سی ان ان: استیضاح ترامپ در آگهی ترحیم سیاسی وی درج خواهد شد

  3980928055 ۱۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه خبری سی ان ان با اشاره به رای مثبت مجلس نمایندگان آمریکا به استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور، می گوید استیضاح تاریخی ترامپ، به عنوان میراث وی برجا خواهد ماند. 

سی  ان ان: استیضاح ترامپ در آگهی ترحیم سیاسی وی درج خواهد شد

 

به گزارش الف سی ان ان در وب سایت خود در مقاله ای تحلیلی به قلم " کریس سیلیتزا" نوشت:

مهم نیست که در سال آینده و حتی پنج سال آینده که دونالد ترامپ در کاخ سفید حضور دارد، چه اتفاقاتی رخ می دهد، اما نخستین پاراگراف در آگهی ترحیم سیاسی ترامپ حاوی این جمله (یا چیزی شبیه آن) است: "مجلس نمایندگان، ترامپ را در 18 دسامبر 2019 استیضاح کرد، تا وی سومین رئیس جمهور در تاریخ آمریکا باشد که اینگونه توبیخ شده اند." 

این مساله که سرنوشت چنین رای تاریخی از قبل مشخص بوده و اینکه رای گیری به دنبال بیش از شش ساعت توهین، و رفتار زشت و بی ادبانه حزبی صورت گرفت، نباید حواس ما را از آن واقعیت اساسی پرت کند، و البته از این واقعیت که: استیضاح ترامپ (و به دنبال آن محاکمه در سنا) نشانه شکافی آشکار در ریاست جمهوری او، مسایل سیاسی ما و کشورمان خواهد بود. در آینده، نظر ما درباره ریاست جمهوری ترامپ به دو دوره تقسیم می شود: "قبل از آنکه استیضاح شود" و "پس از آنکه استیضاح شد." 

برای چنین روز تاریخی، سراسر آن خسته کننده بود. ترامپ چهارشنبه شب در یک تجمع انتخاباتی در میشیگان با تمسخر این توئیت را منتشر کرد: "واقعا احساس نمی شود که در حال استیضاح هستیم."

گذشته از آنچه که سنا انجام می دهد – و احتمالا اینکه آنها اوایل سال آینده رای می دهند که رئیس جمهور برکنار نشود – ترامپ در سوابق همیشگی و میراث خود، استیضاح را همراه خواهد داشت. و این واقعیت است، هرچند هم که رای به استیضاح وی آن گونه باشد یا نباشد که هر دو طرف در این لحظه پیش بینی می کنند. 

مسلما اگر رای دهندگان بخواهند حزب ترامپ را تنبیه کنند و به او رای ندهند، و یا اینکه وی بار دیگر انتخاب شود و به واسطه نارضایتی مردم از دمکرات ها در استیضاح، جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند، در این صورت مورخان از رای استیضاح روز چهارشنبه به عنوان لحظه ای حساس یاد خواهند کرد. 

اما اگر هیچ یک از این سناریوها محقق نشود، هر اتفاقی که در آینده رخ دهد، نتیجه رای استیضاح مجلس نمایندگان خواهد بود. هر اقدامی که ترامپ انجام دهد، هر نظرسنجی متغیر که صورت گیرد، هر آنچه که از هم اکنون تا نوامبر 2020 در عرصه سیاسی رخ دهد، به عنوان بخشی از عواقب آن چیزی است که در این شب سرنوشت ساز در دسامبر 2019 صورت گرفت. 

این مساله به ویژه در مورد ترامپ صدق می کند زیرا تمام آنچه که اتفاق می افتد،  الف) در نخستین دوره ریاست جمهوری او است ب) در کمتر از یک سال تا رقابت های بعدی ریاست جمهوری صورت گرفته است. این تفاوت اساسی است بین شرایط استیضاح ترامپ و رئیس جمهوری است که در نزدیک ترین زمان قبل از ترامپ استیضاح شد: بیل کلینتون.

کلینتون نزدیک پایان دومین دوره ریاست جمهوری اش بود که مجلس نمایندگان وی را در دسامبر 1998 استیضاح کرد. 

استیضاح کلینتون گرداب هایی شدید و آشکار به همراه داشت: جمهوری خواهان که در انتخابات میان دوره ای سال 1998 شاهد تضعیف موقعیت خود بودند، کاخ سفید را دو سال بعد تسخیر کردند. اما این تحولات بر ریاست جمهوری کلینتون تاثیری مستقیم نداشت.  البته اوضاع ترامپ اینگونه نخواهد بود. 

با اطمینان کامل می توان گفت در پایان جلسه استیضاح در سنا، ترامپ تمام مسایل مربوط به استیضاح را پشت سر نخواهد گذاشت و نمی تواند آسوده خاطر باشد که از ریاست جمهوری برکنار نخواهد شد. زیرا، این چیزی نیست که انجام می دهد، به خصوص در شرایطی که تصور می کند به گونه ای در شکل و شمایل، قربانی شده است. 

حتی وقتی که مجلس نمایندگان رسما در حال استیضاح ترامپ بود، وی در سخنرانی انتخاباتی خود در میشیگان در حال تکذیب این مسایل بود. ترامپ در جمع مردم می گفت: "ما کار خلافی نکردیم، ما در حزب جمهوری خواه از حمایت بسیار زیاد برخورداریم." 

این فقط آغاز کار است. اگر حادثه سرنوشت ساز پشت سرگذاشته شده باشد، ترامپ از امروز تا نوامبر آینده می تواند از رای استیضاح به عنوان مساله ای عادی و روزانه – اگر نه فراتر از آن - یاد کند. اگر وی در دور دوم انتخابات پیروز شود، از این روز به عنوان زمانی یاد خواهد کرد که ریشه پیروزی شکل گرفت. 

یک نظریه ترسناک اما محتمل دیگر هم وجود دارد: اگر ترامپ بازنده انتخابات شود، ادعا می کند که کل انتخابات به واسطه "کودتایی" از جانب دمکرات ها بی اعتبار شده است که تلاش می کردند به وی تحمیل کنند و از پذیرفتن آن خودداری می کنند. 

نکته این است: مهم نیست فردا، ماه بعد، در سال 2020 یا فراتر از آن، چه رخ می دهد. نکته مهم این است که چهارشنبه روزی است که ریاست جمهوری ترامپ تغییر کرد. به سمت آینده ای بهتر؟ یا بدتر؟ پاسخ به این سوالات را نمی توان سریعا و یا به سادگی داد، شاید هم نتوان در پای صندوق های رای در سال آینده نیز به آنها پاسخ داد. اما وقتی به گذشته نگاه می کنیم، درمی یابیم این روزی است که بیشتر از هر زمان دیگر به خاطر خواهیم داشت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۶۹۱۲۱۴:۳۸:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۲۸
باز ما دلمونو خوش کردیم به این..حرفها
ناشناس۱۲۴۶۹۴۰۱۵:۲۵:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲۸
واسه هیچی استیضاح شد ولی در مملکت ما هیچ کس استیضاح نمیشه..
ناشناس۱۲۴۶۹۴۱۱۵:۲۵:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲۸
به جایی نمیرسه این کارهای دمکراتها دیگه دست دمکراتها برای همه رو شده جواب نمیده
ناشناس۱۲۴۶۹۴۳۱۵:۲۷:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۸
سي ان ان بوق تبليغاتي مرده سياسي بنام دمكراتها!
ناشناس۱۲۴۶۹۴۸۱۵:۳۰:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۲۸
قلم کریس سیلیتزا فقط به درد شکسته شدن میخورد
ناشناس۱۲۴۶۹۴۹۱۵:۳۱:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲۸
ای کاش ما هم چنین نمایندگانی در مجلس داشتیم
ناشناس۱۲۴۶۹۶۱۱۵:۴۶:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۲۸
تیم بی کاملا از هم پاشیده شد . گنده شون هم استیضاح شد هر چند در کنگره استیضاح نمیشود . ولی پیروزی در حال نهایی شدن هست . از ده شمشیر فقط ۸ شمشیر دیگر مانده نیروهای داخلی اگر نگذارند ضربه نهایی را دولت وارد کند .
ناشناس۱۲۴۷۰۱۸۱۶:۴۵:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲۸
گول .. رسانه ای را نخورید . پیشرفت شگرف اقتصادی آمریکا که در تاریخ این کشور سابقه نداشته است باعث شده مردم عادی ترامپ را ستایش کنند.
ناشناس۱۲۴۷۰۲۰۱۶:۴۵:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲۸
اونطوری که اخبار به من رسیده مردم طبقه متوسط و پایین جامعه از ترامپ و تصمیماتش راضی هستند بخصوص اینکه الان نرخ بیکاری پایین اومده به احتمال زیاد بازم رای میاره
محسن۱۲۴۷۰۵۴۱۷:۱۳:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲۸
چقدر جالب است که رئیس جمهوری را برای سوءاستفاده از قدرت و یا دروغ گفتن (بیل کلینتون) استیضاح می کنند
ناشناس۱۲۴۷۱۱۱۱۸:۲۹:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۲۸
سنا رای به استیضاح او نخواهد داد او کماکان رییس جمهور خواهد ماند و سال آینده دوباره انتخاب خواهد شد
ناشناس۱۲۴۷۲۱۶۲۰:۰۷:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۸
فکر میکنم در انتخابات بعدی ترامپ برای دموکراتها ترحیم سیاسی برگزار خواهد کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین