پیامدهای پیروزی «ترامپ بریتانیا» در عصر پسابرگزیت

  3980927076 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
پیامدهای پیروزی «ترامپ بریتانیا» در عصر پسابرگزیت

"بوریس جانسون" رهبر حزب محافظه کار انگلیس در انتخابات اخیر پارلمانی در این کشور پیروزی خیره کننده ای را کسب کرد. حزب وی که با وعده خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپا در کارزار انتخاباتی شرکت کرده بود، توانست از مجموع 650 کرسی "مجلس عوام بریتانیا"، 365 کرسی را تصاحب کند. این در حالی است که "حزب کارگر"(به عنوان جدی ترین رقیب حزب محافظه کار) به رهبری "جرمی کوربین" تنها توانست 203 کرسی مجلس عوام بریتانیا را به خود اختصاص دهد. انتخابات اخیر پارلمانی در بریتانیا را باید در دو "ترین" خلاصه کرد: بهترین نتیجه محافظه کاران از زمان پیروزی "مارگارت تاچر" در سال 1987 و بدترین نتیجه انتخاباتی برای حزب کارگر از دهه 1930 میلادی. 

بوریس جانسون در هنگام تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود در صورت پیروزی در انتخابات، بریتانیا را تا 31 ژانویه 2020 از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد(برگزیت). حال با پیروزی وی، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که سیاست و اقتصاد بریتانیا تا حدی از کشمکش و ابهام ناشی از خروج یا عدم خروج از اتحادیه اروپا رها شده است. با این حال، از همین حالا گمانه زنی های مختلفی در مورد آینده سیاسی و اقتصادی بریتانیا در حال مطرح شدن هستند. از این رو، با بررسی روند تحولات می توان تصویری از بریتانیایِ پسابرگزیت ارائه کرد:

*تضعیف آمارهای اقتصادی بریتانیا

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و اجرایی کردن برگزیت، به احتمال زیاد باعثِ تضعیف آمارهای اقتصادی این کشور خواهد شد. برخی تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که پس از برگزیت، اقتصاد بریتانیا به شدت منقبض خواهد خواهد شد. "بانک انگلستان" در ارزیابی های خود به این نکته اشاره کرده که اجرای برگزیت، رشد اقتصادی 1.4 درصدی بریتانیا در سال 2019 را به 1.2 درصد در سال 2020 کاهش خواهد داد. این بانک همچنین در گزارش خود تصریح کرده برگزیت می تواند تولید ناخالص داخلی بریتانیا را تا 8 درصد کاهش دهد و نرخ تورم را تا 3 برابر و نرخ بیکاری را نیز تا 3.4 درصد افزایش دهد. آمارهایی از این نوع، آثار و نتایج منفی شوکِ برگزیت بر اقتصاد بریتانیا را نشان می دهند. در واقع، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و محروم شدن این کشور از مزایای اقتصادی عضویت در این نهاد موجب می شود تا حدی اقتصاد بریتانیا تضعیف شود. البته برخی تحلیلگران پا را فراتر گذاشته و معتقدند اثر برگزیت بر اقتصاد بریتانیا شبیه تاثیری است که بحران مالی سال 2008 میلادی بر اقتصاد جهانی گذاشت. 

*تاثیر برگزیت بر تجارت بریتانیا با اتحادیه اروپا

در شرایط فعلی که هنوز بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج نشده است، تجارت این کشور با کشورهای اروپاییِ عضوِ این نهاد، عاری از هرگونه تعرفه ای است. با این حال، پس از اجرای برگزیت، کالاهای صادراتی انگلستان به کشورهای اروپایی با تعرفه هایی همراه خواهد شد که این امر، کار را برای فعالان عرصه تولید و کسب و کار بریتانیا سخت خواهد کرد. فراموش نکنیم که 44 درصد از صادرات و 53 درصد از واردات بریتانیا، به/ و از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است. بالا رفتن تعرفه برای کالاهای صادراتی بریتانیا موجب می شود تا آن ها با هزینه تمام شده بالاتری به دستِ مشتریانِ اروپایی برسند که این امر مزیت رقابتی این کالاها را در مقایسه با کالاهای تولید شده توسط دیگر کشورهای اروپایی از بین خواهد برد. از این رو، اجرای برگزیت منافع فعالان اقتصادی بریتانیا را مستقیما هدف قرار خواهد داد و برای آن ها ایجاد خسارت می کند. جدای از این، برقراری تعرفه در روابط تجاری بریتانیا با کشورهای اروپایی موجب می شود تا این کشور در بحث واردات مواد اولیه مورد نیاز خود برای تغذیه بخش صنعت و تولید نیز با مشکل مواجه شود. زیرا فعالان اقتصادی علاوه بر پرداخت هزینه های گمرکی بایستی درگیرِ فرآیندهای زمان برِ گمرکی نیز شوند. "اندرو چتسکی" در مقاله ای در شورای روابط خارجی آمریکا می نویسد: "فعالان اقتصادی بریتانیا از ترسِ پیامدهای برگزیت، اقدام به انبار کردن کالاها و مواد اولیه مورد نیاز خود کرده اند. تبعات منفی برگزیت بر فعالان اقتصادی بریتانیا پس از اجرایی شدن این طرح، بیش از پیش خود را نشان خواهد داد". 

اجرایی شدن برگزیت همچنین سرمایه گذاری طرف های اروپایی در بریتانیا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. سرمایه گذاران اروپایی با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، با کشوری رو به رو خواهند بود که دیگر از مزایا و منافع اقتصادیِ عضویت در این اتحادیه برخوردار نیست. از این رو، به احتمال زیاد، برگزیت با تضعیفِ روندهای سرمایه گذاری در بریتانیا همراه خواهد بود. در این زمینه، می توان به اظهار نظر شرکت ایرباس اشاره کرد که اعلام کرده در صورت محقق شدن برگزیت، بسیاری از منابع مالی و فرصت های شغلی خود را از این کشور بیرون خواهد کشید. 

*تاثیر برگزیت بر مسائل مهاجرتی و امنیتی بریتانیا

برخی کارشناسان اجرایی شدن برگزیت را موجب تضعیف امنیت بریتانیا دانسته اند. آن ها به طور خاص اشاره می کنند که در صورت خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ارتباط امنیتی این کشور نیز با این اتحادیه و منابع اطلاعاتی آن قطع خواهد شد که این موضوع، توانایی این بریتانیا در زمینه مبارزه با تروریسم و تهدیدات خارجی را کاهش خواهد داد. در این زمینه، این دسته از تحلیلگران به طور خاص به عدمِ دسترسی بریتانیا به پایگاه داده هایِ اطلاعاتی-امنیتی اتحادیه اروپا اشاره می کنند که توانایی و ظرفیت این کشور برای مبارزه و دفع تهدیدات علیه بریتانیا را کاهش خواهد داد. 

در زمینه مسائل مهاجرتی نیز، برگزیت تا حدودی مشکل ساز است. تعداد زیادی از اتباع کشورهای اروپایی، هم اکنون در انگلیس زندگی و کار می کنند(بیش از 3 میلیون نفر) و در مقابل تعداد زیادی از اتباع بریتانیایی نیز در کشورهای اروپایی زندگی و کار می کنند(بیش از 1 میلیون نفر). اجرای برگزیت این جمعیتِ قابل توجه را با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد کرد و حتی موجب می شود از یک سو، اتباع اروپاییِ ساکن در بریتانیا که جز جمعیت فعال اقتصادی در این کشور محسوب می شوند، با توجه به شرایط جدید و اجرای برگزیت(و با توجه به مشکلات اقتصادی و مهاجرتی جدیدی که با آن ها رو به رو هستند)، قیدِ حضور در بریتانیا را زده و سرمایه و تخصص خود را از این کشور خارج کنند. از سوی دیگر، شهروندان بریتانیایی که در کشورهای اروپایی به واسطه سرمایه گذاری و تخصص خود جا افتاده اند نیز با توجه به شرایط پیش آمده امکان دارد که بار دیگر به بریتانیا بازگردند و با توجه به شرایط جدید، موقعیت های جدیدی را برای خود در فضای اقتصادی پسابرگزیت جستجو کنند. این امر در مجموع تبعات منفی اقتصادی خود را بر اقتصاد بریتانیا به جا خواهد گذاشت. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۵۴۴۸۱۲:۲۳:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲۷
بوریس جانسون چون ترامپ به همه وعده های انتخاباتی خود عمل خواهد کرد. با وجود روابط گرم و اتحاد این دو سیاستمدار موفق، در آینده نزدیک صحنه سیاست بین المللی دچار تغییرات مهمی خواهد شد.
ناشناس۱۲۴۵۴۷۱۱۲:۴۵:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲۷
نکته جالبش این بود که شکست جرمی کوربین چنان شوکی به دوستان در داخل داد که حتی خبر پیروزی بوریس جانسون را هم کار نکردن! حالا هم معتقدن که مردم بریتانیا مصلحت کشور خودشون را نمی دانند و نفهمیدن رفتن به بوریس رای دادن یاد اون روزای رفراندوم جدایی اسکاتلند افتادم که ..در داخل لحظه شماری میکردن خبر فروپاشی بریتانیا بزنن ولی شوکه شدن!
میلاد حمیدی۱۲۴۵۵۴۴۱۳:۱۵:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۲۷
همین طور پیش بره تا 15 سال دیگه کار اسراییل و اربابش انگلیس تمومه
ناشناس۱۲۴۵۹۰۳۱۶:۳۹:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۲۷
چی جوری پیش بره ؟
ناشناس۱۲۴۵۹۴۱۱۶:۵۷:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۷
سالها پیش هم همین رو میگفتیم
آینده نگر۱۲۴۵۹۶۳۱۷:۱۶:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۷
تا 15 سال دیگه ؛ پراید شده دونه ای 940 میلیون تومن گوجه فرنگی هم نیم کیلو 780 هزار تومن افزایش حقوق 15 % ! یارانه نقدی 45500 تومن !
ناشناس۱۲۴۵۵۸۹۱۳:۴۰:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۷
بوریس جانسون با برگزیت انگلیس را در باتلاق عمیقی فرو خواهد برد که مشکلات مردم این کشور را چندین برابر می کند.
ناشناس۱۲۴۵۶۱۹۱۳:۵۳:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲۷
" ترامپ بريتانيا " يا " جانسون امريكا " ؟ ... فرقي نداره برادر ! ... به هر حال " خدا همه ما را آدم كند " !! .... انشاءالله !
ناشناس۱۲۴۵۶۴۹۱۴:۰۹:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۲۷
اگر حوصله داشتم يك كتاب مي نوشتم مرگ تدريجي دموكراسي يا دموكراسي يك دروغ بزرگ در برج بلند دموكراسي تروريستي ملكه :)).
ناشناس۱۲۴۵۹۰۱۱۶:۳۸:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲۷
همون بهتر که حوصله نداری این کتاب رو فقط خودت میخوندی
م۱۲۴۵۷۱۵۱۴:۵۳:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۲۷
انگلیس تا 2022 از نظر اقتصادی وسیاسی بسیار بسیار تضعیف میشود
ناشناس۱۲۴۵۸۲۵۱۵:۴۸:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲۷
2023 تا 2022 اشتباه نوشتی
ناشناس۱۲۴۵۹۶۲۱۷:۱۲:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲۷
فکر کنم ما تا اون موقع کلا حل شده باشیم
علی ع۱۲۴۵۸۶۴۱۶:۱۱:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۷
یکی از مهمترین آثار ِنتایجِ انتخابات و اجرایِ برگزیت ، خروج اسکاتلند و ایرلند شمالی از بریتانیای کبیر است !
علی۱۲۴۵۸۸۵۱۶:۲۴:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۲۷
همه معادلات ایران اشتباه بود. سیاستمداران ما از واقعیت بسیار دور هستند
ناشناس۱۲۴۵۹۴۲۱۶:۵۷:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۷
به کوری چشم کمونیستها..برنده شدند. تا انتخابات آمریکا منتظر بمانید.
ناشناس۱۲۴۵۹۸۳۱۷:۳۴:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۷
تحلیل های قبلی قبل تون چی شد پس؟
حمید۱۲۴۶۰۳۰۱۸:۲۹:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۲۷
الان شما همه فهمیده اید برگزیت برای انگلستان بد است ولی مردم انگلستان که با سواد تر و آگاهتر از خیلی از جاها هستند و دسترسی به همه نوع اطلاعات دارند موضوع را نفهمیده اند . قوانین دست وپاگیر اتحادیه اروپا چنان آسیبی به بسیاری ازمشاغل انگلستان زده است که خروج از آن منجر به شکوفایی اقتصاد آن کشور در دراز مدت خواهد شد .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین