اروپا توان چکاندن ماشه برجامی را دارد؟

معصومه پورصادقی، گروه سیاسی الف،   3980930095 ۳۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
اروپا توان چکاندن ماشه برجامی را دارد؟

مکانیسم ماشه؛ اصطلاحی که ساده، اما پر از سوالات پیچیده است، شاید آن روز که «بچه‌های انقلاب» معاهده برجام را می‌نگاشتند به اندازه کافی «دقت»، «توان»، «امید»، «اعتماد به نفس» یا هرچیز دیگری که اسم می‌گذارید نداشتند تا ماشه را محکم بفشارند و به ابهامات حقوقی تیرخلاص بزنند. اگر اینگونه می‌شد شاید امروز با تفاسیر مختلف مواجه نبویدم یا شاید هم ذات قرارداد‌های حقوقی تفسیرپذیر است. به هر روی این روزها، «مکانیسم ماشه» مجلس‌گردان تحلیل‌های سیاست خارجی و هسته‌ای شده است.

بند‌های ۳۶ و ۳۷ برجام به موضوع نقض عهد طرفین در اجرای برجام و موضوعات اختلافی بر می‌گردد،

بند ۳۶ می‌گوید: «چنانچه ایران معتقد باشد که هر یک یا کلیه گروه ۱+۵ تعهدات خود را رعایت نکرده‌اند، ایران می‌تواند موضوع را به منظور حل و فصل به کمیسیون مشترک ارجاع کند؛ به همین ترتیب، چنانچه هر یک از اعضای گروه ۱+۵ معتقد باشد که ایران تعهدات خود را رعایت نکرده است، هر یک از دولت‌های گروه ۱+۵ می تواند اقدام مشابه به عمل آورد. کمیسیون مشترک ۱۵ روز زمان خواهد داشت تا موضوع را فیصله دهد، مگر اینکه این زمان با اجماع تمدید شود. متعاقب بررسی کمیسیون مشترک، چنانچه هر عضو معتقد باشد که موضوع پایبندی فیصله نیافته است، می‌تواند موضوع را به وزیران امور خارجه ارجاع دهد. وزیران ۱۵ روز خواهند داشت تا موضوع را فیصله دهند، مگر اینکه این زمان با اجماع تمدید شود. پس از بررسی کمیسیون مشترک - همزمان با (یا به جای) بررسی در سطح وزیران - خواه عضو شاکی یا عضوی که اجرای تکالیفش موضوع بوده است می‌تواند درخواست کند که موضوع توسط یک هیأت مشورتی که متشکل از سه عضو خواهد بود (یکی از سوی هر یک از طرف‌های درگیر در اختلاف و طرف سوم مستقل) بررسی شود. هیأت مشورتی می‌بایست نظریه غیر الزام‌آوری را در خصوص موضوع پایبندی ظرف ۱۵ روز ارائه کند. چنانچه، متعاقب این فرآیند ۳۰ روزه موضوع فیصله نیابد، کمیسیون مشترک در کمتر از ۵ روز نظریه هیأت مشورتی را با هدف فیصله موضوع بررسی خواهد کرد. چنانچه موضوع کماکان به نحو مورد رضایت طرف شاکی فیصله نیافته باشد و چنانچه طرف شاکی معتقد باشد که موضوع، مصداق «عدم پایبندی اساسی» می‌باشد، آنگاه آن طرف می‌تواند موضوع فیصله نیافته را به عنوان مبنای توقف کلی و یا جزیی اجرای تعهداتش وفق برجام قلمداد کرده و یا به شورای امنیت سازمان ملل متحد ابلاغ کند که معتقد است موضوع مصداق «عدم پایبندی اساسی» به شمار می‌آید.»

در بند ۳۷ برجام نیز آمده است: «متعاقب دریافت ابلاغ طرف شاکی، به نحو مشروح در فوق، به همراه توضیحی از تلاش‌های توأم با حسن نیت آن طرف برای طی فرآیند حل و فصل اختلاف پیش بینی شده در برجام، شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌بایست منطبق با رویه‌های خود در خصوص قطعنامه‌ای برای تداوم لغو تحریم‌ها رای گیری کند. چنانچه قطعنامه فوق‌الذکر ظرف ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ به تصویب نرسد، سپس مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت سازمان ملل متحد مجدداً اعمال خواهند شد، مگر اینکه شورای امنیت سازمان ملل متحد به نحو دیگری تصمیم گیری کند. در چنین صورتی، این مفاد در خصوص قراردادهایی که بین هر طرف و ایران یا افراد و نهادهای ایرانی قبل از تاریخ اعمال آنها امضا شده باشد، دارای اثر عطف به ما سبق ندارد مشروط به اینکه فعالیت‌های صورت گرفته وفق اجرای این قراردادها منطبق با برجام و قطعنامه‌های قبلی و فعلی شورای امنیت باشد. شورای امنیت سازمان ملل متحد، با ابراز نیت خود برای تصمیم ‏گیری مبتنی بر ممانعت از اجرای دوباره و خودکار تدابیر در صورتی که ظرف این مدت موضوعی که موجب ابلاغ فوق شده است حل و فصل شده باشد، دیدگاه‌های طرف‌های اختلاف و هرگونه نظریه صادره توسط هیأت مشورتی را ملحوظ خواهد داشت. ایران بیان داشته است که چنانچه تحریم‌ها جزیی یا کلی مجددا اعمال شوند، ایران این امر را به منزله زمینه‌ای برای توقف کلی یا جزیی تعهدات خود وفق برجام قلمداد خواهد کرد.»

از ماهیت مکانیسم ماشه که بگذریم به سازوکار استفاده از آن می‌رسیم که این روز‌ها تحلیل‌های مختلفی درباره آن وجود دارد. عده‌ای آن را چماقی بر سر مردم فرض می‌کنند که اگر استفاده شود قطعنامه‌های قبلی که با واسطه قطعنامه ۲۲۳۱ تعلیق شده بازخواهد گشت. در مقابل عده‌ای معتقدند الان که قطعنامه‌های قبلی نیست مگر تحریم ها برگشته و آمریکا آدم شده است که ما را از برگشتن آن می‌ترسانید؛ حداقل آن موقع، غذا و دارو مثل امروز تحریم نبود.

در مقابل عده‌ای فارغ از هویچ و چماق کردن مکانیسم ماشه به نحوه مواجه با این سازوکار حقوقی می‌اندیشند. این طیف معتقد است مکانیسم یاد شده می‌تواند‌به بازگشت قطعنامه‌های تحریمی منتهی شود و می‌تواند به آن مرحله هم نرسد که هر دو موضوع در گروه نحوه مواجه با آن است.

به زعم این طیف، اصل مکانیسم ماشه نه به منزله بازگشت حتمی قطعنامه‌های پیشین که به منزله، پذیرش وجود مشکل در برجام است که طرفین برای حل آن باید کاری انجام بدهند.

البته این طیف نمی‌گوید در صورتی که کاری صورت گرفت و به نتیجه نرسید چه خواهد شد؟ حتی اگر طرف غربی وارد مسیر حل مشکل از طریق مکانیسم ماشه باشد، به اندازه‌ای راه فرار گذاشته است که در انتها به نفع او تمام شود.

اروپا به سرکردگی انگلیس، فرانسه و آلمان هرچند تهدید به استفاده از مکانیسم ماشه کرده و هرازچندگاهی ساز ناکوک می‌زنند اما بهتر از هر کسی می‌دانند اگر منافع ایران تأمین نشود، گام های کاهش تعهدات هسته ای میل به صفر خواهد کرد یعنی دیگر خبری از تعهد هسته ای نخواهد بود و آن زمان است که داستان سال 1382 و ماجرای سعد آباد این بار زودتر از پایان عمر دولت مستقر تکرار می شود.

قاره سبز که کارنامه‌ای سیاه درباره برجام دارد تلاش می‌کند به هر وضع ممکن وضع موجود را حفظ کند یعنی جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ نوع انتفاعی از برجام در این سند یکطرفه باقی بماند و آمریکا نیز روند فشار به ایران را ادامه بدهد.

اروپا بیشتر از آنکه از بُعد اقتصادی برجام بهره ببرد از بُعد امنیتی به آن وابسته و از آن منتفع است چه آنکه جمهوری اسلامی ایران به مثابه لنگرگاه آرامش در منطقه اگر آسیبی ببیند کشورهای اروپایی و شرکای منطقه غرب از این موج سهمگین در امان نخواهند ماند.

به هر روی جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است در بزنگاه های مختلف برگ برنده های رو نشده دارد که می تواند معادلات را به خوبی تغییر دهد بنابراین باید منتظر ماند و دید که در صورت میل اروپا به سمت استفاده از مکانیسم ماشه، چه برگی رو خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۵۰۴۳۹۱۴:۲۶:۳۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱
با کشیدن ماشه برجام، پرونده ایران دوباره به شورای امنیت سازمان ملل رفته و تحریم ها شدت خواهند گرفت. البته آب از سر ما گذشته است و تحریم های بیشتر به حال ما فرقی نمی کند!!!
ناشناس۱۲۵۰۶۸۸۱۶:۴۳:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱
تورم ونزوئلا 1 میلیون درصد خیلی فرق داره !
ناشناس۱۲۵۰۷۱۵۱۷:۰۲:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱
از حسن و اسحاق ملولیم و استیضاح هر چه سریعترشان را برای جلوگیری از ضرر هرچه بیشتر به کشور خواهانیم
ناشناس۱۲۵۱۷۱۸۱۳:۰۲:۰۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
این ناشناس فقط همین را بلد همیشه بنویسه از حسن و اسحاق .....کشو فقط مگر دست این 2 تا هست بقیه چکارند اگر ناتوان است بخش های نظارتی چکار میکنند؟؟
ناشناس۱۲۵۰۷۸۴۱۷:۵۵:۴۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱
از اول ژانویه2020دنبال اجرای ماشه هستند و بقیه داستان این مردم...
ناشناس۱۲۵۰۹۱۶۱۹:۳۶:۱۴ ۱۳۹۸/۱۰/۱
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۲۵۰۹۵۵۲۰:۱۶:۲۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱
شاید بین 100 و 90 و 80 فرقی نباشد. اما قطعا بین 0 و 1 و 2 تفاوت زیادی وجود دارد. ماشالله به مسئولان؛ بر روی طلا نشستن و توان فروش یک پنجم قیمتی آنرا هم نداشتن بی‌شک هنری نایاب است!
ناشناس۱۲۵۱۳۹۰۰۹:۴۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۲
برای ما که در تهران خانه متری 12.500 وپراید50میلیون وگوجه کیلو 15 دیگه چه فرقی میکنه؟ اب از سرما گذشته چه یک وجب چه صد وجب.
ناشناس۱۲۵۱۸۴۶۱۴:۰۲:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲
آنزمان پراید می شود 100 میلیون گوجه 30 هزار تومان
ناشناس۱۲۵۰۴۴۹۱۴:۲۸:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۱
مردم ما به تحریم و سختی عادت کرده اند. طوری که بدون تحریم و سختی دیگر نمی توانند زندگی کنند!
ناشناس۱۲۵۰۸۳۵۱۸:۳۳:۲۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱
3 نون حیف نون اقتصادی کشور که مردم را به فلاکت انداخته اند و دکترین ژن برتر و نجومی بگیران و ذخایر انقلاب را راه انداختند باید در پیشگاه ملت جوابگو باشند نوبخت نیلی نهاوندیان
ناشناس۱۲۵۰۴۵۱۱۴:۲۹:۲۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱
چکانده ولی بی صدا بوده شما هنوز نفهمیدید
ناشناس۱۲۵۰۴۵۲۱۴:۲۹:۵۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱
ایران دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد. قبلا این کار را انجام داده است.
ناشناس۱۲۵۰۴۷۵۱۴:۴۳:۳۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱
چه برگی؟
ناشناس۱۲۵۰۶۲۱۱۶:۰۹:۰۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱
برگ تورم 150 درصدی
ناشناس۱۲۵۱۱۲۱۲۲:۵۶:۴۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱
برگ بعدی بنزین 10 تومنی !!!
ناشناس۱۲۵۰۶۲۳۱۶:۰۹:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱
برگ درخت گلابی برجام
ناشناس۱۲۵۰۴۹۱۱۴:۵۰:۳۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱
انقدر برگ برنده رو کردیم ، که دنیا با دهانی باز متعجب شده و مردم ایران هم از تعجب کمرشان شکسته
ناشناس۱۲۵۰۵۰۶۱۴:۵۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱
ماشه چکانده میشود علی برکت الله
ناشناس۱۲۵۰۵۱۶۱۵:۰۳:۲۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱
ماشه ؛ چه چکانده شود و چه چکانده نشود ؛ ما بدبختیم
ناشناس۱۲۵۰۵۱۷۱۵:۰۵:۵۱ ۱۳۹۸/۱۰/۱
روسیه و چین و کل اروپا و کانادا و استرالیا و هند و همه و همه مثل .. از آمریکا میترسن و حساب میبرن .
ناشناس۱۲۵۰۵۲۱۱۵:۰۶:۵۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱
متاسفانه اگر موقعیتش پیش بیاید توان چکا ندن این ماشه لعنتی را دارد وگلوله آن هم به مردم بدبخت. میخورد چون مسوولین جا خالی دادن را خوب بلدند !!
ناشناس۱۲۵۰۵۵۲۱۵:۲۳:۴۷ ۱۳۹۸/۱۰/۱
باباجان اروپا ده دفعه ماشه را چکانده دیگه تیری توش باقی نمونده
ناشناس۱۲۵۰۵۵۴۱۵:۲۴:۲۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱
اگر جایگاه خود را در جهان بدرستی می دانستید می فهمیدید که قدرت چانه زنی ما به عنوان یک کشور کاملا متوسط در جهان، همین قدر است.
ناشناس۱۲۵۰۵۶۱۱۵:۳۲:۳۰ ۱۳۹۸/۱۰/۱
این برگه برندهاتون کمر مردم شکسته.
ناشناس۱۲۵۰۶۱۴۱۶:۰۳:۵۸ ۱۳۹۸/۱۰/۱
یکی از برگ های برنده آقایون پراید 55 میلیونی و برنج 25 هزار تومنیه برگ برنده دیگشون ، افزایش 309 درصدی قیمت بنزینه
ناشناس۱۲۵۱۰۵۷۲۲:۰۶:۰۹ ۱۳۹۸/۱۰/۱
۳۰۹ درصد رو چجوری حساب کردی؟
ناشناس۱۲۵۱۷۱۶۱۳:۰۱:۰۸ ۱۳۹۸/۱۰/۲
شایعه بنزین ۲۰۰ در صد گران شد نه ۳۰۰ در صد انصاف خوب چیزیه
ناشناس۱۲۵۰۶۸۴۱۶:۴۱:۱۲ ۱۳۹۸/۱۰/۱
تادیرنشده به دادمردم برسند.این مردم نه اراذل هستندنه اوباش.نه اسرائیلی نه امریکایی نه سعودی مردم همین اب خاک مردم همین سرزمین هستند
ناشناس۱۲۵۱۰۲۷۲۱:۴۱:۴۶ ۱۳۹۸/۱۰/۱
زندگی ما شده می چکونه نمی چکونه! مردم دنیا زندگی دارن می کنن ما گرفتار مسائل سیاسی خود ساخته شده ایم
ناشناس۱۲۵۱۰۳۴۲۱:۴۷:۰۵ ۱۳۹۸/۱۰/۱
آقایون ، هیچ وقت نمیتونن از فرصت بدست آمده موقت استفاده کنند و استاد فرصت سوزی هستن
ناشناس۱۲۵۱۱۶۸۰۰:۰۱:۳۲ ۱۳۹۸/۱۰/۲
برجام کاغذ پاره بی ارزش بود فقط وقتی بهم خورد همه چیز ده برابر شد!
ناشناس۱۲۵۱۵۷۶۱۱:۵۱:۱۳ ۱۳۹۸/۱۰/۲
قطعا روسیه و چین مانع این کار میشوند مگر اینکه غربی ها پیشنهادات اغواکننده تری از بازار انحصاری ایران به آنها بدهند
ناشناس۱۲۵۱۵۹۳۱۲:۰۰:۰۶ ۱۳۹۸/۱۰/۲
ماشه ای نمانده که نچکانده باشند. هر جنایت و خیانتی که در حق مردم ایران توانسته اند انجام دهند، انجام داده اند. دنبال جنگ روانی و بازی با افکار مردم هستند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  14. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  15. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  20. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  21. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  22. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  23. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  24. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  25. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

آخرین عناوین