بازنگری سدهای کشور به پایان رسید/تعدیل ابعاد فنی تخصیص آب ۳۸ سد

گروه اقتصادی الف،   3981003003

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران از نهایی شدن بازنگری و تعیین تکلیف همه سدهای کشور خبر داد و گفت: پس از بازنگری نهایی قرار شد تخصیص آب ۳۸ سد در کشور تعدیل شود.

محمدحاج رسولی‌ها در گفت و گو با  فارس در پاسخ به این سئوال که آیا بازنگری سدها پایان یافت گفت:تقریبا تمام سدهای کشور مورد بازنگری قرار گفت و تعیین تکلیف شد.

وی افزود:از 106 طرح و سد 38 سد تخصیص آب آنها تعدیل شد و از کشاورزی به شرب و صنعت تبدیل شد پس این تعداد سد از لحاظ ابعاد فنی تغییر کرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران همچنین به افزایش دو برابری تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها در سال 98 اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از یک هزار و 400 کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی شده است.

وی افزود: پیش از این هر ساله به طور متوسط حدود 350 تا 400 کیلومتر از رودخانه‌های کشور لایروبی شده که این رقم از ابتدای 98 تاکنون با افزایش حدود چهار برابری به یک هزار 400 کیلومتر رسیده است.

وی با اشاره به افزایش دو برابری تعیین حریم و بستر رودخانه‌ها در سال 98، ادامه داد: سالانه دو هزار کیلومتر از رودخانه‌های کشور تعیین حریم و بستر شده که از ابتدای سال تاکنون این رقم به دو هزار و 500 کیلومتر رسیده و درصدد هستیم تا پایان امسال این عدد به حدود چهار هزار کیلومتر برسد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به افزایش 83 درصدی آب خروجی از سدهای کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته، افزود: امسال با تدابیر صورت گرفته شاهد شرایط بسیار مناسبی برای کشت پاییزه کشاورزان بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه از میان 609 دشت کشور هم اکنون 389 دشت دارای وضعیت بحرانی هستند، گفت: در حال حاضر میزان کسری مخازن آب‌ زیرزمینی به بیش از 130 میلیارد مترمکعب رسیده است.