آیا مردم از خودشان هم عبور می‌کنند؟!

علی اباذریِ گروه سیاسی الف،   3981008043 ۷۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا مردم از خودشان هم عبور می‌کنند؟!

مردم از اصول گرایان و اصلاح طلبان عبور کرده اند؟ شاید اینطور باشد. اما آنچه باید معتقدان به این گزاره پاسخ بدهند - و معمولا آن را مسکوت می گذارند- یا به قدر کافی شرح نمی‌ دهند- این است که مردم با عبور از «اصول گرایان» و «اصلاح طلبان» به کجا و به دنبال کدام «ماجرا» می روند؟! 

۱-  شاید مردم از «اصول گرایان» و «اصلاح طلبان» عبور کرده باشند اما این به معنی آن نیست که از «اصول گرایی» و «اصلاح طلبی» عبور کرده اند  چرا که اساسا همین اعتراضات و نقدهای شدت گرفته به مسوولان در سالهای اخیر از همان اصلاح طلبی مبتنی بر اصول شان بر می آید، اصولی که ۴۰ سال قبل روشنفکر سکولار، روشنفکر مذهبی، مذهبی غیر سیاسی، بازاری، معلم، دانشجو، کارمند و ... را بر آن داشت که بر حکومتی که ناتوان از جلب نظر حتی یکی از این اقشار بود بشورند و طرحی نو دراندازند. 

۲- شاید مردم از «اصول گرایان» و «اصلاح طلبان» سیاسی ناامید شده اند و علیرغم تفکیک چهره های خدمت گذار و صادق این دو جریان، نسبت به کارآمدی مجموعه آن ها در قالب های کنونی سیاست ورزی، ناامید شده اند، اما این به معنای آن نیست که زایش جریان های سیاسی جدیدتر یا حتی ظهور چهره های سیاسی تازه و جوان، با طرحی نو در سیاست ورزی ، خارج از راه روشن اصلاح طلبی اصول گرایانه‌ای باشد که خواستی همیشگی و مستمر در میان مردم این دیار از مشروطه تا کنون بوده است.

 ۳- آری ممکن است مردم از «اصول گرایان» و «اصلاح طلبان» عبور کرده باشند اما آن کسان که می گوید مردم دنده عقب گرفته اند و با اندیشه ای ارتجاعی پشت به همه آرزوها و آرمان های خود در ۴۰ سال پیش کرده ا ند و خواهان برگشت از راه طی شده هستند، یا ایران را نمی شناسد یا ایرانی را. 

صد البته که رخدادهای اجتماعی پیچیده اند و آدمی زاد نیز دارای اختیار و اراده است و امکان عقبگرد در هر انقلابی چنانکه در همه انقلاب های بزرگ دنیا تجربه شده، وجود دارد و این کاملا به هنر حکمرانان و البته هوشمندی اتباعشان بر می گردد که تا چه حد این امکان را فراهم یا منتفی کنند. اما در هر صورت مردم خواهان یک دگرگونی عمیق و بنیادی در اداره کشور هستند که به هیچ وجه با آنچه ۴۰ سال قبل بر آن شوریدند تناسبی ندارد. ‌آن‌ها حتی اگر فریفته در پی سراب این بهشت گذشته بروند هم به امید رسیدن به همین آرمان‌هاست و کمتر کسی از ایرانیان را خواهید یافت که فقط به امید رفاه و برخورداری هر چه بیشتر قید اصول راهنمای همیشگی اش در زندگی را بزند. 

 نسلی که انقلاب کرد  هنوز زنده است و از فساد و ناکارامدی رژیم گذشته، تجربه به اصطلاح زیسته دارد. همان نسل به فرزندانش گفته است که یک هزارم  تمام لطیفه‌ها و جوک هایی که شما برای مسوولان جمهوری اسلامی از صدر تا ذیل هر روز و هر ساعت در فضای مجازی یا فضای حقیقی برای یکدیگر باز گو می کنید در آن زمان عقوبتی سخت و درناک داشت و دستبوسی حاکمان رسمی نبود که بتوان آن را زیر پا گذاشت. 

گفته است که تمام آنچه که امروز از آب و رنگ ایران و بهره مندی اش در زمان «شاهنشاه» می گویند محدود به دهه ۵۰ و به اقلیتی از جامعه بود که آن هم به لطف افزایش قیمت نفت برای جامعه ای با جمعیت نصف جمعیت فعلی رخ داد و اکثریت مردم به خصوص روستاییان در کمبود امکانات زیرساختی و فقدان رفاه می سوختند. 

گفته است که «تمدن بزرگ» شاهنشاه بر روی دوش اکثریت محروم جامعه بنا شده بود. اکثریتی که نصیبی از مشارکت در  اموری که به خودشان مربوط می شد نداشتند. 

گفته است که شاهنشاه موقع رفتن از این سرزمین، آن هم برای دومین بار نه فقط مشتی خاک بلکه به شهادت نزدیکانش ( احمدعلی مسعود انصاری پسرخاله فرح و از نزدیکان دربار)  میلیون ها دلار را به همراه جواهرات سلطنتی با خود برد. 
گفته است که ... . 
 تاریخ را نمی توان از اذهان زدود و نسل ۴۰ سال پیش نیز از این گفتنی‌ها کم ندارد. 

۴-   اصول گرا و اصلاح طلب نام‌هایی هستند که مانند بسیاری از نام‌های دیگر که حتی مقدس تر و پرآوازه تر بوده اند گاه مصادیقی می یابند که این مصادیق مستعد پوشاندن حقیقت نهفته در درونشان است اما انسان جویای معنی همیشه شجاعت گذر کردن از این پوسته ها را دارد و  هیچگاه در مصادیق توقف نمی کند بلکه به حقایق این معانی باور دارد. 
 شاید مردم از «اصول گرایان» و «اصلاح طلبان» عبور کرده اند. اما از خودشان و خواسته هایشان عبور نکرده اند !
--------
۱- احمد علی منصوری در گفتگو با 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۱۲۱۷۰۰:۲۱:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
به لطف و یاری خدا مجلس اینده را با عدم انتخاب حتی یک نماینده از مجلس قبل انرا دوباره از قعر به راس می اوریم
ناشناس۱۲۶۱۴۴۶۰۹:۱۲:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
نه اصول گرا نه اصلاح طلب فقط حقیقت طلب حزب فقط حزب علی رهبر یکی سید علی سبد سبد گل یاس جول و پلاس مفسدین از هر طیف جناح بر روی هواس
ناشناس۱۲۶۱۶۶۸۱۱:۰۵:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
همه باید در انتخابات شرکت کنند.
مسعودی۱۲۶۱۷۸۹۱۲:۰۱:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مردم همان مردمند اما برخی مسئولان ظاهرا از مردم عبور کردند خدا شرشان را کم کند
ناشناس۱۲۶۲۵۱۵۱۸:۱۲:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
چرا حالا که ذات ناکارآمد و فاسد اصلاح طلبی بر همه آشکار شده هی میگین مردم از اصولگرا و بعد اصلاح طلب ناامید شدن؟ دهه هاست که قدرت دست اصلاح طلباست بجای پاسخگویی همه رو باخودشون پایین میکشن. من میتونم یک لیست طولانی از اصولگرایان پاکدست و صادق بشمرم اما به قد انگشتای یکدست ادم سالم در اصلاح طلبان نمیشناسم اکثرا دروغگو فرصت طلب و طلبکارند این حربه اصلاح طلباست که بجای سخت که میرسن هی میگن مردم از هردو ناامیدن. اصول گرایی همچنان زنده است، بودند کسایی که بااهداف مختلف خودشون به اصول چسباندند اما همه دروغشون برملا شده. فقط با پیروی از اصول امام و رهبری، کاروان این ملت به سر منزل مقصود میرسه
ناشناس۱۲۶۱۴۹۰۰۹:۳۲:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
نه مجلس ونه دولت و.... منتخب واقعی ملت نیستن
ناشناس۱۲۶۱۷۸۵۱۱:۵۹:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
حالا که رای دادی بهشون و گند زدن؟؟؟!
ناشناس۱۲۶۱۸۸۳۱۲:۴۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
شما بهتر سراغ داشتی برای رای دادن ؟؟
ناشناس۱۲۶۲۳۰۷۱۶:۰۸:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
بله دوست عزیز همانی که رای نیاورد بهتر از اینانی بود که انتخاب کردید این را به جرات و به شهادت مدیریت خوب و کارآمد هم در قوه قضائیه و هم در آستان قدس می گویم اما چشمی عاری از تعصب می خواهد دیدن ودرک این حقیقت
ناشناس۱۲۶۱۵۰۸۰۹:۴۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
ما فقط به جوانان انقلابی و اتش به اختیار رای میدهیم.
ناشناس۱۲۶۱۵۷۱۱۰:۱۹:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
آتش به اختیار یعنی به صلاحدید خود عمل کنند بی خیال دموکراسی و قانون ؟؟؟
ناشناس۱۲۶۳۱۹۲۰۸:۲۱:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
آتش به اختیار یعنی حتی در جایی که مسئول دولتی یا بالاتر به قانون عمل نمی‌کند، تو به قانون پایبند باش
ناشناس۱۲۶۱۵۲۵۱۰:۰۱:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
رباط هم فعال است
ناشناس۱۲۶۱۶۷۹۱۱:۱۰:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
رباط؟؟؟؟؟ ط؟؟؟؟ آره همون که شما می گی
ناشناس۱۲۶۱۲۲۲۰۰:۲۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
ما از مدیر دزد خسته شده اسم. حالا این مدیر از هر حزب باشد.
ناشناس۱۲۶۱۴۶۱۰۹:۱۷:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
دقیقا مدیر دزد بی سواد که به واسطه ی رابطه و سهمیه و هزار روش مملکت ویران کن به ناحق مثل زالو به میز چسبیده و می چاپه و با تشکیل باند از فک و فامیل و آقازاده ها و نوچه ها مثل سرطان ریشه کرده و با کلنگ هم کنده نمی شه
ناشناس۱۲۶۱۵۲۳۰۹:۵۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مردم انقلاب کردند که کاخ نشینی و اشرافی گری نباشد اما اکنون اشرافیگری و کاخ نشینی برخی مسئولان مشکل اصلی کشور شده است.
ناشناس۱۲۶۱۲۲۵۰۰:۲۹:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اگر نیاز باشه از همه چی و همه کس عبور میکنند
ناشناس۱۲۶۱۲۲۸۰۰:۲۹:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مردم از روی مفسدین اقتصادی و اشرافیون با غلتک های فوق سنگین رد میشوند
ناشناس۱۲۶۱۲۳۶۰۰:۴۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اصلاح طلبي اصول گرايانه نوعي تناقض آزار دهنده است. مردم از اصلاح طلبان بي برنامه و أصول گرايان تماميت خواه خسته شده اند. حوادث إبان ماه امسال نشان داد كه اگر همين بي برنامگي و تماميت خواهي ادامه داشته باشد مردم از خودشان هم عبور خواهند كرد
ناشناس۱۲۶۱۲۵۸۰۱:۰۲:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
من از نسل قبلم ومی گویم فقط ظاهر ها وجنس ادعاها وسخنان فرق کرده وگرنه انحصار طلبی وبرخورد با مخالف همان است که بود .
ناشناس۱۲۶۱۲۶۳۰۱:۰۹:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
خواسته مردم رفاه بود و آینده ای بهتر نه اینکه گروهی بروند و گروه دیگر با بدبخت تر شدن بیشتر مردم بیایند و شعارهای زیبای آنها تبدیل شود به شعارهای که در پس پرده آن رسیدن به جاه و مقام و ثروت هر چه بیشتر برای خودشان باشد ! متاسفانه مقامات برای خود از قول مردم سخن می گویند قانون تصویب می کنند قانون اجرا می کنند مردم را هر روز فقیرتر می کنند و مردم آینده ای برای خود نمی بینند مردم سختی می کشند اما نمی دانند واقعا این سختی ها برای چی هست ! مشخص هست که مردم دوست ندارند به 40 سال قبل برگردند همچنین آنها دوست ندارند که وضعیت زندگی شان بعد از 40 سال بدتر از 40 سال قبل باشد ! اگر مقامات به خود نیایند و مردم خود را درک نکنند واقعا معلوم نیست آینده چگونه خواهد بود ! چون اصل هر نظام مردم آن هستند
تبریزی۱۲۶۲۴۶۲۱۷:۴۳:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
"مشخص هست که مردم دوست ندارند به 40 سال قبل برگردند" من نه ولی اکثر کسایی که 40 سال قبل رو دیدن دقیقا برعکس این حرف رو می زنن.
حسین۱۲۶۳۰۶۷۰۱:۲۰:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
من نمیدانم چرا مسئولان در این چهل سال مرتبا همراه با شعارهای عدالت طلبانه و عوام پسندانه بجای بسترسازی برای پیشرفت و ارتقا طبقات ضعیف اصرار داشتند اقشار متوسط جامعه را فقیر و فقیرتر کنند! و عملا افراد چاپلوس و ریا کار و رانتخوار را ثروتمندتر و فربه تر کنند؟ فرقی هم نمیکند با قانون و بخشنامه و مصوبه یا بدون قانون و برنامه یا با نیت خوب یا بد، فرقی نمیکند بالاخره چیزی که نسیب عموم مردم شده فقر و استضعاف بوده و نا امیدی از آینده.
ناشناس۱۲۶۱۲۷۴۰۱:۴۲:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
بله به شرطی که امکان زایش طرحهای نو رو با انواع انگ و تهمت و بگیر و ببند از بین نبرند.
سینا۱۲۶۱۲۹۵۰۴:۱۶:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
یک رفراندوم برگزار کنید و پاسخ خود را بگیرید .
ناشناس۱۲۶۱۶۱۵۱۰:۴۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
رفراندم تنها راه حل دمکراتیک برای کشور است
ناشناس۱۲۶۱۲۹۹۰۵:۰۴:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
بله مردم از خودشان هم عبور می کنند وقتی ببینند اشتباه کرده اند .
ناشناس۱۲۶۱۳۰۴۰۵:۵۴:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اصول نسل جدید با اصول چهل سال قبل متفاوت است، به نظرم هیچکس در تحلیل هایش این را در نظر نمیگیرد، اگر به ترکیب سنی افراد معترض نگاه کنیم متوجه میشویم که اکثر این افراد در اوایل جوانی هستند یعنی متولدین هفتاد به بعد، امیدوارم درک کنیم که خواسته های آنها با دهه شصت و قبل آن متفاوت است.
وهابزاده۱۲۶۱۳۰۵۰۵:۵۵:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
با احترام و بدون جانبداری تمامی جواهرات سلطنتی در موزه جواهرات سلطنتی در طبقه زیرین بانک مرکزی واقع در خیابان فردوسی موجود و در معرض دید مردن میباشد. لصولا جولهرات مزبور همگی دارای شناره ثبت هستند و کسی آنها را ندزدیده است.
ناشناس۱۲۶۱۳۰۸۰۶:۰۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اصل انقلاب برای چی بود؟ مسولین کلان کشور یه جلسه علنی بزارن و به مردم توضیح بدن چیکار کردن که کشور 80میلیونی 60میلیون نفر نیازمند هستن
ناشناس۱۲۶۱۴۷۶۰۹:۲۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
افرادی تکراری فقط عنوان و پست و میزشون عوض میشه سر سفره انقلاب بنشینند همراه با خانواده و دوستان و ....
ناشناس۱۲۶۱۳۲۲۰۶:۵۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مسئله عبور نیست مسئله قبول است هردو در نزد مردم منفور هستند چون دروغگو هستند و فقط به فکر منافع خود و جناحی خود ، مردم برایشان پشیزی ارزش ندارند به عبارت دیگر آزموده را آزمودن خطاست
علی۱۲۶۱۳۲۶۰۷:۰۶:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۹
تاریخ بهترین شاهد است .
ناشناس۱۲۶۱۴۷۸۰۹:۲۲:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
حرف شما درسته ولی عمر و جوانی ما رفت شاهد نابود شدن جوانی فرزندانمان باشیم ؟؟
مهدي۱۲۶۱۳۳۰۰۷:۰۹:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اين مقاله كلا بر اين اساس نوشته شده كه انگار به جز مدل اصلاح طلبي/اصولگرايي و يا سلطنت شاهنشاهي ديگه هيچ گزينه سومي براي مردم وجود نداره. اقاي اباذري مردم ميتونند از اصلاح طلبان، از اصولگرايان كه غرق در فساد، پول پرستي و خودخدا بيني شدند بگذرند بدون اينكه نياز باشه به طوله شاه برگردند.
ناشناس۱۲۶۱۳۳۱۰۷:۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
یعنی اصلاً تابلو نبود که تبلیغ انتخابات رو ازالان استارت زدی.
ناشناس۱۲۶۱۳۳۳۰۷:۱۷:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
شاید آزادی بیان داشته باشیم. پس لطفاً منتشر شود. به نظر من مردم اکنون دقیقا دنبال رفاه و آسایش و آرامش هستند. مردم می‌خواهند مثل دیگر مردمان دنیا بی حاشیه و کم دغدغه زندگی کنند. امنیت و آرامش اقتصادی میخواهند. دقیقا می‌خواهند بدانند کی این تحریم‌های جدید و قدیم تمام میشوند؟ کی می‌تواند مانند مسولان به سفرهای خارجی بروند؟ آیا می‌توانند برای یک ماه دیگر خود برنامه ریزی کنند؟ کی این شعارهای رنگ و رو‌باخته تمام می‌شوند. مردم حاشیه نشینی نمی‌خواهند فقر نمی‌خواهند. شغل آبرومند و پایدار میخواهند.شفافیت در همه امور میخواهند. مردم خودشان را با زمان حال مقایسه کیکنند. با دیگر مردمان دنیا. نه با چهل و یک سال پیش. چرا مسوولان و تحلیلگران شما این را نمی‌فهمند. چهل سال پیش چهل سال است که تمام شده است و ۴ نسل بعد از آن آمده است. لطفاً هی آنها را چماق نکنید.
ناشناس۱۲۶۱۳۳۹۰۷:۲۳:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
شما از طرف مردم حرف نزن! اگر بین مردم بودی و یا خودت را به آن راه نمی زدی اصل حرف مردم را می دانستی
ناشناس۱۲۶۱۳۴۶۰۷:۳۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
یه مقایسه بین ایران مثلا امارات متحده عربی بکنید تا ببینیم به لحاظ اقتصادی و سیاسی و پیشرفت و... حاکمان ما چه کردند عرب های بادیه نشین دیروز چه کردند.
ناشناس۱۲۶۱۳۵۰۰۷:۳۴:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۹
از فقر و عقب ماندگی دوران قبل میگویید در حالی که از وضعیت سایر کشور های آسیایی در اون دوران نمیگویید؟ ایران اون زمان در آسیا بعد از ژاپن پیشرفته ترین کشور و قدرت اول آسیا بود. چی شد که همه کشورها از ما جلو زدن؟
بیگی29۱۲۶۱۳۶۶۰۸:۰۵:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اگر دولت مردان اندک ،فقط اندک سیاست و فهم داشتند، مملکت را بهشت و میخ حکومت خودرا ابدی میکردند نه آنکه آنرا بر روی تلی از کاه کوبیده باشند.
یوسف اکبری از همدان۱۲۶۱۳۶۹۰۸:۰۶:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۹
جناب آقای اباذری اینجانب به عنوان احدی از مردم که هم دغدغه دین دارد و هم دغدغه کشور صادقانه مشاهدات هر چند سطحی خویش از بطن جامعه زا به شما عرض می نمایم به عبارت دیگر لااقل قشری از مردم تمام تقصیر ها،کمبود ها و مخصوصا بی عدالتی ها را از جشم دین یا حداقل متولیان آن می بینند برای اثبات ادعایم از روحانیون سطح پایین جامعه بپرسید که چه قدر از مردم ناسزا می شنوند
ناشناس۱۲۶۱۳۸۶۰۸:۲۰:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۹
در جواب نویسنده بگویم ساختار دموکراسی غربی پسندیده ترین ساختار برای وضعیت کنونی کشور است.
dayani۱۲۶۱۳۹۰۰۸:۲۱:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۹
لطیفه گوئیهای این زمان ، گوش شنوایی ندارد، چه آزاد باشی که بگویی و چه آزاد نباشی و نگویی. مهم حرف نیست، مهم عمل است.
ناشناس۱۲۶۱۳۹۲۰۸:۲۶:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
جناب اباذری به جای این حرفها مقاله بنویسید توصیه کنید سیاست خارجی را درست کنند آنگاه خواهید انجام اصلاحات اقتصادی چقدر راحت و کم هزینه تر از زمان کنونی است. و هرکدام از اصلاح طلب و اصولگرا نیز قادر به اداره کشور خواهند بود.
ناشناس۱۲۶۱۴۱۰۰۸:۳۹:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۹
لطفا بفرمائید الان چه فرقی با گذشته کرده نام های زیبا که خالی از عملکرد هستند و فقط برای چپاول از هم سبقت میگیرند نه برای خدمت باید میگفتید چرا اصلاح طلب و اصول گرا از مردم گذشتند مگر مردم چه کم گذاشتند شاید کم شهید دادند! شاید کم رای دادند! شاید کم در مراسماتی که هر سال بیشتر میشود شرکت کردند! که شما با بدبختی های جدید جبران میکنید
ناشناس۱۲۶۱۵۱۴۰۹:۵۱:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
آفرین کاملا درسته
ناشناس۱۲۶۱۴۲۰۰۸:۴۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اصل مطلب این است که طبقه حاکم خود را ولی نعمت مردم دانسته در حالیکه در انقلاب قرار بود مردم ولی نعمت شوند. حکومت از مردم باید شود و چرخش قدرت بر اساس رای مردم صورت گیرد.
سینا۱۲۶۱۴۲۳۰۸:۵۲:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۹
دنبال راه حل منطقی و علمی برای مشکلات کشور باشید نه شعار!
ناشناس۱۲۶۱۴۵۱۰۹:۱۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
خود کرده را تدبیر چیست
جواد۱۲۶۱۴۵۶۰۹:۱۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۹
ملت ایران صاحبخانه است و حکومتها مستاجر اما حاکمان فراموش میکنند خودرا مالک و صاحب ملک و ملت میشمارند و روزی بیدار میشوند که دیگر دیر است
یک فرودست بیسواد۱۲۶۱۴۷۰۰۹:۱۹:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
هدف تمامی انقلابها در تمام دنیا (حتی اگر در حد شعار برای فریب مردم و بدست اوردن قدرت وثروت باشد ) ایجاد عدالت است این شعار تا چه حد محقق شده؟ ( نمی خوام بگم هیچ کاری نشده ) صورت اموال اصولگرا و اصلاح طلب واقوامشان و تخصصشان-البته تخصص واقعی نه مدرک- برسی شود ببینید به چه نتایجی میرسید ببینید به حق در چنین جایگاهی هستند و این ثروت را دارند؟( تاکید میکنم قلیلی نیز به حق هستند )شما به من بگویید چند درصد عدالت رعایت شده؟ وقی آن پیرمرد به وزیر گفت خودتان میدانید و مملکت خودتان که حرف خیلیهای دیگر هم هست یعنی بله !مردم دارند از مملکت خود که اهمیت آن زمانی از جانشان هم بیشتر بود دارند عبور میکنند
ناشناس۱۲۶۱۵۰۷۰۹:۴۶:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
بت سازی از انسان هائیکه مانند من و شما می توانند خطا و اشتباه کنند۲-سهم دهی به افرادی که سوابق جهادی داشتند از کمترین تا بیشترین و تبدیل شدن این مسئله به انواع اقسام رانت هاو..۳ -عدم شایسته سالاری درادارات۴-حقوق های نجومی مسئولان۵ توسعه ی خوی کاخ نشینی مسئولان ریز و درشت۶_ عدم مسئولیت پذیری مسئولین۷-گرانی پی در پی و‌عدم رضایت ملت۸_ مقاومت اراده ی دولت و مجلس در مقابل خواست ملت ههمه از عوامل مهم روی برگرداندن تدریجی ملت ازاعتقادات اصلی خودشان شدند.......
ناشناس۱۲۶۱۵۱۹۰۹:۵۶:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
وقتی تو ساختار سیاسی از بالا تا پایین هیچ کسی هیچ مسئولیتی رو قبول نمیکنه مردم دنبال بقیه میرن، شما ببینید هر اتفاقی که تو این کشور می افته هیچ کسی مسئولیتش رو قبول نمیکنه! بعد هم نمیشه به هیچکس چیزی گفت ! خب راهکار چیه ؟ شما بگین مردم چیکار باید بکنن؟
حامد۱۲۶۱۵۹۳۱۰:۳۲:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۹
این همه بحث برای چی هست وقتی مردم حی و حاضر هستند ، کافیه از مردم بپرسید،چرا از مردم نمی‌پرسید؟! انتخابات هم نه صرفا یه نظرسنجی
موسوی دانا۱۲۶۱۶۰۰۱۰:۳۵:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
عقلانیت انسانی / اصلاحات اساسی / سعادت ایرانی
ناشناس۱۲۶۱۶۱۲۱۰:۴۱:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۹
چی می‌خواستیم چی شد.
ناشناس۱۲۶۱۶۶۱۱۱:۰۰:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اوباما ، 8 سال رئیس جمهور ابرقدرت دنیا بود .. الان کجاست ؟ تو خونه نشسته و تلویزیون میبینه !! مشکل ما اینه که هر کس از 40 سال پیش ، چه خوب و چه بد بصورت گردشی در ارکان قدرت هستند کلا قصد بازنشستگی نداریم !!
علی کریمی۱۲۶۱۷۱۶۱۱:۳۲:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
جناب آقای علی اباذری نسلی که انقلاب کرد هنوز زنده است ولی فرزندان این نسل که بخش قابل توجهی از جمعیت فعلی کشورمان را تشکیل می دهند مطالباتی دارند که به صورت طبیعی با مطالبات پدران و مادرانشان که در سال 57 انقلاب کردند متفاوت است و حق دارند آنان را مسئول وضعیت نه چندان مطلوب فعلی بدانند و بپرسند چرا؟ تا دیر نشده باید به مطالبات نسل بعد از انقلاب توجه جدی شود.
محمد۱۲۶۱۷۲۳۱۱:۳۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
عمده مقایسه هایی که با رژیم قبل می کنیم غلط و ایراد دار است. توجه کنید که شما باید موقعیت ایران فعلی در جهان را با موقعیت ایران آن زمان در جهان بسنجید تا میزان پیشرفت کشور را درک کنید. اینکه اون زمان گاز و برق و راه روستایی و گوشی هوشمند و اینترنت پرسرعت و تلویزیون ال سی دی نبود ولی الان هست معیار مناسبی به نظر نمیاد. باید ببینید ایران در مقایسه با امارات و ترکیه و کره و مالزی کجا بود و الان کجاست. اساسا رژیم پهلوی به دلیل سیاست آمایش سرزمینی مبتنی بر تشکیل کشور صنعتی برنامه ای برای توسعه روستایی نداشت و هدف سیستم اون زمانی کوچ جمعیت به شهرها و شهرک های اقماری و صنعتی کردن کشور بود چرا که بنابر تخمین های آن زمان ایران کشوری کویری و نامناسب برای کشاورزی بود و هدف رژیم وقت صنعتی و تجاری و توریستی کردن ایران بود...
ناشناس۱۲۶۱۷۳۸۱۱:۴۲:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
ناکارآمدی الان هم وجود دارد تفاوتش اینه که تحریم هم اضافه شده.
ناشناس۱۲۶۱۸۴۱۱۲:۲۴:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مردم به کسی چک سفید امضا ندادن و به موقع حساب مفسدین و کسانی که بستر فساد را فراهم کردند را خواهند رسید...
ناشناس۱۲۶۱۸۶۹۱۲:۳۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مردم را از خودشان عبور داده اند همانگونه که برخی مسئولان با فرستادن آقازاده هاي به اروپا و انتخاب زندگي لاکچري از خود و انقلاب عبور کردند
ناشناس۱۲۶۱۸۷۱۱۲:۳۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
چپ، راست ، اصول گرا، اصلاح طلب و..از رای مردم سوء استفاده کردند برای رسیدن به منافع شخصی وجناحی ،
ناشناس۱۲۶۱۹۵۵۱۳:۱۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
اگر چه امریکا و استکبار و منافقین و سلطنت طلب ها دشمن هستند ولی بزرگترین دشمن مردم و انقلاب 57 بین ظاهرا برخی خودی ها و اصولگرا و اصلاح طلب ها هستند که در اصل عضو حزب باد هستند ...
بنده خدا...۱۲۶۲۱۲۳۱۴:۳۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۹
پورشه چند میلیاردی و خانه‌ی چند ده میلیاردی را چه کسانی به دست آوردند؟؟!! گاهی بد نیست نگاهی به همان سریال‌هایی که می‌سازیم داشته باشیم. صورت بعضی از سردمداران شبیه دوره‌ی بنی‌امیه شده است. خدا رهبرمان را حفظ کند؛ واقعا تحمل این همه زاهد ظاهرپرست که در کنارشان قرار گرفته‌اند کار راحتی نیست. شاید تنها کسی بتواند کاری بکند شخص ایشان باشد؛ وگرنه اوضاع اصلا مساعد نیست.
ناشناس۱۲۶۲۱۶۸۱۴:۴۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مردم دنبال شخص نبوده و نیستن اونها دنبال مرام و مسلک عدل گستر اند لذا اگر از کسی نتیجه نبینن عقلا و منطقا ازش گذر خواهند کرد
ناشناس۱۲۶۲۱۹۱۱۵:۰۱:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۹
مقاله نسبتا خوبی بود ولی بنظر من نویسنده اشتباه کرده است. مردم عادی کوچه و خیابان انچنان انتزاعی و مجرد فکر نمیکنند که بگویند از افراد گذشته ایم ولی از اصولگرایی و اصلاح طلبی نگذشته ایم. بلکه بیشتر به افراد امید میبندند و اگر آن افراد مایوسشان کنند (که کرده اند) ممکن است به کل قضیه ( که همان اصولگرائی و اصلاح طلبی است) شک کنند‌ یا طردش کنند‌. مردم که همه استاد سیاسی دانشگاه نیستند‌.
ناشناس۱۲۶۲۴۲۵۱۷:۲۹:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۹
حس کردم قصد دارید مردم رو در یک جور شرمندگی قرار بدید مخصوصاً با این عکسی که گذاشتید.. فعلا این دوران برای هر کی بد شد یکسری دارن حسابی ازش نون در میارن..
ناشناس۱۲۶۲۴۴۰۱۷:۳۱:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۹
چهل ساله سره همه مسایل حیاتی کشور و منافع ملی کشور، آقایان فقط با ملاحظات سیاسی و جناحی اقدام می کنند! نتیجه اش شده این وضعیت اقتصادی ، اجتماعی و محیط زیستی! ...
ناشناس۱۲۶۳۰۷۹۰۱:۴۹:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
... شیکمت سیره که اینجوری حرف میزنی آقای دکتر اباذری
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین