روحانی عذر بدتر از گناه می‌آورد/ حجاریان: دروغ باعث سلب اعتماد مردم شده است/ آیا فضای مجازی منشأ اغتشاشات آبان‌ماه بود؟

گروه سیاسی الف،   3981009124 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

روحانی عذر بدتر از گناه می‌آورد/ حجاریان: دروغ باعث سلب اعتماد مردم شده است/ آیا فضای مجازی منشأ اغتشاشات آبان‌ماه بود؟

روحانی عذر بدتر از گناه می‌آورد

محمد ایمانی، عضو شورای سردبیری کیهان در کانال خود نوشت: «آقای روحانی امروز گفت: اين حرف منطقي نيست که بعضي ها با دولت خورده فرمايش دارند، مي گويند در فرودين 96 اينا را گفتين ولي در سال 98 لحن تغيير کرده. ما در شرایط صلح، قول‌های انتخاباتی را دادیم اما الان جنگ اقتصادی شده است.

این سخن، عذر بدتر از گناه است و خوش بین اگر باشیم، باید گفت روحانی درک درستی از واقعیت نداشته است. تحریم و جنگ اقتصادی کی متوقف شده بود که ایشان می گوید الان جنگ اقتصادی شد؟!

دشمن فاز جدید جنگ و تحریم اقتصادی (مالی و بانکی و نفتی) را سال 90 و 91 کلید زد. اما آن زمان کسی به دشمن اعتماد نکرد، به نحوی که در اوج تحریم ها، 1/5 میلیون بشکه نفت می فروختیم و امروز با برجام، چند صد هزار بشکه!

خطا و خسارت بزرگ تیم روحانی این بود که برجام را معاهده صلح انگاشتند یا وانمود کردند و حال آن که دولت وقت آمریکا در حال کانالیزه و محدود کردن درآمدها و صادرات و واردات ایران بود.

در همین دوره که آقای روحانی خیال می کرد دوره ماه عسل با اوباماست، دولت و کنگره آمریکا مشترکا تحریم های ویزایی علیه طرف های همکاری با ایران و همچنین تحریم های موسوم به کاتسا و آیسا را تدارک کردند.

چهار سال خوابزدگی دولت در اثر برخی مشورت های مسموم و هیجان و لجاجت شخص آقای روحانی، به علاوه همکاری های خسارتبار با FATF، موجب شد منابع درآمدی ما محدود شود و طرف های همکاری ما شناسایی و تحت فشار قرار بگیرند.

کار به جایی رسید که بسیاری از شرکای غیر غربی، شاکی شده و از همکاری ها کاستند. به واسطه رفتارهای خودتحریمی،  راه های دور زدن تحریم ها بسته شد، ضمن این که حمایت از تولید داخلی به حداقل رسید و واردات بی رویه و قاچاق، موجب نحیف شدن تولید داخلی شد.»

***

حجاریان: دروغ باعث سلب اعتماد مردم شده است

سعید حجاریان درباره عوامل شکل‌گیری بی‌اعتمادی مردم به مسئولان به همشهری گفت: «طبیعتاً می‌توان شمار زیادی از مؤلفه‌ها را فهرست کرد اما من معتقدم ریشه این مسئله را باید در «دروغ» بجوییم. زمانی که دروغ فراگیر می‌شود، گفتمان توجیهی حکومت از میان می‌رود. علاوه بر دروغ نباید از «فساد» غافل شد. واقعیت این است که ما با اشکال متنوعی از فساد، در حجم‌های بزرگ مواجه هستیم که هنوز ابعاد آن کشف نشده است. این فسادها لزوماً مربوط به یک دوره و دو دوره نیستند.

متأسفانه رویه رایج در ایران پساانقلاب اینگونه بوده که سرمایه اجتماعی به وسیله «سرمایه فسیلی» خریداری شده است؛ یعنی اگر دومی نبود، اولی هم بلاموضوع می‌شود! مثلاً دولت احمدی‌نژاد درآمد نفتی داشت، پول‌پاشی ‌کرد و تا حدی جلب اعتماد کرد. دولت فعلی چنین درآمدی ندارد و طبعاً اعتمادی هم وجود ندارد. درحالی‌که نباید اینطور باشد؛ ژاپن در جنگ دوم جهانی آه در بساط نداشت اما سرمایه اجتماعی داشت. پس به‌نظرم این جمله منسوب به داریوش که می‌گوید «خداوند این سرزمین را از دروغ و خشکسالی دور نگه دارد» همچنان راهگشاست. بدون نفت و فساد می‌شود کشور را اداره کرد اما با دروغ نمی‌شود...

اعتماد مردم طی سالیان متوالی از دست رفته است؛ شاید نزدیک به 2 دهه باشد. برای بازگرداندن اعتماد از دست رفته به همین مدت نیاز داریم آن هم از زبان کسانی که تا به حال به مردم دروغ نگفته‌اند.»

بیشتر بخوانید:

تحلیل سعید حجاریان از اعتراض‌های آبان

***

آیا فضای مجازی منشأ اغتشاشات آبان‌ماه بود؟

معاون دادستان‌کل کشور در امور فضای مجازی گفته است: امروزه جوانان 15 تا 23 ساله برای به دست آوردن اخبار تنها از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که این شبکه‌ها در دستان بیگانه است و ذهن این جوانان را در افکار و ایده‌های خود غرق می‌کنند. در اوایل انقلاب برخی از جوانان با تشکیل خانه‌های تیمی سعی در به هم ریختن نظم عمومی جامعه داشتند، اتفاقی که مشابه آن را در فضای مجازی شاهد هستیم. اگر مردم اعترافات جوانان دستگیرشده پس از اغتشاشات اخیر را شنیده باشند، متوجه نقش شبکه‌های اجتماعی در پیدایش این حوادث می‌شوند.

وی ادامه داد: منشأ اغتشاشات اخیر که بر اقتصاد کشور ضربه سختی وارد کرد نیز همین فضای مجازی است، علاوه بر آن جوانانی بودند که جذب اغتشاش‌گران شدند و جان خود را از دست دادند. وضعیت اقصادی حال حاضر کشور نیز نامربوط به شبکه‌های مجازی نیست‌. نشریه فارین پالیسی صراحتاً اعلام کرده که فعالیت‌های چندین گروه سازمان‌یافته در فضای مجازی سبب بالا رفتن قیمت دلار و سقوط ارزش ریال بوده است.

بیشتر بخوانید:

معاون دادستان‌کل کشور: فیلترشکن‌ها محدود می‌شد نیازی به بستن اینترنت در دوران آشوب نبود

در این زمینه باید گفت تا زمانی که مسئولین کشور، فضای مجازی را منشا اتفاقات آبان‌ماه بدانند احتمال تکرار چنین اتفاقاتی در آینده نزدیک بعید نیست. کما اینکه برخی از همین افراد وقایع دی‌ماه ۹۶ را هم زیر سر آمدنیوز می‌دانستند.

منشا اغتشاشات و اعتراضات دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ نارضایتی عمومی است که باید برای آن فکری کرد. بهبود وضعیت اقتصادی و مبارزه با فساد و گفت‌وگوی مسئولین با مردم می‌تواند در درازمدت باعث فروکش کردن موج نارضایتی مردم شود.

***

اصلاح‌طلبان همچنان به «سرا» پایبندند

پرستو سرمدی عضو شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه  شوراى عالى سیاست‌گذارى مصمم است، طرح سرا را در انتخابات پیش روی مجلس اجرا کند، گفت: البته این امر زمانى اتفاق مى‌افتد که معناى انتخابات شکل گرفته باشد و نامزدهاى اصلى جریان در انتخابات حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: در اینصورت شورا اجراى طرح‌ سرا را به منظور تعیین دموکراتیک لیست‌هاى انتخاباتى اصلاح‌طلبان ضرورى مى‌داند؛ چرا که زمان آن رسیده جریان اصلاحات که خود را ادامه جنبش دموکراسى‌خواهى یکصد ساله مردم ایران مى‌داند، نسبت به دموکراتیک کردن سازوکارهاى درونى خود اقدام کند.

***

مطهری برای سرلیستی اصلاح‌طلبان مناسب نیست

عباس سلیمی نمین، تحلیلگر اصولگرا درباره سرلیست شدن علی مطهری در جناح اصلاحات به نامه‌نیوز گفت: هرچند برخی مواضع آقای مطهری برای جامعه جاذبه دارد اما اصلاح‌طلبان نمی توانند با سرلیستی مطهری فهرست قوی ببندند چون علی مطهری یک شخصیت ثابت قدم نیست؛ گاهی یک قدم به این طرف و گاهی یک قدم به آن طرف بر می دارد بنابراین یک شخصیت وزین سیاسی با انسجام ذهنی و رفتاری نیست. امکان دارد یک شخصیت وزین سیاسی کم تحرک باشد ولی می توان جهت و مسیر قدم های سیاسی او را حدس زد.

وی درباره سرلیست احتمالی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: اخباری که من می شنوم بیشتر اصلاح طلبان روی نام آقای مجید انصاری کار می کنند. او به لحاظ سوابق و تجربیات تاحدی ظرفیت جذب رأی از پایگاه اصلاح طلبی دارد و گزینه مناسبی برای جریان اصلاحات به حساب می آید اما به پای آقای عارف نمی رسد.

سلیمی نمین درباره علت عدم نامزدی محمدرضا عارف در انتخابات مجلس گفت: آقای عارف به علت بی مهری و بی احترامی اصلاح طلبان قهر کرد و نامزد انتخابات مجلس نشد. امروز آقای عارف خیلی خسته و دلگیر است. معتقدم اصلاح طلبان تندرو عارف را از سر راه خود برداشتند و به شدت با او برخوردهای ناروا داشتند.

***

آمار روزنامه‌نگار اصولگرا از خسارات و کشته‌شدگان سه روز اول اعتراضات آبان‌ماه

سعدالله زارعی، روزنامه‌نگار و کارشناس اصولگرا یادداشت مفصلی در مجله پاسدار اسلام درباره اعتراضات بنزینی آبان‌ماه نوشته است. زارعی در بخشی از این یادداشت آورده است: « ۲۵ استان کشور درگیر اغتشاشات شدند که شدت آن در چهار شهر اهواز، اصفهان، تهران و شیراز بیشتر بود. کمی پس از این اعتراضات گروه‌های سازمان‌یافته و تخریب‌گر وارد میدان شدند...

بر اساس گزارش نهادهای امنیتی اغتشاشات روز شنبه، حاصل ترکیب مردم معترض به افزایش قیمت بنزین، اوباش و گروه‌های ضد انقلاب بود؛ اما ورود جدی‌تر اراذل، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها، وهابی‌ها و تکفیری‌ها در روز یکشنبه بود. خود این موضوع نشان می‌دهد افرادی که در آشوب‌های روز شنبه در اعتراض به افزایش قیمت بنزین به خیابان آمدند، «عمومی» و پرحجم نیست و لذا باید برای این موضوع فکری می‌شد...

بر اساس جمع‌بندی وزارت کشور در کل روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه بین ۱۳۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در اغتشاشات حضور داشتند که همین جمعیت در دسته‌های کوچک آشوب‌‌طلب تقسیم شده و به‌سرعت جابه‌جا و در واقع تکرار می‌شدند تا زیاد دیده شوند. در این آشوب‌ها ۱۷ شهر استان خوزستان درگیر شدند. سئوال این است که چرا این تعداد شهر در استان‌ نفت‌خیر خوزستان؟ در این اغتشاشات به‌خصوص به شهرستان‌های ملارد، بهارستان، قدس و اسلام‌شهر در غرب تهران آسیب‌های گسترده‌تری وارد شد. پایتخت با ۳۰ تا ۴۰ گروه کوچک آشوب‌طلب مواجه بود و اتوبان بزرگ امام علی«ع» برای ساعاتی بسته شد...

در این اغشاشات به بیش از ۵۰ پایگاه و پاسگاه انتظامی و نظامی حمله شد. ۳۴ آمبولانس، ۷۳۱ بانک، ۱۴۰ مکان عمومی، ۹ مرکز مذهبی، ۷۰ پمپ بنزین، ۳۰۷ خودروی شخصی و غیردولتی، ۱۸۳ خودرو انتظامی و ۱۰۷۶ موتور سیکلت شخصی مورد حمله قرار گرفتند. تعداد کشته‌های این سه روز حدود ۱۷۰ نفر بود که شامل به شهادت رسیدن تعدادی از نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیج هم می‌شود. این آمار به‌خوبی نشان می‌دهد که هدف اصلی درگیری‌هایی که در این سه روز روی داد، منفعل کردن مردم و ایجاد وحشت در آنان بوده است.

به آتش کشیده شدن بیش از ۱۸۰ خودروی انتظامی می‌تواند پیامی دو وجهی داشته باشد؛ یک وجه آن خویشتنداری نیروهای انتظامی از اقدام مسلحانه حتی در وقت قرار گرفتن در معرض تعرض است و یک وجه دیگر انفعال نیروهای انتظامی حداقل در روز اول بوده است. یک گزارش بیانگر آن است که ورود جدی نیروی انتظامی در روز یکشنبه تأثیر زیادی در مهار تخریب‌ها داشت.»

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۲۷۲۳۲۰:۳۸:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
جواب نمیده تا دیر نشده فکری کنید
ناشناس۱۲۶۲۷۳۰۲۰:۴۴:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
آقای روحانی جنگ اقتصادی دشمن بعد از فتنه 88 با اعمال تحریم های بانکی و نفتی شروع شد و مربوط به امروز و دیروز نیست.
ناشناس۱۲۶۲۷۳۱۲۰:۴۷:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
دولت روحانی بیشترین لطمه را به اقتصاد کشور و معیشت مردم و اعتماد مردم وارد نموده است که به راحتی قابل جبران نیست.
ناشناس۱۲۶۲۷۳۳۲۰:۴۸:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اصلاح طلبان با دلار 14000 تومانی و تورم 400 درصدی مردم را نقره داغ کردند و باید از سیاست کناره گیری نمایند.
ناشناس۱۲۶۲۷۳۴۲۰:۴۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
خنده های روحانی بعد از گران شدن بنزین نمک پاشیدن بر زخم مردم بود.
ناشناس۱۲۶۲۷۳۵۲۰:۵۰:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۹
تورم و بیکاری و گرانی / جواب بده روحانی
ناشناس۱۲۶۲۷۳۷۲۰:۵۱:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
زیباکلام: مردم از رای دادن به اصلاح طلبان سرخورده شده اند.
ناشناس۱۲۶۲۷۳۸۲۰:۵۱:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
حتما در سال۹۲ در مرحله گل و بلبل با وجود تحریم ها امدی سر کار و وعده دادی؟
ناشناس۱۲۶۲۷۴۶۲۰:۵۷:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
کره شمالی با وجود پیوستن به پالرمو و CFT از لیست سیاه FATF حذف نشده است.
ناشناس۱۲۶۲۷۵۶۲۱:۰۴:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مقصر اصلی حوادث آبان ماه وزیر نفت بود زنگنه باید بدلیل حذف سهمیه بندی و ضرر 100 میلیارد دلاری آن و انعقاد قراردادهای خسارت بار کرسنت و استات اویل و توتال استیضاح بشود.
ناشناس۱۲۶۲۸۰۷۲۱:۳۱:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۹
امریکا و اروپا که برای اجرای استانداردهای FATF به ایران فشار وارد می کنند خودشان آنرا اجرا نمی کنند.
ناشناس۱۲۶۳۱۴۹۰۷:۲۲:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
عبدالصمد خرم آبادی که معاون دادستان در فضای مجازی هست انگار هنوز نمی داند در اولین شب اعتراضات اینترنت قطع بود و ما مجبور به استفاده از سایتهای داخلی بودیم!
ناشناس۱۲۶۳۲۶۱۰۸:۵۳:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
رانتها و توهینها و بی کفایتیها به کنار روحانی اگر رییس جمهور هر کشور دیگری بود حداقل بخاطر دروغهایش باید محاکمه میشد
اعتمادیان۱۲۶۳۲۶۵۰۸:۵۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
سرلیست اصلاح طلبان : ملاوردی , انصاری و مطهری ...
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین