بالاخره در برابر FATF چه کنیم؟

نویسنده: مهدی مظهر ،   3981003102 ۶۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
بالاخره در برابر  FATF  چه کنیم؟

بر اساس بیانیه اخیر FATF، پیوستن ایران به کنوانسیون‌های پالرمو و CFT هسته اصلی برنامه اقدام ایران است که در شرایط تحریمی سبب افزایش فشار تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد. در چنین شرایطی منطقی‌ترین راهبرد کشور در قبال FATF، مذاکره برای تعدیل برنامه اقدام ایران است.

 همکاری‌های ایران در سه سال گذشته با FATF

پس از آن که در فروردین 95 طیب‌نیا، وزیر وقت اقتصاد توافق اجرای برنامه اقدام FATF را به صورت محرمانه امضا کرد، همکاری‌های ایران با این نهاد بین‌الدولی ابعاد تازه‌ای پیدا کرد.

FATF در بیانیه عمومی تیر 95 نام ایران را به مدت 12 ماه از لیست کشورهایی که باید علیه آنها اقدام متقابل انجام گیرد، تعلیق کرد. با این حال مهم‌ترین بند اقدامات مقابله‌ای یعنی «شناسایی هویت مشتری به صورت تشدید شده (EDD)» همواره علیه ایران وجود داشته است و این بند از اقدامات مقابله‌ای هیچ گاه تعلیق نشده است.

در طول سه سال همکاری ایران با FATF که به تصریح حسین قریبی، دستیار وزیر امور خارجه تا مهرماه 97، ایران 37 بند از برنامه 41 بندی FATF را اجرا کرده است، باز هم FATF اقدامی جهت تعلیق اقدامات مقابله‌ای علیه ایران انجام نداده است. نکته حائز اهمیت در این میان، بیانیه‌های دو نشست اخیر FATF است که حاکم بودنِ فضای سیاسی را بر این نهاد بین‌الدولی به وضوح نشان می‌دهد.

FATF در پایان نشست تیرماه 98 بند 8 از اقدامات مقابله‌ای را علیه ایران فعال کرد که بر اساس آن نظارت بر شعب بانک‌ها و مؤسسات مالی ایرانی در خارج از کشور تشدید خواهد شد. همچنین این نهاد در پایان نشست اخیر خود در مهرماه اعلام کرد بندهای 2 و 9 از اقدامات مقابله‌ای را علیه ایران فعال می‌کند که بر اساس آن از کشورهای دیگر خواسته می‌شود مکانیزمی را جهت گزارش‌دهی تراکنش‌های مالی و همچنین حسابرسی درباره گروه‌های مرتبط با شعبات و شاخه‌های خارجی مستقر در ایران را ایجاد کنند.

کنوانسیون‌های پالرمو و CFT هسته اصلی برنامه اقدام FATF

نکته قابل تأمل در بیانیه اخیر FATF این است که ایران را تهدید کرده در صورتی که تا فوریه 2020 (بهمن 98) ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) نپیوندد، FATF تمام اقدامات مقابله‌ای را علیه ایران فعال خواهد کرد.

این موضوع گویای دو نکته کلیدی است: نکته نخست این است که هسته اصلی برنامه اقدام FATF پیوستن ایران به این دو کنوانسیون است. زیرا FATF در طول سه سال همکاری ایران با این نهاد و اجرای بیش از 90 درصد از خواسته‌های FATF و ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی لازم جهت مبارزه با پولشویی در کشور، همچنان مهم‌ترین بند از اقدامات مقابله‌ای یعنی شناسایی هویت مشتری به صورت تشدید شده را علیه ایران اعمال کرده است و در بیانیه اخیر نیز، با این که برخی اقدامات دیگرِ ایران را نیز ناکافی دانسته، باز هم از میان همه این خواسته‌ها بر پیوستنِ ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT تأکید کرده است.

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد مهم‌ترین خواسته FATF و هسته اصلی برنامه اقدام، پیوستن ایران به این دو کنوانسیون است. دلیل این همه اصرار برای پیوستن ایران به این کنوانسیون‌ها نیز، ایجاد شفافیت مالی برای طرف‌های غربی و کشف راه‌های دور زدن تحریم است. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا در تیرماه سال جاری به صراحت این موضوع را اعلام کرده و می‌گوید: آمریکا از طریق FATF به دنبال کشف راه‌های دور زدن تحریم‌ها توسط ایران است. انفعال دیپلماسی ایران در قبال FATF اما دومین نکته‌ای که می‌توان از این بیانیه فهمید این است که دستگاه دیپلماسی دولت در مواجهه با مسأله FATF بسیار منفعل و ضعیف عمل کرده‌ است.

انفعال دیپلماسی ایران در قبال FATF

دستگاه دیپلماسی ایران نه تنها در پذیرش برنامه اقدام، عجولانه و ضعیف عمل کرد و بدون در نظر گرفتن ابعاد برنامه اقدام، بی آن که از نهادهای قانونی مجوز بگیرد، تعهد سطح بالای سیاسی برای اجرای آن داد، بلکه در ادامه روند همکاری‌ها نیز، به دلیل ضعف دیپلماسی، نتوانست از بازگشت اقدامات مقابله‌ای علیه ایران جلوگیری کند.

در سه سال اخیر با این که ایران بخش زیادی از برنامه اقدام را انجام داده باز هم بند 1 از اقدامات مقابله‌ای علیه ایران فعال بوده و در نشست‌های اخیر نیز بندهای 2 و 8 و 9 از اقدامات مقابله‌ای به این مورد افزوده شده است. این در حالی است که ایران می‌توانست در این مدت با فعال کردن دیپلماسی خود و تأثیرگذاری بر اعضای غیر همسو با غرب همچون روسیه و چین، تا حد زیادی از بازگشت اقدامات مقابله‌ای علیه ایران بکاهد.

تعدیل برنامه اقدام، تنها راهبرد پیش‌روی ایران در مقابل FATF

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد تنها راهبرد پیشِ روی ایران در مقابل FATF، تعدیل برنامه اقدام باشد. ایران باید با در پیش گرفتنِ یک دیپلماسی فعال به اعضای FATF تفهیم کند که اجرای همه عناصر برنامه اقدام در شرایط تحریمی، مغایر با منافع ملی کشور بوده و آنان باید این موضوع را درک کنند. بر این اساس دولت باید دور جدیدی از مذاکرات را با FATF با هدف بازنگری و اصلاح برنامه اقدام ایران آغاز کند. همچنین با توجه به این که تصمیم‌گیری در FATF بر اساس اجماع مؤثر صورت می‌گیرد، لازم است دولت با بهره‌گیری از ظرفیت دیپلماسی با کشورهایی مانند روسیه و چین، از بازگشت ایران به لیست اقدامات مقابله‌ای جلوگیری کند.

دیدگاه کاربران

تحریم۱۲۵۴۹۵۹۰۶:۲۳:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۴
امریکا تمام راه های دور زدن تحریم را پیدا کرده یک نگاه بندازین اگر راهی مونده بود انقدر تو فروش نفت و وارد کردن دارو و .... عاجز نبودیم علت پبدا کردن راه های دور زدن تحریم این بود که این دفعه بر خلاف گذشته تمامی کشورهایی که تحریم ما رو دور میزدن دارن همکاری لازم رو با امریکا میکنن بخاطر منافعشون از چین گرفته تا بقیه پس عملا راهی برای دور زدن تحریم نیست
ناشناس۱۲۵۵۳۶۴۱۱:۳۲:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۴
متاسفانه راه های دور زدن تحریم ها در برجام لو رفت .
ناشناس۱۲۵۵۴۴۱۱۲:۰۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۴
تصویب ننگنامه‌ی fatf هم مثل فاجعه‌ی برجام ، مایه‌ی خواری و شرمساری است ______ سیاست‌بازان و فرصت‌طلبان و سوداگران خائن را مجازات کنید
تبریزیان۱۲۵۵۸۱۲۱۵:۳۱:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۴
۱. Fatf در اروپا هم مورد شک است و اکثر اروپایی ها عضوش نیستند و کلا ۳۸ عضو دارد. ۲ ضمنا اصرار پومپئو به عضویت ایران نشان میدهد به‌ ضرر ماست. حداقل این دو اشکال اساسی چه جوابی دارند؟
ناشناس۱۲۵۵۸۲۸۱۵:۳۹:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۴
ننگنامه؟؟؟!! الان همون کشورهای بقول شما دوست و برادر چین و روسیه اخطار دادن در صورت قرار گرفتن در لیست سیاه ارتباطشون با ما قطع خواهند کرد
ناشناس۱۲۵۵۴۸۰۱۲:۳۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۴
میشه دلیل این ادعا رو هم بفرمایید؟ فقط ادعا بدون ارائه هیچ مدرک یا حتی شواهدی. فقط دارید تیتر کیهان و امثالهم رو تکرار میکنید.
ناشناس۱۲۵۶۱۹۲۲۰:۱۱:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۴
بعد از برجام اقتصاد ایران 40 درصد کوچک شد زیرا راههای دور زدن تحریم ها لو رفت و تحریم های ظالمانه تشدید شدند.
ناشناس۱۲۵۵۵۱۲۱۲:۵۰:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۴
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۲۵۵۸۲۴۱۵:۳۷:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۴
عجب! جناب اوموقع نیاز به دور زدن چیزی نبود داشتیم به صورت عادی تبادلات انجام میدادیم
ناشناس۱۲۵۶۱۹۱۲۰:۱۰:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۴
قبل از برجام تحریم های بانکی و نفتی بود اما تحریم ها را دور می زدیم .
ناشناس۱۲۵۶۶۰۰۰۶:۵۹:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۵
برادر من تحريم ها قابل مقايسه با !٥ يا ١٠ سال گذشته نيست و هيچ ربطي به برجام نداره تنها علتي كه تحريم ها موفقتر نسبت به گذشته شده هوشمند تر شدن ارتباطات وقابل كنترل شدن اونهاست از ارتباطات بانكي تا كالا از توليد تا مصرف كننده يك مثال ساده گوشي همراه مشخص كجا توليد و در كجا استفاده ميشه ي
ناشناس۱۲۵۵۴۲۵۱۱:۵۵:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۴
حقوق مربی فوتبال نمیشه پرداخت بهیچ وجه البته اگر مربی دنبال پول و حقوق قانونی ولی اگر نقدی بخواهد میشه ردیف کرد
حسن۱۲۵۶۸۶۱۱۱:۳۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۵
پس اگه همه چیز لو رفته چرا اینقدر چشم بسته و کورکورانه میخاید دوباره توی چاله بیفتید.بذارید میوه های باغ برجام کامل چیده بشه بعدا بروید سراغ یه ننگ نامه دیگه
یک منبع اگاه۱۲۵۴۹۶۰۰۶:۲۷:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۴
چین و روسیه دوتا از بازیگران فعال FATF هستن. الان روسیه بعد از امریکا مهمترین مدافع این سازمان. شما رو دیوار اشتباه یادگاری نوشتی
ناشناس۱۲۵۵۵۱۷۱۲:۵۲:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۴
FATF جزو ساختار وزارت خزانه داری امریکاست و با پیوستن به آن راههای دور زدن تحریم ها لو می روند و تحریم ها هوشمند و هدفمندتر می شود و اوضاع اقتصادی بدتر اندر بدتر می شود.
ناشناس۱۲۵۴۹۷۵۰۷:۰۱:۳۳ ۱۳۹۸/۱۰/۴
جالبه که دولت هر کاری میخاد میکنه و بعد میگه نمی‌گذارند
ناشناس۱۲۵۵۲۸۳۱۰:۵۳:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۴
فعلا که مجمع تصویب نمیکنه
ناشناس۱۲۵۵۵۲۸۱۲:۵۷:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۴
تصویب لوایح استعماری پالرمو و اف ای تی اف به صلاح کشور نیست.
ناشناس۱۲۵۵۶۳۹۱۳:۴۷:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۴
همه متخصصان اقتصاد کشور موافق تصویب هستند. شما به تنهایی فهمیدی استعماری است؟!
فرناز۱۲۵۴۹۸۳۰۷:۱۷:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۴
دو نکته: اول اینکه در بخش پایانی مقاله صحبت از دور جدید مذاکرات با FATF کردید که باید گفت دیگه زمانی برای بحث و مذاکره نمانده است(بارها به ایران مهلت داده شده) دوم اینکه در جایی از مقاله صحبت از بهره گیری از روسیه و چین کرده بودید که آنها فقط منافع ملی خودشان برایشان مهم است نه ما.
ناشناس۱۲۵۴۹۸۸۰۷:۲۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۴
هیچ کاری نمی کنیم اول اینکه تصویب نمی کنیم بعد از اینکه میلیاردها دلار به مملکت و ملت خسارت وارد شد بعد با التماس و هزاران امتیاز دادن تصویب می کنیم.
ناشناس۱۲۵۵۳۷۸۱۱:۳۷:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
امریکایی ها می گویند برای تاثیرکامل فشار حداکثری باید FATF در ایران تصویب و اجرایی بشود اصلاح طلبان هم همین را می گویند !
ناشناس۱۲۵۵۵۳۲۱۲:۵۹:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۴
اصلاح طلبان ابتدا خسارات برجام نافرجام را تسویه کنند بعدا" درباره FATF بحث می کنیم !
ناشناس۱۲۵۶۰۷۱۱۸:۲۹:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۴
منظور شما سیمان ریختن در قلب راکتور اراک که در نماز جمعه و رفقا شما گفتن یا ضرر دیگر
ناشناس۱۲۵۷۱۳۵۱۵:۳۰:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۵
برجام با تایید مقامات نظام و مجلس و شورای نگهبان تصویب شد اما افرادی که دنبال اهداف حزبی هستن فقط دولت را تخریب میکنن. هر چند این دولت نشون داد اصلا مردمی نیست
ناشناس۱۲۵۴۹۸۹۰۷:۲۸:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۴
تبریک به مقامات. قبول کنیم ضرر است. قبول نکنیم ضرر است. مذاکره کنیم ضرر است. مذاکره نکنیم ضرر است. تحریم بمانیم ضرر است. تحریم برداشته شود با توجه به امتیازات درخواستی ضرر است. اصولا مدیریت مقامات ما اعجاب انگیز و ضرر در ضرر است. کاش مقامات شطرنج بلد بودند
مهندس جنت شهری۱۲۵۴۹۹۲۰۷:۳۴:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
تا دیروز که میگفتید با نپیوستن به این نهاد اتفاقی نمافتد حالا میگویید دولت دچار انفعال هست که با انها مذاکره نمیکند....بابا جان یکی بیاد روشن به مردم توضیح دهد که ضرر ان برای مردم چی هست..البته منظورم مردم ایران است...
ناشناس۱۲۵۵۵۲۰۱۲:۵۴:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۴
با FATF حتی واردات چمدانی دلار و طلا هم ممنوع می شود و به تبع آن نرخ ارز و تورم افزایشی خواهد شد.
درخواهی۱۲۵۴۹۹۶۰۷:۴۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۴
آنراکه حساب پاک است ازمحاسبه چه باک است...
ناشناس۱۲۵۵۰۰۲۰۷:۴۹:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۴
مقاله بسیار خوبی بود. دولت مدت هاست در مقابل Fatf نظر درست مخالفینشو شنیده. طرف خارجی بارها موقعیت ایران رو تمدید کرد و مشخص بود که بالاخره اونها تغییر استراتژی میدن. دولت تو این چند ماه می‌تونست مذاکره کنه و حداقل این موقعیت رو طولانی تر کنه. تو این مدت نه تنها هیچ کاری نکرد، تنها با استراتژی فشار به مجمع از طریق دو قطبی کردن در حال تصویب برنامه است.
محمد۱۲۵۵۰۵۰۰۸:۳۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۴
همون کاری که همه دنیا میکنن،هیچکس نمیفهمه الا ما اره؟؟
ناشناس۱۲۵۵۵۲۲۱۲:۵۶:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
فقط 36 کشور دنیا عضو FATF هستند حتی بسیاری از کشورهای اروپایی هم عضو آن نیستن.
ناشناس۱۲۵۵۶۵۶۱۳:۵۴:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۴
عموجان اتحادیه اروپا کلا از لحاظ قوانین مالی یک کشور حساب میشه نیازی نیست تک تک عضو بشند
ناشناس۱۲۵۵۷۷۰۱۵:۰۹:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۴
بله درسته اما نیاز نیست عضو گروه باشید همین که همکاری کنید و استانداردهای این سازمان را قبول کنید کافیه در ضمن آنها ایران را عضو fatf نمی‌کنند بله خواستار همکاری با ان سازمان هستند
م.م۱۲۵۵۸۰۲۱۵:۲۲:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۴
دقت کنید لازم نیست عضو آین گروه باشید یک سری توصیه های و استانداردهایی داره که باید رعایت کنید . تمام مؤسسات مالی دنیا ملاک کار با همدیگر را منوط به گزارشات fatf می‌دانند که این گروه در مورد ان کشور صادر می‌کند.
ناشناس۱۲۵۵۰۶۸۰۸:۳۹:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۴
دور جدید مذاکرات یعنی چه..این دفعه آخرین مهلته..
ناشناس۱۲۵۵۱۳۷۰۹:۰۸:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۴
تا دیر نشده و کشور دچار مشکلات جدید نشده تصویبش کنید.مردم تحمل گرانی ها را ندارند
ناشناس۱۲۵۵۳۷۴۱۱:۳۵:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۴
عمده مشکلات کشور بدلیل سوء مدیریت دولته و به FATF مربوط نیست.
ناشناس۱۲۵۵۱۴۵۰۹:۱۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
اگر قرار داشتی مذاکره کنید چرا دوسال کارها معطل کردی
ناشناس۱۲۵۵۱۵۴۰۹:۱۳:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۴
اولا ان اقایی که سال۹۵ بدون ضایت مجلس به صورت مخفیانه تعهد داده باید محاکمه شود در ضمن اگر فقط یک کشور دوست مخالف رفتن ایران به لیست سیاه باشد باز مهلت داده خواهد شد و در اخر بر فرض هم به لیست سیاه برویم می شویم مانند قبل از سال۹۵ که فرقی با الان ندارد
ناشناس۱۲۵۵۱۶۳۰۹:۱۷:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۴
چه حرفا خود دولت میخواهد فضا را تنگ کند تا مجبور شویم باج به غربی ها بدهیم ان وقت از دیپلماسی فعال حرف می زنی؟
ناشناس۱۲۵۵۱۶۷۰۹:۱۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۴
رو راست بهشون بگید بدلیل تحریمها و شرایط غیر عادی کشور فعلا نمی توانیم تصویب کنیم. و تصویب آنها موکول به بعد از رفع تحریمها می شود. بقول معروف حواله بدیدشون به خود آمریکا.
علی۱۲۵۵۴۹۳۱۲:۴۲:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۴
آدم حسابی برای غرب مهم نیست که ما FATF را نپذیریم، این ما هستیم که در صورت نپذیرفتن ضرر میکنیم نه آنها. یه جوری تهدید کن که یه خورده بترسند.!!!!
ناشناس۱۲۵۶۱۸۷۲۰:۰۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۴
وقتی اروپا برقراری آبراهه باریکی بنام اینستکس رو که حتی از نفت در برابر غذا یا همان (SPV) محدودتر است را به پذیرش FATF مشروط کرده یعنی برای غرب مهم است و حتما"یک کاسه ای زیر نیم کاسه شون هست.
اعتمادیان۱۲۵۵۱۹۵۰۹:۴۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۴
یا مانند بنزین در جلسه سران قوا تصویب شود و یا همه پرسی برگزار کنید.
ناشناس۱۲۵۵۲۱۲۰۹:۵۷:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۴
در مورد تحریم سه حالت وجود دارد: الف- ایران از طریق سیستم بانکی ایرانی خارجی تحریم را دور می زند یعنی با بانکهای چینی و روسی و ... تحریم را دور می زند ب- ایران از مسیر غیر بانکی تحریم را دور می زند ج- ایران از طریق بانکی ایرانی - غیر بانکی خارجی تحریم را دور می زند. اگر حالت اول هست که در حال حاضر هم بانکهای طرف ایرانی الزامات فتف را رعایت می کنند و با تصویب فتف اتفاق تازه ای نخواهد افتاد. اگر حالت دوم هست باز هم با تصویب فتف اتفاقی نخواهد افتاد. در حالت سوم تصویب فتف دور زدن تحریم را مشکل تر می کند و در عین حال تبادلات بانکی داخلی را هم شفاف تر می کند.
ناشناس۱۲۵۵۴۲۹۱۱:۵۷:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۴
مگر بانک ها معتبر چینی و روسی کار خلاف قانون و خلاف تحریم میکنند چی کسی بشما گفت این حرف ها
ناشناس۱۲۵۵۲۲۲۱۰:۰۸:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۴
در هر دو صورت( پیوستن یا نپیوسستن) ما پیروز! هستیم. از طرف مسولین. هی روزگار
ناشناس۱۲۵۵۲۳۳۱۰:۱۸:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۴
دریغ از کوجکترین مشورت و نظر خواهی از بازرگانان و صادر کنندگان کسانیکه مستقیما در گیر هستند و سپردن این مشگل به اختلافات و جناح بندی های سیاسی . در یک کلام نه تنها چین و زوسیه حتی افغانستان هم نمیتواند با ما مراوده بانکی داشته باشد .
ناشناس۱۲۵۵۴۱۰۱۱:۵۰:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۴
چین و روسیه در سال های 88 تا 95 که FATF رو نپذیرفته بودیم بدون هیچ مشکلی با ایران مبادلات بانکی و تجاری داشتند.
ناشناس۱۲۵۵۸۸۸۱۶:۱۴:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۴
شما اطلاع ندارید که چه مقدار از پول صادرات نفت در چین بلوکه شده تنها چاره اش خرید از آنها است چون پول نمیتوانند حواله کنند .
ناشناس۱۲۵۶۱۸۸۲۰:۰۶:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۴
پول های بلوکه شده مربوط به تحریم های بانکی است و به FATF مربوط نیست.
ناشناس۱۲۵۵۳۷۳۱۱:۳۵:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۴
یک سوال داشتم چرا آقایان (جلیلی ، وحیدی وداوودی ) در زمان دولت دهم و یازدهم اصرار بر تصویب آن داشتن الان از مخالفان سرسخت تصویب آن هستند . تا زمانی که این افراد در کشور باشند کشور پیشرفت نخواهد کرد
ناشناس۱۲۵۵۴۶۰۱۲:۱۹:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۴
این طور که معلوم است کسی جرات پذیرفتن fatf را ندارد لذا بهترین کار ارجاع آن به آراء مردم از طریق همه پرسی است که در قانون اساسی نیز پیش بینی شده است تشخیص خوب وبدش راهم به مردم واگذار نمایید وخودتان راهم خلاص کنید ونگران آثار آن نباشید چون مردم انتخاب کرده اند نه شما.
ناشناس۱۲۵۶۱۸۹۲۰:۰۸:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۴
مباحث FATF و پالرمو تخصصی است و عامه مردم اطلاع چندانی درباره آن ندارند.
ناشناس۱۲۵۵۶۴۴۱۳:۴۹:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۴
مشکل اصلی اینه که هر دو دسته موافقین و مخالفین FATF اساسا"دانش حقوقی ، سیاسی و بانکی بین المللی پائینی دارند و تنها منافع ملی را قربانی رجز خوانی ها و باند بازی سیاسیشان میکنند.
ناشناس۱۲۵۵۸۳۸۱۵:۴۲:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۴
والله نمیدونیم چه کنیم اون بابا هم که بنده خدا سررشته نداره ! از اون هم نمیشه پرسید!
ناشناس۱۲۵۵۹۴۵۱۶:۳۴:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۴
هرکاری می خواهند بکنند فقط بین مردم دو دستگی ایجاد نکنند و مسئولیت تصمیماتشان را به عهده بگیرند.
ناشناس۱۲۵۶۱۳۱۱۹:۱۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
کاری که بیش از یکصد و هشتاد کشور حتی متحدین صوری ما یعنی روسیه و چین هم انرا پذیرفته اند
محمد۱۲۵۶۶۵۲۰۸:۱۱:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۵
نویسنده مقاله خودش فهمید چه نوشت؟ کشورهای همسو؟ در تمامی قعطنامه های شورای امنیت علیه ایران این کشورهای همسو رای مثبت دادند. نویسنده راه حلی عملی و منطقی هم ارایه نکرده است برای این مشکل.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. و ناگهان اخلاق!

  4. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  5. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  8. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  9. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  10. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  11. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  12. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  13. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  14. فریب نخوریم! 

  15. دبی؛ چند روز پس از سیل

  16. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

پربحث‌های هفته

  1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  2. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  3. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  4. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  5. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  6. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  7. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  8. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  9. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  10. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  11. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  12. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  13. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

  14. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

  15. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

  16. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

  17. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

  22. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

  23. یک سیلی برای تنبیه

  24. بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است

  25. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

آخرین عناوین