تاثیر انتخاب نخست‌وزیر لبنان بر پروژه‌های آمریکایی- صهیونیستی

گروه جهان الف،   3981001045

پس از انتخاب حسن دیاب به عنوان مامور تشکیل دولت جدید لبنان٬ آن هم چند ساعت قبل از رسیدن نماینده واشنگتن به بیروت، ماموریت اصلی این دیپلمات آمریکایی در لبنان تحت الشعاع قرار گرفت.

تاثیر انتخاب نخست‌وزیر لبنان بر پروژه‌های آمریکایی- صهیونیستی

به گزارش الف، پایگاه خبری المیادین در مقاله‌ای نوشت که انتخاب حسان دیاب به عنوان مامور تشکیل دولت جدید لبنان٬ دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا را مجبور به محدود کردن دیدارهای خود در رابطه با موضوع تشکیل دولت در لبنان کرد و مانع از پرداختن وی به پرونده ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی شد. دیوید هیل دیروز با چند تن از مقامات لبنانی دیدار کرد و اظهارات وی دراین دیدارها٬ از حد سخنان مکتوب قبلی آمریکا درباره عدم دخالت این کشور در انتخاب نخست‌وزیر لبنان فراتر نرفت.

المیادین نوشت که سفر هیل به لبنان از هفته قبل سرو صدای زیادی کرده بود و به ‌ویژه تعدادی از ناظران درباره ماموریت این دیپلمات آمریکایی مبنی بر تحت فشار گذاشتن لبنان برای پذیرش موضوع ترسیم مرزهای دریایی این کشور با رژیم صهیونیستی و آنچه که با نام «خط هوف»شناخته شده است، صحبت می‌کردند.

به گزارش المیادین٬ این موضوع همراه با دو اتفاق در روزهای گذشته از جمله پرواز یک هلی‌کوپتر وابسته به یونیفل (نیروهای حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) در نزدیکی بلوک شماره ۹ و دو روز پس از آن٬ توقف یک کشتی حفاری انگلیسی به مدت چند ساعت در منطقه همین بلوک٬ بدون مشخص شدن دلایل توقف و مقصد این کشتی؛ جالب توجه بود.

طبق اطلاعات المیادین٬ منابع تاکید کردند که انتخاب حسان دیاب برای تشکیل کابینه جدید لبنان که چند ساعت قبل از سفر دیوید هیل به بیروت انجام شد٬ اولویت‌های سفر این نماینده آمریکایی از سفرش به لبنان را تغییر داد و پرونده ترسیم مرزها و بلوک‌های نفتی در منطقه مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی همچنان در چمدان هیل باقی ماند و وی نتوانست آن را با مقامات لبنانی میان بگذارد و تنها بر تشکیل دولت و اصلاحات مناسب آن متمرکز شد.

المیادین افزود که در همین راستا دکتر امین حطیط٬ تحلیلگر مسائل سیاسی ـ نظامی لبنان در گفتگو با المیادین تاکید کرد که انتخاب دیاب موجب گیجی و تغییر برنامه‌های دیوید هیل در لبنان شد و همچنین عنوان سفر او به بیروت را نیز تحریف کرد. حطیط با اشاره به اینکه نواف سلام به عنوان نامزد انتخابی برخی از فراکسیون‌ها توسط آمریکا انتخاب شده بود٬ تصریح کرد که تلاش برای کودتای اقلیت بر اکثریت در پارلمان نتیجه نداشت.

 به نوشته این گزارش امین حطیط خاطرنشان کرد که دیدارهای هیل در بیروت٬ منحصر به موضوع تشکیل دولت و اصلاحات بود و این دیپلمات آمریکایی تنها در دیدار با نبیه‌بری رئيس پارلمان لبنان به موضوع مناقشه مرزی و بازگشت پرونده آن به «خط هوف» اشاره کوتاهی کرد.

مهندس ربیع یاغی کارشناس مسائل نفتی و مشاور سابق کمیسیون انرژی پارلمان لبنان نیز در مصاحبه‌ای با المیادین در خصوص این موضوع اظهار داشت که موضع لبنان در خصوص ترسیم مرزهای دریایی و خشکی همچنان یکی است و تغییر نمی‌کند.

یاغی در این مصاحبه در رابطه با توقف کشتی انگلیسی در نزدیکی بلوک ۹ در آب‌های منطقه‌ای لبنان گفت که صهیونیست‌ها در بررسی‌های زمین‌شناسی و نقشه‌برداری از فناوری‌های پیشرفته استفاده می‌کنند. وی همچنین بر ضرورت تقویت لبنان در راستای دفاع و محافظت از خود و جلوگیری از تجاوز هرگونه کشتی با هر هویتی به مرزهای دریایی این کشور تاکید کرد.

به نوشته المیادین٬ مسئله ترسیم مرزهای دریایی و خشکی میان لبنان و رژیم صهیونیستی از مدت‌ها قبل موضوع اختلاف گسترده لبنان با آمریکا بوده ‌است؛ چرا که لبنان طرح موسوم به «خط هوف» را که واسطه‌های آمریکایی در میان مذاکراتشان با مقامات لبنانی در رابطه با این پرونده٬ برای حمایت از تل آویو مطرح کرده بودند٬ نپذیرفتند. اما کارشناسان سیاسی و اقتصادی در خصوص توجه دائمی رژیم صهیونیستی به امنیت دریایی تفسیر کرده‌اند که ۹۰ درصد از واردات صهیونیست‌ها از طریق دریا صورت می‌گیرد.

المیادین خاطرنشان کرد که از سوی دیگر این کارشناسان معتقدند که این توجه صهیونیست‌ها به مرزهای دریایی با لبنان٬ در سال‌های اخیر از خلال توجه به پرونده میدان‌های نفتی خاورمیانه به اضافه ترس رژیم اشغالگر از ایجاد اختلال در توازن بازدارندگی در این عرصه به دلیل تقویت مقاومت لبنان و فلسطین٬ چند برابر شده است.

«خط هوف» چیست؟

به گزارش المیادین٬ فردریک هوف فرستاده آمریکایی به لبنان در سال ۲۰۱۲ ٬منطقه مورد مناقشه میان لبنان و رژیم صهیونیستی از مرزهای دریایی را به دو قسمت تقسیم کرد که این طرح به «خط هوف» معروف شد. این خط٬ منطقه دریایی مختص لبنان که رژیم صهیونیستی به دنبال دست اندازی به آن است را که مساحتی بالغ بر۸۶۰ کیلومتر مربع دارد، را به دو قسمت تقسیم کرد. طبق این طرح٬ ۵۰۰ کیلومتر از این منطقه به لبنان و ۳۶۰ کیلومتر به ٰرژیم صهیونیستی داده شد ؛ به این معنا که به لبنان اجازه داده شد که در ۵۵ تا ۶۰ درصد از این منطقه سرمایه‌گذاری کند و مابقی آن را تا زمان ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی به شکل رسمی٬ معلق نگه دارد.

این گزارش می افزاید که نبیه‌بری رئيس پارلمان لبنان به نمایندگی از این کشور در آن زمان پیشنهاد مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا را که برای تحمیل طرح خط هوف به لبنان سفر کرده بود را رد کرد. دولت لبنان نیز تاکید کرد که هرگز یک وجب از خاک و یا آب‌های منطقه‌ای خود را از دست نخواهد داد.

به نظر می رسد اگر حسان دیاب بتواند دولت مورد نظر خود را تشکیل دهد، برنامه‌های آمریکا بیش از پیش در این کشور تحت الشعاع قرار خواهند گرفت، لذا به نظر می رسد در روزهای آینده فشار حداکثری برای ممانعت از تشکیل دولت توسط وی را شاهد خواهیم بود. 

انتهای پیام/

 

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین