تحلیلی بر حمله هوایی آمریکا به مواضع حشد الشعبی عراق آمریکایی‌ها در عراق «نفوذ» ندارند، بلکه در «محاصره» گروه های مقاومت هستند

سعیده اسکندری،   3981010087 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
آمریکایی‌ها در عراق «نفوذ» ندارند، بلکه در «محاصره» گروه های مقاومت هستند

عراق در روزها و ماه های اخیر، شرایط پرتنشی را تجربه کرده است. این کشور مدتی است که با اعتراضات مردمی رو به رو است. معترضان در ابتدا، نسبت به فساد حاکم بر کشورشان و شرایط بدِ معیشتی خود، اعتراض داشتند. با این حال، اعتراضات عراق به تدریج ماهیتی گسترده تر به خود گرفت و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق را مجبور به استعفا کرد. اخیرا نیز برهم صالح رئیس جمهور عراق در واکنش به کاندیدای مطرح شده از سوی یکی از جریان های سیاسی عراق جهت تصدی پست نخست وزیری این کشور گفت آماده است تا استعفا دهد. با این حال، در جدیدترین تحول، شماری از پهپادهای آمریکایی، مواضع گردان های حزب الله عراق که وابسته به حشد الشعبی هستند را در شهر مرزی القائم استان الانبار هدف قرار دادند(پهپادهای آمریکایی به پنج هدف حمله کردند که از میان آن ها 3 هدف در عراق و دو هدف دیگر در سوریه بودند). امری که منجر به شهادت رسیدن و مجروح شدن شماری از اعضای این گروه شد. مقام های آمریکایی(بخصوص در پنتاگون)، حمله به مواضع حشد الشعبی را پاسخی تلافی جویانه از سوی این کشور نسبت به حملات راکتی آنچه گروه های شیعی مورد حمایت ایران به مواضع نظامیان آمریکایی عنوان شده، توصیف کرده اند. از این رو، واکاوی ریشه های تشدید تنش ها میان نیروهای آمریکایی و گروه هایی نظیر حزب الله عراق و حشدالشعبی ضروری به نظر می رسد.

دونالد ترامپ از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، مفهومی تحت عنوان اِعمال "فشار حداکثری/Maximum Pressure" را بر علیه آن دسته از کشورها و گروه هایی که وی آن ها را دشمن آمریکا می داند، به کرات استفاده کرده است. در این زمینه به طور خاص می توان به فشار حداکثری آمریکا علیه کره شمالی، ونزوئلا، کوبا و ایران، اشاره کرد. در این میان، دونالد ترامپ حساسیت خاصی را نسبت به ایران نشان داده است.

نفوذ منطقه ای قابل توجه ایران که تا حد زیادی نشات گرفته از قدرت نرم این کشور در منطقه خاورمیانه است، موجب شده تا واشنگتن به صورت جدی راه تقابل با تهران را در پیش بگیرد(اهمیت راهبردی خاورمیانه، بر شدت تنش ها میان دو طرف افزوده است). نوعِ نگاهِ مستقل و مبتنی بر مقاومتِ ایران، نگرانی جدی برای مقام های آمریکایی محسوب می شود. از این رو، دولت ترامپ، تحریم های شدیدی را بر علیه ایران و دیگر گروه های مقاومت نظیر حزب الله لبنان، حزب الله عراق، عصائب اهل حق، و همچنین حشد الشعبی، وضع کرده است. حال در این شرایط، دولت آمریکا انتظار دارد شرایط را به طور ظالمانه بر علیه ایران و گروه های مقاومت سخت کند، و آن ها هم نسبت به این رویکرد آمریکا موضعی منفعلانه اتخاذ کنند و در نهایت تسلیم آن چیزی شوند که واشنگتن می خواهد.

این در حالی است که وقوع چنین امری در عرصه عمل، فاصله زیادی با واقعیت دارد. از این منظر، آغازگرِ تنش ها در منطقه، ایالات متحده آمریکا و نه گروه های مقاومت هستند. از سویی، پنتاگون اعلام کرده حمله به مواضع حشدالشعبی، حمله ای تلافی جویانه در پاسخ به حملات راکتی به پایگاه های آمریکایی بوده است. خودِ این گزاره جای سوال دارد: چرا نیروهای آمریکایی که در خاک کشوری دیگر حضور دارند و حتی زمانیکه به آن کشور(عراق) حمله کرده اند، این اقدام را غیرقانونی و بدون اخذ مجوز از شورای امنیت انجام داده اند، این حق را برای خود قائلند که باید امنیت کامل داشته باشند. آمریکایی ها بیش از 18 سال است که در افغانستان حضور دارند، اما در شرایطی فعلی بیش از هر زمان دیگری در ناامنی به سر می برند و در به در با طلبِ کمک از طرف های منطقه ای سعی دارند به توافق صلح با طالبان برسند و ازاین کشور خارج شوند. از این رو، اشغالگر و نیروی متجاوز حق ندارد از نیروهایی که در سرزمین خود حضور دارند بخواهد تا به امنیت آن احترام بگذارند. بر اساس حقوق بین الملل، حق دفاع در برابر تجاوز، تا رفع آن، کاملا مشروع است. از این رو، اقدام اخیر آمریکا اگر با این استدلال انجام شده که واکنشی به فلان اقدام علیه نیروهای آمریکایی مستقر در عراق بوده، کاملا غیرمنطقی است و  از بنیان حقوقی برخوردار نیست.

این حمله به احتمال زیاد نه تنها موجب تضعیف گروه های مقاومت نخواهد شد، بلکه بر عکس، محدودیت های بیشتری را برای نیروهای آمریکایی به همراه خواهد داشت. اخیرا "دنیل ای دیویس" سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و عضو ارشد انیسیتو اولویت های دفاعی/Defense Priorities در گزارشی که برای پایگاه خبری نشنال اینترست با عنوانِ"هشت سال پیش کسی به افشاگری من در مورد دروغ های دولت آمریکا در رابطه با جنگ افغانستان گوش نداد، آیا اکنون کسی گوش می دهد؟" نوشته است، هشدار داده: "جنگ افغانستان محصولِ دروغگویی مقام های سیاسی و نظامی آمریکاست. ما باید هر چه سریع تر به جان فشانی هایِ پوچ و بی معنیِ دختران و پسرانمان در خاک افغانستان خاتمه دهیم".

این گفته مقام نظامی آمریکا تا حد زیادی سرنوشت احتمالی حضور نظامیان آمریکایی در عراق را نیز به ما نشان می دهد. این جنگ هم با دروغ مسوولان آمریکایی آغاز شد(به بهانه یافتن تسلیحات کشتار جمعی)، با فریبکاری آن ها ادامه پیدا کرد(آن ها منابع نفتی را در کنترل گرفتند)، و موجب ریخته شدن خون سربازان آمریکایی در راستای اهداف موهوم سران کاخ سفید شد(حداقل در این مورد، آمریکا یک دشمن مهم جمهوری اسلامی ایران یعنی صدام حسین را با دستِ خود برکنار کرد و راه را برای افزایش نفوذ تهران در این کشور هموار ساخت). اکنون هم، آمریکایی ها نه تنها نفوذ آنچنانی در عراق ندارند، بلکه در محاصره گروه های مقاومت هستند و همانطور که ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود می گوید: "آمریکا 7 تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده اما هیچ چیزی به دست نیاورده است". فراموش نکنیم که هواپیمای حاملِ رئیس جمهور آمریکا، چند ماه قبل در جریان سفر به پایگاه عین الاسد در عراق، مجبور شد به دلایل امنیتی با چراغ خاموش فرود کند که مواردی از این نوع، حاکی از پیروزی آمریکا در خاک عراق نیستند.

اضافه بر این، پس از حمله اخیر پهپادی آمریکا، انتظار می رود شرایط برای این کشور و نیروهای آن در منطقه بیش از پیش سخت تر شود. گروه های مقاومتِ مردمی در منطقه خاورمیانه، ایالات متحده آمریکا را دشمنی می بینند که به دنبال تحمیل نظمی متناسب با ارزش های خاص خودش بر منطقه است. از این رو، انتظار می رود هماهنگی جبهه مقاومت برای مقابله با اقدامات آمریکا بیش از پیش تقویت شود و آمریکایی ها مجبور شوند برای دفاع از منافع خود، هزینه های بیشتری را بپردازند. در این رابطه "ست جی فرانتسمن" در مقاله ای با عنوان "احتمال درگیریِ بیشتر آمریکا در جنگ عراق پس از حمله به مواضع حشد الشعبی وجود دارد" در پایگاه خبری نشنال اینترست می گوید: "آمریکا با نیت بازدارندگی دست به حمله پهپادی زده اما احتمالا این اقدام نتیجه عکس خواهد داد و مشکلات بیشتری را برای این کشور در عراق و کل منطقه به وجود می آورد".  

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۳۸۲۵۱۴:۰۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
مردم بزرگ عراق، آمریکا خون بهترین جوانان سر زمین تان را با حمله ای ناجوانمردانه و بی دلیل به زمین ریخته است؛ جوانانی که برای دفاع از خاک و ناموس شما در مقابل داعش جنایتکار دست به اسلحه شدند. شما باید به تمام وجود در صدد بیرون انداختن آمریکا جنایتکار از خاک تان باشید. آمریکا همان کشوری که شما را به دام یک جنگ خانمان سوز علیه یک کشور همسایه و مسلمان به نام ایران انداخت و باعث نابودی زیر ساخت ها و ثروت های دو کشور و مرگ صد هزار نفر از بهترین جوانان دو کشور شد. مردم مسلمان عراق با تمام وجود در مقابل این آمریکای استعمارگر، چپاول گر، دزد و جنایتکار بایستید و عراق را به جهنم برای سربازان و مزدوران آمریکا تبدیل کنید. بپاخیزید جوانان عراق؛ شما در طول تاریخ ملتی بزرگ بوده اید و سزاوار نیست مستعمره اقتصادی و نظامی آمریکا باشید. تمام پایگاه های آمریکا در خاک تان را نابود کنید. ترامپ! یک حیوان شهوت پرست، دنیا پرست و خون آشام و ترسو است؛ می توانید در عرض یک ماه بساط نیروهای آمریکایی را از عراق جمع کنید. مهرداد رادمهر --
ناشناس۱۲۶۳۹۱۰۱۴:۴۲:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
آمریکا صدها پایگاه در منطقه دارد. هردو طرف کردها وبسیاری از مردم عراق با امریکا همکاری می کنند آمریکا می فهمد چه میکند.
ناشناس۱۲۶۳۹۱۷۱۴:۴۸:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
امریکا القاعده و طالبان در افغانستان و صدام و حزب بعث در عراق را به زیر کشید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین