چگونه افکار عمومی را تسلیم دشمن کنیم؟!...

امیرحسین رحمانی،   3981002173 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
چگونه افکار عمومی را تسلیم دشمن کنیم؟!...

دیروز خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از سه منبع نامشخص در ایران مدعی شد که در جریان اعتراضات آبان ماه حدود 1500 نفر کشته شده اند. البته این اولین بار نیست که چنین عددی در خارج از کشور برای تعداد آمار کشته ها اعلام می شود. پیش از این نیز در روز 5 دسامبر( 14 آذر ماه) برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران از احتمال کشته شدن بیش از هزار نفر در اعتراضات خبر داده بود. نکته جالب این جاست که پیش از همه این ها سازمان منافقین ادعای کشته شدن 1500 نفر در اعتراضات آبان ماه را مطرح کرده بود. بعد از خبر رویترز، بلافاصله رضا پهلوی خواستار باز شدن پرونده ای برای ایران شده است.

این اقدامات را می توان به عنوان منبع سازی جهت مشروعیت بخشیدن به یک ادعا در راستای سیاست فشار حداکثری به ایران ارزیابی کرد. به عبارتی بهتر هدف این است با تکرار چنین آماری در خارج از کشور زمینه برای تحت فشار دادن و اقدامات خصمانه بیشتر علیه کشورمان فراهم شود. در فضای داخلی نیز هدف از انتشار چنین اخباری این است با مشروعیت زدایی، فضای عمومی را ملتهب نگه دارد.

همچنین رویترز به نقل از منابع ناشناس تلاش می کند به گونه ای مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی را روایت کند که به هر طریقی خواهان پایان اعتراضات بوده اند و این خبرسازی دقیقاً در ادامه همان پروژه ای است که می خواهد با ایجاد شکاف و راه اندازی جنگ مردم با حاکمیت، زمینه را برای بی ثباتی های آینده فراهم نماید، اتفاقاتی که در سوریه و لیبی نیز رخ داد.

بخصوص این که در حال حاضر دولتی وجود دارد که ناکارآمد و در پی سلب مسئولیت است و هیچ گاه نمی خواهد تبعات تصمیمات خود را در زمینه های مختلف بخصوص تصمیم بنزینی بپذیرد.

البته نکته مهم تر  در این میان طرح این پرسش از مسوولان است که چرا با گذشت حدود یک ماه از پایان اعتراضات هنوز آماری از تعداد کشته شدگان به صورت رسمی اعلام نشده؟! این پرسشی است که برخی رسانه‌های داخلی از همان روزهای نخست اعتراضات بر آن پای فشرده اند (اینجا) و جوابی نگرفته اند.  بدیهی است در چنین فضایی، زمینه برای انتشار  اخبار نادرست فراهم می شود تا این گونه آمار و روایت خود را از وقایع و اتفاقات از طریق رسانه های ضد ایرانی به مردم تلقین کنند. به همین دلیل است که برخی کاربران شبکه های اجتماعی نیز از چنین سیاستی انتقاد کرده اند.

در این باره یکی از کاربران فضای مجازی نوشته است:«به آمار 1500 کشته‌ای که رویترز از ایران گفته، فقط نگاه می‌کنم. سکوت و عدم شفافیت جمهوری اسللامی پس از این‌ همه سال که از لزوم ابتکار عمل در جنگ روایت‌ها گفته‌ایم، یعنی علاقه‌ای به دفاع حرفه‌ای از خود ندارد. وقتی 10 روز اینترنت نداشتم، فهمیدم به دفاع امثال من هم احساس نیازی ندارد».

 اگر از همان روز نخست سیاست رسانه ای فعالی در قبال اعتراضات آبان ماه اتخاذ می شد و  روایت کاملی از این اعتراضات در رسانه های داخلی بازتاب می یافت بدون شک هیچ گاه فضا برای جولان چنین ادعاهایی فراهم نمی شد و عرصه برای اقناع افکار عمومی مهیاتر بود. حضور گزارشگران صدا و سیما در میان معترضان از همان روزهای نخست و انعکاس اخبار و ارایه تحلیل ها به صورت شفاف در تلویزیون کمک زیادی به روایت معقول حوادثی می کند که به طور طبیعی در  جوامع امروز رخ می دهد. به عنوان مثال انتشار تصاویر معترضان یا حتی اغتشاشگران به طور زنده به خودی خود اثر  تبلیغی بسیار زیادی در اقناع افکار عمومی می داشت. 

البته پیشگامی رویترز در انتشار چنین خبری اصلاً دور از ذهن نبود؛ چرا که این خبرگزاری از چند سال قبل به فرمانده عملیات روانی غرب علیه ایران تبدیل شده است. چنان چه وزیر امور خارجه، 3 تیرماه 97 در نشستی با تجار و مسئولان اتاق بازرگانی ایران از تحرکات این خبرگزاری علیه ایران پرده برداشت و گفته بود «رویترز روزانه ۵۰ خبر دروغ درباره اقتصاد ایران منتشر می‌کند».  

رویترز در ماه های اخیر، اخبار متعدد دیگری نیز علیه ایران منتشر کرده که از آن جمله می توان به خبر دروغ لغو سفر شینزو آبه به ایران و تاکید بر وقوع جنگ در منطقه خاورمیانه هنگام تنش های لفظی بین تهران و واشنگتن اشاره کرد. همچنین در سال های اخیر این خبرگزاری تاکید و سرمایه گذاری ویژه ای بر تخریب روابط ایران و عراق انجام داده و اخبار نادرست متعددی در این باره منتشر کرده است. 

در نهایت باید گفت رسانه هایی مانند رویترز در چارچوب سیاست کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس جهت تشدید فشار و انزوای ایران فعالیت می کنند و به همین دلیل است که بعد از خبرسازی منافقین، بلافاصله برایان هوک، رویترز و رضا پهلوی به میدان می آیند. اما اگر ما هم تدبیر و سیاست معقولی برای مدیریت اتفاقات و اقناع افکار عمومی از همان لحظه اول داشتیم اینک زمینه برای انتشار چنین اخباری فراهم نمی شد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۵۳۳۳۱۱۱:۱۲:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳
من حرف هیچ کسی را باور نمیکنم. منتظر میشم تا ببینم در گذر زمان واقعیت چیست و چه کسی دروغگوی بی آبرو است و چه کسی راستگوی شریف و قابل احترام.
ناشناس۱۲۵۳۶۴۸۱۳:۱۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳
افکار عمومی مهم نیستند.
ناشناس۱۲۵۳۷۲۹۱۳:۳۶:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳
بهترین قاضی تاریخ است احسنت به شما
علی۱۲۵۴۶۱۳۲۱:۳۲:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳
زمان حال نیز بخشی از تاریخ است، پس اکنون نیز می‌توان به قضاوت نشست.
ناشناس۱۲۵۳۹۲۲۱۴:۵۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳
تعداد کشته شده ها بزودی معلوم میشه قابل مخفی سازی نیست
علی۱۲۵۳۳۵۶۱۱:۲۳:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳
سستی و بی تفاوتی به افکار عمومی و حق مطلع بودن ملت از حقیقت زمینه ساز سو استفاده است . کاش مسوولین از اهمیت افکار عمومی و قضاوت ما مطلع بودند
ناشناس۱۲۵۳۳۷۳۱۱:۳۱:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳
بخصوص این که در حال حاضر دولتی وجود دارد که ناکارآمد و در پی سلب مسئولیت است و هیچ گاه نمی خواهد تبعات تصمیمات خود را در زمینه های مختلف بخصوص تصمیم بنزینی بپذیرد.
ناشناس۱۲۵۳۶۲۷۱۳:۰۵:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳
بالا رفتن نرخ بنزین تصمیم سه قوه بود فقط دولت را متهم نکن
معلم۱۲۵۴۱۳۵۱۶:۳۶:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳
وقتی جای دوست و دشمن عوض می شود و دولت بمنظور تسویه حساب سیاسی و بهره برداری انتخاباتی هدف حملات قرار نی گیرد نتیجه همین خواهد بود.
ناشناس۱۲۵۴۳۱۸۱۸:۲۱:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳
فقط و فقط تصمیم دولت بود لطفا شما طرفداران دولت سرتان را از زیر برف بیرون بیاورید!!!!
ناشناس۱۲۵۳۷۳۵۱۳:۳۹:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳
این دولت در همان ابتدای سال 97 ناکارآمدی و سستی خود را ثابت کرده بود و باید استعفا میداد یا برکنار میشد. اما شما خود مخالف برکناری این شخص ناکارآمد هستید
ناشناس۱۲۵۳۷۹۰۱۳:۵۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳
چه کسانی باعث نابودی برجام و ناکارامدی دولت شدند؟
مهرداد۱۲۵۳۸۷۵۱۴:۳۴:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳
برجام؟! مثل اینکه یادت رفته امریکا خارج شد !!! و نه ایران...
ناشناس۱۲۵۴۷۰۵۲۲:۲۸:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳
شماها که همه چیز دستتان بود و تضمین نگرفتید
ناشناس۱۲۵۳۴۰۱۱۱:۴۲:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳
مقامات حاضر به پذیرش ریسگ گفتن واقعیت را ندارند منتظرند از بالا اجازه بگیرند طبیعی استکه شایعات میدان داری کند تکذیب فایده ندارد حقیقت را بگوئید .
مهرداد۱۲۵۳۴۶۶۱۲:۰۳:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳
از جمعیت 85 میلیونی ایران؛ بیشتر 75% آن؛ به روش هایی خواسته یا ناخواسته، به عمد یا غیر عمد در حال دروغ گویی و دزدی از جیب هم و ادعاهای مسموم هستند؛ یقین دارم با چنین مردمانی و انتخاب چنین سبکی از زندگی؛ شاهد هیچ تغییر مثبتی در زمین و آسمان و زندگی نخواهیم بود. هر زمان که حداقل 51 % جمعیت ایران از نظر اخلاقی سالم، پاک دست و خواهان یک تغییر بزرگ در درون خود و برای مردم و کشور خود بودند؛ خیلی اتفاق های خوب خواهد افتاد. اولیّن گام بزرگ برای شروع یک تغییر بزرگ در راه سریلندی کشور، تزکیه نفس و پاک سازی درون هر ایرانی از دروغ و ریا است؛ و دومین گام رسیدن همه مردم به آگاهی و سطح بالایی از شعور است. سومین گام بالا رفتن اعتماد به نفس و رسیدن به خود باوری و توجه عمیق به نیروهای درونی برای حل مسائل کشور است( مردم ایران مطمئن باشند هیچ کشور بیگانه ای حاضر کمک به ایجاد تحولی مثبت در ایران نیست و همه کشورهای دنیا به دنبال منافع ملی خود یا حتی استعمار کشورهای عقب مانده هستند). بسی دردناک است جامعه ای که افراد آن راستگویی و صداقت را نشانه جنون و سادگی می دانند. نباید بیش از حد خوش خیال و متوهم باشیم و کاری کنیم که بیش از این به کشور خسارت وارد شود و باعث عقب ماندگی بیشتر ایران شویم. مهرداد رادمهر
ناشناس۱۲۵۴۰۸۳۱۶:۰۸:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳
با شما دقیقاٌ هم نظر هستم و میدانم که ما ایرانیان باید از نو و با یک نگرش انسانی - اخلاقی باید شروع کنیم . از اخلاق و انصاف و عدالت خیلی دور شده ایم .
ناشناس۱۲۵۴۱۲۳۱۶:۳۱:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳
در اوايل انقلاب، مردم يه گالن نفت خود را با همسايه تقسيم ميکرد. حالا چرا اينطور شده؟ تا آسيب شناسی نشه و علتها شناسايی و بررسی نشوند، هيچ اقدامی مثمر ثمر نخواهد شد.
ناشناس۱۲۵۴۸۹۹۰۱:۵۲:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۴
همه چی عوض شد بعد از جنگ. دیگه هر کی فقط به فکر خودش بود و منافع خودش و فردای خودش و بهتر بگم ایمان ها کمرنگ شد و رسیدیم به اینجاا.
ناشناس۱۲۵۳۴۶۸۱۲:۰۴:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳
رویترز و... شفاف نیست . شما شفاف عمل کنید و آمار زودتر اعلام کنید تا افکار عمومی قانع شوند
ناشناس۱۲۵۳۴۷۳۱۲:۰۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳
ما نمیتوانیم خبر تعطیلی مدارس را مدیدیت کنیم چه رسد به جنگ رسانه ای
ناشناس 321248975۱۲۵۳۴۸۹۱۲:۱۱:۳۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳
شما چه کاری دارین با رویترز و امثالهم ، چرا آمار دقیق نمیدین که بازار شایعات گرم نشه؟؟؟؟
ناشناس۱۲۵۴۰۲۶۱۵:۴۵:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۳
نویسنده این متن هم به همین موضوع اشاره کرده و خواستار شفاف سازی آمار کشته شدگان از سمت مقامات جمهوری اسلامی شده.
ناشناس۱۲۵۳۴۹۳۱۲:۱۳:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳
بنده از اين دولت دل خوشى ندارم و اميدوارم هر چه زودتر كنار گذاسته بشه ولى مدام مينوسيد دولت مسئوليت كارى كه كرده را نمى پذيرد ميخوام بدونم همه چى به دولت ختم ميشه؟ مجلس هيچكاره هستش دليل كنار گذاشته شدن طرح دو فوريتى فرداى اعلام نرخ بنزين چه بود؟؟ الان كى مسئوله تا از دولت بازخواست كنه؟؟
ناشناس۱۲۵۳۷۰۱۱۳:۲۴:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳
سایر موارد رو نمیدونم ولی در مورد بنزین حتما همه چیز به دولت ختم میشه! ما سابقه افزایش بنزین رو قبلا هم داشتیم پس بیخود دولت رو تطهیر نکن. ضمنا خود مجلس این اجازه رو به دولت داده بوده و در جلسه سران قوا رییس مجلس به عنوان نماینده مجلس بوده, چطور یهو تصمیم گرفتن نظرشون رو عوض کنن!؟ فکر نمیکنی به نزدیک بودن انتخابات ربط داشته باشه!؟
ناشناس۱۲۵۴۴۷۶۲۰:۰۳:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳
دولت تداركاتچي هست!
ناشناس۱۲۵۳۷۱۹۱۳:۲۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳
ببخشید اگر تصمیم افزایش قیمت توسط مجلس لغو میشد, این کار توی کشور به یه رویه تبدیل میشد یعنی فردا هم پزشکان میومدن توی خیابون برای اعتراض به مالیات! اونوقت مجلس مجبور بود مالیات اونها رو هم لغو کنه! پس فردا یه قانون دیگه و همینطور ادامه داشت. افزایش قیمت بنزین تصمیم درستی بود که بد اجرا شد بنابراین اجرای اون باید نقد بشه نه اصل تصمیم!
ناشناس۱۲۵۳۹۹۲۱۵:۳۱:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳
عزيز جان اينكه ميگى افزايش قيمت بنزين كار درستى بود از كجا آوردى ؟؟؟؟ چه تأثيرى داره؟؟ ديگه قاچاق نميشه؟ آلودگى هوا درست شد؟ معيشت مردم دچار مشكل نشده؟ كار درستو بايد در زمان و موقعيت درستش انجام داد نه الان فقط نبايد كسرى بودجه رو تأمين كرد همه كارشناسها و نماينده ها ميگن كار غلطيه
ناشناس۱۲۵۴۷۶۶۲۳:۲۰:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۳
چطور تو فرانسه وقتی اعتراضات شروع شد دولت تصمیم افزایش ۶ درصدی قیمت بنزین رو لغو کرد؟ اونها و بقیه کشورها که به نظر مردم احترام میزارن حالیشون نیست؟
ناشناس۱۲۵۳۷۸۳۱۳:۵۵:۰۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳
بله دولت محترم با بهانه وضعیت اضطراری و تشکیل مجمع سران قوا عملا مجلس را هیچکاره کرد.
ناشناس۱۲۵۳۵۱۷۱۲:۲۲:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳
عدم ابتکار عمل نیست عزیزم در یک کلام "ترس از روبرو شدن با حقیقت و مصلحت گری"
ناشناس۱۲۵۳۵۸۹۱۲:۵۳:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳
بهترین راه تسلیم افکار عمومی به دشمن را از صدا وسیمای میلی بپرسید چون متخصص این کار است
رضا۱۲۵۳۶۷۹۱۳:۱۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳
این چه تحلیلی ست وقتی شماامارنمیدید معلوم وپیداست که تقریبااماربالاتره این برداشت خودشخصیم هست.اعتمادازدست رفته سخته که برگرده .مردم چی روباورکنن به که اعتمادکنن .لطفا ماله نکشین
ناشناس۱۲۵۳۷۰۶۱۳:۲۶:۱۵ ۱۳۹۸/۱۰/۳
دروغ مسئولین از دروغ امثال رویترز, به مراتب بزرگتر است. به خصوص در ماجرای گرانی سه برابری بنزین در یک شب.
ناشناس۱۲۵۳۷۲۰۱۳:۲۹:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۳
چگونه افکار عمومی را تسلیم دشمن کنیم؟ همین فرمونی که دارید میرید حرکت کنید صد در صد تسلیم کردین
ناشناس۱۲۵۳۷۵۴۱۳:۴۵:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۳
حتی کشته شدن یک هموطن در دفاع از حق خودش ناراحت کننده هرچند در همین سالها خودرو سازهای ما به اندازه کافی ادم کشتن اگه برای مسولان جون مردم مهم تر از جیب شون اقدامی میکردن
ناشناس۱۲۵۳۸۵۰۱۴:۲۲:۴۴ ۱۳۹۸/۱۰/۳
دقیقا آدم کشتن که فقط با اسلحه ی گرم و سرد نیست وقتی ماشین آشغال تولید کنی و بنزین آشغال تر تحویل مردم بدی و اوضاع جاده ها هم این شکلی باشه فرقی با قتل عام مردم نداره
علی کریمی۱۲۵۳۷۶۸۱۳:۴۹:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳
اساسی ترین مشکل نظام، عدم توانایی اقناع افکار عمومی داخلی و بین المللی است.
ناشناس۱۲۵۳۸۶۳۱۴:۲۶:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳
رسانه های خارجی کار خودشونو انجام میدن ولی مسئولان ما برای این رسانه ها سوژه درست میکنند نه فقط دولت .
ناشناس۱۲۵۳۸۶۵۱۴:۲۷:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳
خطر اصلی من و تو و سعودی اینترنشنال و بی بی سی فارسی هستند که با ساخت برنامه های جذاب سعی در جذب مخاطب ایرانی دارند و لابلای برنامه ها هزار دروغ به خورد مخاطب می دهد. صدا و سیما باید فکری فوری در ساخت برنامه های جذاب و پر مخاطب بخصوص امثال دور همی و خندوانه و نود و عصرجدید و حالا خورشید و برنده باش و سایر تاک شو ها و سریال ها بکند. هر چقدر هزینه کنیم و مخاطب داخلی را جذب کنیم بازهم می ارزد.
ناشناس۱۲۵۳۹۲۸۱۴:۵۹:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۳
مسائل را وارونه جلوه ندهیم. پدر و مادر خوب و درستکار می توانند فرزندان خلف تربیت کنند. از کوزه همان برون تراود که در اوست.
ناشناس۱۲۵۳۹۳۷۱۵:۰۲:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۳
تا زمانی که شما اجازه نمی‌دید خبرنگاران بین‌المللی آزادانه در ایران گزارش تهیه کنند (همون‌طور که صداوسیما هر روز از اعتراضات مردم اروپا گزارش پخش می‌کنه) توقع هم نداشته باشید، صداقتِ شما رو باور کنیم
محمد۱۲۵۳۹۵۷۱۵:۱۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۳
البته منابعش رو هم اعلام كرده.
ناشناس۱۲۵۴۴۶۸۱۹:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۳
بیگانگان دروغ می گویند ؟ خب کاری نداره شما راستشو بگین
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین