سیستم‌های خودکار رانندگی، حواس‌پرتی راننده را افزایش می‌دهند

گروه فناوری الف،   3981006018

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، به این نتیجه رسیدند که سیستم‌های خودکار رانندگی می‌توانند عاملی برای افزایش حواس‌پرتی راننده باشند.

 به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌اکسپلور، بررسی جدید پژوهشگران آمریکایی نشان داده است رانندگانی که از سیستم‌های کنترل تطبیقی و کمک راننده استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض حواس‌پرتی هنگام رانندگی قرار دارند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، رانندگانی که از فناوری کمک راننده استفاده می‌کنند، تقریبا دو برابر بیش از دیگر رانندگان در معرض رفتارهای شامل حواس‌پرتی مانند بی‌قراری و نگاه نکردن به جاده قرار دارند. در واقع می‌توان گفت هنگامی که این سیستم‌ها روشن می‌شوند، رانندگان خاموش می‌شوند.

این موضوع در مورد رانندگانی که تازه با چنین فناوری‌هایی آشنا شده‌اند، کاملا برعکس است زیرا کمتر امکان دارد که این رانندگان، رفتارهای شامل حواس‌پرتی را هنگام فعال شدن سیستم از خود نشان دهند.

پژوهشگران طی این بررسی، رفتار دو گروه متفاوت از شرکت‌کنندگان را تحلیل کردند. به شرکت‌کنندگان هر دو گروه، خودروهایی داده شد که به سیستم‌های کمک راننده مجهز بودند. این سیستم‌ها، امکان کنترل خودکار سرعت و پیشگیری از رفتن به لاین‌های دیگر را برای خودرو فراهم می‌کنند. دوربین‌ها و حسگرهایی نیز در خودروها نصب شدند تا رفتار رانندگان و حرکات چشم آنها را ثبت کنند.

در این پژوهش، رفتارهایی مانند پیام فرستادن با تلفن همراه، نگه داشتن تلفن همراه در دست، تنظیم رادیو، سیگار کشیدن، نگاه کردن به عابران پیاده، صحبت کردن با مسافر و نگاه کردن به جاده مورد ارزیابی قرار گرفتند.

این بررسی نشان داد رانندگانی که با سیستم‌های خودکار بیشتر آشنا هستند، در مقایسه با گروه دوم که آشنایی کمتری با این فناوری‌ها دارند، بیشتر دچار حواس پرتی می‌شوند.

پژوهشگران، دلیل این موضوع را اعتماد کمتر رانندگان به سیستم‌های خودکار می‌دانند. علاوه بر این، شرکت‌کنندگان گروه دوم پیش از آغاز رانندگی، جزئیاتی را در مورد سیستم‌ها یاد گرفتند. نظر پژوهشگران این است که شاید آموزش، دلیل حواس‌پرتی کمتر باشد. رانندگان گروه نخست، هیچ آموزش اضافه‌ای نداشتند؛ در نتیجه پژوهشگران باور دارند که شاید آموزش‌های ابتدایی این افراد، به اندازه کافی نبوده است. پژوهشگران در مقاله خود نوشتند: کاربران فناوری خودکار پیش از ورود به جاده، فقط مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های نوشتاری و گفتاری را دریافت می‌کنند.

این پژوهش نشان می‌دهد که سیستم‌های خودکار کمک راننده می‌توانند به بهبود ایمنی رانندگی کمک کنند اما ممکن است در مورد قابلیت آنها در پیشگیری از بروز تصادف، اغراق شده باشد.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین