تکرار بازی فرانسه این بار در ژاپن / چشم انتظاری دولت تا کی ادامه دارد؟

گروه جهان الف،   3981001181 ۵۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بعد از میانجی گری امانوئل ماکرون، اینک نوبت شینزو آبه رسیده تا بخت خود را برای نزدیکی دیدگاه های واشنگتن و تهران بیازماید. البته با توجه به بدعهدی و تحریم های فزاینده آمریکا و خواسته های غیر معقولی که در ازای راه اندازی خط اعتباری بیان می شود نباید چندان به مذاکرات جدید خوشبین بود. بنابراین همچنان انتظار می رود دولت گام های عینی جهت مدیریت اقتصاد کشور با تکیه بر توانایی های داخلی بردارد.

تکرار بازی فرانسه این بار در ژاپن / چشم انتظاری دولت تا کی ادامه دارد؟

به گزارش الف، حجت الاسلام  حسن روحانی روز جمعه هفته گذشته در صدر یک هیات عالی رتبه برای انجام گفت و گو درباره مسائل منطقه ای و بین المللی به توکیو سفر کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن 22 خرداد ماه سال جاری در سفری سه روزه به تهران با مقامات ارشد نظام جمهوری اسلامی از جمله رهبر انقلاب و رئیس جمهور دیدار و گفت و گو کرده بود.

در جریان سفر خرداد ماه نخست وزیر ژاپن به ایران عنوان شد که وی حامل نامه دونالد ترامپ برای ایران بوده اما رهبر انقلاب به صراحت بیان فرمودند« ترامپ را شایسته مبادله پیام نمی‌دانم و مذاکره نخواهیم کرد».

دیروز شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن بعد از میزبانی از رئیس جمهور ایران گفتگویی تلفنی با دونالد ترامپ داشت که در آن نتایج ملاقات با حسن روحانی را برای رئیس جمهور آمریکا تشریح کرد. گفته شده مکالمه تلفنی دو طرف حدود یک ساعت و ربع به طول انجامیده و درباره موضوعات مختلف از جمله ایران صحبت شده است.

اما حسن روحانی، روز شنبه و بعد از بازگشت به تهران با بیان اینکه با همه کشورها در زمینه شکستن تحریم ها رایزنی داریم که با برخی کشورهای اروپایی و ژاپن بیشتر است، عنوان کرد: در زمینه شکستن تحریم هم ژاپنی‌ها یک پیشنهاد جدید داشتند و هم ما که بنا شد رایزنی ها ادامه داشته باشد.

از پیشنهاد فرانسه تا ژاپن؛ آیا می توان امیدوار بود؟

اگر چه به نظر می رسد حسن روحانی هنوز امیدواری هایی در این باره دارد اما اکثر رسانه ها اخبار مثبت و امیدوار کننده ای از نتایج سفر ژاپن منتشر نکردند. تا پیش از سفر روحانی به ژاپن انتظار می رفت اهدافی مانند وصول پول های بلوکه شده ایران بدلیل فروش نفت، افزایش همکاری های اقتصادی بین دو طرف و مشارکت های تجاری پیگیری شود. همچنین انتظار می رفت ایران بتواند ژاپن را مجاب نماید تا از حضور در ائتلاف دریایی آمریکایی ها در خلیج فارس انصراف دهد اما برخی رسانه ها از جمله رویترز مدعی شده اند که شینزو آبه در جریان سفر روحانی به وی عنوان کرده که ژاپن قصد دارد نیروی نظامی به خلیج فارس اعزام کند. 

همچنین پیش از سفر روحانی، روزنامه ماینیچی ژاپن مدعی شده بود که پاریس و توکیو در نظر دارند بر اساس یک طرح مشترک با اعطای وامی به ایران برای تامین مواد غذایی و دارویی اقدام کنند. مطابق گزارشی که این روزنامه منتشر کرد بعد از درخواست ایران برای افزایش خط اعتباری 15 میلیارد دلاری فرانسه جهت جبران اثر تحریم های سخت، مبلغ ابتدایی به 18.4 میلیارد دلار تغییر پیدا کرده است. البته شرط پرداخت وام از سوی این دو کشور تعهدی و پایبندی کامل ایران به توافق هسته ای عنوان شده بود اما بعد از انتشار این خبر یوشیهیده سوگا، سخنگوی دولت ژاپن بیان کرد خبر پیشنهاد اعطای وام به ایران صحت ندارد.

پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه مبتنی بر ایجاد خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای فروش 700 هزار بشکه نفت بود که مطابق آن تهران علاوه بر پذیرش گفت و گوهای منطقه ای، محدودیت های جدید در برنامه هسته ای خود را نیز می پذیرفت. البته قرار بود در مقابل، برخی از تحریم ها نیز که از زمان خروج آمریکا از برجام علیه ایران وضع شده بود لغو گردد. 

در جریان سفر حسن روحانی به نیویورک نیز رایزنی های فشرده ای از سوی مقامات اروپایی علی الخصوص با رئیس جمهور ایران و هیات همراه صورت گرفت تا زمینه برای مذاکره مستقیم و رو در رو صورت گیرد اما ظاهراً ایران صرفاً انجام ملاقات در حضور دیگر اعضای برجام را امکان پذیر دانسته است. دیگر شرط ایران نیز به این امر منوط بوده که ابتدا تحریم هایی که دونالد ترامپ بعد از خروج از برجام وضع کرده لغو شود، سپس می توان درباره دیدار صحبت و گفت و گو کرد. اما بدلیل همین اختلافات و جدول زمانی انجام این اقدامات، مذاکرات به نتیجه خاصی منجر نشده بود.

اما سوالی که در این بین مطرح می شود این است که ورود ژاپن به عنوان متحد آمریکا و فرانسه به عنوان یکی از شرکای غربی واشنگتن به ماجرای مذاکره از چه زاویه و دیدگاهی باید صورت می گیرد. آیا امکان پذیر است که این دو کشور بدون هماهنگی با آمریکا و خارج از چارچوب سیاست فشار حداکثری واشنگتن و صرفاً بدلیل قدرت و ارتباطات تجاری که با ایران دارند اقدام به چنین کاری کرده اند؟

اصولاً با توجه به محتوای پیشنهادات و اینکه دو کشور فرانسه و بخصوص ژاپن در مدار آمریکا حرکت می کنند بسیار بعید است ورود این کشورها به عرصه میانجی گری بدون رضایت و هماهنگی با آمریکایی ها انجام شده باشد. اما موضوع مهم این است آیا مذاکره پی در پی با مقامات ژاپنی و فرانسوی که صرفاً به عنوان انتقال دهنده درخواست های دونالد ترامپ رفتار می کنند و در زمین آمریکا بازی می کنند می تواند تامین کننده خواسته ها و منافع ملی ایران باشد؟

فراموش نکرده‌ایم که پس از مذاکرات  مکرون با روحانی باز فرانسوی ها بودند که اعلام کردند : رییس جمهور فرانسه هنوز نتوانست مقامات آمریکایی را متقاعد کند که با اعطای خط اعتباری 15 میلیارد دلاری برای ایران موافقت کند. 

بازی تکراری 

این بازی بار دیگر با نقش آفرینی ژاپن تکرار شد . به نظر می‌رسد این طرح فریب که یکبار توسط مکرون و بار دیگر توسط شینزو آبه بکار گرفته شد  تنها برای  گرفتن عکسی یادگاری بر سر میز مذاکره با ترامپ  طراحی شده است . به همین دلیل است که آنها  ایران را با پیشنهادهای ظاهرا جذاب 15 و 18 میلیارد دلاری دعوت میکنند  و سپس از مقامات کشورمان میخواهند اول بر  به دیدار رییس جمهور آمریکا بشتابند! و یا گوشی تلفن را بردارند و ترامپ را از اینهمه انتظار رهایی بخشند !! این بخش اول سناریوست . بخش دوم (پس از انجام مذاکره و عکس یادگاری) آغاز جرزنی و طرح تعهدات بیشتر است . خوشبختانه مقامات ایرانی در این قسمت دست آنها را خوانده‌اند . اما اینکه برای بار چندم به این درخواستهای تو خالی پاسخ مثبت می‌دهند جای سوال دارد. 

سوال مهم تر این است که آیا منتظر نگه داشتن مردم و فعالان اقتصادی می تواند گره گشای وضعیت بغرنج و نامناسب اقتصادی باشد. فراتر از این مسائل مذاکرات متوالی و عدم رسیدن به نتیجه ای قابل ملموس ممکن است علاوه بر ناامیدی مردم، زمینه معرفی ایران به عنوان کشوری غیرمنطقی توسط آمریکایی ها را نیز فراهم نماید. از سوی دیگر شرط ایران همیشه این بوده که با تزریق اعتبار به کانال اینستکس مخالفت کرده چرا که خواهان برقراری ارتباط تجاری به صورت طبیعی و فروش نفت در بازارهای جهانی است نه اینکه مبادلات تجاری به صورت کاملاً کنترل شده و تحت نظارت کشورهای اروپایی و آمریکایی برقرار شود.

به نظر می رسد با وجود تلاش های فرانسه و ژاپن تا زمانی که تحریم های فزاینده دونالد ترامپ ادامه داد و رئیس جمهور آمریکا نگاهی ابزاری و تبلیغاتی به مذاکره دارد و پیشنهادات غیرمعقولی ارائه می دهد نباید انتظاری خاصی در این باره وجود داشته باشد و از این رو بهترین راه حل استفاده از ظرفیت ها و توانایی های داخلی برای بهبود شرایط و وضعیت اقتصادی کشور است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۵۱۸۸۲۱۴:۲۰:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
مثلا امیدار نباشه چی کار کنه ؟ تحریم ها خود به خود رفع میشه ؟
ناشناس۱۲۵۱۹۷۸۱۴:۵۸:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲
خود امریکایی ها می گویند که اگر تحریم ها چند سال ادامه پیدا کند کشورها اعتراض می کنند و ما را تحت فشار می گذارند و مجبوریم تحریم ها را برداربم
ناشناس۱۲۵۲۰۶۹۱۵:۵۲:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲
10 سال تحریم بانکی هستیم تحریم هم برداشته نشده ! میشه بفرمایید برای چی مجبور تحریم رو برداره ؟ کوبا 50 سال تحریمه
ناشناس۱۲۵۲۱۲۲۱۶:۲۲:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲
اون مال قبل برجام بود
ناشناس۱۲۵۲۱۶۱۱۶:۴۶:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲
این حرف دروغه . کوبا 60 سال تحریم
ناشناس۱۲۵۲۱۶۵۱۶:۴۸:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲
کوبا و کره شمالی الان ده ها ساله که تحریمند ضمن اینکه شما دوستان سال 95 مدعی بودید که جان کری گفته اگر برجام نبود تحریمها خودش فرو میریخت وداشت از بین میرفت پس چی شد؟ چرا فرو نریخته؟ این حرفهاتونم خیلی تکراری شده عزیز
ناشناس۱۲۵۲۲۴۲۱۷:۴۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
کوبا چهل ساله که تحریمه و هیچ کسی هم کاری نکرده ..
ناشناس۱۲۵۲۳۱۱۱۸:۵۲:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
این همه سال گذشته تحریم های کره شمالی برداشته شده؟ مگه برای اونا ده بیست سی سال فرقی میکنه
فربد۱۲۵۲۳۶۳۱۹:۲۷:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
کجا آمریکایی ها همچین حرفی زدند ؟
ناشناس۱۲۵۲۳۷۹۱۹:۳۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲
فعلا که با برجام توانستند قدرت تحریمها را حفظ کنند اوباما هم گفته بود اگر برجام نبود توان ادامه تحریمها را نداشتیم
مسعود۱۲۵۲۴۰۳۱۹:۵۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲
وزیرخارجه آمریکا: اثر سوءمدیریت در ایران بیشتر از تحریم ماست!!؟ آقای روحانی فهمیدید؟؟؟؟؟
ناشناس۱۲۵۲۴۸۳۲۰:۵۶:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
ناشناس۱۲۵۱۹۷۹۱۴:۵۸:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
سنگ مفت، گنجشک مفت! رفتن به ژاپن، تیری است در تاریکی. شاید تصادفی و شانسی (!) به هدف بخورد.
ناشناس۱۲۵۲۰۷۳۱۵:۵۳:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
توی این دنیای پر از محاسبات به نظرت شانس کجای این سیاست قرار داره ؟ دست بردارین لطفا
ناشناس۱۲۵۲۰۷۴۱۵:۵۴:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
مشکل اینجاست که همه تیر های دولت در تاریکی رها میشه و هیچ برنامه ای وجود نداره
ناشناس۱۲۵۲۴۷۸۲۰:۵۴:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲
تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمن و دلار 19000 تومانی نتیجه برجام است.
ناشناس۱۲۵۲۰۰۳۱۵:۱۳:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲
روسیه ، چین ، ترکیه ، هند همه بخاطر تحریم ها خرید نفت و مبادلات اقتصادی خود را با ایران کم و کمتر می کنند مثلا دوستان ایران هستند! ایران چاره ای ندارد جز اینکه از تحریم ها خارج شود و تنها چاره آن هم در آن مذاکره هست طبق معمول .. با بیشترین ضرری که به کشور و ملت وارد میشه در موضع ضعف تمام مجبور به مذاکره میشیم که هر روز هم می گذرد مجبور به امتیاز دادن بیشتر..یم
۱۱۲۵۲۰۹۹۱۶:۰۷:۵۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲
مشکلی نیست . کسی نگفته بدون مذاکره تحریم رفع میشه . اصلا با خود آمریکا مذاکره کنید با اروپا با مریخ با هر کجا که دوست دارید . منتها باید مشکلی از مشکلات مردم حل بشه . کشور نباید معطل مذاکره و غیر و ذلک بشه ، چیزی که هفت سال وقت مردم و دولت را تلف کرد و آخرش تقریبا هیچ
ناشناس۱۲۵۱۸۸۴۱۴:۲۱:۱۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲
نباید مردم رو منتظر نگه داشت باید مستقیم با امریکا مذاکره کرد .
فرهاد۱۲۵۲۰۵۱۱۵:۴۲:۳۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲
مذاکره با ترامپ نتیجه ای نداره,چون نتیجه ی مورد نظرش رو در قبال هیچ میخواهد,که فردا بیاد تو تریبون کشورش بگه,هیچی ندادیم و ایران محدودیت های بیشتر رو قبول کرد.یه نگاه به مذاکره کره شمالی بندازید میبینید که حاضر نشد حتی یه تحریم کوچیک رو برداره
ناشناس۱۲۵۲۱۱۳۱۶:۱۷:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲
نه مذاکره می کنیم، نه جنگ می شود..
ناشناس۱۲۵۲۱۲۳۱۶:۲۳:۴۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲
جدی؟؟ مگه سال 92 با خود کدخدا و وزیر امور خارجه امریکا مذاکره نکردند؟؟؟
ناشناس۱۲۵۲۲۵۲۱۷:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲
به تو به درستی میتوان لقب خنک خنکان گذاشت.
ناشناس۱۲۵۲۳۱۷۱۹:۰۲:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲
زمانی بود ترامپ در برجام بود و التماس مذاکره میکرد ولی امان از دلواپسان
ناشناس۱۲۵۲۴۳۶۲۰:۱۵:۵۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
مگه مستقیم مذاکره نکردند مگه با هم صمیمانه کنار رودخانه قدم نزدند مگه دست در گردن هم عکس نینداختند مگه با امضای خود ضمانت نکردند نتیجه این همه صمیمیت امیدیان چی شد که بازهم خواهان مذاکره هستید
ناشناس۱۲۵۲۴۴۱۲۰:۲۱:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲
عراقچی : نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۲۵۱۸۸۶۱۴:۲۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲
دولت روحانی کشور داری بدون مذاکره بلد نیست. برجام هم ثابت کرد در مذاکره سهل اندیشی کردند و شکست خوردند.
ناشناس۱۲۵۲۱۲۸۱۶:۲۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲
بعضی ها هم کم سنگ نیانداختند !
ناشناس۱۲۵۱۸۹۷۱۴:۲۸:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲
دولتی که از اول برنامه نداشته باشه آخر و عاقبتش همین میشه...
ناشناس۱۲۵۱۹۲۱۱۴:۳۷:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲
ادامه دیپلماسی باعث کاهش تحریم ها خواهد شد. اینکه بگیم این گفتگوها نتیجه نخواهد داشت و کاری نکنیم که درست نیست. سیاست خارجی و سیاست و اقتصاد داخلی رو باید جدا از یکدیگر دید.
ناشناس۱۲۵۲۴۴۲۲۰:۲۲:۴۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲
تشدید تحریم ها و فشارحداکثری دشمن نتیجه برجام و دیپلماسی لبخند است.
ناشناس۱۲۵۱۹۳۱۱۴:۴۱:۳۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲
شیخ حسن رو گذاشتن سر کار
ناشناس۱۲۵۱۹۹۴۱۵:۰۷:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲
شیخ حسن هم سالهاست که ملت را گذاشته سرکار !
ناشناس۱۲۵۱۹۳۴۱۴:۴۳:۲۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲
تا آمریکا اجازه ندهد ؛ چین و روسیه و کانادا و استرالیا و هند و ژاپن و ... حق آب خوردن هم ندارن
ناشناس۱۲۵۲۰۲۹۱۵:۳۰:۲۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲
اروپا رو یادت رفت + اروپا
ناشناس۱۲۵۱۹۵۱۱۴:۴۷:۲۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲
راه حل گرفتن مالیات بیشتر از مردم !!! همش مالیات
ناشناس۱۲۵۲۰۱۳۱۵:۲۰:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲
اینا همین یه کارو بلدن!
Noorsoobh۱۲۵۱۹۶۵۱۴:۵۱:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲
به نظر بنده این بار اونها هستند که تاقچه بالا بذارن ما در نقطه ضعف هستیم و این رو از سخنان آمریکایی ها می شه فهمید اونها که تا چندوقت پیش بدون پیش شرط حاضر به گفتگو بودن امروز دوبار 14 شرط وزیر امورخارجه شون را دوباره عنوان کردن و.. به اعتقاد بنده خیلی خیلی سطحی نگریست که آن را به بیگانگان و.. وصل کنیم و اصلا وضع بد اقتصادی مردم را در این قضیه ندید بگیریم.
ناشناس۱۲۵۱۹۸۱۱۵:۰۰:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
شما که بلدید غیر از حرف الکی زدن راه حلتون چیست ، قضیه خیلی ساده است آمریکا باز هم منابع صادراتی ما را محدود تر خواهد ساخت . شما چه کاری در قبال آن انجام میدهید
ناشناس۱۲۵۲۰۰۱۱۵:۱۳:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
1- ظاهرا بیماری بازی دادن مسری است. آن‌ها دولت را بازی می‌دهند و دولت مردم را(مانند افزایش قیمت بنزین و شعار عدم افزایش قیمت دیگر اجناس). 2- منطقه به دلایل منابع نفتی و معادن زیرزمینی طعمه تاریخی روس، انگلیس، آمریکا، اروپا و سگ نگهبان(اسراییل) برای چند قرن بوده، هست و خواهد بود. 3- تا هنگامی که مدیریت داخلی ناکارآمد و ناتوان در رقابت اقتصاد و تعامل جهانی باشد، همین بازی خوردن‌ها دایمی است. به بهانه‌های حقوق بشری، هسته‌ای، آزادی و ... مردم و دولت در برابر هم.
ناشناس۱۲۵۲۰۲۷۱۵:۲۹:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
معلومه دیگه تا خرداد1400 و برگزاری انتخابات و تعویض دولت!برنامه دولت بعدی هم هر کی باشه قطعا کوبیدن این دولته و.....این سیکل ادامه دارد!!
ناشناس۱۲۵۲۰۹۶۱۶:۰۵:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲
و چون دولتهای ما هیچ دفاعی بابت عملکردهایشان نداشته و ندارند پس دولتهای قبلی را مقصر اصلی ایجاد ناکامی های خود جلوه میدهند
ناشناس۱۲۵۲۱۸۷۱۷:۰۰:۱۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲
همه چی تقصیر رییس جمهور ..ه
ناشناس۱۲۵۲۴۳۳۲۰:۱۴:۵۰ ۱۳۹۸/۱۰/۲
دولت بعدی بیجا کرده فردی بیاد که اساسی و درست کار نکند. هر کی میخواد مسخره بازی در بیاره و شعار بده نیاد. وگرنه فاتحه رو بخونید. گدایی آمریکا و اروپا و.. بس هست. اینقدر اگر تو همه چیز مثل دارو و.. تا یک کارت بهشون وابسته نبودیم الان ما میگفتیم گور باباتون هیچ کار نمیتونید بکنید. نخبه هارو فراری بدید آمریکا کشور رو نسازید چون خانواده های خودتون جای خوب هستند
ناشناس۱۲۵۲۴۸۸۲۰:۵۷:۲۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲
البته در دولت بعدی اگر دست تندروها بیافته میبینی که هم اف ای تی اف تصویب میشه هم از مواضع انقلابی عقب نشینی میشه هم مذاکره انجام میشه وو..
ناشناس۱۲۵۲۰۵۶۱۵:۴۴:۵۴ ۱۳۹۸/۱۰/۲
حالا مثلا چشم انتظار نباشیم قراره چکارکنیم؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۲۵۲۰۵۹۱۵:۴۶:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲
شما مگه کاری هم جز تخریب دولت غر زدن بلدین ؟؟ دولت دلخواهتون هفت تا تحریم سازمان ملل برای ایران آورد و رئیسش هر دقیقه یه نامه میفرستاد برای اوباما بعد این دولت مذاکره کرد و برجام رو با هزار بدبختی به ثمر رسوند ، گفتین برجام خسارت محض بود و هسته ای نابود شد . ترامپ انتخاب شد و از خوشحالی بال درآوردین باز غر میزدین . ترامپ از برجام خارج شد گفتین چرا کاری نکردین که نتونه خارج بشه . آخرشم نفهمیدیم از دید شما برجام خوب بود یانه . حالا هم که داره تلاش میکنه اثر تحریما رو کم کنه باز غر میزنین .
ناشناس۱۲۵۲۰۷۰۱۵:۵۳:۰۱ ۱۳۹۸/۱۰/۲
دولت روحانی بد، قبول. راه حل شما چیست؟ آیا جریان اصولگرا راهکاری به جز کلی گویی و شعار داره؟ .. واقعاً چه راه حلی برای خروج از این وضعیت دارید؟
معلم۱۲۵۲۱۰۱۱۶:۱۱:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲
همه نهادها بودجه می خواهند و‌حاضر نیستند صرفه جویی کنند و بعضی ها فقط شعار می دهند. آخر از کجا باید این هزینه ها را تامین کرد.
ناشناس۱۲۵۲۱۶۹۱۶:۴۹:۳۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
امریکا صادر کننده نفت شده ومحال است اجازه دهد دیگر کشورها نفت بفروشند دیگه برای مذاکره دیره
ناشناس۱۲۵۲۱۹۵۱۷:۰۷:۰۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲
اینکه دولت با طرف های مختلف گفتگو کنه کجاش چشم انتظاریه یعنی نمیشه در چند خط موازی حرکت کرد ؟؟ ..
ناشناس۱۲۵۲۲۰۴۱۷:۱۴:۱۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲
واقعا اینهایی که حرف از تکیه زدن بر اقتصاد داخلی وشعارهای قشنگ میدن باید راهکار هم بدن.دولت مجبوره بره مذاکره تا بتونه پول نفتهای بلوکه شده رو برگردونه وگرنه همین دلار 13تومنی میشه بیست تومن.تحریمها اتفاقا بزرگترین اثراتش همین گرانی دلار هست .شوخی نیست تو هشت سال دلار هزار تومنی شده 13تومن.اعتراضات آبان نتیجه سفره های خالی تو مناطق فقیر نشین بود وبس.تنش با عربستان بزرگترین اشتباه خارجی ما وبازی تو زمین آمریکا وروسیه واروپا بود .اگرتویمن وسوریه دست بالا رو داریم باید ازحریف امتیازبگیریم نه اینکه فقط شعار بدیم وتنش رواضافه کنیم.درداخل هم خیلیا دوست دارند تمام ناکارآمدی نظام روگردن دولت واصلاح طلبان بیندازند ..
ناشناس۱۲۵۲۲۱۳۱۷:۲۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲
چون فکر کرد با مذاکره همه مشکلات حل میشه هیچ برنامه دیگه ای نداشت. و الان هم چون برنامه ای دیگه ای نداره فقط میره مذاکره میکنه!
محسن۱۲۵۲۲۷۳۱۸:۱۶:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
آیا راهکاری هست تا فشار اقتصادی تعدیل شود ؟
مصطفی۱۲۵۲۳۰۷۱۸:۴۸:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
برادر من مردم دادشون از بی عدالت وفساد مدیران به آسمون بلند شده نه تحریم ها.بی عدالتی یعنی اینکه در زمان تحریم باز آقازاده پروری ادامه یافته باز فساد ونجومی خوری ادامه دارد تا کی؟ اکثر فرزندان مدیران مثلا .. فاسد شدند ویا خارج نشینند یا ..یواش یواش به نوه ونتیجه هاشون می رسد باز می گویند مقصر تحریم هاستو مثلا اوضاع خوب بشود دزدی این مدیران بی تدبیر ونا لایق کمتر می شود ..
ناشناس۱۲۵۲۳۵۸۱۹:۲۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
دولت كه مجري امور كشور است بهتر متوجه ميشود نبود رابطه با دنيا وتحريم چه معضلاتي براي مردم ودولت دارد ساير قوا فقط شعارميدهند تحريم بي اثر است ومردم هم تحريمهاراكاملا درك ميكنند
سعید۱۲۵۲۴۱۵۲۰:۰۱:۱۷ ۱۳۹۸/۱۰/۲
تا زمانی که دولت را تحویل هم حزبی های شما دهد
ناشناس۱۲۵۲۴۱۷۲۰:۰۱:۴۵ ۱۳۹۸/۱۰/۲
تا کجا استقراض از بانک مرکزی و چاپ اسکناس ؟ آزاد شدن سپرده ها در ژاپن و کره و فروش ارز در بانک مرکزی حداقل بر حجم اسکناس در گردش اضافه نمیکند .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  2. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  3. اعتماد کنید و مطمئن باشید

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  5. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  6. این صدای اقتدار ایران است ...

  7. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  8. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. وحدت ملی با وعده صادق

  12. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  15. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

  16. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  17. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  18. درگیری لفظی علی دبیر و پیمان یوسفی روی آنتن زنده: شما تنت میخاره!

  19. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  20. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  23. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  24. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  25. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

    2. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    3. پشت‌پرده عقب‌نشینی صهیونیست ها از غزه

    4. رویاپردازی گانتس: از همه کشورهای منطقه قوی‌تریم!

    5. روسفیدی «هنیه»

    6. فرار رو به جلوی نتانیاهو در واکنش به پاسخ ایران/ «بی بی»: حملات ایران را دفع‌کردیم

    7. موج نخست موشک‌های بالستیک ایران به اراضی اشغالی شلیک شد

    8. پایان جلسۀ شورای امنیت بدون صدور قطعنامه

    9. سفیر ایران به وزارت خارجه فرانسه دعوت شد

    10. مشاهده پهپاد شلیک شده به سمت رژیم صهیونیستی در کرمانشاه

    11. واکنش انگلیس به حمله پهپادی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    12. وزیر خارجه اردن: مسوولیت جلوگیری از افزایش تنش در منطقه برعهده اسرائیل است

    13. نیویورک‌تایمز: اسرائیل گزینه حمله تلافی‌جویانه به ایران را کنار گذاشته است

    14. اولین واکنش کاخ سفید به حمله هوایی ایران علیه رژیم صهیونیستی

    15. چند عضو خانواده هنیه در حملات رژیم صهیونیستی شهید شده‌اند؟

    16. واکنش هنیه به شهادت فرزندانش در حملات رژیم صهیونیستی

    17. تماس تلفنی کامرون با امیرعبداللهیان؛ تاکید بر کاهش تنش‌ها

    18. فرانسه به حمله پهپادی و موشکی ایران به اسرائیل واکنش نشان داد

    آخرین عناوین