چوپان دروغگوی دهکده جهانی ...

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3981004051 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

سال ۲۰۲۰ سلانه سلانه از راه می‌رسد، اما عده‌ای همچنان بر این عقیده هستند که مدل ارتباطی ارسطو با اضلاع «فرستنده»، «کانال» و «گیرنده» همچنان میدان­‌دار حوزه پیچیده و میان‌رشته‌ای ارتباطات است! غافل از آنکه در جهانی که «مارشال مک لوهان» آن را به واسطه عبور از مراحل بدوی و کتبی و ورود به مرحله الکترونیکی، «دهکده جهانی» نامیده است، نه از آن تاک نشان مانده است و نه از تاک‌نشان.

دیروز «هربرت شیلر» می‌گفت «عصر اطلاعات» عبارتی بی‌مسما و «انقلاب ابزار‌های ارتباطی» عبارتی بی‌معناست امروز هم پرفسور «نوام چامسکی» از پنج اصل «مالکیت رسانه»، «منابع مالی رسانه»، «مراجع»، «رگبار انتقاد»، «ایدئولوژی کمونیست‌ستیزی و هراس‌افکنی» سخن می‌گوید. البته اصل پنجم بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی جای خود را به «اسلام ستیزی» داد.

یکی از همین رسانه‌هایی که مأموریت اسلام‌ستیزی را به خوبی انجام می‌دهد، خبرگزاری انگلیسی رویترز است که دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد و برای سراسر دنیا خبرپراکنی می‌کند؛ البته هر جا دستور دریافت کند اخبار را با چاشنی دروغ هم منتشر می‌کند چرا که در نظام سرمایه‌داری، اصالت با سود است و برای کسب سود، هدف هر وسیله‌ای را توجیه می‌کند.

این خبرگزاری انگلیسی از سیاستی تبعیت می‌کند که به گفته حمید بعیدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس، یک سرمایه‌دار آمریکایی به نام «روپرت مرداک» صاحب امپراطوری رسانه‌ای صهیونیستی، سال‌ها قبل رسماً آنرا اعلام کرد که بر اساس آن رسانه‌های دارای مالکیت یهودی در جهان وظیفه حمایت از رژیم صهیونیستی را دارند.

حال این خبرگزاری روز دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ در مطلبی ادعا کرد در جریان اغتشاشات آبان، ۱۵۰۰ نفر جان باخته‌اند و جالب آنکه برای عینیت بخشیدن به خبر خود آن را به «منابع آگاه در مراکز امنیتی» ایران نسبت داد. اما کیست ندادند که بالاترین مرجع امنیتی ایران، شورای عالی امنیت ملی است، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دبیرخانه همین شورا، اقدام رویترز را «خبرسازی‌های جعلی و بدون مدرک» دانست و تاکید کرد حالا که رویترز نمی‌خواسته منبع یا سند یا حتی یک قرینه کوچک ارائه کند، چرا به ۱۵۰۰ نفر کفایت کرده، مثلاً می‌توانست بگوید ۲۰ هزار نفر کشته‌اند؟». البته خبرگزاری میزان نیز اعلام کرد «منبع خبر رویترز مریم رجوی سرکرده گروه تروریستی منافقین است».

دروغ‌پراکنی رویترز به این یک مورد ختم نمی‌شود اواسط فروردین سال ۱۳۹۱ بود که دفتر رویترز در تهران تعطیل شد، این اقدام پس از آن صورت گرفت که رویترز گزارشی تصویری با عنوان «هزاران زن نینجا به عنوان آدمکش در ایران آموزش می‌بینند» از رزمی‌کاران زن ایرانی منتشر کرد. رویترز چندساعت بعد تیتر گزارش را به «سه هزار زن نینجا در ایران» تغییر داد و با ادامه‌ی اعتراض‌ها گزارش را از روی وب‌سایت رویترز حذف کرد.

رویترز در طول مذاکرات هسته‌ای، بار‌ها خبری را منتشر و آن را به منابع آگاه منتسب می‌کرد هرچند آن دسته از اخباری که درباره ایران بود از سوی مقامات کشورمان به شدت تکذیب می‌شد، ولی همین موجب می‌شد تا مقامات غربی از آن علیه ایران بهره برداری کنند. این خبرگزاری مدعی شده بود ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به یک پیمان ۲ تا ۳ صفحه‌ای با ارقام خاص که احتمالاً پایه و اساس یک توافق بلندمدت برای حل و فصل مسئله هسته‌ای خواهد بود، نزدیک شده‌اند که توسط مقامات ایرانی تکذیب شد.

البته به قول بعیدی‌نژاد زمان زیادی نمی‌گذرد که رویترز با اشاره به منبع جعلی خود، خبری دروغ در خصوص جلسه مقامات ارشد امنیتی ایران برای تصمیم گیری برای حمله به تاسیسات آرامکو را منتشر کرد، ادعایی که حتی سازمان ملل متحد اصل موضوع حمله توسط ایران را رد کرد. هرچند باعث توقف دروغ پردازی رویترز نشد.

این روند باعث توقف دروغ‌پردازی رویترز نشده و نخواهد شد چرا که مأموریت این نوع رسانه‌ها در جهان امروز، نه خبررسانی صرف با رعایت اصل «بی طرفی»، که تزریق کد‌های از پیش نوشته شده برای جبهه تبلیغاتی - روانی است که از چندی پیش با چاشنی «تروریسم اقتصادی» نیز مواجه شده و هدف غایی این حرکت، دستکاری افکار عمومی ملت ایران است، ملتی که از ۴۰ سال پیش در مقابل انواع گونه‌های جنگ تحمیلی بلوک سرمایه‌سالار به سرکردگی آمریکا، از نظامی و فرهنگی و امنیتی تا اقتصادی و تبلیغاتی موفق شده و در جنگ روانی هم پیروز خواهد شد.

خبرگزاری رویترز که بخشی از کمپانی تامسون رویترز بوده ، چندین سال پیش از سوی کمپانی اصلی انگلیسی به یک شخصیت کانادایی صهیونیست فروخته شده و تحت حاکمیت کانادا در آمده است و طبق گفته سفیر کشورمان در انگلیس، طی سال‌های اخیر سیاستی بر اساس پیش‌داوری و دروغ را علیه ایران و جریان مقاومت در منطقه به اجرا در آورده است.