سیاستمداران از زیر درخت گردو که سبز نمی‌شوند!..

محمدصادق کلبادی،   3981003062 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
سیاستمداران از زیر درخت گردو که سبز نمی‌شوند!..

فرهاد، آن نوجوان کردی که تصویر پیکر بی جانش با مشتی گره کرده در آغوش برادر منتشر شد، قربانی فقر و نابرابری در اجتماعی است که مردمانش داعیه دار حب علی (ع) اند و مسولانش مدعی پیروی از مرام و منش سیاسی-اجتماعی امیرالمومنین! عجیب است در چنین سرزمینی نا برابری در توزیع ثروت به حدی باشد که عده‌ای اقلیت به قدری داشته باشند که خانه‌های خالی آن‌ها در تهران فقط حدود پانصد هزار واحد مسکونی باشد و عده‌ای نه تنها از 375 هزار واحد مسکونی زیر 50 متر ، آن هم فقط در تهران، سهمی نداشته باشند بلکه در مناطق محروم و کمتر برخوردار محتاج نان شب باشند و برای معاش ناگزیر به دل کوهستان‌های صعب العبور می‌زنند و جان شیرین خود را برای بقاء در این اجتماع به مخاطره می‌اندازند! 

نوجوان کولبری که این روزها نامش بر سر زبان‌ها افتاده است و چهره مظلوم و رنج دیده اما بی جان و یخ زده اش بسیاری را دل آزرده کرده است تا زمان حیات اش  همچون بسیاری دیگر از نوجوانان و جوانان و مردان و زنان طبقات فرودست و حتی متوسط در شلوغی و هیاهوی جدال‌های خودخواهانه من و شما برای کسب سرمایه و تهیه وسایل رفاه و آرامش ، غریب و ناشناس  برای زنده ماندن در این جامعه می‌جنگید؛ بی آنکه کسی به او و هم قطارانش توجهی داشته باشد.

 فرافکنی‌های مرسوم و معمول را که کنار بگذاریم و کمی به خود و کرده های خود نظر بیافکنیم در خواهیم یافت که ما نیز در این فاجعه سهمی داریم. ساختارهای سیاسی و اجتماعی که از آسمان نازل نشده اند بلکه محصول فرهنگ و مرام غالب بر اکثریت جامعه اند، اگر جز این است که وای بر اکثریتی که جز این اند و دم نمی‌زنند و با ساختارهای ناخواسته و تحمیلی فرهنگی و سیاسی هم دست و هم داستان اند.

 اما چنین نیست به گفته افلاطون در رساله جمهور حکومت‌ها از زیر درخت گردو که سبز نمی‌شوند بلکه بر آمده از فرهنگ غالب بر جامعه‌اند . اگرچه عادت کرده‌ایم که با فرافکنی همه را مقصر به پنداریم بالاخص ساختارها را ، اما چنین رویکردی تنها شانه خالی کردن از بار مسولیتی است که به حکم انسان بودن برعهده انسان است. 

بسیاری در تراژدی فرهاد کولبر قلم فرسایی کردند و بر کوس وا عدالتا کوبیدند و مرثیه‌ها برای فرهاد و طبقات فرودست و قربانیان فردای بی‌عدالتی و نابرابری سرودند، بی آنکه از خود به پرسند سهم ما در این فاجعه چیست؟ 


چرا فرهاد و برادران و هم قطارانش باید از کار و تحصیل نا امید باشند؟ آنها هم قطعا به تسلط سیستم آشناسالاری بر فضای کاری جامعه خود پی‌برده اند و سرنوشت جوانان تحصیل کرده خانه نشین را در اطراف و اکناف خود دیده یا شنیده اند، اما سهم ما در رونق این آشنا سالاری چیست؟ 

آنها نیز قطعا انباشت سرمایه و جدال عده ای اقلیت برای تصاحب بیشتر سرمایه را دیده اند که چگونه هر آنکس که پول بیشتر دارد کمتر کار می‌کند و هرکه کار بیشتر می‌کند   سهم کمتری می برد ، اما سهم ما در این توزیع نا برابر ثروت چیست ؟ 


برخی می‌گویند «هذا من فضل ربی»!؛ عجب! برخی دیگر می‌گویند ما که ثروتی نداریم، کارخانه و کارگاهی نداریم چه می‌گویی؟ اما اگر بپرسیم که در شرکت و دکان و دستگاهت چقدر هوای آن جوان مستعد اما نا آشنا را داری پاسخ چیست؟


 اصلا اینها هیچ، سهم ما در شرایط اقتصادی و معیشت جامعه مان چیست ؟ دلالی یا مشارکت در اقتصاد دلالی ارز و مسکن و ... چه؟ 


چرا وقتی می‌دانیم به واسطه آشناسالاری صندلی فلان اداره و شرکت و سازمان را اشغال کرده‌ایم و استفاده اش را می بریم حاضر به ترک آن نیستیم؟
 
 به اینجا که می‌رسیم آن اخلاق و خوی سرمایه داری و خودکامگی که دقیقا بر خلاف عدالت خواهی که آرمانش دیگر خواهی است  با این پاسخ به شکلی عریان خود را نشان می‌دهد که : نه؛ شرایط من فرق دارد، بیمه نمی‌کنم چون...، حقوق و دست مزد کم می دهم چون...، آشنایانم را جذب می‌کنم چون...، ارز و سکه احتکار می‌کنم چون...، کالا در انبار جمع می‌کنم چون...، با آشنا بازی جذب و استخدام شده ام ولی...و اینگونه آسمان را به زمین می‌دوزیم که بگوییم ما سهمی نداریم و اینگونه منفعت شخصی خود را مقدم بر منفعت جمع و اجتماع می‌دانیم و توجیه کننده وضع موجود و شرایط مسلط می‌شویم! 

جالب آنجاست که وقتی از یک مقام مسول هم توضیح بخواهی او نیز از تئوری آسمان و ریسمان بافی استفاده می‌کند و با توجیهاتی نظیر امنیت ملی در خطر است و مصلحت نیست و  به بعضی مسائل نمی شود ورود کرد و ... سرو ته ماجرا را به هم می‌آورد. این آغاز یک پایان است ! مسولیت ناپذیری که از افراد آغاز می‌شود، همان افرادی که ساختارها را می سازند  اما کارکردی ندارد چون واضعان و مجریان و مردمی که چرخ دنده های چرخ کارخانه عظیم اقتصاد و فرهنگ کشور را می‌چرخانند حاضر به پذیرش مسولیت و نقش خود نیستند.

حال بیاییم و در غم فرهاد کولبر ساعت‌ها سخن بگوییم و بنویسیم؛ وقتی نقشی برای خود قائل نباشیم این فاجعه به اشکال مختلف تکرار خواهد شد، از مرگ کولبران تا خودکشی جوان تحصیلکرده بی‌کار و مرگ و سانحه با اتومبیل بی‌کیفیت داخلی و حتی آلودگی هوا!.

 اگرچه بازهم کثیری برای خود سهمی در هیچ کدام از این فجایع قائل نیستند و یک سویه به ماجرا می نگرند غاقل از آنکه استبداد، خودکامگی یک نفر است و هرج و مرج، استبداد همه بر همه ! و هرج و مرج اجتماعی که در شئون مختلف گریبان ما را می‌گیرد حاصل تسلط خودکامگی بر اندیشه ما و به فراموشی سپرده شدن دیگر خواهی است. نمی شود عادل نبود اما در پی عدالت بود ، نمی توان اسیر خودکامگی و خودخواهی بود و در آرزوی آزادی! نمی شود مخرب اجتماع بود و در پی اصلاح جامعه! .

بیاییم از خود شروع کنیم .

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۵۴۸۲۸۰۰:۱۳:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
مشکل کشور عدم شفافیت و ناتوانی دولت‌ها در نظارت بر درآمد و مالیات افراد است.
ناشناس۱۲۵۴۸۳۱۰۰:۱۵:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
تو ایران آدم لایق هم باید با آشنا بره سر کار!
ناشناس۱۲۵۴۸۳۴۰۰:۱۷:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۴
جالبه همه منتظریم از یجای دیگه تغییر شروع بشه و در نهایت یک نفر منجی بیاد همه چیزو عوض کنه حال اینکه اگر آدمها تغییر نکنن اون منجی هم کاری از پیش نمیبره و در نهایتش دلشو خون میکنن و میکشنش
ناشناس۱۲۵۴۸۳۹۰۰:۲۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۴
اینکه عدالت چیز خوبی است و عدالت اجتماعی باید سرلوحه کارهایمان باشد حرف زیبایی است ولی یادمان نرود وقتی با انسان طرف می شوییم همه چیز در او مستتر است . ما زمانی دچار مصیبت و اختلاف طبقاتی شدیم که مسئولان و تصمیم گیرندگان خود به ثروت و قدرت اهمیت دادند و شیک زندگی کردن را به ساده زیستی ترجیح دادند .
ناشناس۱۲۵۴۸۴۲۰۰:۲۱:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
احسنت. بسیار درست و دقیق فرمودید.
ناشناس۱۲۵۴۸۷۰۰۰:۵۸:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۴
نظر خوبی بود. ولیکن بهتر است کمی مصداقی سخن بگوییم تا عامه بدانند دقیقا چه کاری میبایست انجام میدادند که ندادند
ناشناس۱۲۵۴۹۰۶۰۲:۰۴:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۴
فقیر و غنی همیشه در همه جای دنیا بوده و خواهد بود فرق هست بین کسانی که پس انداز میکنند و کسانی که همه پول خود را خرج می کنند. مسئله امروز کشور بیکاری و تحریم که شما توان حل ان را ندارید
ناشناس۱۲۵۴۹۱۶۰۲:۵۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۰/۴
نویسنده حرف از مسئولیت پذیری زده اند بنده بعنوان یک ایرانی که پست و قدرت ساختاری سیاسی ندارم،به اندازه توانم مسئولم و‌مسئولین سیاسی به اندازه اختیاراتشون مسئولند اگر بنده که قدرت یک دارم به اندازه یک خودم باید مسئولیت پذیر باشم و این حرف درستی است،انکه به اندازه صد و هزار و ملیون قدرت دارد به اندازه قدرتش مسئول است،ایا سهم ما از مسئولیت یکی است؟ راجع به علی صحبت نکنید که. برخلاف سیاستمدارای مملکت ما،معتقد بود حق و مسئولیت با هم نسبت مستقیم دارند و اگرعلی بالاترین حق و قدرت را در ساختار حکومت دارد پس بالاترین مسئولیت را هم در مسائل اجتماع دارد داستان گرفتن صورت روی اتش در منزل زن بیوه را که فراموش نکرده‌اید... «الناس بامرائهم»
ناشناس۱۲۵۴۹۲۰۰۳:۲۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۴
آقا سیاه نمایی نکنید
ناشناس۱۲۵۴۹۲۹۰۴:۰۰:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
از مرگ کولبران تا خودکشی جوان تحصیلکرده بی‌کار و مرگ و سانحه با اتومبیل بی‌کیفیت داخلی و حتی آلودگی هوا!.
ناشناس۱۲۵۴۹۳۶۰۵:۰۸:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
من هم معتقدم تخم مرغ دزد یک روزی شتر دزد می شود تو مملکت ما همه می گویند فلانی دزده و بهمانی دزده بعد خیلی راحت خودشان مردم را می چاپند متاسفانه قبح خیلی چیزها از بین رفته و ماجرای ما شده ماجرای دزدی که تو خیابان داد می کشید مردم دزد را بگیرید و بعد خودش رفت راحت خونه اش
حسن۱۲۵۵۰۰۸۰۸:۰۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۴
الناس علی دین ملوکهم. آیا اول انقلاب هم مردم اینقدر خود خواه بودند.یا این منفعت طلبی از بالا به پایین سرایت کرد؟
سلیم۱۲۵۵۰۵۱۰۸:۳۰:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۴
جواب نوشته شما را چندی قبل استادی ظریف چنین گفته است:« ما چنین هستیم چون انتخاب کرده این که چنین باشیم»
محمد۱۲۵۵۰۵۷۰۸:۳۴:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۴
این همه آسمان وریسمان کردن وسیاه نمایی بیش از اندازه با چه هدفی مطرح شد؟ .چه راه حلی را پیشنهاد دادید؟بنظر بجای اینکه با احساسات مردم ور بریم آستین همت بالا بزنیم علاوه بر اینکه خود را اصلاح می کنیم ومزین به اخلاق صالحه می نمایم برای بهبود شرایط تلاش نماییم
ناشناس۱۲۵۵۱۱۹۰۹:۰۱:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۴
وقتی تعهد و عقیده سیاسی و اجتماعی معیار استخدام و انتخاب و مدیر شدن شد و همه چی فدای مصلحت شد ، انتظار دیگه ای نباید داشت ،وقتی یکی از معیارهای پذیرش در بعضی ادارات دولتی چادری بودن همسر شخص متقاضی باشه توقع شایسته سالاری دارین ؟ همه چی رو فدای مصلحت میکنیم اونم مصلحتی که نمی‌دونیم چیه ، در انتها هم انتظار بهره وری داریم ، مثل شما هم که منتشر نمیکنین ، مصلحت نیست حتما که منتشر بشه
ناشناس۱۲۵۵۵۵۲۱۳:۱۰:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
می شه بگید در کجا همچین شرطی گذشتند؟ چرا عادت کردیم همینطوری حرف بزنیم؟!
مردم۱۲۵۵۱۲۲۰۹:۰۴:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۴
بله جناب آقای کلبادی فرمایشات شما صحیح است همه ما باید از خودمان شروع کنیم و راه تهذیب نفس و رشد اخلاق و انسانیت را در وجودمان پیش بگیریم. ولی یک امای بزرگ اینجا هست و آن صاحبان زور و ثروت و قدرت و سیاست هستند و از همه مهمتر عدم وجود قانون و قانون مداری و سوء استفاده از قانون و قدرت و رانت های مختلف و سوء مدیریت و عدم برنامه و عزم جدی صاحبان زور رو قدرت و ثروت در اصلاح امور. و صد البته که این مسئله به دلیل ایجاد تبعیض های شدید اجتماعی و اختلافات طبقاتی باعث سرخوردگی گروه عزیمی از مردم و در نتیجه افزایش رفتارهای هنجار شکنانه در جامعه و حرکت تدریجی به سوی انحطاط اخلاقی و بی تفاوتی نسبت به همنوعانمان و افزایش خودهاهی در جامعه می شود. پس وظیفه اصلی ما به عنوان مردم مطالبه گری نسبت به موضوعات فوق است به شرط آنکه انگ دشمنی و نفاق به ما نچسبانند
ناشناس۱۲۵۵۱۳۸۰۹:۰۸:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۴
بهتر است بگویی ان دکان دار هم اول می رود به سمت اقوام خودش برای کار دادن
ناشناس۱۲۵۵۱۸۹۰۹:۳۷:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۴
نه اصلا اینطور نیست همه این بدبختیا کار خودشونه ما بی تقصیریم
ناشناس۱۲۵۵۲۱۷۱۰:۰۲:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۴
آن مسئول و آن آقازاده مسئول که چشمش را بر فساد مفسدین بست همان قاتل فرهادها می باشند . تا زمانیکه آنها مجازات نشوند تا زمانیکه مدیران فاسد و حرامخوار ... مجوز غارت و پولشویی و فرارهای کلان مالیاتی و رانت خواری و گرانفروشی داروهای خاص مردم درمانده را داشته باشند تا زمانیکه دستگاه قضایی پناه مردم که نباشد هیچ سرکوب کننده مظلوم باشد تا زمانیکه دستگاه حاکمیتی کشور افشا کنندگان فساد را مجازات و بی کار کند و با مفسدین مدارا نماید هر روز شاهد قتل فرهادها خواهیم بود ....
ناشناس۱۲۵۵۲۲۳۱۰:۱۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۴
عکس رو بدون شرح بزنید خودش بزرگترین مرثیه به حال و روز این هموطنان فراموش شده و استیصال بقیه هموطنانه..
ناشناس۱۲۵۵۲۳۶۱۰:۲۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۴
کسانیکه مخصوصا کسانیکه در این مملکت مسئولیت دارند و ادعاهای فراوان با اینگونه اتفاقات که در ایران زمین می افتد بایستی از شدت شرم آب شده و به زمین و زیر آن بروند.
ناشناس۱۲۵۵۳۶۲۱۱:۳۱:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۴
تحریم‌های بسیار شدیدی علیه ایران شکل گرفته که هر شرکت خارجی را از همکاری با ایران باز داشته است. درآمدهای نفتی و صادراتی به حداقل رسیده و اداره جامعه به شکلی که بوده هر روز سخت تر می‌شود. حضور ترامپ و اصرار وی بر محدود کردن ایران تقصیر دولت نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین