مهران رجبی: همه اقشار باید مالیات بدهند

گروه فرهنگی الف،   3981007125

بازیگر سینما و تلویزیون گفت: همه اقشار جامعه باید مالیات بدهند، و دولت هم باید دنبال قانون‌گذاری و ایجاد سازو کار مناسب برای اخذ مالیات از هنرمندان باشد.

مهران رجبی: همه اقشار باید مالیات بدهند

فردا نوشت: طبیعتا همه اقشار جامعه باید مالیات بدهند، و دولت هم باید دنبال قانون‌گذاری و ایجاد سازو کار مناسب برای اخذ مالیات از هنرمندان باشد. وقتی که فروش نفت کشورمان بالاتر از 300 هزار بشکه نیست، طبیعتا مالیات یکی از گزینه‌هایی‌ست که می‌تواند یاری‌رسان باشد. ما که بنا نداریم کشورمان را تسلیم بیگانه‌گان کنیم، پس باید خودمان این وضعیت را مدیریت کنیم.

همه ما از بازیگران انتظار داریم که نقش‌شان را به صورت طبیعی بازی کنند. شاید بتوان گفت مهران رجبی جزء موفق ترین بازیگران متد رئالیسم هست که همیشه نقش‌هایش را راحت و روان بازی می‌کند. البته در زندگی واقعی و اظهارنظرهای اجتماعی‌ش هم بسیار راحت و روان و با صراحت‌بیان عمل میکند. در این گفت و گو نظرش را در مورد معافیات مالی هنرمندان پرسیدیم و معتقد بود همه بازیگران مثل سلبریتی‌ها وضع مالی مناسبی ندارند بلکه برخی از بازیگران حتی مستحق صدقه هم هستند. در ادامه اشاره‌ای به حوادث آبان‌ماه صورت گرفت و از همکارانش خواست جوگیر نشوند چراکه در شرایط فتنه قضاوت کردن کار راحتی نیست. رجبی می‌گوید در گفت و گویی که خودش با چند تن از نمایندگان مجلس داشته است به این نتیجه رسیده است که نمایندگان مجلس مقصر اصلی سوء تدبیر در نحوه افزایش قیمت سوخت هستند و نه دولت.

نظرتان در خصوص معافیت مالیاتی هنرمندان که چند وقتی ست سر و صدای زیادی به پا کرده است چیست؟

طبیعتا هنرمندان هم باید مالیات پرداخت کنند. به هر حال اغلب کشورها برای حمایت از هنرمندان برنامه‌هایی دارند. البته باید توجه داشته باشید که منظور از هنرمندان صرفا بازیگران و سلبریتی‌ها نیستند،‌ بلکه شامل تمام افراد این قشر از جمله نقاش،‌ عکاس، سینماگر،‌ خواننده، موزیسین‌، خوشنویس و ... می‌شوند. اما متاسفانه عده ای تصور می‌کنند که فقط بازیگران از مالیات معاف هستند، در حالی که تمامی اهالی هنر از مالیات معاف می‌شوند. شما به عنوان خبرنگار از خوشنویس‌ها و سایر هنرمندان پرسیده‌اید که چرا مالیات نمی‌دهند یا فقط از بازیگران می‌پرسید؟ یا آیا اصلا در شبکه‌های اجتماعی نسبت به معافیت مالیاتی خوش‌نویس‌ها و نقاش‌ها واکنشی نشان داده می‌شود؟

اگر هم می‌خواهیم به معافیت مالیاتی هنرمندان واکنشی نشان بدهیم، صرفا به بازیگران نپردازیم، و وقتی می گوئیم بازیگر،‌ فقط سلبریتی‌ها را نگاه نکنیم. وضعیت مالی همه بازیگران خوب نیست، عده‌ای از بازیگران هر چند سال یکبار نقش می‌گیرند. برخی از آنها به نان شب‌شان محتاج‌اند، حتی به آنها صدقه هم تعلق می‌گیرد. حالا اینکه اشتباهی بازیگر شده‌اند یا چه مشکلاتی به وجود آمده که نمی‌توانند هزینه‌شان را تامین کنند مسئله دیگری‌ست. ولی در هر صورت باید توجه داشته باشیم که معافیت مالیاتی شامل این افراد نیز می‌شود. حتی برخی از بازیگران حرفه‌ای را می‌شناسم که چند سال است جلوی دوربین نرفته‌اند و طبیعتا درآمدی هم ندارند. وقتی از انتهای اتوبان همت رد می‌شوید،‌ برج‌های ارگان‌ها و نهادهای مختلف را می‌بینید. مثلا می‌گویند آن برج برای بنیاد مستضعفان است،‌ آن یکی برج برای تامین اجتماعی ست و آن یکی برج برای همراه اول و.... تا حالا برجی را که برای بازیگران باشد دیده‌اید؟ مسلما نه! ولی می بینیم از آن طرف همیشه سر زبان‌ها هستند و همیشه در موردشان سخن گفته می‌شود.

البته برخی از بازیگران الحمدالله وضع‌شان خوب است و در برج‌های بسیار خوب تهران هم ساکن هستند.

مسئله اینجاست که فقط برخی از بازیگران دارای تمکن مالی خوبی هستند، نه همه‌شان. اگر چند نفر درآمد خوبی دارند، نباید به تمام هنرمندان تعمیم دهیم. حتی بعضی از فوتبالیست‌ها توانایی برداخت کرایه اسنپ خود را ندارند و درآمد بایینی دارند. نباید همه ی افراد را با علی دایی و مهدوی کیا مقایسه کرد. برای عده‌ای از سلبریتی‌ها که درآمد بالایی دارند می‌توان قانون جداگانه‌ای تصویب کرد. ولی نباید پدر همه هنرمندان را در بیاوریم. بحث معافیت مالی هنرمندان برای دفاع و حمایت از جامعه‌ی هنری به وجود آمد. البته شاید درکشورهای دیگر قوانین اخذ مالیات از هنرمندان به گونه دیگری باشد. اما این را می‌دانم که اگر در کشور خودمان با کسی کار کنم و پولم را ندهد دستم به هیچ جایی بند نیست. تمام نقاط ضعف قانون باید درست شود، نه صرفا بحث مالیات از هنرمندان. کسی که مالیات می‌گیرد خدمات مالیات را هم باید بدهد.

خب این کمبودها و کم‌کاری‌های دولت برای تمام اقشار جامعه‌ست، ولی یک کارگر نمی‌گوید تا دولت امکانات خوب در ازاء مالیات ندهد مالیات نمی‌دهم. پس اگر کمبودی هست برای همه اقشار هست. و بهانه‌ای برای ندادن مالیات نیست.

من خودم همین الان 10 ماه است که حقوق نگرفته‌ام. و نمی توانم هم بگیرم. دستم هم به هیچ جایی بند نیست،‌ حالا برای بنده به عنوان هنرمند باید مالیات اصلاح شود،‌ ولی بقیه موارد نباید اصلاح شود؟ جایی هست که من بتوانم حقم را بگیرم؟ حتی اگر به دادگاه هم بروم و از تهیه کننده شکایت کنم، چون او هم نتوانسته از جای دیگر پول بگیرد پس شکایت در دادگاه هم نتیجه‌ای ندارد. ما معضلاتی در این جامعه داریم که اساسی باید حل بشود. آیا در کشورهای دیگر که مالیات پرداخت می‌کنند مثل هنرمندان ایران 14 ساعت کار‌ می‌کنند؟ نخیر، آنها 8 ساعت کار می‌کنند.

بله همه اینها را درست کنند و مالیات را هم درست کنند. حالا هنرمندان کشورهای دیگر را مقایسه کنید با هنرمندان خودمان که برخی از مواقع حقوق‌شان را نمی‌توانند بگیرند من عرض کردم که 10 ماه است که با ماشین خودم رفتم سرکاروظیفه‌ام را انجام داده‌ام و مردم هم این فیلم را خواهند دید و از فیلم لذت خواهند برد ولی هنوز نتوانسته‌ام حتی یک هزار تومان دریافت کنم. ولی چون انسان مودب و موقر هستم بخاطر شرایط اقتصاد مقاومتی سکوت کردم تا ببینیم چه می‌شود. چراکه آن تهیه‌کننده‌ای هم که کار می‌سازد مثل من است و دیگر خانه‌ای هم ندارد تا بفروشد و خرج پروژه کند. وقتی هنرمندان هیچ صنف و یا نهاد حامی محکمی ندارند خب طبیعتا ثبات کاری هم ندارند.

 هنرمندان خانه سینما را دارند.

خانه سینما 250 هزار تومان می‌گیرد و یک کارت به شما می‌دهد. حالا این کارت به چه دردی می‌خورد معلوم نیست. من چون قبلا آموزش و پرورش بوده‌ام خودم بیمه‌ام را پرداخت می‌کنم. هنرمندان واقعا پشتوانه جدی‌ای ندارند. این بدبخت‌ها باید در همه موارد حمایت شوند. واقعا این کلمه بدبخت درست است. در مشکلات‌شان قطعا به شما زنگ نمی‌زنند، به من زنگ می‌زنند می‌گویند آقای رجبی کرایه منزل‌مان مانده‌است، کاری را برای‌مان هماهنگ کن بازی کنیم تا کرایه‌ خانه‌مان دربیاید. خب نمی‌توانم این مطلب را داد بزنم و اسم طرف را بگویم.

 اگر در خصوص مالیات هنرمندان نکته‌ پایانی دارید بفرمایید.

طبیعتا همه اقشار جامعه باید مالیات بدهند، و دولت هم باید دنبال قانون‌گذاری و ایجاد سازو کار مناسب برای اخذ مالیات از هنرمندان باشد. وقتی که فروش نفت کشورمان بالاتر از 300 هزار بشکه نیست، طبیعتا مالیات یکی از گزینه‌هایی‌ست که می‌تواند یاری‌رسان باشد. ما که بنا نداریم کشورمان را تسلیم بیگانه‌گان کنیم، پس باید خودمان این وضعیت را مدیریت کنیم.

چند وقت پیش دکتر رفتم و با کمال وقاحت به من گفتند بروید آنجا عابر بانک هست، پول نقد بگیرید و پرداخت کنید. وقتی بلال فروش کارتخوان دارد، چرا یک دکتر کارتخوان ندارد. واقعا دولت نمی‌تواند نظارت جدی‌ در این موضوع داشته باشد؟ همه فرهیختگان کشور از جمله پزشکان باید مالیات‌شان را پرداخت کنند. اینکه موقع انتخابات فلان نماینده مجلس طرحی در مجلس می‌برد تا در خدمت پزشکان باشد درست نیست. نمی‌توان اینطور کشور را اداره کرد. باید قانون دقیق نوشته شود و دقیق اجرا شود.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین