نخست‌وزیر احتمالی لبنان کیست؟

گروه جهان الف،   3980928062

تمنابع لبنانی از توافق قطعی بیش از ۷۵ عضو پارلمان لبنان و بالاخص گروه‌های هشت مارس با معرفی «حسن دیاب» وزیر سابق برای نخست وزیری دولت آتی لبنان خبر دادند و گفتند در عین حال آمریکا برای نامزد مد نظر خود بازاریابی می‌کند.

به گزارش فارس، دفتر ریاست جمهوری لبنان شامگاه چهارشنبه اعلام کرد، رایزنی‌های پارلمانی در ارتباط با تعیین نخست وزیر جدید این کشور روز پنجشنبه در زمان مقرر و با حضور همه فراکسیون‌ها انجام می‌شود. 

پیشتر اخباری در خصوص تعویق احتمالی جلسه امروز پنجشنبه پارلمان منتشر شده و اعلام شده بود که هنوز احزاب سیاسی بر سر نامزد جدیدی به توافق نرسیده‌اند.

شبکه تلویزیونی المیادین چهارشنبه شب خبر داد، فراکسیون المستقبل (سعد الحریری) تمایلی ندارد فردی را برای  تشکیل دولت در جلسه رایزنی پارلمانی امروز پنجشنبه معرفی کند.

المیادین به نقل از منابع سیاسی لبنان نوشت: اکثریت پارلمان لبنان انتخاب خود را در ارتباط با نامزد کردن «حسان دیاب» وزیر سابق برای تصدی نخست وزیری لبنان قطعی کرده است.

به گفته این منابع حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد)، حرکة أمل، حزب الله، الحزب القومی، المردة و اللقاء التشاوری، از نامزدی حسان دیاب حمایت می‌کنند.

منابع لبنانی گفتند: «پس از اینکه سعد الحریری اعلام کرد که نامزدی را معرفی نمی‌کند اکثریت پارلمان تصمیم گرفتند فردی را به عنوان جایگزین او انتخاب کنند».

پایگاه خبری النشره هم گزارش داد: «مامور شدن حسان دیاب وزیر سابق لبنانی برای تشکیل کابینه تقریبا قطعی شده است».

منابع النشره تاکید کردند: «بیش از ۷۵ عضو پارلمان (از مجموع ۱۲۸ کُرسی) چهارشنبه شب تاکید کردند که گزینه آنها برای رایزنی‌های امروز پنجشنبه، حسان دیاب خواهد بود».

دیاب کیست؟

«حسان دیاب» در ۶ ژانویه ۱۹۵۹ در بیروت متولد شد و در سال ۲۰۱۱ وزیر آموزش و پرورش و آموزش عالی در دولت «نجیب میقاتی» شد.

دیاب دارای مدرک لیسانس با افتخارات ارتباطات ، کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های رایانه‌ای و دکترای مهندسی کامپیوتر از سال ۱۹۸۵ است. وی در سال ۱۹۸۵ به دانشگاه آمریکایی بیروت پیوست و استاد مهندسی برق و کامپیوتر در کالج مهندسی و معماری است.

جلسه امروز المستقبل

در عین حال قرار است فراکسیون المستقبل صبح امروز تشکیل جلسه بدهد تا به جمع‌بندی برسد.

هنوز پیش‌بینی‌ها درباره نتیجه رایزنی‌های پارلمانی که قرار است امروز در کاخ ریاست جمهوری لبنان برگزار شود، دشوار است، بخصوص که «سعد الحریری» نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان اعلام کرد که برای تشکیل کابینه نامزد نمی‌شود.

نامزد مد نظر آمریکا کیست؟

مواضع اکثر فراکسیون‌های پارلمانی هم درباره معرفی نخست وزیر آتی مبهم است. با این حساب با قطعی شدن خروج الحریری از لیست نامزدها، نام دو نفر در صدر قرار گرفته است؛ یکی «نواف سلام» سفیر سابق لبنان در سازمان ملل و دیگری «حسان دیاب» که وزیر آموزش و پرورش سابق لبنان بوده است.

«نواف سلام» نامزد مد نظر آمریکاست. او متولد ۱۵ دسامبر سال ۱۹۵۳ استاد دانشگاه، حقوقدان و دیپلمات لبنانی است که به عنوان قاضی در دیوان کیفری لاهه خدمت کرده و همچنین بین ژوئیه ۲۰۰۷ تا دسامبر ۲۰۱۷ به عنوان سفیر لبنان و نماینده دائم سازمان ملل در نیویورک خدمت کرده است.

سلام در دوران تصدی خود در سازمان ملل در چندین هیئت لبنانی اعزامی به کنفرانس‌ها و جلسات بین المللی از جمله اجلاس سران تغییرات آب و هوا (پاریس ۲۰۱۵ و کپنهاگ ۲۰۰۹) ، کنفرانس بین المللی تأمین اعتبار برای توسعه (آدیس آبابا ۲۰۱۵) و اجلاس ریو + ۲۰ در مورد توسعه پایدار مشارکت کرده است.

مخالفت هشت مارس با نواف سلام

شبکه المیادین به نقل از منابع لبنانی تاکید کرد همه متحدان مقاومت در پارلمان معتقدند آمریکا با مطرح کردن مجدد نام نواف سلام به دنبال متشنج کردن اوضاع لبنان است. مقاومت و متحدانشان گزینه اصلاح و ثبات امنیتی را انتخاب کردند درحالی که نواف سلام گزینه برعکس است.

سفر هیل به لبنان جهت بازارگرمی برای نواف

در آستانه سفر امروز «دیوید هیل» معاون سیاسی وزیر امور خاجه آمریکا به بیروت  آمریکایی‌ها در پیامی به نزدیکان خود در لبنان از آنها خواستند برای نواف سلام سفیر سابق لبنان در سازمان ملل به عنوان نامزد جانشین الحریری بازار گرمی کند.

در همین راستا منابع رهبری گروه‌های هشت مارس  لبنان تایید کردند که تبلیغ برای نواف سلام در راس اهداف سفر دیوید هیل به لبنان است، با وجود اینکه او با مخالفت در داخل لبنان روبرو شده است.

منابع النشره گفتند: «برخی گروه‌های نزدیک به واشنگتن در اعتراضات مردمی هم در مدت گذشته برای نواف سلام بازاریابی کردند و می‌گویند او از جمله شخصیت‌هایی است که می‌تواند تکنوکرات خوانده شود و جای تعجب است که برخی گروه‌های معتبر جنبش اعتراضات مردمی نسبت به این موضوع غافلند با وجود اینکه می‌دانند که چه طرف‌هایی پشت چنین پیشنهادی هستند.»

منابع النشره با تاکید بر مخالفت قطعی نیروهای هشت مارس و بخصوص حزب الله با نامزدی سلام گفت: «اصلا ممکن نیست نام او در رایزنی‌های پارلمانی امروز پنجشنبه به عنوان مامور تشکیل کابینه تصویب شود هنوز برای هشت مارسی‌ها الحریری نامزد ارجح است.»

النشره نوشت: از جمله اسامی مطرح دیگر نام «ریا الحسن» وزیر کشور فعلی است که جریان المستقبل از امکان معرفی آن می‌گوید و مورد حمایت خارجی و بخصوص آمریکایی قرار دارد. « فواد مخزومی» عضو پارلمان لبنان هم که از جمله نمایندگان حامی اعتراضات مردمی در لبنان است و با گروه‌های سیاسی مختلف و خارجی‌ها در ارتباط است از جمله دیگر اسامی مطرح برای تصدی نخست‌وزیری دولت آتی لبنان است.

سعد الحریری نخست وزیر دولت پیش‌برد امور لبنان در ۲۹ اکتبر گذشته (هفتم آبان ماه) در سیزدهمین روز از آغاز اعتراضات خیابانی مردم کشورش استعفای خود را اعلام کرد . از آن زمان گروه‌های سیاسی لبنان درباره نام نخست‌وزیر جدید به توافقی دست نیافته‌اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین