نامه کارشناسان اقتصادی به رئیسی: قوه قضائیه علیه انحصارگرایی در حرفه وکالت فعال شود

گروه اجتماعی الف،   3981009045 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

جمعی از کارشناسان اقتصادی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه با اشاره به تداوم انحصار در حوزه وکالت، خواستار اقدام فعال قوه قضائیه علیه انحصارگرایی در حرفه وکالت شدند.

نامه کارشناسان اقتصادی به رئیسی: قوه قضائیه علیه انحصارگرایی در حرفه وکالت فعال شود

به گزارش مهر، جمعی از کارشناسان اقتصادی در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه با اشاره به تداوم انحصار در حوزه وکالت، خواستار خواستار فعال قوه قضائیه علیه انحصارگرایی در حرفه وکالت و برقرار شدن سه رویه در این بازار کار شدند.

متن کامل نامه به این شرح است:

جناب آیت الله ابراهیم رئیسی
ریاست محترم قوه قضائیه
سلام علیکم،

چنانچه مستحضرید، صدهاهزار دانش آموخته حقوق، در حسرت کار هستند و از سوی دیگر، «بازار خدمات حقوقی» در حوزه‌های بیمه، خانواده، ارتباطات، شرکتها، تجارت، فرهنگ و… از ظرفیت بسیار بالایی برای گسترش و جذب وکیل و مشاورحقوقی برخوردار است.

سیاست حاکم بر صدور پروانه وکالت در سالهای اخیر، محدود کردن ظرفیت جذب وکیل بوده که باعث شده هم عده بسیار قلیلی بتوانند وکیل شوند و هم بازار تشنه خدمات حقوقی، گسترش نیابد. حق الوکاله های کلان و محرومیت کثیری از مردم و شرکتها از خدمات مشاوره حقوقی، عوارض دیگر رویه موجود صدور پروانه وکالت است. متأسفانه رویه و تفکر رایج در قوه قضائیه، حامی و عامل وضع ناعادلانه و انحصاری موجود است به طوری که وقتی از کانون وکلای دادگستری می‌پرسیم چرا درهای وکالت را به روی همه داوطلبان باز نمی‌کنید، پاسخ می‌دهند در کمیسیون تعیین ظرفیت، نمایندگان قوه قضائیه اکثریت دارند و اگر انحصاری هست، تقصر قوه است نه کانون وکلا!

برخلاف تهمتهایی که به ما می‌زنند، ما نه متقاضی پروانه وکالتیم و نه به استقلال کانون وکلا کاری داریم. هدف ما شفاف و سهل شدن مراحل صدور مجوز همه کسب وکارها و بازشدن درهای همه بازارها به روی علاقمندان ذیصلاح است تا فرصتهای کسب درآمد برای همه داوطلبان برابر باشد و همه بتوانند به اندازه تلاش شأن صاحب درآمد شوند. نه مثل وضع موجود که بخاطر حاکم بودن رویه‌های انحصاری، عده کمی صاحب فرصتها و درآمدهای هنگفت هستند و کثیری در حسرت مجوز کسب وکار.

جناب آقای رئیسی، تلاش اخیر «مرکز وکلا و مشاوران قوه قضائیه»، همسو با دیگر اصلاحات امیدبخش و آرمانگرایانه شما، امیدها را به حذف انحصار در وکالت و بازکردن درهای ورود به این حرفه زنده کرده اما اخیراً معاون حقوقی شما در جمع کانون وکلای اصفهان، برخلاف رویه انحصارشکن و فسادستیز شما، از محدودیت در جذب وکیل دفاع کرده اند! سخنگوی قوه قضائیه هم در بازدید از آزمون مرکز وکلای قوه از «تعیین ظرفیت» و نیاز هر شهر به وکیل سخن رانده‌اند.

ریاست محترم قوه قضائیه

وکلا و مشاوران حقوقی چون بابت خدماتشان حق الزحمه دریافت می‌کنند، کارشان، کسب وکار محسوب می‌شود و طبق سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون ذیل آن، باید رقابتی باشند.

جناب آقای رئیسی

در ادامه اصلاحات منطقی و امیدبخش‌تان در قوه قضائیه، از شما انتظار داریم دستور فرمائید درباره حرفه وکالت این ۳ رویه حاکم شود:

۱. هر دانش آموخته حقوق و رشته‌های مشابه بدون سو پیشینه، بتواند پروانه خدمات حقوقی بگیرد و با کسب تجربه و گذراندن دوره‌هایی، به تدریج ارتقا یابد و وکیل هم بشود.
۲. دوره‌ها و آزمون‌ها را کانون وکلا نباید برگزارکند چون تعارض منافع دارد.
۳. نرخ خدمات، سوابق عملکرد و ارزیابی موکلان قبلی هر وکیل باید در اینترنت و در دفتر وکالتش در معرض دید همه باشد.

ما همچنین از شما می‌خواهیم به نمایندگان قوه قضائیه در «شورای رقابت» دستور فرمائید، فعال شوند و علیه انحصارگرانی که درهای ورود به کسب‌وکارها را بسته و باعث بیکاری و یاس هزاران هزار جوان با استعداد و سرمایه گذار مشتاق شده‌اند، اعلام جرم کرده و بزرگترین مانع بر سر شروع کسب وکارها در ایران را از میان بردارند.

والسلام علیکم و رحمت الله وبرکاته

امضاءکنندگان: جمعی از پژوهشگران اقتصادی

مجید الماسی، دکتر میثم پیله فروش، دکتر سیدمحمدرضا حسینی، دکتر سیداحسان خاندوزی، دکتر سیدعلی روحانی، دکتر مصطفی زمانیان، دکتر محسن زنگنه، دکتر سید محمد هادی سبحانیان، دکتر سیدامیر سیاح، دکتر محمد شیریجیان، دکتر مهدی طغیانی، دکتر صمد عزیزنژاد، محسن مهدیان، دکتر ناصر یارمحمدیان و امیرحسین مهندسی

دیدگاه کاربران

قاسم۱۲۶۱۶۳۳۱۰:۴۷:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۹
چند وقت پیش یک وکیلی بسیار محترمی؟؟؟ برای اینکه بتواند ماشین بنده را از یک کلاهبردار بگیرد و توقیفی ماشین را بگیرید مبلغ 63 میلیون تومان معادل 10 درصد قیمت ماشین(سانتافه) از من گرفت. به شدت با این درخواست موافقم باید شفاف سازی در همه ارکان کشور نهادینه بشود. شفاف سازی راه نجات کشور.
ناشناس۱۲۶۱۸۳۵۱۲:۱۹:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۹
جناب آقای رئیسی هم ..فقط وعده وعید ..اصلاح ساختاری در سیستم قضایی می دهند .. نگاهی بیندازند به کانون وکلای .. و جواب بدهند چه اقداماتی در مورد اصلاح امور آنهم پس از گذشت بیش از ۵ ماه از تسلیم گزارش اعمال و زد و بندهای این نهاد به دفتر ایشان صورت گرفته. و چرا همچنان در بر همان پاشنه می چرخد؟
ناشناس۱۲۶۱۹۳۰۱۳:۰۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
نه تنها آزمون های کانون وکلا با تعارض منافع روبروست بلکه رسیدگی به شکایات مردم از وکلای خیانت کار و فاسد در دادستانی انتظامی وکلا با تعارض منافع صد چندان بدتر روبروست . این کانون مرکز.. شده است . تعطیلش کنید .
ناشناس۱۲۶۱۹۳۹۱۳:۰۷:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
در حوزه کارشناسان کانون نیز این مشکل وجود دارد. کانون وارد موضوعاتی می شود که قانون مشخص دارد و حق حاکمیت را نقص میکند و ناکارشناسان هرینه زیادی به جامعه وارد میکنند.
ناشناس۱۲۶۱۹۴۴۱۳:۱۱:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
به کارشناسان اقتصادی چه ربطی داره در اموری که در آن صلاحیتی ندارند؛ اظهار نظر کنند؟ وقتی خیلی عرضه دارند برای مشکلات اقتصادی کشور راه حل بدهند.
امیر نظرپور۱۲۶۲۲۷۲۱۵:۵۰:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
یعنی واقعا نظر دکترین ما این هست؟یعنی درک این را ندارند که وکلا حتما باید سواد حقوقی داشته باشند تا بتوانن وکیل شوند،آخه مگه میشه هر لیسانس حقوق وکیل بشه یا هر لیسانس پزشک؟انحصار رو از پزشکی بردارید که حداقل ماهی ۵۰۰ میلیون درامد دارند بابا عقل..چقدر باید تاوان بی تخصصی در کشور داده بشه خب هرکی علمش بالاتر باشه وکیل هم میشه بزارید یاد بگیرند که علم آموزی کنن نه هر ..کی وکیل بشه
م.م۱۲۶۲۳۰۶۱۶:۰۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مشکل کارمندان و قضات بازنشسته و اعضای هیات علمی هستند که بدون آزمون وکیل میشوند. تا این رفع نشود رانت بازی داریم و به همه هم پروانه بدهند آنها اسب خودشان را میرانند.
ناشناس۱۲۶۲۳۸۴۱۷:۰۶:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
با تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته های حقوق کار آزاد و منشی شرکت شدند یک امتحان وکالت گذاشتن همین شده رانت وکالت اگر کسی مدرک تحصیلی حقوق دارد امتحان کانون دیگر چیست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  21. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  22. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین