رئیس سازمان محیط‌زیست کشور: هر متر مربع آب دریای عمان، ۸۰ هزار تومان

گروه اجتماعی الف،   3981012089

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور از قیمت ۸۰ هزارتومانی هر مترمکعب آب انتقال‌یافته از دریای عمان به خراسان رضوی خبر داد و گفت: این پروژه چون صرفه اقتصادی ندارد محقق نخواهد شد.

 به گزارش فارس عیسی کلانتری در گفت‌وگویی، در خصوص موضوع انتقال آب دریای عمان به مشهد اظهار کرد: من به‌عنوان یک فرد محیط‌زیستی با انتقال آب دریای عمان به خراسان رضوی موافق هستم اما این پروژه اقتصادی نیست.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با اشاره به قیمت تمام‌شده آب در این پروژه تصریح کرد: در این طرح آب در هر مترمکعب حدود پنج و نیم یورو یعنی مبلغی نزدیک به ۸۰ هزار تومان هزینه می‌برد و سؤالی که پیش می‌آید این است که این آب گران‌قیمت را چه کسی و در کجا می‌خواهند مصرف کنند.

وی در خصوص راهکار مناسب به‌جای این پروژه بیان کرد: بهترین راه‌حل برای پاسخ‌گویی به نیازهای استان در این حوزه صرفه‌جویی در منابع آبی و مصرف آن است.

کلانتری همچنین عنوان کرد: به‌صرف داشتن زمین بدون توجه به منابع آب نباید تصمیم به توسعه کشاورزی بگیریم، از همین رو من موافق انتقال آب دریای عمان هستم چون به‌عنوان فردی که در حوزه محیط‌زیست فعالیت دارم این طرح به تجدید منابع آب زیرزمینی استان و مسئله فرونشست زمین کمک خواهد کرد و یک فاکتور مثبت محسوب می‌شود اما مسئولیت اقتصادی آن با ما نیست.

معاون رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش به‌صراحت عنوان کرد: چون این پروژه از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست و هزینه انتقال آب در آن بسیار گران تمام می‌شود پس محقق نخواهد شد.

ادامه پروژه بازسازی کشف رود در گروی تأمین اعتبار

وی در خصوص نحوه عملکرد مدیریت پروژه کشف رود توضیح داد: اقدامات خوبی در این رابطه از طرف استانداری خراسان رضوی و شهرداری مشهد صورت گرفته اما ادامه این اقدامات خوب در گروی تأمین منابع مالی آن است.

کلانتری خاطرنشان کرد: مشکلات زیست‌محیطی کشف رود باید مصوبه شورای عالی محیط‌زیست کشور را دریافت کند تا اجازه استفاده و دسترسی به زیستگاه‌های اطراف این رود را داشته باشد.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در ادامه سخنانش به کمبود اعتبارات و منابع محیط‌زیست استان اشاره کرد و یادآور شد: ما در سه سال گذشته بودجه محیط‌زیست را دو برابر کردیم اما متأسفانه آن‌قدر از پایه ضعیف است که بازهم کفاف تمام مشکلات در این حوزه نیست.

وی تأکید کرد: من به محدودیت‌های بودجه‌ای دولت واقف هستم و نمی‌توانیم به دولت فشار بیاوریم به‌طور مثال از بودجه آموزش‌و‌پرورش بردارد و به محیط‌زیست اختصاص دهد منتها خواسته‌مان از نمایندگان مجلس این است که اگر خواهان اتفاقات خوب در محیط‌زیست کشور هستند حداقل لایحه دولت در این خصوص را تصویب نمایند.

قوانین کهنه پاسخ‌گوی نیازها نیست

کلانتری همچنین در جمع خبرنگاران به وجود قوانین کهنه و قدیمی اشاره کرد و گفت: باید دولت قوانین را متناسب با نیازهای موجود به‌روزرسانی کند زیرا این قوانین قدیمی دیگر پاسخ‌گوی نیاز امروز کشور نیست.

معاون رئیس‌جمهور به قوانین آب مصوب ۴۰ سال پیش را مثال زد و اضافه کرد: در آن زمان سالی ۳۰ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر با ۳۵ میلیون نفر جمعیت داشتیم اما الآن ۸۸ میلیارد مترمکعب آب تجدید پذیر با ۸۳ میلیون نفر جمعیت را داریم پس قوانین آب ۴۰ سال پیش در حال حاضر دیگر پاسخ‌گوی نیاز جامعه امروز نیست.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور با گلایه‌مندی در خصوص انحصاری که در زمینه خودروسازی در کشورمان وجود دارد و یکی از عوامل اصلی در بحث آلودگی هوا محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: خروج از انحصار راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت نمی‌خواهد شما وقتی انحصار تولید چیزی را داشته باشید هر آشغالی را می‌سازید و به مردم می‌فروشید آن‌ها هم‌ چاره‌ای جز خرید ندارند.

وی ادامه داد: اما متأسفانه با توجه به اینکه ۸۳ درصد آلودگی گازی هوای کشور و ۶۱ درصد زیر پی‌پی‌ام ذرات آلاینده مربوط به خودروسازان داخلی است از همین رو واجب و ضروری است این صنعت از انحصار خارج شود تا خودروسازان مجبور به ارتقا کیفیت تولیدات و محصولات خود شوند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  13. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  16. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  17. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  18. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  21. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  22. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  23. رئیسی: فعالان اقتصادی از عددسازی‌ها در بازار نگران نباشند  

  24. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین