«کنگری» که دولت در برجام خورد و «لنگری» که این بار در ژاپن انداخت!

حسام رضایی،   3980927147 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
«کنگری» که دولت در برجام خورد و «لنگری» که این بار در ژاپن انداخت!

سفر حسن روحانی رئیس جمهوری به ژاپن، در شرایطی انجام می‌شود که کشورمان طی ماه گذشته، رویداد اجتماعی-سیاسی بزرگی را از سر گذراند. آشوب های آبان ماه در واکنش به سیاست افزایش بهای بنزین، در نوع خود، سلسله تاثیراتی را در وجوه حاکمیتی ایران خاصه در وجه سیاست خارجی برجای گذاشت.

پس از فروکش کردن قطعی آتش اعتراضات، به نظر می رسد که دو نگرش کلی درباره نوع برخورد با جمهوری اسلامی ایران در ایالات متحده شکل گرفته باشد؛ اول محافل نزدیک به لابی های اسرائیلی که معتقدند شورش ها، محصول و نتیجه سختگیری‌های بین‌المللی بوده و بنابراین روند تداوم فشارها در قبال تهران باید تداوم یابد و دوم، چهره های نزدیک به کاخ سفید که نگاه امیدبخشی به تاثیر بیشتر تحریم‌ها نداشته و باور دارند که زین پس، باید مسیر تعامل و تسامح با هدف کنترل و نظارت بیشتر بر عملکرد ایران در پیش گرفته شود؛ توئیت معنادار ترامپ در روز تبادل دکتر «مسعود سلیمانی» با «ژیو وانگ» که به طور معناداری، امکان معامله با ایران را پیش کشید یا اظهارات چندی پیش «برایان هوک» که تاکید کرد آمریکا در پی تغییر نظام سیاسی در ایران نیست، همگی می‌توانند مدلول های قابل استنادی برای پا پس کشیدن گروه دوم از سیاست فشار حداکثری خود باشد.  

در داخل کشور اما شرایط به گونه دیگری پیش رفته است. بلافاصله پس از پایان آشوب ها، چند تن از مقامات اجرایی کشورمان از جمله معاون اول رئیس جمهوری و حتی خود رئیس جمهوری، به دفعات، مستقیم یا غیرمستقیم، در تریبون های مختلف پالس های مثبتی را برای احتمال از سرگیری مذاکرات، به طرف مقابل ارسال کردند. در بررسی چرایی این رویکرد، بسیاری سختی شرایط دولت «تدبیر و امید» و کوشش جهت رستن از این شرایط را مهم ارزیابی می کنند. هر چند علت بخشی از این سختی ها، متاثر از فشارهای خردکننده آمریکاست لیکن چنین مهجوریتی، علت عمده ای هم دارد و آن وضعیتی است که من از آن به عنوان «بی‌پروژگی دولت» یاد می‌کنم.

دولت اعتدال امروز در حالتی گرفتار است که برای ادامه مسیر خود، ایده و پروژه تعریف شده و مشخصی ندارد و به نوعی مردم، نخبگان و نیروهای اجتماعی در پیگیری مطالبات شان، حالت کج دار و مریز و انتظار را پشت سر می گذارند. کاهش محبوبیت اجتماعی و رویگردانی تدریجی حامیان نیز مزید بر علت شده تا متنفذان نهاد ریاست جمهوری در فاصله کمتر از 2 سال مانده تا پایان حضورشان در مسند قدرت اجرایی، بار دیگر و با هدف موثر جلوه‌دادن و توانایی پیش‌برندگی امر مذاکره، «سرزمین آفتاب» را برای سفر دیپلماتیک حسن روحانی انتخاب نمایند؛ سرزمینی که از قضا دروازه ایالات متحده در شرق نیز محسوب می شود. 

از سوی دیگر، حامیان اصلاح طلب دولت با غایت پیشبرد پروژه مذاکرات، به مدد قدرت پروپاگاندای خود مشغول متهم نمودن رقیب به مانع تراشی و کارشکنی در امورات اجرایی کشور هستند. این در حالی است که الیت‌های تجدیدنظرطلب، طی هفته های سپری شده، برای در امان ماندنِ شانیت اجتماعی خود، در آستانه انتخابات مجلس یازدهم، سخت ترین حملات را علیه شخص حسن روحانی و اطرافیان او ترتیب داده اند که عیان ترین آن، درخواست رسمی عباس عبدی تحلیلگر شهیر اصلاح طلب برای استعفای زودهنگام رئیس جمهوری بود.  

باید دید کشتی دیپلماسی دولت که هم اکنون در شرق آسیا لنگر انداخته، آغازگر روندی تازه برای پاستور خواهد شد یا وضعیت سکون کنونی، چشم انداز کشور تا 2 سال آینده خواهد بود. با توجه به آنچه عرضه شد، گزاره دوم قریب تر به نظر میرسد مگر آنکه سیاست در کاخ سفید و اروپا، کشتی بان دیگری را به خود ببیند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۶۵۷۴۱۰:۰۹:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۲۸
بفرض شما اگر کشتی بان تغییر کند سکان در دست مایک پنس خواهد بود پس تا دوسال دیگر اوضاع بهمین روال رو به خرابی و فشار بیشتر است
سینا۱۲۴۶۵۷۸۱۰:۱۱:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۲۸
اگر از نظر شما اصولگرایان کارهای دولت بر خلاف منافع ملی هست و دولت هم غیر از این کار دیگری بلد نیست خوب چرا با استعفای دولت و رئیس جمهور مخالفید؟چرا میخواهید ۲ سال دیگر با بی عملی طی شود.
ناشناس۱۲۴۶۵۹۸۱۰:۴۰:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۲۸
هر زمان که صحبت از مذاکره و حل مشکلات کشور از طریق دولت منتسب به اصلاح‌طلبان پیش می‌آید، بلافاصله اصولگرایان تمامِ تلاش خود را می‌کنند که مذاکره را بهم بزنند یا در آن کارشکنی کنند و نگرانیِ آن‌ها این است که مبادا حل مشکلات ۴۰ ساله با جهان به نام اصلاح‌طلبان تمام شود. این میان هم تنها مردم عادی هستند که باید هزینه‌ی این اختلافات گروهی را بدهند.
ناشناس۱۲۴۶۵۹۹۱۰:۴۵:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲۸
بدانید و اگاه باشید زنگ های خطر به صدا درامده
ناشناس۱۲۴۶۶۰۶۱۰:۵۰:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲۸
هرکاری دولت بکند شما یه ایراد به آن میگیری بابا قبیله گری شما مملکت را به سوی ویرانی برده است دست بردارید
ناشناس۱۲۴۶۶۰۹۱۰:۵۲:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۲۸
شما چرا اینقدر به همه چی ایراد می گیرید. دولت بایستی یه کاری کنه واسه کم کردن مشکلات تحریم. نمی تونم یه جایی بشینه و کاری نکنه. یه کاری کردن بهتر از هیچ کاری نکردن که هست
ناشناس۱۲۴۶۶۱۱۱۰:۵۶:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۸
اصولگراها از یک طرف میگن دولت خیلی بد کار میکنه از یک طرف میگن باید بمونه! از این به بعد مسئولیت اقدامات آقای روحانی برعهده اصولگرایانه!
ناشناس۱۲۴۶۶۲۷۱۱:۲۲:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۸
چقدر مطالب نویسنده این مقاله و طرفدارانش به نظریات ترامپ نزدیک است. چقدر دشمنان برجام در ایران و امریکا شبیهند.
ناشناس۱۲۴۶۶۳۴۱۱:۲۹:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۲۸
قطعا رهبری در جریان این سفر میباشند وبدو ن اذن ایشان اینکار صورت نمیگرفت
ناشناس۱۲۴۶۶۳۸۱۱:۳۹:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۲۸
1/5 سال باقی مانده از عمر این دولت با همین روند یعنی تداوم گرانی و بیکاری خواهد بود زیرا دولت 6/5 سال با برجام فرصت سوزی کرد و دیگه فرصتی برای جبران مافات ندارد.
ناشناس۱۲۴۶۶۶۶۱۱:۵۵:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲۸
قرار بود برجام مشکلات ما را حل کند ! اما حالا ما باید مشکلات برجام را حل کنیم !!! خخ
ناشناس۱۲۴۶۷۱۸۱۲:۴۰:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲۸
اندر حكايت معني سياست !! ---------------------- بعضي ها : سياست يعني موم !! ... يعني خمير ... يعني خمير بازي ! برخي ديگر : سياست يعني اينكه هميشه به صد قسم و آيه برهان و دليل و استدلال بخواهيم ثابت كنيم كه نمك شيرين است و عسل شور !!!
ناشناس۱۲۴۶۷۱۹۱۲:۴۰:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۲۸
آقای روحانی یا باید مشکلات رو حل کنه یا اگر نمیتونه یا اختیارات لازم رو نداره استعفا بده.
ناشناس۱۲۴۶۷۸۱۱۳:۱۰:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲۸
زمین مون رو فاضلاب فرا گرفته هوامون رو دود و گرد و غبار و آلودگی و بوی گند این آقای بی خیال بی خبر هم پاشده رفته ژاپن تفریح ! اگه قرار باشه بری اونجا و حرف دل 80 میلیون ایرانی رو نزنی که فقط سوخت هواپیما رو هدر دادی
ناشناس۱۲۴۶۷۹۵۱۳:۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۲۸
آخه تو توی ژاپن چی کار داری ؟! مگه 6 ماه پیش نخست وزیر ژاپن تهران نبود ؟! آخه اگه حرف به درد بخور داشتی خوب همون موقع بهش میزدی ! لابد رفتی التماس که ژاپن نفت بخره از ما
ناشناس۱۲۴۶۸۱۶۱۳:۳۶:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۲۸
کاهش محبوبیت مربوط به دولت تنها نیست...
علی۱۲۴۶۸۲۰۱۳:۴۰:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۲۸
خطاب به منتقدین برجام : 1- اگر برجام و توافق هسته ای اتفاق نمی افتاد، شماچه گزینه ی بهتر و یا دیگری پیشنهاد می کردید ؟! 2- بی دلیل برجام را آتش زدید و مدام گفتید تحریم ها بی تاثیر است ، حال که تاثیر تحریم ها را عالم و آدم می دانند ، می گویید مشکل از مدیریت دولت است ؟
ناشناس۱۲۴۶۸۳۳۱۳:۴۷:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۲۸
کل مقامات سیاست های خارجه را انجام می دهد اما همیشه الکی کاسه کوزه ها سر دولتها می شکنند ! کل مقامات تا الان تقصیر کار بوده اند
ناشناس۱۲۴۶۸۶۸۱۴:۱۱:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۲۸
بهتر است که تیتر را تبدیل کنید به "کنگری که حکومت خورد و لنگری که اینبار در ژاپن انداخت" چون دولت ها در ایران سرخود نمیتوانند کاری انجام دهند و تابع تصمیمات حکومت هستند.
کند ذهن۱۲۴۶۸۸۶۱۴:۲۳:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۲۸
سلام. برجام کنگر یا هر چیز دیگری باشد دستاورد نظام بوده و هست . برجام برای کشور مفید بوده و هست . تلاش برای پیگیری حقوق ایران در برجام که آمریکا مانع آن هست کاملا منطقی و ضروری است.
ناشناس۱۲۴۶۹۲۰۱۴:۵۷:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۲۸
قیمت دلار داره کجامیره؟ شماازدل من بازنشسته که دارم جهیزیه دخترم رو تهیه میکنم خبرداری تو روبخدا به این تقابل پایان بدین خسته شدیم بسه دیگه
ناشناس۱۲۴۶۹۵۳۱۵:۳۳:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲۸
بعد از شش سال فراز و فرود، به یقین معلوم شده که روحانی به جز برجام هیچ فکر وبرنامه اقتصادی نداشته و صرفا به هوس منافع برجام وارد عرصه شد اما نشد که نشد. یک فرصت طلبی سیاسی بود که به سنگ خورد و حالا مثل استخوان در گلو گیر کرده، نه راه پیش داره نه راه پس. اگر دوسال آخر احمدی نژاد سوخت شد، آیا باید این دوسال آخر روحانی را هم سوخته بدانیم؟؟ ارزش زمان و بی پاسخی های ما!
هنر تحریمها۱۲۴۷۰۰۷۱۶:۳۲:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲۸
در ایران این تظام است که در نهایت تصمیم گیری میکند نه دولت و ابن را نویسنده خوب می داند. بهر حال به مدد تحریم ترامپ دولت و مجلس‌اینده اصول گرا خواهد بود و خواهیم دید که همین سیاست دنبال خواهد شد.
ناشناس۱۲۴۷۰۳۵۱۷:۰۲:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۸
اگر همان اول بدون ترس از تندرو های داخلی با ترامپ مذاکره میکردند الان نباید لنگر بیاندازند.
رضا۱۲۴۷۰۷۹۱۷:۴۳:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲۸
شرایط امروز حاصل نقض برجام توسط ترامپ است. جوری صحبت می کنید گویی برجام به ضرر ایران بوده است. به این عمل میگویند عوام فریبی.
ناشناس۱۲۴۷۰۸۸۱۸:۰۳:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲۸
این بابا که خودش اومده بود اینجا ، تحویلش نگرفتی. حالا میری ژاپن که چی ؟؟ چرا خودتو کوچیک می کنی؟؟
ناشناس۱۲۴۷۱۳۲۱۸:۴۳:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲۸
اشتباه تحلیل میکنید قطعی تمام نشد اتشی است زیرخاکسترکه باید بزرکان نظام باتدبیر وعقلانیت وسیاست انراخاموش نمایند عزیزدل برادر کمترازیکساعت میتوان جنگی خانمانسوز براه انداخت باسیاست وتدبیروعقلانیت واعتدال واندیشه وگفتگو است که میتواندجلوگیری کندازجنگ وخرابی وویرانی
ناشناس۱۲۴۷۱۳۷۱۸:۴۷:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۲۸
دولت اگر ذره ای صداقت در وجودش با مردم بود، برای مبارزه با هر اجنبی مردم از جان مایه میگذاشتند. ما یکسال با نان و خرما خود را سیر میکردیم تا دولت در مبارزه در برابر زیاده خواهان پیروز شود ولی وقتی می‌بینیم که کمترین چپو آقازاده های برمسند شرکتها و غیره کمتر از پنجاه و صد میلیارد نیست و از برادر و برادرزاده تا داماد وپدر عروس هر کدام در ماراتن غارت روزی مردم با هم رقابت دارند و جوانان بیکار با مشکل مواجه اندماهم روی خود را اونوری میکنیم
ناشناس۱۲۴۷۱۷۰۱۹:۲۴:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲۸
دولت اعتدال ( تدبیر و امید ) از همان شروع کارشان هیچ ایده و پروژه تعریف شده و مشخصی نداشته ندارند نخواهند داشت و تنها به دنبال زور و زر هستند
ناشناس۱۲۴۷۱۷۸۱۹:۲۹:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۸
با سیاسی تصمیم گرفتن و سیاسی کاری و تحلیل های اینچنینی اجازه ندارید کشور را به سمت نامناسب ببرید.
استادت۱۲۴۷۲۱۱۲۰:۰۵:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۲۸
حسام جان قبل از اینکه مقاله بنویسی بهتره کمی هم مطالعه بکنی
ناشناس۱۲۴۷۲۱۵۲۰:۰۶:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲۸
شماها گفتید وای مصیبتها انرژی هسته ای را از بین بردن در حالی که این طور نبود گفتید راکتور اراک را بتن ریخته اند در حالی که این طور نبود گفتید زیرساختها همه از بین رفته در حالی که دوباره در ظرف مدت دو هفته همه چیز برگشت و غنی سازی بیشتر هم شده . چرا یک بار از ترامپ خبیث انتقاد نمی کنید ؟ چرا یک بار ترامپ را محکوم نمی کنید ؟ چرا یک بار نمی گویید برای چیه اقای ترامپ از یک معاهده بین المللی بی جهت خارج شدی ؟ چرا یک بار نمی گویید ترامپ ایا معیار سنجش امانو و سازمان مطبوعش است یا تو ؟ چرا یکبار نمی گویید معیار سازمان ملل است یا تو ، ترامپ ؟
ناشناس۱۲۴۷۶۶۱۰۹:۳۴:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۹
روحانی باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد؟!
ناشناس۱۲۴۷۲۵۰۲۰:۲۹:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۸
تنبل و بی عرضه رو طلا هم بگیری باز فرقی نمیکنه
ناشناس۱۲۴۷۳۱۰۲۱:۳۶:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲۸
این جور مطالب شما که اخیرا زیاد هم شد و از روی دلسوزی نیست و بیشتر تسویه حساب است...
ناشناس۱۲۴۷۳۱۷۲۱:۴۱:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲۸
تمام این بدبختی های ملت از زمان احمدی نژاد شروع شد
ناشناس۱۲۴۷۶۶۵۰۹:۳۷:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲۹
بدبختی های ملت بعد از فتنه 88 که باعث ترغیب دشمن به اعمال تحریم های بانکی و نفتی شد شروع شد.
ناشناس۱۲۴۷۳۲۰۲۱:۴۳:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۸
صحبتهای گفته شده بیشتر از حقد و کینه است
عباسي۱۲۴۷۳۵۵۲۲:۳۴:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲۸
نويسنده از يك سو دولت را به بي برنامگي متهم ساخته و از سويي ديگر چشم به تغيير حاكميت امريكا دوخته بلكه فرجي بشود و در هر دوحالت اشتباه ميكند چرا كه دولت مجري سياست هاي قوه مقننه و نخبگان مملكتي اعم از تشخيص مصلحت نظام و قانون برنامه١٤٠٠ است و از طرفي تغيير حاكميت در امريكا تاثيري در روند تصميمات اتخاذ شده در سياست خارجي ايران نخواهد داشت. بنابراين نوشته مذكور نه تنها تحليل سياسي محسوب نميشود بلكه حتي با عوامانه ترين نظرات سياسي نيز همخواني ندارد. از اين رو تنها استنباط منطقي از ان نياز نويسنده به مطالعه بيشتر و عميقتر است.
ناشناس۱۲۴۷۶۸۸۰۹:۵۵:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲۹
اگر نتیجه خوب باشد بدللی ...است و اگر بد بقیه مقصرند!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  2. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  3. بازی با کلمات

  4. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. کمی دیر نیست؟

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  13. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  14. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  15. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  16. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  17. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  18. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  19. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  20. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  21. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  22. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  23. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

آخرین عناوین