تصمیم‌گیری درباره سی اف تی بر مدار مصلحت

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3981007040 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
تصمیم‌گیری درباره سی اف تی بر مدار مصلحت

دوره فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام بی‌شک یکی از دوره‌های پرهیاهو و البته مؤثری است که حتی قبل از آنکه ۵۰ عضو آن از ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ کار خود را آغاز کنند حدس و گمان درباره ابقا یا عدم ابقای مرحوم آیت‌الله علی‌اکبر هاشمی‌رفسنجانی مطرح بود که دور گردون به مُراد دیگری رفت و برای مجمع، سرنوشت دیگری رقم خورد.

تا قبل از آغاز دوره جدید، رهبر معظم انقلاب اسلامی که طبق بند یک و دو اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «تعیین سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام» و «نظارت بر حسن اجرای این سیاست‌ها» از وظایف و اختیارات ایشان است، بخش «نظارت بر حسن اجرای این سیاست‌ها» را به کل مجمع تشخیص مصلحت نظام تفویض کرده بودند، اما با شروع دوره فعلی، این وظیفه را به یک هیئت ۱۵ نفره تحت عنوان «هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی ابلاغی» تفویض کردند و این اقدام دقیقاً با استناد به فراز پایانی بند ۱۱ اصل ۱۱۰ قانون اساسی صورت گرفت که تصریح دارد «رهبر می‌تواند بعضی از و‌ظایف و اختیارات خود را به شخص دیگری تفویض کند».

سرانجام در جلسه روز شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام، با رأی اعضا، «هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام» به منظور نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب تشکیل و اعضای آن به قرار زیر انتخاب شدند:

آیت‌الله سیّدمحمود هاشمی‌شاهرودی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، محسن رضائی، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری، مرتضی نبوی، محمدجواد ایروانی، حسین مظفر، احمد وحیدی، مصطفی میرسلیم، علی آقامحمدی، احمد توکلی، محمدرضا باهنر و داوود دانش‌جعفری ۱۵ عضو هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی هستند که در جلسه روز شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶ مجمع تشخیص مصلحت نظام، با رأی اعضای مجمع انتخاب شدند تا بر حُسن اجرای سیاست‌های کلی نظام که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده‌اند، نظارت کنند و البته آیت‌الله هاشمی‌شاهرودی یکسال بعد یعنی ۳ دی ۱۳۹۷ درگذشت، ولی هیئت همچنان به کار خود ادامه می‌دهد.

بحث ایفای نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام در تحولات سیاسی از آنجایی داغ شد که هیئت عالی نظارت این مجمع به کارگروه ویژه‌ای موسوم به «گروه ویژه اقدام مالی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم» ورود کرد اصطلاحی که به آن «اف‌ای‌تی‌اف، به صورت مخفف «فتف» و FATF هم اطلاق می‌شود. مقر این کارگروه در پاریس است.

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم، در اقدامی بدون اطلاع مجلس و نها‌های ذی‌ربط، با گروه ویژه اقدام مالی، توافقی منعقد کرد که پیرو آن در دی ماه ۹۴ پس از عملیاتی شدن برجام، توصیه‌های ۴۲ گانه‌ای ذیل دستورالعمل زمان‌بندی‌شده موسوم به «برنامه اقدام» یا «Action Plan» به ایران تجویز شد و اواخر خرداد سال ۹۵ طیب‌نیا طی نامه‌ای به مقامات FATF اعلام کرد ایران به اجرای «برنامه اقدام» یا «Action Plan»، متعهد است.

این کارگروه نخستین بار چهارم تیر ۱۳۹۵ طی بیانیه‌ای در «بوسان کره جنوبی» اعلام کرد به مدت ۱۲ ماه ایران را از فهرست کشور‌هایی که باید علیه آن‌ها اقدام متقابل صورت گیرد تعلیق می‌کند می‌کند تا ایران تعهدات ۴۲ گانه‌ای را که پذیرفته است اجرایی کند. دومین تعلیق تیر ۹۶ در «والنسیا اسپانیا»، سومین تعلیق ۴ اسفند ۹۶، چهارمین تعلیق تیر ۹۷، پنجمین تعلیق روز جمعه ۲۷ مهر ۹۷ در پاریس برای یک دوره ۴ ماهه دیگر، ششمین تعلیق روز جمعه ۳ اسفند ۹۷، هفتمین تمدید مهر ۹۸ و هشتمین تمدید نیز روز جمعه ۲۶ مهر ۹۸ انجام شد.

این توالی تمدید‌ها در حالی است که گروه یاد شده هر بار بعد از تمدید و تعیین بازه زمانی، ایران راه تهدید می‌کرد که این آخرین تمدید است و دیگر تمدید نخواهد شد، اما این فرایند تا کنون ۸ بار تکرار شده است و همین تکرار تمدید مهلت، برخی تحلیل‌گران را به این فرضیه رهنمون کرده است که این روند و توصیه‌های «اف‌ای‌تی‌اف» قابل تأمل است و باید همه جهات آن به درستی بررسی شود چرا که طرف غربی برای ضربه زدن به مردم ایران از هیچ اقدامی دریغ نکرده و نمی‌کند به عبارتی بلوکی که داروی بیماران خاص یک کشور را تحریم می‌کند چرا باید برای پیوستن به یک گروه تا این حد نرمی به خرج می‌دهد؟!

اما طبق گفته علی احمدی جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام از ۴۱ توصیه و بندی که دولت قبل بدون توجه به اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی و بدون اطلاع مجلس شورای اسلامی منعقد کرده است، ۳۹ توصیه و بند اجرا شده و صرفاً دو بند باقی مانده است.

از لوایح چهارگانه مرتبط با «اف‌ای‌تی‌اف» که بار‌ها مقامات دولتی از آن سخن گفته‌اند، دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» در مجلس شورای اسلامی تصویب و ضمن تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده‌اند. لوایح پالرمو با اسم کامل «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی» و «سی‌اف‌تی» با اسم کامل «الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» دو توصیه‌ای است که باقی مانده است.

البته مهلت رسیدگی به لایحه پالرمو از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج شده است چرا که طبق ماده ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهلت رسیدگی به لوایح اختلافی میان مجلس و شورای نگهبان که به مجمع ارجاع می‌شود، یک سال است و وقتی یکسال از طرح یک لایحه اختلافی ارجاع شده به مجمع گذشت و این لایحه تعیین تکلیف نشد، خود به خود از دستور کار مجمع خارج می‌شود. با استناد به همین ماده قانونی، مهلت رسیدگی به لایجه «سی‌اف‌تی» نیز تا دوم بهمن ۹۸ خواهد بود.

نباید فراموش کرد که نظرات «هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام» از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است و بررسی لوایح یاد شده در مجمع به خاطر سازوکار قانونی است که هر وقت شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه‌ای، اختلاف نظر پیدا کردند به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌کنند تا آنجا مطرح و بررسی شود بنابراین ورود فعلی مجمع به لوایح یاد شده نه از باب وظایف هیئت عالی نظارت که از باب وظیفه اصلی خود مجمع تشخیص مصلحت است.

برخی معتقدند مجمع تشخیص مصلحت نظام صرفاً می‌تواند براساس مصلحت نظر شورای نگهبان یا مجلس شورای اسلامی را به دیگر ترجیح دهد، اما در مقابل کارشناسان معتقدند با استناد به بند ۸ اصل ۱۱۰ قانون اساسی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌تواند موضوع را فرای ترجیح نظر یک نهاد به نهاد دیگری بررسی کند. این در حالی است که مجمع فعلاً در همان مقامی است که الحاق به لایحه «سی‌اف‌تی» را رد یا قبول کند. لایحه «پالرمو» نیز از دستور مجمع خارج شده است.

البته چهارمین جلسه کمیسیون مشترک مجمع متشکل از سه کمیسیون «اقتصاد»، «سیاسی، دفاعی و امنیتی» و «حقوقی، قضایی» عصر روز شنبه ۷ دی با موضوع بررسی الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سی اف تی، برگزار شد و نمایندگانی از وزارت امور خارجه و کارشناسانی از سایر حوزه‌ها، درباره پیوستن به این کنوانسیون «سی‌اف‌تی» به گفتگو نشستند و قرار است در جلسه آتی، سناریو‌های محتمل در پیوستن به کنوانسیون سی اف تی بررسی شود.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه هفته گذشته در حاشیه سومین جلسه کمیسیون مشترک در جمع خبرنگاران اعلام کرد پاسخ دولت به ۱۱ سوال مجمع درباره لوایح «سی‌اف‌تی» و «پالرمو» در کمیسیون مشترک در حال بررسی است و هیچ تصمیمی گرفته نشده است که بررسی این لوایح به شورای عالی امنیت ملی سپرده شود.

مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یک مرجع کارشناسی که با حضور حدود ۵۰ شخصیت با تجربه و از گروه‌های فکری متفاوت شکل گرفته است در حال بررسی لوایح مرتبط با «اف‌ای‌تی‌اف» است، اما این روز‌ها فشار به این مجمع برای اعلام نظر ولو قبل از اتمام بررسی همه‌جوانب است!

بعضا گفته می‌شود الحاق به کارگروه ویژه اقدام مالی همانند سایر رژیم‌های بین‌المللی مثلاً گردشکری و گمرکی است در مقابل برخی کارشناسان معتقدند اتفاقاً الحاق به «اف‌ای‌تی‌اف» همانند الحاق به «ان‌پی‌تی» (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای یا پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای) است که اگر خارج از چارچوب آن اقدام شود ایران توبیخ بین‌المللی می‌شود این در حالی است به دلیل باقی ماندن تحریم‌ها حتی با دادن امتیازات بی شمار در برجام، اگر به کارگروه ویژه اقدام مالی بپیوندیم دیگر امکان دور زدن تحریم‌ها را نخواهیم داشت بنابراین در چنین شرایطی پذیرش الحق به چنین کنوانسیون‌هایی به منزله خود تحریمی است همان‌طور که دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ۲۷ آذر ۹۸ در نشست خبری پایانی اجلاس گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای صراحتاً اعلام کرد «نمی‌توانیم هم تحریم شویم هم اقدامات دور زدن تحریم را در سی‌اف‌تی نشان دهیم».

از طرفی گفته می‌شود، چون درگیر تحریم‌های سازمان ملل نیستیم با عضویت در «اف‌ای‌تی‌اف» می‌توانیم مراودات غیرتحریمی را انجام بدهیم در مقابل کارشناسان می‌گویند در همین فضایی که مثلا تحریم سازمان ملل نیستیم تحریم همه بخش‌ها قوی‌تر و شدیدتر از قبل اعمال می‌شود تا جایی که حتی داروی کودکان بیمار هم تحریم شده است! کدام عقل سلیم می‌گوید در چنین شرایطی کنوانسیونی را بپذیریم که اجازه ندهد حتی برای امور ضروری تحریم‌ها را دور بزنیم.

البته منتقدان الحاق به اف‌ای تی اف می‌گویند موافقان تضمین بدهند که در صورت پذیرش همه توصیه‌های این کارگروه، مراودات بین المللی ما به حالت عادی بر می‌گردد، اما موافقان نه تنها تضمینی نمی‌دهند بلکه صراحتاً هم اعلام می‌کنند «تضمینی وجود ندارد».

همچنین برخی کارشناسان معتقد هستند این که از «پیوستن یا نپیوستن» سخن می‌گوییم صحیح نیست چرا که دولت بدون طی مراحل قانونی به اف‌ای تی اف پیوسته است و حتی ۳۹ از ۴۱ توصیه این کارگروه را هم اجرا کرده است حال پاسخ دهند از ازای اجرای آن ۳۹ بند چه چیزی عایدی کشور شده است؟ الا اینکه تحریم‌ها شدت گرفته است؟! جانشین دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم صراحتاً گفته است سؤال ما از موافقان «اف‌ای‌تی‌اف» آن است که با اجرایی شدن ۳۹ توصیه «اف‌ای‌تی‌اف» در کشور، چه مزایا و دستاورد‌هایی برای ما در امر تعاملات بانکی و مراودات اقتصادی جهانی حاصل شده است؟

حال باید تا دوم بهمن ماه منتظر ماند و دید که آیا تا آن زمان درباره الحاق به کنوانسیون «سی اف تی» تصمیمی گرفته خواهد شد و این لایحه هم همانند لایحه پالرمو مشمول مرور زمان شده و از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج خواهد شد؟

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۶۰۶۲۶۱۴:۳۲:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۸
حال باید تا دوم بهمن ماه منتظر ماند و دید که آیا تا آن زمان درباره الحاق به کنوانسیون «سی اف تی» تصمیمی گرفته خواهد شد و این لایحه هم همانند لایحه پالرمو مشمول مرور زمان شده و از دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج خواهد شد؟ که در آن صورت روند جدیدی با مشخصات و مختصات نامعلوم شروع می‌شود.
ناشناس۱۲۶۰۶۹۵۱۵:۳۸:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۸
چاره ای جز قبول کردن اف ای تی اف نداریم.
ناشناس۱۲۶۰۹۸۳۲۰:۲۵:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۸
FATF بخشی از ساختار وزارت خزانه داری امریکاست و با قبول آن تحریم ها هوشمند و هدفمندتر می شوند و اوضاع اقتصادی وخیم تر خواهد شد.
ناشناس۱۲۶۱۰۲۶۲۰:۵۷:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۸
مستندی که از مذاکرات گورباچف و ریگان در غرب ساخته شده است را ببینید تا باور کنید ، اشک کباب باعث طغیان آتش است .
ناشناس۱۲۶۰۶۳۰۱۴:۳۵:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۸
کره شمالی با وجود پیوستن به پالرمو و CFT از لیست سیاه FATF حذف نشده است.
ناشناس۱۲۶۰۶۳۳۱۴:۳۷:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۸
FATF در گزارش رسمی خود اعلام کرده است که یکی از اهداف اصلی این سازمان این است که مسیرهای دور زدن تحریم ها از سوی ایران را مسدود نماید.
ناشناس۱۲۶۰۷۵۰۱۶:۱۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۸
البته اینجوری که شما گفتید نگفته گفته شد که از پولشویی جلوگیری می کند حالا اگر دور زدن تحریم ها هم توش پولشویی باشه شامل ان هم میشود
ناشناس۱۲۶۰۹۵۲۱۹:۵۴:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۸
با FATF حتی واردات چمدانی طلا و دلار هم ممنوع می شود و به تبع آن نرخ ارز و تورم افزایشی خواهد شد.
ناشناس۱۲۶۰۶۳۹۱۴:۴۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
با وجود تحریم های بانکی پیوستن به FATF هیچ تغییری در شرایط ایجاد نمی کند ابتدا باید تحریم ها لغو بشوند.
ناشناس۱۲۶۰۶۴۷۱۴:۴۶:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۸
امریکایی ها می گویند برای تاثیر کامل فشار حداکثری باید FATF در ایران تصویب و اجرایی بشود اصلاح طلبان هم همین را می گویند !
ناشناس۱۲۶۰۸۷۹۱۸:۴۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
امریکاییها گفتن یا سیاسیون راستگو و مردم دوست ما
پرویز۱۲۶۰۹۵۳۱۹:۵۵:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۸
آمریکا میگفت برجام باید لغو شود و اصولگرایان هم
الف ر۱۲۶۰۶۵۴۱۴:۵۹:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۸
آخرش این موضوع با تمام شرائطش تصویب میشه فقط خواستن مردم را رنگ کنند
ناشناس۱۲۶۰۸۲۴۱۷:۲۵:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
انشالله تصویب نمی شود و تکلیف مردم روشن می شود
ناشناس۱۲۶۰۶۶۹۱۵:۱۸:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۸
امورات جاری وآتی ،درکشور ما به هیچ عنوان بر مبنای مصلحت مردم نیست ومتاسفانه جناحی است .
ناشناس۱۲۶۰۷۰۰۱۵:۴۲:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۸
تصميم گيري در باره سي اف تي بر مدار مصلحت !! .... عنوان مطلب ! ---------- انشاءالله تعالي كه تمام تصميمات هم بر مدار مصلحت باشد و هم بر مدار سياست !!
ناشناس۱۲۶۰۷۰۴۱۵:۴۵:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۸
نمیدونم این دولت دنبال چی میگرده توی رابطه با غرب، تا بوده غرب به ایران ظلم کرده.
ناشناس۱۲۶۰۷۳۸۱۶:۰۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۸
وشرق هم حتما محبت
ناشناس۱۲۶۰۹۱۲۱۹:۲۹:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
حتما شرق تحریم می کند و اجازه کار به دیگر کشور ها هم نمی دهد نه؟!!!! التماس تفکر
ناشناس۱۲۶۱۱۸۰۲۳:۳۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۸
همه عشق بوده ومحبت و ترکمنچای وگلستان و...
ناشناس۱۲۶۰۷۲۷۱۵:۵۵:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۸
به نظر من نباید تصویب بشه و باید سریعا تا جایی که میتونیم سطح غنی سازی رو بالا ببریم . تمام سفرامونو هم از اتحادیه اروپا برگردونیم و سفراشونو اخراج کنیم .
ناشناس۱۲۶۰۸۲۵۱۷:۲۶:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۸
خب بعد؟!!!!!
ناشناس۱۲۶۰۹۱۴۱۹:۳۰:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۸
نفست از جای گرم بیرون میاد بی انصافیه ! سختی معیشت دیگران را در نظر داشته باش
ناشناس۱۲۶۰۷۳۳۱۵:۵۹:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۸
اندر حكايت تصميمات بر مدار مصلحت !!! ------ درسته برادر ! ... مصلحت خيلي مهمه !! ... اما به عقل قاصر بنده اين جور خطور مي كند كه اشكال كار ممكنه اين جا باشه كه در باره يك مساله مهم " مصلحت " ها فرق مي كند ، يكي ممكن است بگويد مصلحت اين است و آن ديگري بگويد مصلحت آن است و نفر سوم عرض كند كه مصلحت نه اين و نه آن !! بلكه مصلحت آن است كه من مي گويم !! و نفر چهارم بگويد همه در اشتباهيد و هيچكدام مصلحت نيست و مصلحت آن است كه دور تزهاي آن سه نفر خط كشيده شود !! ... پس بايد چه كار كرد ؟ ؟ عقل قاصر بنده اين جور حكم مي كند كه در مسائل مهم مملكتي بايد مدار " سياست " را خيلي مهم شمرد ، ... آخه برادر هيچ مشكل و گرهي نيست كه به دست تواناي سياست ، باز نشود !!! ... مگه نه ؟!!
ناشناس۱۲۶۰۸۴۳۱۷:۵۳:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۸
از هر بعدی به وضع نگاه می کنم رااه درررویی نداریم
رضا۱۲۶۰۹۱۰۱۹:۲۷:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۸
متاسفانه از عنوان و محتوای مقاله روشن است که نویسنده ، موضع مخالف داشته و هیچ ماده یا بندی که اثبات کند تصویب یا عدم تصویب آن به مصلحت یا عدم مصلحت است را بیان نکرده ، ما هم که از آن بی خبریم.
ناشناس۱۲۶۱۰۴۲۲۱:۰۹:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۸
مردم اینهمه در جنگ شهید دادند که FATF به تصویب برسه
ناشناس۱۲۶۱۱۲۶۲۲:۴۹:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۸
از این ستون به این ستون فرج است
ناشناس۱۲۶۱۱۸۱۲۳:۳۶:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۸
اگر بد است که میگید هست لطفا ردش کنید و کمتر سخنرانی کنید. ولی اگر فردا روزی تاییدش کردید معلوم میشه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    11. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    12. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    13. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    14. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    15. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    16. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    17. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    18. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    19. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    20. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    21. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین