تحلیل رسانه‌های منطقه از پیامدهای ترور سردار سلیمانی 

علی عباسی، گروه جهان الف،   3981014044 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با گذشت یک روز از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ابومهدی المهندس معاون نیروهای الحشد الشعبی عراق به همراه تعدادی از همراهان آنها، رسانه‌های منطقه همچنان اخبار و تحلیل‌های مربوط به این تحول را در سر تیتر اخبار قرار داده‌اند.

تحلیل رسانه‌های منطقه از پیامدهای ترور سردار سلیمانی 

به گزارش الف پایگاه خبری الجزیره در گفتگو با برخی تحلیلگران منطقه‌ای به بررسی سناریوهای احتمالی واکنش ایران به این حملات پرداخته است. نور الدین الدغیر خبرنگار شبکه الجزیره در تهران می‌گوید که مسئولان ایرانی نقشه اهداف متعلق به پایگاه‌های نظامی آمریکا در آب‌های خلیج فارس را در اختیار دارند که تهران آنها را بالغ بر ۳۰ هدف نظامی برآورد کرده است،  این در حالی است که در سطح نیروهای زمینی نیز بالغ بر ۲۰۰ پایگاه نظامی آمریکا در  اطراف ایران مستقر است که به عنوان اهداف این عملیات برشمرده می‌شوند. 

فیصل عبدالستار  تحلیلگر و نویسنده مسائل سیاسی از لبنان معتقد است که ایران از مساحت جغرافیایی گسترده‌ای که در منطقه در اختیار دارد، برای این حمله استفاده خواهد کرد. ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن به صورت مستقیم یا از طریق متحدان و حامیان خود نفوذ دارد و این موضوع واکنش ایران به این حمله تروریستی را ساده‌تر می‌کند. وی حتی پیش‌بینی کرد که احتمال دارد واکنش ایران به  آمریکا در افغانستان یا پاکستان انجام شود. 

ریچارد گوایتس تحلیلگر مسائل امنیتی و راهبرد نظامی آمریکا البته بروز تقابل نظامی مستقیم میان دو طرف را بعید دانست و در گفتگو با الجزیره تاکید کرد که ایرانی‌ها تلاش خواهند کرد آمریکا را به دردسر انداخته و موقعیت آن در منطقه را تضعیف کنند. وی گفت که احتمالاً ایرانی‌ها بخواهند یک هواپیمای نظامی بدون سرنشین آمریکا را هدف قرار دهند یا مین‌های دریایی در ممنطقه خلیج فارس قرار دهند یا حمله هایی را ضد تاسیسات نفتی و متحدان آمریکا در منطقه انجام دهند.

عزیز جبر شیال استاد علوم سیاسی در دانشگاه مستنصریه بغداد در گفتگو با الجزیره اعلام کرد که انتقام ایران می‌تواند شامل کشتی‌های جنگی و قطعات دریایی آمریکا در منطقه خلیج فارس باشد. 

روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی نیز در مقاله‌ای نوشت که ترور سردار قاسم سلیمانی در عملیات نظامی آمریکا در عراق را می‌توان نقطه اوج مناسبات پیچیده بین آمریکا و ایران تصور کرد که احتمالاً به پدیده حضور نیروهای آمریکایی در عراق از سال ۲۰۱۳ تاکنون پایان دهد.

این روزنامه در بخشی از مقاله خود می نویسد که امتداد گسترده ایران در منطقه عربی و کشورهای جهان  پیش‌بینی ماهیت واکنش این کشور را  مشکل خواهد کرده است، اما احتمال فراوان وجود دارد که این اتفاق از سوی گروه‌های نظامی حامی ایران در عراق انجام شود.

 در همین رابطه پایگاه خبری العهد  در جریان مصاحبه‌ای که با دکتر ماهر طاهر مسئول  اداره سیاسی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین انجام داده اعلام کرد که ترور سلیمانی و المهندس انتقام‌گیری آمریکا نسبت به ریشه کن شدن گروه تروریستی داعش است، چرا که این دو فرمانده بزرگ از عوامل مهمه ریشه کن کردن این گروه تروریستی در سوریه و عراق بودند.

وی ترور شهید سلیمانی را به آغازی برای اخراج نیروهای نظامی آمریکا از عراق قلمداد کرده و گفت که این اقدام جنایتکارانه نشان داد که متجاوزان سعودی آمریکایی در بحران و تنگنای بزرگی قرار دارند و هیبت آمریکا در نتیجه حمله به سفارت این کشور در عراق شکسته شده است. علاوه بر اینکه پیروزی های محور مقاومت و ایستادگی آنها در سوریه و یمن و افزایش قدرت مقاومت اسلامی در لبنان نیز یکی از ابعاد شکست‌های آمریکا در عرصه تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای است. این در حالی است که محور آمریکایی صهیونیستی و متحدان عرب آن‌ها نتوانسته‌اند به اهداف این ترور در ایجاد بازدارندگی مورد نظر آمریکا برسند.

روزنامه الاخبار لبنان نیز در مقاله ای با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی و برخی رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس منافع خود را در ترور سردار سلیمانی می‌دیدند، نوشت که آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیدند که اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای آنها نمی توانند مأموریت ترور شهید سلیمانی را به تنهایی انجام دهند، به همین علت بود که آمریکا برای اولین بار اذعان کرد که به صورت مستقیم این عملیات را انجام داده است.  آمریکا تلاش کرد با این عملیات منافع خود و متحدانش را در منطقه حفظ کند، اما باید دید که واکنش احتمالی ایران تا چه اندازه اجازه این اتفاق را به  آمریکا می‌دهد. 

الاخبار می‌افزاید که آمریکایی‌ها  تصور می کنند که برای یک بازی بسیار بزرگ آماده شده اند و آنها نیروهای خود را در  تمامی پایگاه های خود بسیج کرده‌اند و پیام های آتشین دیپلماتیک ارسال می کنند و تصور می کنند که می‌توانند ایران و متحدانش را با شرایط جدیدی که آمریکا به دنبال تحمیل آن به منطقه است، سازگار کنند. آنها تلاش دارند این پیام را به ایران بدهند که اگر ایران به عملیات ترور سردار سلیمانی واکنش نشان دهد، پاسخ آمریکا محکم‌تر خواهد بود، اما این یک سخن بیهوده است، چراکه آنها هنگامی تصمیم به انجام این عملیات گرفته اند که تصور می کنند ایران در شرایطی نیست که خود را برای تقابل فراگیر آماده کند. آنها معتقدند واکنش ایران واکنشی سطحی خواهد بود و واشنگتن را به سمت درگیری های گسترده نمی‌کشاند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۹۸۷۰۱۲:۱۷:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۴
منتظریم ببینیم و تعریف کنیم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  13. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  14. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

  15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  10. انتقام از پوتین؟

  11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین