هیچکس هوای هوا را ندارد جز خود هوا ! ...

گروه اجتماعی الف،   3981002081 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

آلودگی هوا این روزها به اوج خود رسیده است اما مسئولان سردرگم در مدیریت این معضل حتی در مورد سهم دقیق آلاینده های هوا توافق ندارند تا تصمیمی درست بگیرند و به همین علت مهمترین تصمیم آنها تعطیل کردن مدارس است.

هیچکس هوای هوا را ندارد جز خود هوا ! ...

بیشترین میزان آلودگی هوا در کلانشهرهاست. تهران، کرج، اصفهان، تبریز، ارومیه و مشهد، بزرگترین شهرهای ایران هستند که بیشترین میزان آلودگی هوا را هم برای ساکنان خود به ارمغان آورده اند. آلاینده های هوا نیز به دو دسته آلاینده های گازی شامل دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن و ازن و ذرات ریز کوچکتر از 10 و کوچکتر از 2.5 میکرون تقسیم می شوند. 

به گفته کارشناسان، آلاینده ازن بیشتر در تابستان ها وجود دارد و در پاییز و زمستان این آلاینده چندان بالا نیست اما وضعیت سایر آلاینده های گازی و ذرات معلق در هوا مهمترین عامل فصل سرد سال در پاییز و زمستان هستند که 33 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در تهران و ایستگاه های مشابه در کلانشهرها باید اندازه گیری شود اما مشکل اینجاست که دستگاه سنجش برخی از این آلاینده ها از جمله ذرات معلق، دی اکسید گوگرد، ازن و دی اکسید نیتروژن در تعداد قابل توجهی از ایستگاه های سنجش  آلودگی هوا مستقر نیست.

فقدان دستگاه های سنجش آلاینده ها موجب شد که تصویر دقیقی از میزان و نوع آلودگی در مناطق مختلف کلانشهرها وجود نداشته باشد و به همین علت درباره سهم عوامل آلودگی هوا از جمله خودروهای شخصی، وسایل حمل و نقل عمومی، خانه ها و کارخانه ها اتفاق نظر وجود ندارد و به همین علت در تصمیمات نه چندان کارشناسانه فقط به تعطیل کردن مدارس و محدودیت های تردد خودروها بسنده می شود که به گفته برخی کارشناسان معمولا نقش چندانی هم در کاهش آلودگی هوا ندارند و بیشتر گرفتاری های مردم را افزایش می دهند.

از طرف دیگر اطلاع رسانی کمیته اضطرار هوا مستقر در استانداری نیز بسیار دیرهنگام و معمولا در آخرین ساعات شب انجام می شود که البته بدون ذکر جزئیات و اطلاعات دقیق کارشناسی است. تنها کاری که کارشناسان و مسئولان مستقر در کمیته اضطرار آلودگی هوا انجام می دهند این است وقتی شاخص متوسط آلودگی هوا با وجود نقص ایستگاه ها از عدد 150 یعنی وضعیت ناسالم برای همه مردم عبور می کند مدارس را تعطیل و طرح زوج و فرد از در خانه اجرا می شود.

 مسئولان دولتی در استانداری ها، شهرداری ها و دولت چشم به آسمان دارند، مگر بادی بوزد یا باران بیاید در غیر این صورت تنها کاری که از دستشان بر می آید تعطیل کردن مدارس و دانشگاه هاست.

در جلسات استانداری تهران مسئولان بیش از همه به گزارش سازمان هواشناسی توجه می کنند که آیا باران می بارد یا نه. گزارش های این سازمان هم همیشه دقیق نیست و اشتباه در شروع ساعت بارش موجب می شود که گاهی در شرایط هوای سالم، مدارس تعطیل شوند.

مسئولان هنوز به درستی نمی دانند که سهم هر یک از آلاینده ها در این وضعیت پیچیده چقدر است. آیا خودروهای شخصی و سواری های کوچک نقش اصلی را دارند یا ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی با اتوبوس ها؛ ون ها و تاکسی های فرسوده یا کارخانه ها و کارگاه های کوچک و بزرگ درون و برون شهر یا همه اینها نقش دارند و معمای پیچیده آلودگی هوای تهران بدون راه حل مانده است.

گزارش های دقیقی درباره اینکه مهمترین آلاینده هوای تهران چیست وجود ندارد. فقط می دانیم که آلاینده ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون یا  PM2.5مهمترین آلاینده هوا در تهران است که تاثیرات عمیق آن در ریه ها، در بلند مدت موجب بروز بیماری های تنفسی، قلبی و سرطان می شود اما عوارض آلودگی هوا در کوتاه مدت هم نمایان است. افزایش سردرد، خستگی، بی حوصلگی، تنفس تنگی و افزایش حملات قلبی و تنفسی و افزایش حداقل 10 درصدی مراجعات به بیمارستانها در روزهای آلوده واقعیتی انکار ناپذیر است.

رئیس شورای شهر تهران در صحن شورا وضعیت آلودگی هوای تهران را «افتضاح» خوانده و شهردار تهران هم این وضعیت را خطرناک اعلام کرده و گفته که باید به فکر تخلیه تهران در این شرایط باشیم. حرفی که البته بعدا تکذیب شد اما این ها حرف های دقیق و کارشناسی شده ای نیستند و در بین مردم عادی کوچه و خیابان هم چنین عباراتی هر روز شنیده می شود.

مسئولان دولت و به خصوص سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این وضعیت آلوده سکوت پیشه کرده اند و ظاهرا حرفی برای گفتن ندارند، گر چه می گویند کیفیت بنزین پایین نیامده و بنزین یورو 4 قابل قبول است اما مردم به چشم آلودگی اگزوز خودروهای شخصی و اتوبوس ها، مینی بوس ها، ون ها، تاکسی ها و موتورسیکلت ها را می بینند پس حتما اشکالی در سیستم این خودروهای اغلب فرسوده و غیر استاندارد وجود دارد ولی هیچ مدعی العمومی یقه خودروسازان را که بی مهابا خودروی غیر استندارد روانه بازار می کنند، نمی گیرد و آنان به راحتی به بهانه اشتغال در شرایط تحریم به کارشان ادامه می دهند.

عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت در این مورد به ایرنا گفت: مهمترین علت آلودگی هوای تهران تردد خودروهای فرسوده، غیر استاندارد و آلاینده است. خودروهای شخصی، کامیونها، اتوبوس ها، مینی بوسها و موتورسیکلتهای دوزمانه غیر استاندارد بنزینی مسئول اصلی آلودگی هوای تهران هستند.

وی افزود: در مورد بنزین بر اساس اعلام وزارت نفت، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد وضعیت با سال گذشته فرقی نکرده است اما مشکل اصلی افزایش خودروهای فرسوده و غیر استاندارد است که در بهترین شرایط همچنان با استاندارد منسوخ شده یورو 4 تولید و روانه خیابانها می شوند یعنی نه تنها خودروهای قدیمی بلکه خودروهای جدید ایرانی نقش اصلی را در این وضعیت خطرناک دارند.

شاهسونی گفت: مقصر اصلی، وزارت صنعت، معدن و تجارت است که برای سلامت مردم اولویت قائل نیست و در شرایط تحریم با تولید خودروهای بی کیفیت و موتورسیکلتهای دوزمانه آلاینده موجب افزایش مرگ و میر مردم در هوای آ لوده می شود و هیچ اقدامی برای موتورسیکت های برقی و خودروهای استاندارد انجام می دهد.

وی افزود: خودروسازان همچنان خودروهای با استاندارد یورو 4 را پیش فروش می کنند در حالی که حق این کار را ندارند اما وزارت صنعت هیچ اقدامی انجام نمی دهد. 

رئیس اداره سلامت هوا وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر ماده هشت قانون هوای پاک مبنی بر اینکه هرگونه تردد خودروهای فرسوده، خرید و فروش و بیمه کردن خوردروهای فرسوده ممنوع است، اجرایی شود، بحث نصب فیلتر دوده بر روی کامیون‌ها و وسایل نقلیه جدی گرفته شود و شاهد بهبود کیفیت سوخت باشیم، معضل آلودگی هوا حل می‌شود.

شاهسونی تاکید کرد: مهم‌ترین منابع آلاینده تهران کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها و وسایل نقلیه شخصی هستند که اقدامات مربوط به آنها به وزارت صمت بازمی‌گردد. ماده 10 قانون هوای پاک می‌گوید وزارت نیرو سالانه باید ۳۰ درصد برق کشور را از انرژی پاک و تجدیدپذیر ایجاد کند، باید مشخص شود که این قانون که در سال ۹۶ ابلاغ شده تاکنون چقدر اجرایی شده است. بنابراین باید به اجرای این قوانین رو بیاوریم.

اختلاف نظر درباره سهم خودروهای شخصی

اما محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نظر دیگری دارد، او در جلسه اخیر شورا گفت: روزهای گذشته را در حالی سپری کردیم که آلودگی هوا به مرحله ناسالم برای تمامی گروه‌ها رسیده است و تهران به عنوان آلوده‌ترین شهر جهان ثبت شد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: در بحث آلودگی هوا سهم خودروی شخصی بالاست اما در ذرات معلق سهم خودروها زیاد نیست. آلایندگی گازی خودروهای سواری ۳۸ درصد، تاکسی ۹ درصد و اتوبوس نیم درصد است اما در موضوع ذرات معلق سهم خودروهای سواری ۱۳ درصد و سهم کامیون ها بیشتر از بقیه است.

پیروز حناچی شهردار تهران نیز در این مورد گفت: با توجه به تمرکز بالا در تهران نمی توان انتظار داشت که آلودگی در این شهر به صفر برسد، اما می‌توانیم با ایجاد برخی تغییرات، تفاوت‌های مهم در این حوزه را رقم بزنیم. 10 درصد آلودگی هوا به موتورهای کاربراتوری و 40 درصد مربوط به خودروهای تک‌سرنشین است.

شهردار تهران گفت: با افزایش گرانی بنزین، میزان استفاده مردم از حمل و نقل عمومی افزایش پیدا کرده است و ما باید در این زمینه اقداماتی انجام دهیم.  یکی از مشکلات مترو، کمبود واگن است دو هزار واگن کم داریم، هر چند که بخشی از این واگن‌ها در داخل تولید می‌شود، اما مشکلاتی مانند تأمین نشدن منابع مالی وجود دارد.

حسن خلیل زاده، عضو شورای شهر تهران نیز در این باره به الف گفت: آلودگی هوا به عوامل مختلفی بستگی دارد، وارونگی، برودت، ایستایی و پایداری هوا از جمله  عوامل مهم آلودگی هوا در تهران و کلانشهرها است و کارگاه ها، کارخانه ها؛، نیروگاهها، پالایشگاهها و معادن مختلف از جمله معادن شن و ماسه و خودروهای غیر استاندارد اعم از خودروهای سبک و شخصی و سنگین در بروز آلودگی هوا نقش دارند.

خلیل زاده گفت: درباره اینکه کدام عامل در بروز آلودگی هوا نقش اصلی و بیشتری دارد، گزارش دقیقی نداریم. سازمان محیط زیست باید در این مورد گزارش بدهد اما تاکنون گزارش دقیقی در این زمینه نداشته ایم و در شورای شهر نیز تاکنون گزارش های مختفی ارائه شده است.

وی افزود: در یک گزارش سهم هر یک از آلاینده ها از جمله خودروهای شخصی، خودروهای حمل و نقل عمومی، کارخانه های اطراف تهران و ... را بین 10 تا 15 درصد اعلام کردند. هفت یا هشت مولفه را اعلام کرده اند اما در گزارش های دیگری هم در شورای شهر شنیدیم که مثلا سهم خودروهای شخصی در آلودگی هوا حدود دودرصد است و معلوم نیست محدود کردن تردد خودروهای شخصی چقدر در کنترل آلودگی هوا نقش دارد.

عضو شورای شهر تهران افزود: اگر این گزارش صحت داشته باشد، محدود کردن تردد خودروها و اذیت کردن مردم نقش چندانی در کنترل آلودگی هوا ندارد و تصمیم درستی نیست. در هر صورت باید گزارش دقیقی از سهم هر یک از عوامل آلودگی هوا داشته باشیم تا تصمیم گیری درستی اتخاذ شود. مسئولیت اصلی تصمیم گیری در این مورد با استانداری تهران است اما هنوز گزارش دقیقی درباره عوامل آلودگی هوا ندیده ایم و شاهد تصمیمات لحظه ای هستیم.

خلیل زاده گفت: مسئولان وزارت نفت اعلام کرده اند که کیفیت بنزین قابل قبول است و بنزین یورو 4 در کلانشهرها توزیع می شود اما سازمان محیط زیست باید این ادعا را راستی آزمایی کند و واقعیت را به مردم اعلام کند. اتومبیل ها و موتورهای آلاینده در شهر تردد می کنند و باید به سمت سوخت سبز و خودروهای هیبریدی حرکت کنند و کارگاه ها و کارخانه های اطراف شهر باید مطابق استانداردهای محیط زیست فعالیت کنند و اگر قابل اصلا نیستند به طوری که آلایندگی آنها از بین نرود باید از اطراف شهر خارج شوند.

وی افزود: دولت باید برای هر یک از عوامل آلاینده هوا یک برنامه مشخص داشته باشد. سهم موتورسیکلت ها، خودروها، کارخانه ها به تفکیک و دقیق مشخص شود و طی یک برنامه مدون هر چند سال یکبار یکی از این عوامل حذف شود مثلا خودروها برقی شوند، کارخانه های آلاینده اصلاح شوند و به مرور در یک برنامه 10 ساله بتوانیم تهران و کلانشهرها را به شهرهایی سالم و پاک برای مردم تبدیل کنیم.

وی گفت: شورای شهر به شهرداری تکلیف کرده که بیشترین اعتبار را برای بهسازی و نوسازی حمل و نقل عمومی اختصاص دهد و بیشترین سهم بودجه حدود 17 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران برای این کار اختصاص داده شده است اما این اعتبارات کافی نیست و دولت باید سهم خود را برای توسعه ناوگان حمل ونقل عمومی و اصلاح وضعیت خودروهای شخصی و عمومی و نیز حذف آلایندگی خودروها و آلودگی های خانگی ایفا کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران معتقد است: در پایش های شبانه محیط زیست، اخطاریه آلایندگی برای واحدهای آلاینده و متخلف صادر و به آنها ابلاغ می شود و در صورت عدول در شرایط اضطرار آلودگی هوا واحدهای آلاینده مشمول پلمپ می‌شوند.

 سعید محمودی افزود: صنایع با توجه به وجود مشکلات تولید و تحریم‌ها محدودیت و مشکلات خاصی دارند، ولی توجه به شاخص های زیست محیطی جهت حفظ سلامت مردم خصوصا در این ایام، ضرورت به مراتب بیشتری دارد، چرا که جبران خسارات وارده به سلامت غیر ممکن و دور از ذهن است و سلامت مردم خط قرمز ماست.

ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: برخی دچار روزمرگی شده و نمی‌ توانند تصمیمات شجاعانه بگیرند.در هفته قبل کمیته کاهش آلودگی هوا نتوانست تصمیم درست، قاطع و به موقعی بگیرد. خانواده ها سرگردان شدند و بچه‌ها هم تکلیف خود را نمی‌دانستند. اگر هفته پیش کامل تعطیل می‌شد، خانواده‌ها می‌توانستند به تعطیلات رفته و آلودگی در تهران هم کمتر شود.

خداکرمی گفت: عده‌ای از مردم نمی‌دانند که آلودگی هوا چقدر بر سلامت آنها تأثیر دارد. باید رسانه‌ها در این زمینه اطلاع‌ رسانی کنند.

وی گفت: استانداری می‌توانست یک هفته ادارات و مدارس را تعطیل کند. حال برخی از مراکز مانند بانکها و بیمارستان‌ها بحثشان جداست، اما می‌توانستند پنج روز ادارات را تعطیل کرده بدون اینکه هیچ خدشه‌ای وارد شود. باید مسئولان در تصمیم‌گیری‌ها شجاعت داشته باشند.

اختلاف نظر درباره نقش شهرداری

درباره نقش شهرداری در کنترل آلودگی هوا هم اختلاف نظر وجود دارد از یک طرف محمد جواد حق شناس عضو شورای شهر تهران می گوید: شهرداری نقشی ندارد اما از طرف دیگر حجت نظری عضو دیگر همین شورا برنامه ناکارآمد شهرداری برای تردد در محدود طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا را مقصر می داند.

محمد جواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی گفت: شهرداری تهران نه نقشی در واردات سوخت دارد و نه در صنعت خودرو و سیاستگذاریهای مربوط به آن دخیل است و در واقع شهرداری تهران مسئول توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی و تاکسیرانی است اما نقشی در تردد روزانه 4.5 میلیون خودرو و موتورسیکلت بی‌کیفیت و بدون استاندارد و مصرف میلیونها لیتر سوخت بی‌کیفیت در خودروها و نیروگاه‌های شهری و کارخانه‌های بزرگی چون سیمان در جنوب تهران ندارد.

حجت نظری، عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: شهرداری با طرح ناموفق ترافیک نتوانست در مقابله با آلودگی هوا موفق عمل کند و بهتر این است زمانی که نمی‌توانیم حرفی بزنیم حداقل آن را بیان نکنیم.

وی افزود: ۱۸ دستگاه در این زمینه نقش دارند ولی نشان داده‌ایم که هیچکدام از ۱۸ دستگاه نتوانسته‌اند موفق عمل کنند.

نظری با اشاره به طرح کاهش آلودگی هوا که از سوی معاونت حمل و نقل شهرداری تهران مطرح شده، گفت: در دولت سابق به بهانه آلودگی هوا شهر را چندین روز مداوم تعطیل می‌کردند که اقدامی افراطی بود، اما در دولت فعلی به هر ضرب و زور نمی‌خواهند ادارات را تعطیل کنند و در آن تفریط می‌کنند.

نظری ادامه داد: در مورد اطلاع رسانی هم نقص جدی وجود دارد یک روز اعلام می کنند دانشگاه‌ها تعطیل هستند، ولی بعداً هر یک از دانشگاه‌های آزاد و وزارت علوم اعلام کردند که دانشگاه‌ها دایر است. این موضوع سبب شد که تردد خودروها در طول روز افزایش یابد و شاخص آلودگی مدام بیشتر شود و به مرز ناسالم برای همه گروه‌ها برسد.

وی با تاکید بر اینکه اگر یک هفته هم به دلیل آلودگی تعطیل اعلام شود مشکلی رخ نمی‌دهد، تصریح کرد: اگر از قبل اعلام کنند که ادارات و دانشگاه‌ها تعطیل است، خانواده‌ها می‌توانند از شهر خارج شوند و شاید هوای پایتخت کمی بهبود یابد.

تعطیل شهر که حداقل یک بار از سوی شهردار تهران مطرح و بعد تکذیب شد نیز طرفدارانی دارد اما مقاومت دولت برای تعطیل شدن ادارات مانع آن است. البته اگر چنین تصمیمی هم گرفته شود اجرای طرح زوج و فرد حداقل 50 درصد مردم را در هر روز برای خروج از شهر محدود می کند و آنهایی که به سفر رفته اند نیز اگر پلاک خودروشان با روز ورود یا خروج سفر همخوانی نداشته باشد باید منتظر جربمه بمانند برای همین شاید ماندن در خانه و مرگ تدریجی را انتخاب کنند.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۵۱۷۰۶۱۲:۵۵:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲
در تهران مدرسه ها به خاطر آلودگی هوا 2 هفته متوالی تعطیل هستند!!!
ناشناس۱۲۵۱۷۶۱۱۳:۲۶:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲
اگر مردم شهرها تقوا پیشه کنند از آسمان و زمین بر آنها برکات خود را نازل می کنیم نکبت هوای آلوده و خشکسالی و گرانی و غم و اندوه حاصل گناه برخی مردم واغلب مسئولان فاسد است کمی اندیشه کنیم همه مقصر هستیم و هیچکس استثناء نیست
ناشناس۱۲۵۱۸۵۷۱۴:۰۸:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
والبته دبیران و مسئولین مدارس از حقوق حدودا 3.5 میلیونی خود در ازای تنها ده روز کار کردن در ماه شاکی اند!!!!!!!
ناشناس۱۲۵۲۱۲۱۱۶:۲۲:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
مدارس غیر انتفاعی به خاطر انجام ندادن کاری در مقابل شهریه های چند ده میلیونی که قبلا دریافت کرده اند از همه بیشتر کیف میکنند.
ناشناس۱۲۵۱۷۰۸۱۲:۵۶:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲
آیا میدانید اگر شهر تعطیل وضع زندگی نصف مردم روزمزد بهم می ریزه
ناشناس۱۲۵۱۷۰۹۱۲:۵۷:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲
باید حرکت تمام موتورسیکلت ها ممنوع شود.
ناشناس۱۲۵۱۸۶۰۱۴:۱۰:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
موتورسیکلت های 125 سی.سی طرح CG عامل اصلی آلودگی هوا و همچنین آلودگی صوتی و بی انضباطی ترافیکی شهر تهران اند باید نه بصورت مقطعی بلکه دائمی از تردد آنها جلوگیری بعمل آید
ناشناس۱۲۵۲۱۴۱۱۶:۳۴:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲
هوا بس ناجوانمردانه آلوده است
ناشناس۱۲۵۱۷۱۴۱۳:۰۰:۲۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲
حذف طرح زوج و فرد یکی از علل افزایش آلودگی هوای پایتخت است.
ناشناس۱۲۵۱۸۶۳۱۴:۱۱:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲
طرح زوج و فرد از درب منزل برای 12 ماه سال و افزایش میزان جریمه آن از رقم ناچیز 20/000 تومان به حداقل روزانه 75/000 تومان تا باعث بازدارندگی شود بهترین و سریعترین راه حل مرتفع کردن مشکل هوای تهران است
ناشناس۱۲۵۱۷۱۹۱۳:۰۲:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
دولت قبل 800 هزار خودرو را گازسوز کرد دولت روحانی چند خودرو را گازسوز کرد ؟!
ناشناس۱۲۵۲۱۶۴۱۶:۴۷:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
گازسوز کردن خودروها راهکار نیست. شما یکساعت لوله بخاری گازی منزل را مسدود کنید تمام نفرات منزل تلف میشوند از سمی بودن سوخت گاز
ناشناس۱۲۵۱۷۲۳۱۳:۰۵:۱۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲
در سال 92 خانم ابتکار گفتن که آلودگی هوا بدلیل بنزین های پتروشیمی تولید داخل است ! ...
ناشناس۱۲۵۲۱۰۵۱۶:۱۲:۵۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲
الان دیگه ابتکار به نفعش نیست حرفی بزنه فقط وقتی دولت مقابل سرکاره سخن میگه
ناشناس۱۲۵۱۷۲۶۱۳:۰۷:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
تعطیل برای حقوق بگیران صاحب خانه سپرده گذاران بانکی نزول خوران نعمت است برای مستاجر روزمزد کاسب مغازه اجاره ای و رانندگان مسافرکش و کارگران فصلی بلا آسمانی است
ناشناس۱۲۵۱۷۶۴۱۳:۲۸:۴۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲
اگر دولت برای آلودگی هوا ملزم به پرداخت غرامت به شهروندان شود مشکل آلودگی هوا سریع حل خواهد شد (جلوی ساخت خودروهای بی کیفیت را می گیرد، و ...). البته به شرط آنکه میزان شاخص آلودگی دستکاری و تک رقمی نشود.
ناشناس۱۲۵۱۷۸۱۱۳:۴۰:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲
یکی از عوامل آلودگی که به آن توجه نمی شود: بعضی مدیران سازمانها و شرکتهای دولتی برای خود و هم برای خانواده خویش از سازمان مربوطه خودرو در اختیار دارند. شهر تهران پر از شرکتهای دولتی و خصولتی(شستا، بنیادها،صندوق های بازنشستگی و شرکتهای آن، بانکها، بیمه ها، پتروشیمی ها، پالایشگاهها و ..) چرا مسئولین همانند مردم از حمل نقل عمومی استفاده نمی کنند؟ البته شاید شاهزاده و یا خانزاده هستند!! دریافتی آنها به میزان آلودگی آنهاست.
ناشناس۱۲۵۱۸۰۰۱۳:۴۴:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲
سیستم بانکی بعلت آلودگی هوا و گران شدن دلار بهم ریخت و قطع است
ناشناس۱۲۵۱۸۲۴۱۳:۵۴:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲
دانشگاهها تعطیل شوند. درمان سرطان هزینه اش بسیار بیشتر از هزینه تعطیلی است.
ناشناس۱۲۵۱۸۷۲۱۴:۱۴:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲
من از اصفهان هستم هوا اینجا امروز خیلی هم خوبه نمیدونم این تعطیلات برای چیه ولی اینا میدونم که به خاطر آلودگی هوا نیست ... مشکوکه....!!!
ناشناس۱۲۵۱۸۹۱۱۴:۲۴:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲
جمعیت جمعیت و جمعیت تهران رو هر اندیشمند بیطرفی در دنیا که آنالیز کرده گفته نهایتا 7 میلیون نفر رو میتونه میزبانی کنه اما جمعیت امروز این شهر به نزدیک 15 میلیون نفر رسیده خب خیلی خیلی طبیعیه که اکوسیستمش بریزه بهم!
ناشناس۱۲۵۱۸۹۴۱۴:۲۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
بهترین کار اینه به ازای هر روز تعطیلی آلودگی هوا یک روز از حقوق مدیران محیط زیست و شهرداریها کم کنند.
ناشناس۱۲۵۲۳۵۱۱۹:۲۰:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲
معمولا" بخاطر بی کفایتی در جا اخراج میشوند.
ناشناس۱۲۵۱۹۶۲۱۴:۵۰:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲
بدون شک بنزین مشکل داره وگر نه تمام شهرها درگیر نبود
ناشناس۱۲۵۱۹۹۳۱۵:۰۷:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲
هيچ كس هواي هوا را ندارد جز خود هوا !! تيتر ------------------------ مثل اين كه برنامه ها و اقدامات براي رفع آلودگي هوا ، همه باد هواست !!!! مگه نه ؟!!
ناشناس۱۲۵۲۰۶۳۱۵:۴۹:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
کم کم داریم به وعده ایجاد ژاپن اسلامی نزدیک میشیم
ناشناس۱۲۵۲۱۸۰۱۶:۵۸:۴۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲
ارومیه ای که ۹ سال پیش جزو ۱۵ ناحیه خوش آب و هوای شهری دنیا بود الان در شرایطیه که نمیشه توش نفس کشید. دخترم یک هفته است بخاطر حساسیت ریه هاش تحت درمانه!
ناشناس۱۲۵۲۲۷۹۱۸:۲۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
دولتها ومجالس تو ایران دنبال طرحهای بلند مدت نیستند .این معضل آلودگی هم نهایت تا یکماه دیگه دراثر وزش باد حل خواهد شد.تو کلانشهری مثل کرج دولت جدید می تونست تو این شش سال متروکرج روراه اندازی کنه اما دریغ از یک مدیریت واحد وکاربلد .ساخت مترو وواگن مترو توکلانشهرها اصلی ترین کمک به کاهش آلودگی شهر هست .همین الان اگر دولت بخواد میشه تو تمام کلانشهرها تو کمترازدوسال مترو رو تکمیل کرد .به شرطی که تو سه شیفت کاری کار کرد ومدیریت واحدی بالای سرکار باشه.(درخواب بینم پنبه دانه..)
ناشناس۱۲۵۲۳۷۸۱۹:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
بازهم از الف به خاطر این مقاله تشکر میکنم. تا به امروز همه در حالی یکدیگر را متهم میکنند و برای آلودگی هوا راه حل میدهند که اندازه گیری های کامل و درستی از سهم چشمه های آلاینده و ماهیت آلودگی با توجه به توزیع زمانی و جغرافیایی به عمل نیامده. پروفایل مواد تشکیل دهنده و درصد آن در ذرات معلق به درستی ارزیابی نشده. گزارشها پراکنده و اغلب نادقیق است و «مسئولان هنوز به درستی نمیدانند که سهم هر یک از آلاینده ها در این وضعیت پیچیده چقدر است» سوالات بسیاری باید پاسخ داده شود که شاید جواب آنها با توان دولت و صنعت و جیب ملت سازگار نباشد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین