولت شکننده آن را در وضعیتی بی ثبات تر قرار خواهد داد. علاوه بر اینها، ترامپ اکنون به ایران مشوق های بیشتری داده تا سلاح اتمی به دست آورد به گونه ای که یا باید با ایران وارد جنگ تمام عیار شود و یا اینکه از مواضع خود عقب نشینی کرده،  یک بمب ایرانی را بپذیرد. و سرانجام اینکه آمریکا با این ترور در حال بدعت گذاری است.  

"اسامه بن لادن رهبر القاعده، معمر قذافی رهبر لیبی، کیم جونگ ایل رهبر کره شمالی، صدام حسین دیکتاتور عراق، ملاعمر رهبر طالبان، ابوبکر البغدادی رهبر داعش و بسیاری دیگر از دشمنان آمریکا، دیگر برمسند قدرت نیستند اما مرگ آنها مشکلات سیاست خارجی آمریکا را حل نکرده است."

خلاصه کلام آن که رویکرد دولت ترامپ در قبال ایران – از جمله تازه ترین تحول رخ داده – ظاهر عاری از منطق و هدف استراتژیک است. ترامپ، وزیرخارجه اش مایک پومپئو، وزیر دفاع مارک اسپر و سایر اعضای تیم سیاست خارجی اش مانند مهره های شطرنج هستند که نتوانسته اند هر بار بیش از یک حرکت داشته باشند؛ به همین دلیل این حقیقت آشکار حیات را در سیاست بین الملل نادیده گرفته اند: مهره های دیگر شطرنج هم به آنها نزدیک می شوند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۹۹۷۷۱۳:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ترامپ هیچ غلطی نمیکند بخاطر انتخابات سال آینده
ناشناس۱۲۷۰۰۹۷۱۵:۰۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
مست قدرت در قیر مذاب می اندازیمت
ناشناس۱۲۷۰۵۲۹۲۰:۳۱:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
هشتکی باید راه بیافتد بنام خوک کثیف .. کوفتی در قالب ربیس جمهور امریکا
ناشناس۱۲۷۱۰۶۲۰۹:۱۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
شهادت سردار سلیمانی هیچ سودی برای آمریکا نداشت و ترامپ فقط برای اینکه حمایت لابی یهودی در قضیه استیضاح را جلب کند اینکار را کرد.
ناشناس۱۲۷۱۱۰۳۰۹:۳۵:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
فعلا که کرده
ناشناس۱۲۷۱۷۵۲۱۵:۲۱:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
ترامپ دیوانه تا الان هر چه گفته عملی کرده
ناشناس۱۲۷۰۰۰۰۱۳:۴۴:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ولی من اینجوری فکر نمی کنم به نظر من ایران خیلی زیادی روی صفت جنگ گریزی ترامپ حساب باز کرده بود و باعث از دست رفتن سرمایه ای تکرار نشدنی به نام سردار سلیمانی شد به قول سردار سلیمانی ، آقای ترامپ قمار باز، ولی غافل از اینکه صورت #پوکر فیس# ترامپ همه رو مبهوت و غافلگیر کرد.
ناشناس۱۲۷۰۰۱۳۱۳:۵۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ترامپ خبیث از نظر امت اسلامی مانند سلمان رشدی شد چه فتوا صادر شود و چه فتوا صادر نشود مراجع عظام خودشان میدانند و خدای خودشان
ناشناس۱۲۷۰۲۷۲۱۷:۱۵:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
سلمان رشدی کجا است زنده یا مرده ..
mostafa.kamali95@yahoo.com۱۲۷۰۰۲۸۱۳:۵۸:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ترامپ سر مست جشن سال نو بوده و به احتمال زیاد مسکر فراوانی نوشیده و در حال غیر طبیعی دستور اینکار را داده حالا وقتی هوشیار بشه میفهمه چه غلط بزرگی کرده و خودش و سایر دشمنان امت اسلام را راهی گور کرداه
ناشناس۱۲۷۰۴۷۵۱۹:۵۴:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
مرگ برامریکا مرگ برامریکا
ناشناس۱۲۷۰۰۴۵۱۴:۱۶:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
این را باید آرام آرام در قیر مذاب کرد
ناشناس۱۲۷۰۵۳۵۲۰:۳۶:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
آیا این خوک کثیف باز هم چراغ خاموش میاد عراق سر به سربازانش بزنه
ناشناس۱۲۷۰۱۴۱۱۵:۵۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
این مردک نفهم رو باید نابود کرد.گوسفند با خودش چه فکری کرد
ناشناس۱۲۷۰۱۴۴۱۵:۵۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ما گفتار درمانی احتیاج نداريم، ترامپ و دوستانش خون ملت ایران را ریختند، و اگر همه‌ی دنیا هم به آن‌ها بد و بیراه بگویند، کافی نیست. تا روزی که به لطف پروردگار عادل عاقبتی چون صدام ملعون نصیب‌شان شود.
ناشناس۱۲۷۰۱۴۸۱۶:۰۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
ترامپ حرام لقمه لعنت عالم بر تو و خانواده بی غیرت تو
ناشناس۱۲۷۰۱۴۹۱۶:۰۰:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
دولت امریکا با ترور سردار قاسم سلیمانی ثابت کرد که یک رژیم تروریستی است.
ناشناس۱۲۷۰۱۵۱۱۶:۰۱:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
هرچی جنگ و ناامنی و خشونت در منطقه خاورمیانه هست زیرا سر شیطان بزرگ و 3 کشور خبیث اروپایی است.
ناشناس۱۲۷۰۱۶۲۱۶:۱۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
متاسفانه بدلیل ضعف درونی دولت و عدم همراهی مردم که نتیجه عملکرد خود دولت بوده حتی اگه امکان مقابله به مثل رو داشته باشیم اما نمی توانیم از آن استفاده کنیم
ناشناس۱۲۷۰۲۱۲۱۶:۴۳:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
تو شطرنج وقتی میبینی با سربازت وزیر طرفت را میتونی بزنی خوشحال نباش مخصوصا اینکه طرفت بدون سیاست مهره ای را جابجا نکنه!. امریکا دچار اشتباه بزرگی شد.
متین۱۲۷۰۳۰۹۱۷:۴۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
اللهم عجل لولیک الفرج
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۲۷۰۳۳۸۱۸:۱۱:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
از کاربران عزیز و هنرمندان کشور که طرفداران زیادی در ایران و خارج از کشور دارند تقاضا میشود هشتکی با تصویر ترامپ و نوشته خوک کثیف راه بیندازند تا کاربران زیادی از این پس بجای لفظ ترامپ از واژه خوک کثیف نام ببرند تا از این پس دنیا ایشان را به این نام بشناسد
ناشناس۱۲۷۰۳۷۲۱۸:۴۸:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
تقلای ترامپ برای باقی ماندن در قدرت است ، او دچار کوری مطلق شده ، او هیتلر کودن زمان است .
ناشناس۱۲۷۰۵۳۹۲۰:۳۹:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
یعنی ای خدا میشه یک روز ترامپ زنده اسیر ما بشه
ناشناس۱۲۷۰۸۵۰۰۵:۲۴:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
.. سیاست ترامپ بر علیه ایران فشار حداکثری اقتصادی ، سیاسی ، روانی و با چاشنی تهدید نظامی است ، که با شدت و حدت ادامه میدهد و در دور دوم تشدید خواهد شد. در مقابل کره شمالی چون برجام امضا نکرد و سلاح استراتژیک ساخت سیاستش انعطاف حداکثری است.
ناشناس۱۲۷۱۱۱۰۰۹:۳۸:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
سالها است مطبوعات ما و صدا و سیما هر وقت خارجی ها به نفع ما بنویسند با اب و تاب منعکس میکنند هر وقت به ضرر ما بنویسند دشمن هستند و چه و چه اینکه نمیشه وقتی از ترامپ بد میگن شما منعکس کنین و وقتی از ما بد میگن شما سانسور کنین یا منکوبشون کنین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین