روحانی: شکستن تحریم‌های آمریکا یک کار ضروری، ملی و انقلابی است/ ژاپن به دنبال سرمایه‌گذاری در چابهار

گروه جهان الف،   3980930135 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور گفت: ژاپنی ها گفتند می‌خواهیم در چابهار سرمایه‌گذاری کنیم و آقای آبه اعلام کرد که چابهار و مسئله ترانزیت جنوب به شمال برای آنها بسیار مهم است.

روحانی: شکستن تحریم‌های آمریکا یک کار ضروری، ملی و انقلابی است/ ژاپن به دنبال سرمایه‌گذاری در چابهار

 به گزارش فارس، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در بازگشت از سفر مالزی و ژاپن در فرودگاه مهرآباد و در جمع خبرنگاران در خصوص دستاوردهای این سفر، اظهار داشت: اجلاس مالزی شیوه نویی برای اجتماع مسلمانان و متفکرین اسلامی بود و این اجلاس بر مبنای توسعه و همکاری کشورهای اسلامی برای دستیابی به الگوی توسعه مطلوب بود.

وی افزود: برای این اجلاس از حدود 80 کشور متفکرین و صاحب نظران دعوت شده بودند و از سران کشورهای اسلامی هم ایران و ترکیه و قطر و خود مالزی هم حضور داشتند.

روحانی با اشاره به برگزاری جلسه سران چهار کشور ایران، مالزی، ترکیه و قطر، ادامه داد: تصمیمات بسیار خوبی برای همکاری ها اتخاذ شد، البته بنا شد از کشورهای دیگر هم در زمینه فناوری‌های نو و صنعت دعوت شود.

رئیس جمهور گفت: رابطه با کشور مالزی برای ما اهمیت دارد و خوشبختانه روابط دو کشور از ابتدای دولت یازدهم گرم تر شد. تصمیمات خوبی برای دو کشور در زمینه صنعت و مخصوصا بخشی از زمینه‌های صنعتی مهم اتخاذ شد. بزودی اجلاس مشترک ایران و مالزی تشکیل می شود و نخست وزیر مالزی در آینده نزدیک از تهران بازدید می کند.

وی با اشاره به پیشنهادات ایران در این سفر تاکید کرد: در اجلاس کشورهای اسلامی پیشنهاد ایران بحث اقتصاد دیجیتال، بازار مشترک در این زمینه، صندوق مشترک برای فناوری‌های نو و همچنین مسئله رمز ارزها و مسئله همکاری در زمینه هوش مصنوعی و فضای سایبری بود.

روحانی با اشاره به دیدار خود با رئیس جمهور ترکیه، افزود: در حاشیه این اجلاس ملاقاتی با اردوغان داشتیم در خصوص روابط دوجانبه و همچنین مسائل منطقه از جمله سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد همچنین با امیر قطر هم دیدار و گفتگو داشتیم که در این دیدار مسئله طرح صلح هرمز مطرح شد که این طرح مورد استقبال قطر نیز قرار گرفته است.

وی با اشاره به سفر به ژاپن در نودمین سال روابط سیاسی دو کشور است و با بیان اینکه در طول این سال 3 ملاقات در تهران، نیویورک و توکیو با آقای آبه داشته‌ام، تصریح کرد: در دیدارهایی که داشتیم به غیر از روابط دوجانبه، جلسه‌ای را با شرکت های ژاپنی داشتیم، شرکت هایی که در ایران فعالیت می‌کردند و هنوز هم دفترشان در تهران است، بعضی از آنها شرکت هایی بودند که تا 70 سال سابقه کار در تهران داشتند و همه تاکید بر ادامه روابط اقتصادی داشتند.

روحانی با بیان اینکه در دیدار با آقای آبه دو مسئله دیگر مورد بحث بود، گفت: در مسئله تحریم برخی کشورها حساس تر از دیگران هستند، البته به غیر از یکی دو کشور همه مخالف تحریم هستند و مخالف قوانین بین المللی است؛ این موضوع مورد اتفاق همه کشورهاست چون به ضرر همه کشورها است. ژاپنی‌ها و اروپایی‌ها در این زمینه فعال هستند تا تحریم را بشکنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: معتقدیم شکستن تحریم و از بین بردن توطئه آمریکا کاری ضروری، ملی و انقلابی است که وظیفه همه ما است.

وی با بیان اینکه با همه کشورها در این زمنیه ها رایزنی داریم که با برخی کشورهای اروپایی و ژاپن بیشتر است، عنوان کرد: در زمینه شکستن تحریم هم ژاپنی‌ها یک پیشنهاد جدید داشتند و هم ما که بنا شد رایزنی ها ادامه داشته باشد.

روحانی موضوع امنیت انرژی و کشتی رانی را دیگر موضوع حائز اهمیت مطرح شده در دیدار با نخست وزیر ژاپن برشمرد و گفت: مذاکرات خیلی خوبی در این زمینه داشتیم؛ ژاپن اولا از طرح صلح هرمز حمایت کرد و آنجا هم به صراحت اعلام کرد حمایت می کنیم و دوم آنکه ژاپن اعلام کرده در برنامه ریزی آمریکایی‌ها برای امنیت منطقه شرکت نخواهند کرد.

رئیس جمهور ادامه داد: در ضمن ژاپن یک کشتی تجسسی می‌خواهد در منطقه بیاورد، البته نه در منطقه خلیج فارس و هرمز بلکه در منطقه باب المندب بیاورد، که برنامه آن را برای ما توضیح دادند.

وی گفت: راجع به کل منطقه مباحث خیلی خوبی داشتیم، ژاپنی ها گفتند می‌خواهیم در چابهار سرمایه‌گذاری کنیم و آقای آبه اعلام کرد که چابهار و مسئله ترانزیت جنوب به شمال برای آنها بسیار مهم است.

روحانی با بیان اینکه در مسئله افغانستان و مشارکت دو کشور در زمینه صلح و بازسازی افغانستان مباحث بسیار خوبی داشتیم، گفت: در زمینه یمن بحث بیشتری داشتیم و بناشد رایزنی و همکاری داشته باشیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ژاپن بعنوان یک کشور دوست که نود سال است روابط دوستانه با آنها داریم برای ما مطرح است، افزود: ژاپنی ها در زمان دولت مصدق زمانی که انگلیس خرید نفت ایران را تحریم کرد، اولین دولتی بودند که نفت ایران را خریدند و در این زمینه سابقه تحریم شکنی را دارند.

وی در پایان گفت: امیدوارم مردم امشب شب یلدای بسیار خوبی داشته باشند و خانواده ها در کنار هم برای استحکام روابط شان تلاش بیشتری داشته باشند.

دیدگاه کاربران

کوروش۱۲۴۹۳۷۵۱۸:۱۸:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۳۰
.. ژاپن بدون تایید آمریکا هیچ همکاری راهبردی با ایران انجام نخواهد داد !
ناشناس۱۲۴۹۳۹۹۱۸:۲۷:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۳۰
آره همه موافق ما هستند ولی نمیدونم چرا هر چی موافقتهای بین المللی با ما بیشتر میشه ، ارزش پولمون بیشتر سقوط میکنه !!!!
ناشناس۱۲۴۹۴۰۶۱۸:۲۹:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۳۰
پس بگو چرا بودجه را نمیخواهید از نفت خالی کنید و پیشرفت اقتصادی را ایجاد کنید نگو اینکه هنوز دنبال فروش نفت هستید
ناشناس۱۲۴۹۶۵۵۲۳:۰۱:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۳۰
ژاپن بدون اجازه آمریکا آب نمیخورد. بیدار شو جناب
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

آخرین عناوین