از انتخابات مجلس چه خبر؟

گروه انتخابات ۹۸ الف،   3980930007

در روزهای گذشته فرمانداری‌های سراسر کشور، اسامی داوطلبان ردصلاحیت شده را به آنها اعلام کردند. هیات نظارت مرکزی بر انتخابات هم نحوه شکایات این افراد را اعلام کرد. همچنین آزمون علمی انتخابات میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری در قم برگزار شد.

از انتخابات مجلس چه خبر؟

به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان، به هیات‌های اجرایی توصیه‌هایی کرد. جبهه پایداری مولفه‌های خود برای حمایت از داوطلبان انتخابات را اعلام کرد. وزارت کشور جبهه‌های حداد عادل و روح‌الامینی را تایید کرد. مصطفی ‌تاجزاده هم گفت که به هر قیمتی نباید در انتخابات نامزد معرفی کرد.

مهم ترین اخبار انتخاباتی روزهای گذشته به شرح زیر است:

ابلاغ ردصلاحیت‌ به داوطلبان

بر اساس جدول انتخابات، ۲۷ آذر مراتب ردصلاحیت داوطلبان توسط فرمانداری‌های مرکز حوزه انتخابیه به داوطلبان اعلام شد. داوطلبان رد صلاحیت شده در فاصله روزهای ۲۸ آذر تا اول دی فرصت دارند تا شکایت خود را به هیات نظارت استان اعلام کنند.

هیات نظارت مرکزی بر انتخابات اعلام کرد که داوطلبانی که صلاحیت آنان احراز نشده است، ظرف مدت چهار روز از تاریخ ۱۳۹۸/۰۹/۲۸ الی ۱۳۹۸/۱۰/۰۱ در وقت اداری از ساعت ۸:۰۰ تا ۱۷:۰۰ به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها مراجعه و پس از دریافت فرم، شکایت خود را تنظیم و رسید دریافت نمایند.

برگزاری آزمون انتخابات خبرگان

بر اساس اطلاعیه شورای نگهبان، زمان و مکان آزمون علمی انتخابات اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را اعلام شد.

آزمون علمی در روز پنجشنبه ۲۸ آذرماه ۹۸ در ساعت ۷:۳۰ صبح در مصلی قدس شهرستان قم واقع در بلوار نیایش، میدان جانبازان برگزار گردید.

توصیه کدخدایی به هیات‌های اجرایی

سخنگوی شورای نگهبان به هیات‌های اجرایی توصیه کرد که در فرایند بررسی صلاحیت‌ها، دقت کافی داشته باشند.

وی در توییتر نوشت که «فرایند بررسی صلاحیت ها در هیات های اجرایی آغاز شده است. اعضای هیات های اجرایی باید در بررسی سوابق و صلاحیت داوطلبان، دقت کافی داشته باشند، مبادا حق مردم و داوطلبان تضییع شود.»

حداد عادل و روح‌الامینی جبهه‌دار شدند

فعالیت دو جبهه به نام‌های «جبهه ایستادگی ایران اسلامی» و «جبهه ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ احزاب رسید.

براساس اظهارات حمید ملانوری مدیرکل سیاسی وزارت کشور، جبهه نیروهای انقلاب اسلامی متشکل از احزاب جمعیت پیشرفت و عدالت، جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی، جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی و حزب توسعه و عدالت است که مقام پاسخگوی آنها غلامعلی حدادعادل است.

جبهه ایستادگی هم متشکل از حزب توسعه و عدالت، حزب سبز، حزب نیک‌اندیشان، جامعه جوانان متحد و تشکل اسلامی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان لرستان است که مقام پاسخگوی آنها عبدالحسین روح‌الامینی است.  این دو جبهه می‌توانند با گستره ملی و برای فعالیت سیاسی - اجتماعی و به مدت نامحدود فعالیت کنند. 

مولفه‌های چهارگانه پایداری‌ها

جبهه پایداری مولفه‌های انتخاب افراد برای انتخابات مجلس را اعلام کرد.

سیدمیرهاشم موسوی دبیر کمیته انتخابات مجلس تصریح کرد که در چهار مولفه تدین، تخصص، مردمی‌ و انقلابی‌بودن، شاخص‌های انتخاب افراد برای این دوره از انتخابات مجلس تدوین و ارائه شده است تا افرادی که به مردم برای انتخابات عرضه می‌شوند، در طراز گفتمان انقلاب باشند.

حمایت مشروط جمهوریت از مدعیان اصلاحات

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی گفت که حمایت ما از داوطلبان انتخابات مجلس اینگونه نیست که ما از هر کسی که خود را اصلاح‌طلب معرفی کرد یا در این ایام به ما نزدیک شد، حمایت کنیم.

رسول منتجب‌نیا در جلسه شورای مرکزی حزب جمهوریت اظهار کرد:« حمایت ما از کاندیداها اینگونه نیست که ما از هر کس که خود را اصلاح‌طلب معرفی کرد یا در این ایام به ما نزدیک شد، حمایت کنیم. همین لیست امید را در نظر بگیرید، این‌ها چگونه در لیست وارد شدند؟ من خودم عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان در آن زمان بودم. تعداد زیادی از نیروهای اصلاح طلب رد صلاحیت شدند، ما هم باید تصمیم می‌گرفتیم. معیاری که برای حمایت شورای عالی از لیست نهایی «امید» اتخاذ شد «معیار حمایت از دولت روحانی بود». بحث اصلاح‌طلبی نبود. در شرایطی قرار داشتیم، همین که کسی مخالف روحانی نبود برای ورود به لیست کفایت می‌کرد. آیا اکنون برای حزب جمهوریت این معیار، معیار درستی است؟ کمیته انتخابات و دفتر سیاسی ما باید ملاک و معیارهایی در چهارچوب مرام و اهداف حزب تعریف و به شورای مرکزی ارائه کنند.»

جدیدترین نظرات تاجزاده درباره انتخابات

مصطفی تاجزاده اعتقاد دارد که معرفی نامزد در انتخابات به هر قیمتی آثار زیان‌باری دارد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در در بیست و هفتمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران گفت:اصلاحات هم هنوز معتقد است که انتخابات موثرترین، مستقیم ترین، کم هزینه‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است اما با این وجود، شرکت در انتخابات و معرفی نامزد در انتخابات به هر قیمت، نه تنها مفید نیست، بلکه می‌تواند آثار زیان باری به همراه داشته باشد.

تاج‌زاده با بیان اینکه «ما هرگز انتخابات را رها نمی‌کنیم» افزود: تاکید می‌کنم انتخابات موقعی در جمهوری اسلامی معنا دارد که امکان ایجاد تفاوت معنادار با انتخابات وجود داشته باشد اما اگر این امکان به هر دلیل منتفی شود، هیچ دلیلی برای شرکت در انتخابات وجود ندارد.

تایید صلاحیت ۹۵ درصد داوطلبین انتخابات مجلس در استان تهران

رئیس ستاد انتخابات استان تهران از تایید صلاحیت ۹۵ درصدی داوطلبین یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان تهران خبر داد.

شکرالله حسن بیگی در جلسه مشترک ستاد انتخابات استان تهران با شهرستان شهریار با اشاره به فرآیند تایید صلاحیت‌ها گفت: رسیدگی به صلاحیت ها به اتمام رسیده که بر اساس آن در استان تهران ۹۵ درصد داوطلبین تایید صلاحیت شدند و ۵ درصد رد صلاحیت شدند که بخش عمده‌ای از رد صلاحیت‌ها نیز به سبب نقص پرونده‌های تکمیلی و بخش محدودی از رد صلاحیت‌ها نیز تحت تاثیر استعلام از مراکز چهارگانه یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، دادگستری و ثبت احوال بوده است.

وی گفت: روز چهارشنبه ابلاغ رد صلاحیت ها به افراد به صورت پیامکی و مکاتبی انجام شد و بر اساس قانون، افراد رد صلاحیت شده که در بخش مراکز چهارگانه  یا نقص پرونده اعتراض داشته باشند، از پنجشنبه به مدت چهار روز فرصت دارند شکایت خود را به هیئت نظارت استان ارسال کنند.

بیش از ۹۱ درصد از داوطلبان انتخابات تایید صلاحیت شدند

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با اعلام پایان زمان فعالیت قانونی هیات‌های اجرایی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۲۶ آذرماه گفت: از مجموع ۱۶۰۳۳ نفر داوطلبانی که برای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام اولیه کردند تا پایان زمان قانونی رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی، تعداد ۸۴۸ نفر اعلام انصراف کردند. در نهایت پرونده ۱۵۱۸۵ نفر مورد بررسی قرار گرفت و در نتیجه صلاحیت ۹۱.۲ درصد از افراد در هیات های اجرایی مورد تایید قرار گرفت و نتیجه به هیات های نظارت اعلام شد.

وی با اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات، با تغییر قانون در سال ۹۵، دادستان‌های مراکز حوزه انتخابیه به ترکیب هیات‌های اجرایی اضافه و نماینده شورای اسلامی شهرستان از جمع معتمدین حذف شدند، تصریح کرد: هیات‌های اجرایی در ۱۰ روز زمان قانونی فعالیت خود بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه و مبتنی بر موازین قانونی ماموریت بررسی صلاحیت داوطلبان را به انجام می‌رساندند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های دیروز

    1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    2. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    3. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    4. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    5. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

    7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

    9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

    10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

    11.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

    12.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

    13. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

    14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

    15. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

    3. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

    4. جلاد، به پایان سلام کن!

    5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

    8. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

    9. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    10. انتقام از پوتین؟

    11. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

    12. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

    13. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    14. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    15. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

    16. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    17. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

    18. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

    19. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

    20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

    22. اول، بساط دلالی باید جمع شود

    23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

    24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

    25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

    آخرین عناوین