۲ دلیل افزایش قیمت طلا و سکه

گروه اقتصادی الف،   3981010084

یک کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به افزایش این روز‌های قیمت‌ طلا و سکه در بازار، دو دلیل عمده آن را مطرح کرد.

۲ دلیل افزایش قیمت طلا و سکه

فرارو نوشت: بازار سکه و طلا این روز‌ها دوباره سیر صعودی به خود گرفته و به نظر می‌رسد در کوتاه مدت همین روند ادامه داشته باشد، از یک طرف دلار با رشد قیمت روبرو بوده و از ظرف دیگر قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی بالای ۱۵۰۰ دلار است، این دو دلیل باعث رشد قیمت طلا و سکه در بازار داخل شده اند.

در داد و ستد‌های روز گذشته بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت چهار میلیون و ۵۹۵ هزار تومان معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۴۷۰ هزار ۴۰۰ تومان ارزش گذاری شد، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۵۱۱ دلار قیمت خورد.

همچنین صرافی ملی قیمت دلار را برای یکشنبه هشتم دی با ۲۰ تومان کاهش نسبت به نرخ‌های پایانی شنبه، ۱۲ هزار ۹۵۰ تومان اعلام کرد. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۸۵۰ تومان خریداری کرد.

از سویی قیمت فروش یورو، در صرافی‌های بانک‌ها تغییری نداشت و ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شد؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۱۵۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

دو دلیل افزایش قیمت طلا و سکه

عبادمحمد ولی، کارشناس بازار طلا و سکه  با بیان اینکه برای افزایش این روز‌های قیمت‌ها در بازار دو دلیل را می‌توان ذکر کرد، گفت: دلیل اول مرتبط با افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی است، به طوریکه طی دوماه گذشته قیمت‌ها با رشد نسبتا چشمگیری همراه بوده و امروز قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی ۱۵۱۱ دلار است، بنابراین بازار داخلی نیز از نرخ‌های جهانی تبعیت می‌کند و قیمت‌ها را بالا می‌برد.

عضو اتحادیه صنفی طلا و جواهر تهران دلیل دوم را مرتبط با افزایش تقاضا در بازار دانست و اظهار داشت: از یک سو به دلیل این که به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم در بازار داخل تقاضا بیشتر شده و از سوی دیگر به دلیل قرار گیری در سال نو میلادی و همچنین در پیش بودن سال نو چینی تسویه شرکت‌ها به صورت طلا و مسکوکات افزایش یافته، این دو موضوع نیز در روز‌های در افزایش قیمت طلا در بازارداخل تاثیرگذار بوده است.

تقاضا تا پایان سال در بازار طلا و سکه صعودی است

محمد ولی با اشاره به اینکه تقاضا تا پایان سال در بازار طلا و سکه صعودی خواهد بود، بیان داشت: اگر عرضه به اندازه کافی انجام شود، طبیعتا قیمت‌ها در همین نرخ‌های فعلی در نوسان خواهد بود، اما اگر تقاضا بر عرضه فزونی یافته، به طور قطع قیمت سکه و طلا تا پایان سال گران‌تر خواهد شد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان طلا با تاکید بر اینکه نرخ ارز در تعیین قیمت طلا بسیار تعیین کننده است، گفت: به دلیل برنامه‌هایی که بانک مرکزی طی دو سال گذشته در دستور کار خود قرار داده بود و بازار ارز را کنترل و مدیریت کرد، قیمت ارز ثبات داشت و به دنبال آن قیمت سکه و طلا نیز زیاد تغییری نکرد.

کارشناس بازار طلا و سکه با بیان اینکه در بازار‌های جهانی تقاضا برای طلا به صورت شمش روبه فزونی است، گفت: با توجه به اینکه انتظار نمی‌رفت کشور‌های اروپایی تا این حد برای خرید شمش طلا تقاضا داشته باشند، این امر قیمت‌ها را در ماه‌های اخیر در بازار‌های جهانی صعودی کرد، از سویی منابع زیر زمینی طلا نیز به دلیل استخراج بی رویه در حال کاهش است و این امر در آینده بر روی قیمت می‌تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

محمد ولی با اشاره به اینکه اگر تلاش‌های بانک مرکزی در حوزه افزایش ارزش ریال بیشتر شود، قیمت‌ها در بازار طلا، سکه و ارز تعدیل خواهد شد، افزود: در سال گذشته به دلیل افزایش ناگهانی قیمت دلار، ارزش ریال با افت بسیار زیادی روبرو شد، اما بعد از آن به دلیل اقدامات بانک مرکزی این روند معکوس و ارزش ریال تقویت شد، در وضعیت فعلی اگر بانک مرکزی بتواند همان فرمان را ادامه بدهد، به طور قطع بازار‌ها از ثبات بیشتری بهره‌مند خواهند شد.

عوامل موثر در تعیین نرخ سکه و طلا

عضو اتحادیه صنفی طلا و جواهر تهران ادامه داد: در حال حاضر به دلیل اینکه قیمت طلا در بازار‌های جهانی و همچنین نرخ ارز در بازار داخل سیر صعودی دارد، می‌توان گفت: تاثیر قیمت طلا و سکه از این دوعامل به یک اندازه است، اما در مورد آینده باید روند‌های هر دو را مورد بررسی قرار داد و بعد از آن مشخص کرد که اثرگذاری کدامیک بیشتر است.

عضو‌هیئت مدیره‌اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان طلا با تاکید بر اینکه سال‌هاست تولید طلا و مصنوعات مرتبط آن در کشور با رکود همراه است، بیان داشت: طی چند سال اخیر هزینه‌های تولید در کشور به طرز سرسام آوری با افزایش روبرو بوده، از سویی مشکلات مربوط به ارزش افزوده صنف طلا هنوز برای اهالی این هنر صنعت مشکل ایجاد می‌کند به خصوص در حوزه تولید، در نهایت نیز تولیدات در کشور توان رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی را ندارد.

وی اضافه کرد: با توجه به مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، ساخت طلا در کشور به هیچ عنوان اوضاع خوبی ندارد و اگر مسئولان می‌خواهند این حوزه رونق داشته باشد باید موانع موجوددر این کسب و کار را از میان برداشته وبه یاری تولیدکنندگان بیایند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. جلاد، به پایان سلام کن!

    4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    9. انتقام از پوتین؟

    10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

    24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

    آخرین عناوین