مصباحی‌مقدم: مجلس اگر عُرضه داشت در راس امور قرار می‌گرفت/ تحلیل زیباکلام از ناامیدی طرفداران روحانی/ زیدآبادی: چرا افرادی مانند مرتضوی‌ رشد می‌کنند؟

گروه سیاسی الف،   3981011130 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

مصباحی‌مقدم: مجلس اگر عُرضه داشت در راس امور قرار می‌گرفت/ تحلیل زیباکلام از ناامیدی طرفداران روحانی/ زیدآبادی: چرا افرادی مانند مرتضوی‌ رشد می‌کنند؟

تحلیل راغفر از اعتراضات آبان‌ماه

حسین راغفر، اقتصاددان و استاد دانشگاه درباره اعتراضات آبان‌ماه به ایرنا گفت: «اعتراض درواقع به مساله بنزین نبود. دستکم سه دهه است که فشارهای اقتصادی ظرفیت‌های گروه‌های پایین جامعه را مستهلک کرده و درباره شیراز هم گروه‌های پایین‌دست و محروم جامعه درگیر اعتراضات بودند؛ البته همه شهرها به‌ویژه شهرهای مهاجرپذیر مستعد این بحران بوده‌ و هستند؛ اما افزایش قیمت بنزین تنها جرقه‌ای بود بر  انباشت نارضایتی‌ها از سیاست‌های اقتصادی ۳۰ سال گذشته؛ بنابراین ریشه‌های متفاوتی در آن نمی‌بینم...

این اتفاقات در واقع پیامدهای سیاست‌های اقتصادی بعد از جنگ است. این سیاست‌ها با اشکال دیگر تبعیض در جامعه همراه ‌شد و زمینه‌های بروز نارضایتی را فراهم کرد. همه شاخص‌های اجتماعی ما در این سه دهه سقوط کرده است...

افزایش نرخ سوخت و اتفاقات تابع آن جراحی اقتصادی نیست. شکل‌گیری دمل‌های چرکین متعدد است بر بدن جامعه در اثر سیاست‌های اقتصادی. ظرف این سه دهه شاهد تغییر ایدئولوژی در جمهوری اسلامی بوده‌ایم. این تغییر ایدئولوژی به معنای رویگردانی از حمایت از گروه‌های محروم در دهه اول انقلاب و فراموشی اتکا به پایگاه‌های بخش‌های مولد جامعه و نیروهای کار بعد از جنگ است؛ بر همین اساس شاهد تغییر جهتی ناگهانی بودیم و شعارها از عدالت اجتماعی به سمت حمایت از سرمایه پیش رفت...

راه‌حل اتفاقا مساله جراحی اقتصادی است. نوعی بازگشت به ارزش‌های اولیه انقلاب اسلامی، یعنی عدالت اجتماعی و آزادی‌های مثبت در جامعه است؛ یعنی فراهم آوردن فرصت‌های رشد و فرصت دسترسی به امکانات مثل آموزش و پرورش، بهداشت و اخذ مالیات از این گروه‌هایی که از این درآمدهای بادآورده منتفع شده‌اند. اگر این روند تغییر نکند باید در آینده نه چندان دور شاهد انفجار بزرگ‌تر و گسترده‌تر باشیم.»

بیشتر بخوانید:

راغفر: اصلاح قیمت بنزین جرقه‌ای بر انباشت نارضایتی‌های اقتصادی بود

***

مصباحی‌مقدم: مجلس اگر عُرضه داشت در راس امور قرار می‌گرفت

به گزارش ایلنا غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش حزب جامعه زینب با بیان این که مجلس‌ها برنامه‌های ۴ ساله و دولت‌ها نهایتا برنامه ۸ ساله دارند، گفت: اگر نگاه‌ها فقط میان‌مدت باشد سیاست‌ها زیگزاگی و رفت و برگشتی می‌شوند که باعث شده ما یک مسیر رو به رشد مستقیم را ادامه نداده‌ باشیم.

وی با بیان اینکه در مسئله افزایش قیمت بنزین در سال ۸۹، ۹ قلم کالای اساسی افزایش قیمت پیدا کرد و مانند این دوره نبود که بنزین غیر سهمیه‌ای سه برابر شده باشد، گفت: در دولت گذشته علیرغم اینکه غیر از بنزین  ۹ قلم‌ کالای دیگر هم گران شدند ولی هیچ شوک‌ جدی‌ به اقتصاد کشور وارد نشد زیرا مجلس نقش آفرینی کرد چنانچه که قیمت بنزین سهمیه‌ای ۴برابر و غیرسهمیه‌ای ۷ برابر شد و قیمت گازوئیل هم ۱۰ برابر افزایش یافت.

نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند مجلس در راس امور نیست، گفت: شما کاری کرده‌اید که مجلس در رأس امور نباشد؛ مجلس اگر عرضه داشت در راس امور قرار می‌گرفت مجلسی که در پس امور حرکت کند هیچگاه در رأس امور قرار نمی‌گیرد مجلسی که در پیشاپیش حرکت کند در راس قرار می‌گیرد.

***

صادق خرازی: افتخار می‌کنیم با شورای نگهبان رایزنی کنیم

صادق خرازی، دبیرکل حزب ندا درباره رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان گفت: «ما با افتخار در روز روشن رایزنی می‌کنیم و سرمان را هم بالا می‌گیریم. ما می‌خواهیم در این نظام کار و زندگی کنیم. نمی‌خواهیم اپوزیسیون باشیم. اگر می‌خواهیم اپوزیسیون باشیم اصلا نباید در این نظام کار کنیم. ما به نظام اعتقادداریم. معتقدیم برخی از برداشت‌ها، عملکرد ها یا اطلاعات‌ اشتباه است و باید رفت و تلاش کرد و اصلاح کرد. دعوا هم نمی‌کنیم. مذاکره و رایزنی می‌کنیم و معتقدیم با رایزنی و مذاکره می‌توانیم گامی مثبت برداریم.

بسیاری از دوستان اصلاح‌طلبان نیز چراغ خاموش به این کار اعتقاد دارند. من کسی را از رهبران و سران اصلاح‌طلب نمی‌شناسم که به این موضوع معتقد نباشد اما  گاها جلوی تلویزیون و مطبوعات و روزنامه‌نگاران به گونه‌ای دیگر صحبت می‌کنند. در صورتی که باید فرهنگ درست را منتقل کرد. مشکل اینجاست که ما حاضریم با دبیر کل سازمان ملل هرچه بگوییم و بشنویم اما حاضر نیستیم با چهار نفر از مسئولان خودمان همچون اعضای شورای نگهبان صحبت کنیم. این تناقض است. این دوگانگی است و اسمش نفاق سیاسی است. این ریاکاری سیاسی است. شما دورویی را به جای دموکراسی القا کنید. دیدار ما با شورای نگهبان در راستای همین گفت‌وگو و تعامل بود...

خبر دارم که رهبری دل‌شان می‌خواهد همه شرکت کنند و فضای رقابت فراهم باشد، منتها فضای شورای نگهبان فضای دیگری است. امیدوارم این خردمندی بر آن‌ها حاکم شود.»

***

یک نظرسنجی: مردم به هیچ‌یک از گروه‌های سیاسی تمایل ندارند

انتخاب نوشت: «در حالیکه دو هفته از ارسال نظرسنجی انجام شده توسط یک نهاد دانشگاهی برای مسئولان وشخصیت‌ها می‌گذرد، هیچ یک از رسانه‌های اصلاح طلب و اصولگرا، حاضر به انتشار نتایج آن نشده اند.

مهمترین نکته در این نظر سنجی کاهش نرخ مشارکت در انتخابات است که در آذرماه براساس اظهار شهروندان تهرانی، این نرخ ۲۱ درصد پیش بینی شده است.

اولین نشانه‌ی عبور مردم از خاتمی، اصولگرایان و احمدی نژاد: چه کسی برنده دعوای دو جناح سیاسی می‌شود؟ / اکثریت مردم معتقد به هیچکدام از گروه‌های وابسته این افراد نیستند

در مورد رای دادن به لیست‌های تایید شده توسط شخصیت‌های سیاسی نیز لیست اصلاح طلبان مورد تایید سید محمد خاتمی ۱۰ ونیم درصد، لیست اصولگرایان مورد تایید جامعتین و محمدباقر قالیباف ۱۰ درصد و لیست مورد تایید محمود احمدی نژاد ۱۶ درصد هوادار دارند که نشان دهنده ریزش جدی بدنه اجتماعی اصلاح طلبان و عدم جذب مخالفین دولت توسط اصولگرایان است.»

البته درباره این نظرسنجی باید گفت جامعه آماری آن به نسبت جمعیت تهران بسیار کوچک است و به نظر می‌رسد برای فهم درست نظر مردم تهران باید جامعه آماری بزرگتری انتخاب شود.

***

آخرین تصمیمات انتخاباتی اصلاح‌طلبان

آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد ملت درباره فعالیت اصلاح‌طلبان در انتخابات به ایلنا گفت: اصلاح‌طلبان با تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری و حضور افراد حقیقی این شورا نشان دادند در انتخابات شرکت خواهند کرد، اما باتوجه به تجاربی که در انتخابات گذشته به دست آوردند، علی‌القاعده به این جمع‌بندی رسیده‌اند که با مفروض دانستن اصل مشارکت یا این امکان برای‌شان وجود دارد که نیروهای اصلی و کسانی که بتوانند گفتمان اصلاحات را  در مجلس نمایندگی کنند را خواهند داشت یا نه.

وی تاکید کرد:‌ اگر این امکان فراهم شود که اصلاح‌طلبان بتوانند کاندیدای خودشان را داشته باشند قاعدتا در انتخابات فعالانه شرکت کرده و لیست هم ارائه خواهند داد، اما چناچنه این امکان برای‌شان فراهم نشود لیستی در شهرهای بزرگ ارائه نخواهند داد و در شهرهای کوچک هم از کاندیدای مشخصی حمایت نخواهند کرد.

این عضو هیأت رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری خاطرنشان کرد: رویکرد کلی و اصلی اصلاح‌طلبان در این انتخابات این است که  با کاندیدای اصلی حاضر  شوند و دیگر مانند انتخابات ۹۴ که فراخوان دادند و کاندیدا انتخاب کردند، عمل نکنند.

وی خاطرنشان کرد: جریان اصلاحات دیگر  زیر بار گزینشی پیدا کردن نامزد نخواهند رفت، این کار نه به معنی تحریم و نه به معنی عدم شرکت در انتخابات است.

***

زیباکلام: بهانه‌های روحانی قابل پذیرش نیست

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در گفتگو با فرارو درباره سخنان روحانی درباره وعده‌هایش در شرایط صلح با اشاره به اینکه حسن روحانی از ۲۹ اردیبهشت ۹۶ که برای بار دوم به ریاست جمهوری رسید به وعده‌های خود پشت کرد، اظهار داشت: وی به ۲۴ میلیون رای دهنده خود و همچنین اصلاح‌طلبانی که باعث رای آوری وی شدند بی اعتنا بود، حسن روحانی گویی روی خود را از مردم طرفدار خود برگردانده، در حالی که برخی از مسائل داخلی ربطی به فضای جنگی ندارد.

وی افزود: مسائلی همچون آزادی بیان و مطبوعات، باز‌تر شدن فضای دانشگاه‌ها و مسائل مربوط به حصر از جمله وعده‌هایی بود که روحانی آن‌ها را داد، اما طی این سال‌ها ما عملا ندیدیم که وی گامی در جهت تحقق این شعار‌ها بردارد، این در حالی است که مگر در کشور‌های توسعه یافته نیز در شرایط حساس و جنگی حاکمیت قانون تعطیل می‌شود که حال روحانی می‌گوید به جهت فضایی که وجود دارد نمی‌تواند به وعده‌های خود عمل کند.

زیبا کلام گفت: چه زمانی که در ایام برجام و بعد از آن رابطه با آمریکا خوب بود، روحانی به برخی از وعده‌های خود عمل نکرد، چه حال که به قول او شرایط جنگی است، روحانی می‌گوید نمی‌تواند هیچ‌کدام از وعده‌های خود را عمل کند، به اعتقاد بنده او به دنبال توجیه و بهانه تراشی است و می‌خواهد از زیر حرف‌هایی که زده شانه خالی کند.
 
 این استاد دانشگاه بیان داشت: متاسفانه حسن روحانی تمام طرفداران خود را در دور دوم ریاست جمهوریش ناامید کرد با توجه به اقداماتی که انجام داد و حرف‌هایی که زد، بنابراین این حرف‌هایی که او این روز‌ها می‌زند بیشتر شبیه به یک بهانه می‌ماند تا یک حرف منطقی، بر این اساس نمی‌توان این توجیهات را قبول کرد.

***

زیدآبادی: چرا افرادی مانند مرتضوی‌ در نظام رشد می‌کنند؟

هفته گذشته  هفته‌نامه خط حزب‌الله وابسته به سایت رهبری از گزارش دروغ سعید مرتضوی به رهبری در سال ۸۸ درباره بازداشتگاه کهریزک خبر داد.

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب درباره پیگیری قضایی این دروغ‌ها به ویژه دروغ به رهبری از سوی سعید مرتضوی به برنا گفت: از نگاه من، همین که این گونه افراد را از مقام و موقعیتی که دارند برکنار کنند و روشن شود که چه جنس آدمی بوده اند کافی است. نیازی به انتقام جویی نیست. با این حال نباید از یاد برد که رفتار او صدها حق را از افراد حقیقی ضایع و تباه کرده است که به هر حال برخی از آنها ممکن است پیگیر احقاق حق و شکایت از او باشند که در کشور ما طبعاً به جایی نمی رسد. به هر حال فردی که دروغگو است به همه دروغ می‌گوید نه اینکه با یک فرد صادق و با سایرین ناصادق نباشد.

او تاکید کرد: اگر پیگیری قضایی این گونه افراد برای کشف حقیقت باشد مفید است. به عبارت دیگر در همین حدود که حقیقت افشا شود و دیگران نیز فکر نکنند وقتی در جایگاهی قرار می‌گیرند مصونیت دارند و می‌توانند به صورت دلخواه خود رفتار کنند. این پیگیری قضایی از این جهت خوب و مفید است. همین که حقیقت برملا شود کفایت می‌کند. اینکه فردی با این کیفیت از رفتار و شأنیت، در مدتی طولانی قاضی پرونده‌های مهم سیاسی و مطبوعاتی و همچنین دادستان شهری مثل تهران در دوره‌ای حساس و همراه با اعتراضات خیابانی بوده، جای تامل بسیار دارد. از این رو باید ساز و کاری که به چنین فردی اجازه رشد داده است مورد حلاجی قرار گیرد. این نکته بسیار مهمی است.

باید بررسی شود چه اتفاقی رخ داده است که فردی که برای مثال دادیار دادگاهی در شهر بابک یکی از شهرستان‌های استان کرمان بوده است تا جایی رشد می‌کندکه در جایگاه دادستانی قرار می‌گیرد بدون اینکه دارای سابقۀ حقوقی، شم حقوقی و یا شأنیت قضایی خاصی باشد. در واقع او صرفاً به دلیل همین رفتارش رشد کره است و باید با صدای بلند پرسید: چرا؟ چه کسانی و برای تأمین چه نوع منافعی چنین آدمی را تا آن سطح برکشیدند؟ من از او واقعاً به رغم همۀ آزار و اذیت اش کینه ای به دل ندارم اما مرتضوی فرد واقعاً توطئه‌گر و دروغگو بود و هزینه های زیادی به افراد و کشور وارد کرد. اگر قرار است موضوع دروغگویی او مورد توجه برخی نهادها قرار گیرد به تبع آن باید دلیل برکشیدن او هم مورد توجه جدی قرار گیرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۵۸۶۰۲۰:۳۷:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
جالب که احمدی نژاد که عامل اصلی تحریم ها و تورم و هدفمندی یارانه‌ها است هنوز طرفدار داره
ناشناس۱۲۶۶۱۹۳۰۸:۲۷:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
لابد الان هم احمدی نژاد باعث تحریمها میشه؟ برو خدا خودت و پدرت رو بیام زه که خوب تحت تاثیر روحانی و دار و دسته اش هستی. برو خوش باش
ناشناس۱۲۶۶۳۵۸۱۰:۵۸:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریم های بانکی و نفتی شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۱۲۶۵۸۶۷۲۰:۴۳:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
سعید مرتضوی ها در تمام این چند دهه به دلیل اینکه ( مستقیم یا غیر مستقیم ) از طبقه خودی ها بوده اند مانند لوبیای سحر آمیز رشد کرده اند و همچنان ........ .
ناشناس۱۲۶۵۸۶۸۲۰:۴۴:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
زیباکلام: روحانی از 24 میلیون رای سال 96 الآن 240 هزار رای هم ندارد.
ناشناس۱۲۶۶۱۹۲۰۸:۲۶:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
به جناب زیبا کلام بگو :خداوکیلی وقتی با جار و جنجال ۲۳ میلیون رای رو ۲۴ میلیون می کنید و جا میندازین به کدوم حرفتون میشه اعتماد کرد؟!؟!
ناشناس۱۲۶۵۸۷۱۲۰:۴۸:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
اصلاح طلبان در سال 88 اثبات کردند که اپوزیسیون نظام هستن و سخن نتانیاهو که گفت اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستن موید این ادعاست.
ناشناس۱۲۶۵۸۷۲۲۰:۴۹:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
مجلس در قعر امور است.
ناشناس۱۲۶۶۲۱۳۰۸:۵۱:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
چون برخی نمایندگان در لجنزار فرو رفته اند
ناشناس۱۲۶۶۲۴۲۰۹:۱۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
مجلس رانتی و فاسد مخل کشور است
ناشناس۱۲۶۵۸۷۷۲۰:۵۰:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
اصلاح طلبان با تورم 400 درصدی و دلار 14000 تومانی اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
ناشناس۱۲۶۸۴۰۴۱۲:۵۴:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۳
شما که با نفت 140 دلاری تورمتون 45 در صد شد.
ناشناس۱۲۶۵۸۷۹۲۰:۵۲:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
طبق این نظر سنجی دکتر احمدی نژاد دلاور بیشترین اقبال مردمی را دارد.
ناشناس۱۲۶۵۸۸۱۲۰:۵۳:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
زیباکلام : مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
ناشناس۱۲۶۶۲۱۶۰۸:۵۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
ولی این رای هیچ گاه به اصولگراها منتقل نمی شود
ناشناس۱۲۶۵۸۸۵۲۰:۵۶:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
دولت و مجلس بیشترین لطمه را به اقتصاد کشور و اعتماد مردم وارد کردند.
ناشناس۱۲۶۶۰۷۱۰۰:۵۰:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
تحریم ربطی به دولت نداره حاصل موشک نویسی و شعار شماست
ناشناس۱۲۶۶۳۵۵۱۰:۵۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۲۶۶۳۶۲۱۱:۰۰:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
عمده مشکلات کشور بدلیل سوء مدیریت دولته و به تحریمها مربوط نیست به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات کشور ناشی از تحریم هاست.
ناشناس۱۲۶۶۱۱۰۰۲:۰۸:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
مجلس اگر عرضه داشت در رأس امور قرار مي گرفت !! -------- چه عرض كنم برادر !! شايد بنده عرضه نداشته ام كه نمايندگان اين مجلس را انتخاب كرده ام !! ... پيش خودمون باشه !!!
ناشناس۱۲۶۶۱۳۳۰۶:۰۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
دوگانگی، نفاق سیاسی، ریاکاری سیاسی !!!!!! آینه بدم خدمتتان.
علی کریمی۱۲۶۶۲۵۴۰۹:۲۳:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۲
آقای غلامرضا مصباحی‌مقدم مسئول بی عرضه گی مجلس کیست؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. کمی دیر نیست؟

  9. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  10. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  11. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  19. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  23. اسراییل چه باید بکند؟ 

  24. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  25. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

آخرین عناوین