سی ان ان: حملات هوایی آمریکا طرفداران ایران را در پارلمان عراق تشویق خواهد کرد

گروه جهان الف،   3981011069 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه خبری سی ان ان با اشاره به حملات اخیر آمریکا به مواضع کتائب حزب الله در عراق و سوریه هشدار داد حملات هوایی آمریکا  بلوک های طرفدار ایران را در پارلمان عراق تشویق خواهد کرد تا دوباره برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق اعمال  فشار کنند. 

سی ان ان: حملات هوایی آمریکا طرفداران ایران را در پارلمان عراق تشویق خواهد کرد

به گزارش الف "تیم لیستر" در تحلیلی در وب سایت سی ان ان تاکید کرد ایران و آمریکا به جنگ نیابتی در منطقه نزدیک شده اند در حالی که از نظر دولت عراق چنین جنگی منبع دیگر بی ثباتی در این کشور عربی است. 

وی تاکید کرد: از نظر دولت عراق، این مساله از جنس کابوس است: جنگی نیابتی بین آمریکا و ایران، در کشوری که تاکنون هم اعتراضات مردمی آن را نابوده کرده، هم بحران سیاسی آن را فلج کرده و هم اشکال جدید تروریسم آن را تهدید می کند. اما با حملات روز یکشنبه آمریکا به شبه نظامیان طرفدار ایران در عراق، این جنگ یک قدم نزدیک تر شده است.

سی ان ان با اشاره به آنچه روابط نزدیک حزب الله کتائب با سپاه پاسداران می نامد، افزود مقامات آمریکایی این گروه را مسئول حملات موشکی روبه فزون به تاسیاست آمریکا در عراق می دانند. مرگ یک پیمانکار آمریکایی در یک مورد از این حملات در هفته گذشته، آخرین سری از این مشکل بود. گرچه آیت الله علی سیستانی خواستار اقدام دولت به منظور جلوگیری از تبدیل عراق به محلی برای حل و فصل مسایل منطقه ای و بین المللی شده، اما با حملات آمریکا، این امر شدت بیشتری یافته است.

 گزارش سی ان ان مدعی است کتائب حزب الله در ماه های اخیر در چارچوب تلاش ایران برای گسترش مقاومت علیه تحریم های جدید واشنگتن، حملات ضد آمریکایی خود را تشدید کرده است. گرچه اغلب این حملات تلفاتی نداشته است، گستره و شدت آن افزایش یافته و با دقت بیشتری همراه بوده است. پیشتر در همین ماه، مقامات آمریکایی اعلام کردند پیچیدگی و حجم حملات در حال افزایش بوده، خطر تشدید ناخواسته درگیری ها را به همراه دارد. 

 به گزارش سی ان ان، از نظر دولت عراق، رویارویی بین آمریکا و شبه نظامیان طرفدار ایران منبع دیگری از بی ثباتی در کشوری است که عمیقا در بحران به سر می برد. اعترضات مردمی از ماه اکتبر تاکنون اقتصاد بی ثبات عراق را تضعیف کرده و به یک بحران سیاسی منجر شده است. عادل عبدالمهدی نخست وزیر، کناره گیری کرده و برای تعیین جایگزین وی، هیچ اجماعی وجود ندارد آن هم بعد از دو مورد مهلتی که براساس قانون اساسی به احزاب و گروه های سیاسی داده شده است. و در بسیاری مکان ها، این تظاهرات طعم ضد ایرانی داشته است، مانند به آتش کشیده شدن کنسولگری ایران در نجف. اما ایران برای تعمیق نفوذ خود، به صورت گسترده در کمانی سرمایه گذاری کرده است که از عراق آغاز شده، با عبور از سوریه به لبنان می رسد و بدون درگیری، دستاوردهای استراتژیک خود را واگذار نخواهد کرد حتی اگر تحریم های آمریکا هزینه توسعه طلبی اش را دشوار کند. 

این گزارش می افزاید بن بست سیاسی در بغداد به تدریج شبیه جدل بین گروه های شیعه طرفدار ایران و ملی گرایان عراقی به نظر می رسد. و حملات هوایی آمریکا  بلوک های طرفدار ایران را در پارلمان عراق تشویق خواهد کرد تا دوباره برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق، اعمال  فشار کنند. 

 " داعش از آخرین مورد از خروج نظامیان آمریکایی از عراق در پایان سال 2011 بیشترین بهره را به دست آورد. باقی مانده های این گروه احتمالا اکنون به دنبال استفاده از یک فرصت جدید هستند. آنها در استان های شمال بغداد در قالب فعالیت های زیرزمینی در حال گروه بندی مجدد هستند.  موارد حملات کمین، بمب گذاری ها و ترور که داعش در نیمه دوم امسال مسئولیت آنها را برعهده گرفته، به صورت دایم افزایش یافته است."

"جنگ نیابتی بین نیروهای آمریکایی و گروه های طرفدار ایران که ظاهرا با ارتش عراق مرتبط هستند، عملیات ضد تروریسم را – که آمریکا به بهانه آن 5 هزار نیروی نظامی در عراق حفظ کرده است- دشوارتر خواهد کرد."

سی ان ان می افزاید :  بر اساس اظهارات ایراد شده حملات هوایی آمریکا بدون پاسخ نخواهد ماند. ایران گفته است که "آمریکا باید مسئولیت عواقب این حملات غیر قانونی را برعهده بگیرد". کتایب حزب الله هم خواستار "مرحله ای جدید از غرور و تعصب ملی شده است. مرحله ای برای بیرون راندن دشمن آمریکایی از سرزمین مقدس ما." 

ژنرال "کنث مک کنزی" فرمانده ارشد نظامی آمریکا در منطقه، در ماه نوامبر گفته بود ایران تلاش می کند از طریق حملات، "در پویش تحریم های آمریکا شکاف ایجاد کند" تا پاسخ نظامی آمریکا را برانگیزد. اگر این گونه باشد، تهران احتمالا برنده خواهد بود. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۵۲۱۹۱۳:۰۹:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
مردم عراق باید یانکی ها را از عراق بیرون کنند شیطان بزرگ عامل اصلی جنگ و خشونت و ناامنی در منطقه می باشد.
ناشناس۱۲۶۵۲۲۳۱۳:۱۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۱
امریکا حامی اصلی تروریسم و داعش در منطقه و جهان است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین