حمایت از مدارس غیردولتی، جزء سیاست‌های دولت است

گروه اجتماعی الف،   3980930115 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: عدالت‌آموزشی، مسأله جدی ما است و یکی از دِین‌های ما نسبت به مردم توزیع آموزش به شیوه‌ عادلانه است.

به گزارش ایسنا، محسن حاجی‌میرزایی، امروز 30 آذر در نشستی صمیمانه با  جمعی از فرهنگیان خراسان رضوی که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نیازمند این هستیم تا بیشتر بشنویم و این نشست مجالی است برای شنیدن بیشتر. امیدواریم با تمام پیگیری‌ها به تدریج مسائل و مشکلات کاهش پیدا کند. مشکلات آموزش‌وپرورش مشکلات جدیدی نیست و سال‌هاست که آموزش‌وپرورش با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. تلاش‌های مجموعه همکاران در آموزش‌وپرورش نتوانسته مسائل را حل و فصل کند و باید چاره کار در حل مسائل را پیدا کنیم.

وی افزود: آموزش‌وپرورش نهاد بزرگ و پهن‌پیکری است و به‌تبع گستردگی‌اش نیز، مسؤولیت گسترده‌ای دارد. کشور در شرایط سختی است و تلاش می‌کنیم مسائل را با تمام این شرایط حل کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه «عدالت‌آموزشی، مسأله جدی ما است»، تصریح کرد: یکی از دِین‌های ما نسبت به مردم، توزیع عادلانه‌ آموزش است، هرچقدر فرصت‌های یادگیری غیرعادلانه تولید شود، بازتوزیع این عوامل به عرصه‌های دیگر گرایش پیدا می‌کند.  شکل حقیقی عدالت در تمام سطوح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، در برابری فرصت‌های آموزشی است و باید فرصت و کیفیت برابر را ایجاد کنیم و درصدد هستیم از بستر آی‌تی و توانایی‎های معلمان ظرفیتی را به وجود آوریم تا دسترسی آسان‌تر به این مقوله فراهم شود.

تجهیزات هنرستان‌ها یکی از داستان‌های غم‌انگیز ماست

وی تاکید کرد: تجهیزات هنرستان‌ها یکی از داستان‌های غم‌انگیز ماست، در ۹ سال گذشته نتوانسته‌ایم تجهیزات مناسبی را برای هنرستان‌ها تأمین کنیم. با توجه به جهت‌گیری‌ای که در قانون آمده، باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه را به سمت هنرستان‌های کارودانش سوق دهیم. هدف‌گذاری ما این است که هر دانش‌آموزی که از نظام تربیت فاصله گیرد به مهارتی برسد تا زندگی مؤثرتر و فعال‌تری داشته‌باشد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه «در برخی نقاط، مشکلات انتقال نیرو را داریم‌ و معلم باکیفیت به شکل عادلانه توزیع نشده»، عنوان کرد: برای جبران کاستی‌ها، دوره‌های آموزش ضمن خدمت را گذاشته‌ایم. در سال گذشته و مصادف با ورود بنده به وزارت، حدود ۱۰۸ هزار معلم کم داشتیم، اما این مشکل برطرف شد. با توجه به جایگاه ارزیابی، باید بررسی‌ها انجام شود و تلاش می‌کنیم وضعیت نیروی انسانی ما از جهت کاری تقویت شود.

باید از آموزش‌محوری به تربیت‌محوری پیش‌رویم

وی  اظهار کرد: در مورد کنکور حرف‌های زیادی داریم و آنچه که به عنوان مافیا از آن یاد می‌کنم، اقتصادی است که پیرامون آموزش وپرورش شکل گرفته است. این اقتصاد، نظام واقعی آموزش ما را هدایت می‌کند، باید از آموزش‌محوری به تربیت‌محوری پیش‌رویم. در پایان کار آموزش، هیچ وزنی برای این مفاهیم قائل نیستیم و اقتصاد پیرامون‌مان را هم جدی نگرفته‌ایم.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: اگر بتوانیم جریان آموزشی‌مان را به سمت تربیت گرایش دهیم موفق عمل کرده‌ایم و باید محصول نهایی، قابلیت‌های اجتماعی را داشته باشد، تربیتی را پیدا کند که در سازندگی جامعه مؤثر  باشد و امکان بروز و ظهور داشته‌باشد. نیازمند این هستیم تا با توجه به چرخشی که در نظام تحول بنیادین شکل گرفته خودمان را هماهنگ کنیم. این هماهنگی در مسیر واقعی دیده می‌شود اما با مسیر ذهنی هماهنگ نیست.

وی با اشاره به اینکه «تقریبا سال‌های بسیاری است که از تمرکززدایی در آموزش‌وپروش صحبت می‌شود»، عنوان کرد:  در سال ۱۳۲۷ هم تمرکززدایی مسأله بوده و الان هم مسأله است. ما باید به مدرسه مجال بیشتری دهیم و ظرفیت بیشتری برایش قائل شویم. مدرسه اصلی‌ترین نهاد تعلیم و تربیت است. حضور ما در مدرسه نباید دست‌وپاگیر و باعث کم شدن خلاقیت و یادگیری باشد. مدرسه ‌محوری یعنی مدرسه باید در محله عنصری زنده باشد و به مشکلات جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، پاسخ دهد. طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه)، هدفش این است که سهم مدارس را در ارائه خدمات آموزشی افزایش دهد اما همچنان در حد گفتار باقی مانده است.

حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: مصمم هستیم که در جهت افزایش ارائه خدمات کار کنیم و کارهایی که مخل چنین امری است را کاهش دهیم. بسیاری از کارها از نظر اثربخشی محل تردید دارند. مجموعه‌ها به گونه‌ای عادت کرده‌اند که رفتاری که شکل می‌گیرد به رویه تبدیل ‌شود و تغییری را ایجاد نمی‌کنند، درحالی که موظفیم کار درست را انجام دهیم و کار درست کاری است که اثربخش است و باید تأثیر بسزایی در جهت تعلیم و تربیت داشته باشد.

وزیرآموزش‌وپروش  با بیان اینکه «سایت‌های متعددی در آموزش‌وپروش وجود دارد»، گفت: یکی از ماموریت‌هایی که تعیین کرده‌ام این است تا  همه را تجمیع کنیم و سامانه جامع داشته‌باشیم. اطلاعات از نقاط مختلف و بدون هماهنگی لازم توزیع می‌شود. گروهی را مسؤول انجام این کار قرار داده‌ایم و دو ماهی است که برروی این  موضوع کار می‌کنند.

حمایت از مدارس غیردولتی، جزء سیاست‌های دولت است

وی مطرح کرد: حمایت از مدارس غیردولتی، جزء سیاست‌های دولت است، اما از هدف‌گذاری عقب‌ هستیم و با جدیت موضوع را دنبال می‌کنیم. در برخی از سال‌ها برخی مقررات ابلاغ شده، اما به هردلیلی این مقررات اجرا نشده‌اند. این موضوع امروز ما را گرفتار کرده و ما متعهد به پرداخت هستیم. تهمیدات برای مطالبات انجام شده، اما سنگین است و به تدریج پرداخت خواهد شد.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد، برخی از شکایاتی که در مراکز مختلف اعلام می‌شوند، ناشی از عدم آگاهی همکاران ما از اجرای قانون است که قصد تخطی نداشته و مشکلاتی ایجاد شده است. تجربیات اداری ما متمرکز و انباشته نمی‌شود و ممکن است افراد با تخصص غیرکافی مسؤولیتی بگیرند. باید در مشاغل تخصصی و اداری، افراد کارشناس و متخصص را به کار گیریم؛ مانند دانشگاه‌ها که کادر علمی و اداری‌-اجرائی متفاوتی دارند.

وزیر آموزش‌وپروش در خصوص موضوع مسکن فرهنگیان، خاطرنشان کرد: توافق‌نامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی امضا کرده‌ایم، اقدامات انجام شده تا زمین‌ها را بگیریم که احداث خانه‌ها انجام شود. تعهد برای احداث، حدود ۱۷۰ هزار مورد بوده، اما ثبت‌نام‌ها اکنون بیش از ۲۰۰ هزار مورد است. امیدواریم این طرح با اراده آموزش‌وپرورش و وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

در به‌کارگیری معلمان از روش‌های غیررقابتی استفاده شده است

وی تأکید کرد: متاسفانه در 10 سال اخیر، در معلمی و به‌کارگیری آنان، حدود ۳۰ درصد از روش‌های غیررقابتی استفاده شده است. با خیلی از روش‌های اعمال شده، آموزش‌وپروش موافق نبوده، اما زمانی که این روش‌ها تبدیل به قانون می‌شود و یک ملزم است باید آنها را اجرا کنیم. درصدد این هستیم تا سامانی به وضع نیروی انسانی آموزش‌وپروش بدهیم. این وضعیت برای آموزش‌وپروش قابل تحمل نیست و نیروی انسانی باید از آرامش کافی برخوردار باشد. برنامه این است تا با ورود به سال تحصیلی جدید نیروهای مناسب‌تر و باکیفیت‌بالاتری داشته‌باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۹۲۲۷۱۶:۳۹:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۳۰
که جیب مردم رو خالی کنند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  2. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  3. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  4. و ناگهان اخلاق!

  5. این ۲ مشکلِ بزرگ در بازار مسکن ایران

  6. زیباکلام: اسرائیل برای رهگیری موشک ایران خیلی هزینه داد/ ۷ اکتبر نشان داد که فلسطین هنوز زنده است!

  7. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  8. خیانت و وطن فروشی علنی در مقابل دوربین

  9. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  10. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  11. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  12. موضوع خودروهای لوکس پسران معاون سابق قوه قضائیه چه بود؟

  13. سرانجام دختر فوت شده در متروی تجریش چه شد؟

  14. توقیف محموله صادراتی رژیم صهیونیستی در مرز بازرگان

  15. فریب نخوریم! 

  16. دبی؛ چند روز پس از سیل

  17. تصاویر اختصاصی شبکه پاکستانی از اسکورت جالب زمینی و هوایی رئیسی در لاهور

  18. رفتار عجیب یک شهروند در مترو تهران ؛ پارک موتور مقابل پله‌های ورودی ایستگاه!

  19. قالیباف: تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  16. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  17. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  22. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  23. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  24. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

آخرین عناوین