سهم مسوولان در دفاع از جمهوریت

علی دارابی،   3981008054
سهم مسوولان در دفاع از جمهوریت

1- در جریان سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال‌۱۳۶۷ که در اوج بمباران و حملات موشکی رژیم بعثی عراق در دوران جنگ تحمیلی هشت ساله در ایران برگزار شد، مردم به رغم این تهدیدات و با مشارکت گسترده پای صندوق‌های رأی حاضر شدند. شورای نگهبان قانون اساسی در صدد ابطال انتخابات تهران (ری، شمیرانات، اسلامشهر، تهران) بود. اما حضرت امام خمینی(ره) پس از آنکه هیاتی را مورد بررسی قرار دادند در برابر اقدام شورای نگهبان ایستاد و دستور اعلام نتایج آراء مردم را صادر کردند و اینگونه از آراء جمهوریت و مردم صیانت کردند.
2- در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال‌۱۳۸۸ که با مشارکت گسترده مردم و رقابت جدی جریانات سیاسی همراه بود آقای میرحسین موسوی در یک توهم پیروزی خود ساخته، قبل از اعلام رسمی نتایج، خود را برنده انتخابات اعلام کرده در حالی که نتایج انتخابات پیروزی قاطع آقای محمود احمدی‌نژاد را با آرای بسیار قاطع اعلام کرد.
نامزد بازنده انتخابات (میرحسین موسوی) که خود را پیروز انتخابات می‌دانست فقط خواهان ابطال انتخابات بود، در حالی که مسوولان کشور با انعطاف و مدارای فراوان برای آن دسته از صندوق‌هایی که نامبرده معترض آن‌ها بود، بازشماری را اعلام کردند اما آقای میرحسین موسوی به هیچ‌وجه حاضر به همکاری نبود. در این شرایط رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دفاع از جمهوریت و آرای مردم وارد صحنه شدند تا مشارکت گسترده مردم به بهانه‌های واهی مصادره نگردد.
3- پس از هشت ماه که برخی از شهرهای کشور درگیر پیامدهای اعلام نتایج انتخابات بود و تنش‌هایی را به همراه داشت حماسه ۹‌دی‌۱۳۸۸ با حضور گسترده مردم تیر خلاصی به بدخواهان، فتنه‌گران و دشمنان انقلاب اسلامی و دفاع تمام عیار از جمهوریت نظام بود. رهبرمعظم انقلاب اسلامی همواره فتنه‌گران سال‌۸۸ را مورد مذمت و نکوهش قرار داده‌اند چراکه «آنان انقلاب را تا لبه پرتگاه بردند.»
4-  مشارکت گسترده مردم در عرصه‌های مختلف، حق رأی، آزادی عقیده بیان، انتخابات واقعی، مردم‌سالاری دینی، حق تعیین سرنوشت توسط مردم ایران از بزرگترین دستاوردهای انقلاب اسلامی بوده است که همه و همه از مظاهر «جمهوریت» تعلق می‌گیرد.
5-  مردم ایران در مناسبت‌ها و به شیوه‌های گوناگون حضور خود را در «دفاع از جمهوریت نظام» به نمایش گذاشته‌اند چه در راهپیمایی‌ها و چه در انتخابات‌های مختلف. اسفند‌۱۳۹۸ انتخابات مجلس شورای اسلامی و در برخی استان‌ها انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری است. اگرچه برابر ارزیابی‌ها، نظرسنجی‌ها و تحلیل‌ها به‌دلیل نارضایتی عمومی که از عملکرد دولت وجود دارد و به‌خصوص نادیده انگاشتن و به نوعی تحقیر مردم در آبان‌ماه سال جاری در جریان افزایش قیمت سوخت به نظر می‌رسد مشارکت به نسبت گذشته کمتر باشد. اما باز مردم برای دفاع از جمهوریت و استیفای حقوق خود در انتخابات شرکت خواهند کرد.
6-  اگر انتخابات پرشور، رقابتی و گسترده را خواهانیم راهی جز خدمت صادقانه به مردم وجود ندارد. در فرصت باقیمانده تا اسفند‌ماه دولت و سایر نهادها باید شبانه‌روز خدمت به مردم را صادقانه و واقعی و به دور از نمایش‌های ساختگی در دستور کار 
قرار دهند.
از مردم عذرخواهی و دلجویی کنند، شکاف‌ها را ترمیم و اعتماد عمومی را بازسازی کنند؛ این هم سهم مسوولان در دفاع از جمهوریت خواهد بود.

منبع: صبح نو 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین