جنایت خاشقجی همچنان در ویترین رسوایی‌های بن‌سلمان ماند

گروه جهان الف،   3981007049
جنایت خاشقجی همچنان در ویترین رسوایی‌های بن‌سلمان ماند

پرونده جنایت ترور جمال خاشقجی پس از یک محاکمه ساختگی و تبرئه متهمان ردیف اول و جعبه سیاه این جنایت٬ در عربستان بسته شد تا حقوق بشر در این کشور همچنان نمایشی باقی بماند.  

بیش از یک سال از زمان مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی که نسبت به نظام کشور خود ناراضی بود می گذرد. خاشقجی در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه به قتل رسید. درحالی که همه نشانه‌‌ها گواهی می‌داد٬ این جنایت به دستور مستقیم رژیم سعودی و شخص محمدبن سلمان ولیعهد این کشور انجام شده؛ عربستان ۱۸ روز در رابطه با ترور خاشقجی سکوت کرد و در نهایت تحت فشار جامعه بین‌المللی مجبور شد اعتراف کند که جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده است.

طی یک سال گذشته و پس از مرگ این روزنامه‌نگار معترض سعودی٬ هراز چندگاهی جزئیات جدیدی از نحوه ترور وی و عاملان این جنایت کشف می‌شد. قابل توجه است که سعود القحطانی مشاور سابق دیوان پادشاهی عربستان که از افراد نزدیک و ویژه بن سلمان به شمار رفته و البته نقش اصلی جنایت ترور خاشقجی نیز را بر عهده داشت٬ در رابطه با این پرونده دستگیر شده بود.

سعود القحطانی ارتباط بسیار نزدیکی با بن‌سلمان داشته و درواقع کار سرکوب مخالفان ولیعهد سعودی و رژیم عربستان بر عهده اوست. حتی اگر از سایر شواهد قتل جمال خاشقجی هم صرف‌نظر کنیم٬ نقش پررنگ القحطانی در ترور این روزنامه‌نگار معترض سعودی٬ دال بر این مطلب است که مسئولیت مرگ جمال خاشقجی مستقیما بر عهده شخص بن سلمان و دولت عربستان است.

عربستان سعودی پس از این اتفاق و رسوایی بزرگی که برای این کشور در پی داشت٬ اقدامات زیادی برای بهبود چهره خود انجام داد؛ اما نتوانست این ننگ را پاک کند و پرونده معروف جمال خاشقجی همچنان باز ماند و شاید کمتر کسی در جهان و به ویژه منطقه خاورمیانه باشد که نام او را نشنیده است.

چند روز قبل٬ رسیدگی مجدد به پرونده خاشقجی در عربستان آغاز شد و تنها ۵ نفر از متهمان این پرونده محکوم به اعدام شدند. البته باید اشاره کنیم که عربستان این دادگاه را هم تنها برای بهبود چهره خود و تحت فشارهای بین‌المللی تشکیل داد. اما نکته قابل توجه در احکام صادر شده برای متهمین پرونده مذکور٬ تبرئه سعود القحطانی و احمد العسیری معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین ائتلاف متجاوز سعودی ضد یمن ٬ متهمان ردیف اول پرونده جنایت ترور جمال خاشقجی است. در این میان احکام صادر شده توسط دستگاه قضایی عربستان علیه متهمان این پرونده سرو صدای زیادی داشت و بسیاری آن را ناعادلانه و البته مضحک توصیف کردند.

گفته‌ها حاکی از آن است که در رسیدگی به این پرونده هیچ‌گونه شفاف‌سازی صورت نگرفت و حتی از حضار نیز خواسته شد تا جزئیات جلسه را افشا نکنند. اعتراضات زیادی به این احکام و به‌ویژه تبرئه سعود القحطانی و احمد العسیری وارد شده که البته کشور ترکیه در راس معترضان نسبت به احکام صادر شده علیه متهمان جنایت ترور خاشقجی است. حامی اقصوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در همین خصوص طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم دادستانی عربستان در رابطه با این پرونده به هیچ‌وجه مطابق با عدالت جهانی نیست.

در هرصورت این دو متهم شماره یک و البته نقش اول و طراح جنایت قتل روزنامه‌نگار سعودی مخالف بن‌سلمان طی محاکمه‌ای مبهم تبرئه شدند٬ هیچ سخنی هم از ولیعهد سعودی که طبق شواهد موثق دستور مستقیم این جنایت را صادر کرده بود٬ به میان نیامد. اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل در این راستا در توییتی نوشت: عاملان قتل جمال خاشقجی محاکمه شدند٬ اما هیچ آسیبی به مغز متفکران و طراحان اصلی این جنایت نرسید . منظور از مغز متفکران این نقشه ترور٬ همان نزدیکان شماره یک ولیعهد عربستان٬ یعنی القحطانی و العسیری هستند.

متهمان این پرونده بارها اعلام کرده‌اند که تنها دستورات مقامات بالاتر را در رابطه با قتل خاشقجی اجرا کردند٬ اما هیچ خبر و سخنی از این مقامات بالاتر در دادستانی عربستان نبود. بسیاری معتقدند که این دادگاه ساختگی بود و قاضی به گونه‌ای حکم صادر کرد که گویی خاشقجی به صورت اتفاقی و تصادفی به قتل رسیده و اصلا سوءقصدی در کار نبوده است!

همچنین دادگاه عربستان اجازه نظارت بازرسان مستقل را بر این پرونده نداد که این امر خود نشان می‌دهد که به احتمال زیاد دادگاه مذکور ساختگی بوده و احکام نیز از پیش صادر شده بودند. این موضوع در سطح رسانه‌‌های بین‌المللی و غربی نیز بازتاب‌های زیادی داشت؛ واشنگتن پست در این رابطه نوشت: احکام صادرشده برای قاتلان خاشقجی فاقد شفافیت است٬ نیویورک‌تایمز نیز اعلام کرد که دادگاه عربستان در زمینه پرونده جمال خاشقجی به اصول عدالت بین‌المللی احترام نگذاشت.

نکته حائز اهمیت اینجاست که ترور روزنامه نگار معترض سعودی٬ یک جنایت علنی بوده و در مقابل چشم و گوش همه جهان اتفاق افتاد؛ اما تصمیماتی که دادستانی عربستان در رابطه با پرونده آن گرفت به نوعی بی‌احترامی به عدالت جهانی و افکار عمومی محسوب می‌شود.

همه این‌ ها نشان می‌دهد که چیزی به نام حقوق بشر در عربستان معنا ندارد. سرکوب‌گری٬ فساد٬ سوءاستفاده از قدرت و یک توطئه بین المللی؛ همه اینها در جنایت ترور جمال خاشقجی مشهود است. باید اشاره کنیم که سرکوب مخالفان نظام سعودی توسط دولت این کشور موضوع تازه‌ای نیست و همواره جنایت‌هایی مشابه قتل خاشقجی و یا به مراتب بدتر از آن توسط مقامات سعودی انجام می‌شود.

موضوع سرکوبگری مخالفان نظام سعودی از زمان ولیعهدی محمدبن‌سلمان به اوج خود رسیده و دولت عربستان توسط مهره‌های متخصص خود در این زمینه٬ مخالفان خود را در هرکجا که باشند دستگیر می‌کند و پس از آن معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار این افراد باشد.

زمانی که عربستان به راحتی بر یک جنایت علنی و آشکار سرپوش می‌گذارد و عدالت جهانی نیز به آسانی از کنار آن عبور می‌کند؛ ادامه این اتفاقات و سرکوب‌گری‌ها در رژیم سعودی دور از انتظار نیست و شاید بعد از این شنیدن اخبار جنایت‌هایی مانند ترور خاشقجی برای جهانیان شوکه‌کننده نباشد.

 ترور خاشقجی تنها یکی از جنایت‌های ضد بشردوستانه عربستان است و البته اگر این اتفاق در جایی مانند زندان‌‌های سعودی که سطح بالایی از نقض حقوق بشر را به اجرا می‌گذارد٬ رخ می‌داد٬ این پرونده هم مانند سایر پرونده‌های مشابه بدون هیچ دادگاه و محاکمه‌ای بسته می‌شد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    3. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

    4. رویاپردازی گانتس: از همه کشورهای منطقه قوی‌تریم!

    5. روسفیدی «هنیه»

    6. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    7. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    8. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    9. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    10. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    11. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

    16. واکنش هنیه به شهادت فرزندانش در حملات رژیم صهیونیستی

    17. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    18. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین