معاون وزارت بهداشت: درمان گران است!

گروه اجتماعی الف،   3980926114 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون کل وزارت بهداشت گفت: محافظت از مردم در مقابل مخاطرات مالی بیماری‌ها یکی از اهداف اصلی نظام سلامت است که باید موردتوجه قرار بگیرد، درمان گران و هزینه‌های سلامتی کمرشکن است، باید از مردم حمایت کنیم.

معاون وزارت بهداشت: درمان گران است!

به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین که صبح امروز بیست‌وششم آذرماه در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی قزوین برگزار شد، تصریح کرد: امیدواریم این تغییر و تحول باعث پیشرفت بیشتر استاد قزوین در حوزه درمان و بهداشت باشد و اتفاقات خوبی در حوزه پزشکی قزوین رخ دهد.

وی افزود: بار مراجعات به مجموعه وزارت بهداشت بسیار بالا است و می‌توان گفت هر ایرانی به‌طور متوسط ۱۰.۳ بار در سال به سیستم بهداشتی درمانی مراجعه می‌کند؛ درواقع طی سال ۸۵۳ میلیون بار مراجعه به سیستم بهداشتی صورت می‌گیرد که نشان از رسالت بالا و وظیفه خطیر ما دارد.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: هرکسی به ما مراجعه می‌کند دچار مشکل و درگیر بیماری است، خوشایندترین نوع مراجعه نیز مربوط به زایمان است که در آن نیز مادر درد و پدر استرس دارد حتی فرزندی که به دنیا می‌آید نیز گریه می‌کند.

وی افزود: یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در قزوین هستند که اگر هرکدام ۱۰.۳ بار مراجعه کنند در سال ۱۳ میلیون مراجعه وجود دارد بنابراین کسب رضایت سخت است، منوچهر مهرام ۱۴ سال در عرصه پزشکی با تواضع کارکرده است اما گاهی در شرایط سختی قرار داریم.

 حریرچی بیان کرد: افزایش سلامت مردم، محافظت از مردم در مقابل مخاطرات مالی بیماری‌ها، پاسخگویی به مردم و کارایی چهار هدف اصلی نظام سلامت است که باید موردتوجه قرار بگیرد، درمان گران است و باید از مردم حمایت کنیم، هزینه‌های سلامتی کمرشکن است، کارمندی که درآمد ماهیانه‌اش سه میلیون تومان است اگر سالانه ده درصد هزینه درمان داشته باشد می‌شود سالی سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان که عدد بالایی است.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: اگر در خانواده‌ای کودکی بیش‌فعال است و هزینه درمان ندارند مسئول علوم پزشکی است، اگر پیرمردی دریکی از روستاها سکته کرده و به دلیل عدم مراقبت زخم بستر بگیرد رئیس علوم پزشکی باید پاسخگو باشد، مسئولین باید این دید را بپذیرند و خود را مسئول سلامت همه افراد استان بدانند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر ۹ دهم درصد بیمارهای روان‌پزشکی شدید در خانه‌ وجود دارد، اگر یک کشاورز، کاسب یا حتی دکتر یکی از این بیمارها را در خانه داشته باشد و هزینه درمان نداشته باشد خانواده شرایط سختی را تحمل می‌کند، ما که مسئولیت سلامت را قبول کردیم باید این‌ها را نیز بپذیریم.

هنگام پاسخ به نیازهای درمانی کرامت انسانی حفظ شود

حریرچی با اشاره به اهمیت ارتباط پزشک و بیمار، بیان کرد: هم‌اکنون چند درصد از پزشکان و پرستاران رابطه چشمی با بیمار برقرار می‌کنند؟ وقتی بیماری به مرکز درمانی بهداشتی مراجعه می‌کند انتظار دارند که پزشکان به آن‌ها احترام بگذارند، چند درصد پزشکان ما اسم مریض‌ها را می‌دانند در حال حاضر در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به‌جای نام مریض او را به اسم تخت صدا می‌کنند.

وی تصریح کرد: در بخش سرطان این امر ناخوشایندتر است مثلاً می‌گوید مریض سرطان معده یا سرطان مری را بیاورید که این درست نیست، یکی از اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های معتبر در بیمارستان دولتی بستری بود که پرستاران او را مریض سرطانی صدا می‌کردند که دور از شأن و احترام است.

معاون کل وزارت بهداشت بیان خاطرنشان کرد: مسئولان باید توجه کنید که هنگام پاسخ به نیازهای بهداشتی درمانی باید کرامت انسانی حفظ شود، البته نباید از دکترهای خوب هم غافل شد برخی از پزشکان هستند که رفتار بسیار خوبی با بیماران دارند.

وی یادآور شد: شعار «سلامت بیشتر با پول موجود» باید جایگزین «پول بیشتر سلامت بیشتر» شود، برخی می‌گویند در استان قزوین کمبود تخت داریم درحالی‌که در قزوین نسبت به استان‌های مشابه تخت به میزان کافی وجود دارد میانگین تخت در قزوین ۱.۶۲ است درحالی‌که میانگین کشوری ۱.۷۲ است و این میزان در استان‌های هم‌جوار قزوین ۱.۵۲ است.

حریرچی خاطرنشان کرد: نسبت به ۱۴۰۴ باید تخت بیمارستانی افزایش پیدا کند در حال حاضر ۳۱ درصد از تخت‌های قزوین خالی است، قزوین چند بیمارستان خصوصی و ۳۹۶ تخت دارد که درمجموع ۴۸ درصد تخت‌ها اشتغال شده است و نیمی از آن خالی است.

وی افزود: ما به استان قزوین کمک ویژه‌ای می‌کنیم اما شما نیز کمربند را سفت ببندید و از تخت‌هایی که دارید به نحو احسن استفاده کنید، در حال حاضر چند درصد از درمانگاه‌های ما دو شیفته کار می‌کند؟ باید این موارد را موردتوجه قرار دهیم.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: ما باید پوشش همگانی سلامت را ایجاد کنیم، اگر در یک استان به همه مردم تمام خدمات سلامت بدون اینکه به‌سختی مالی بیفتد را ارائه کنیم پوشش همگانی اتفاق افتاده است.

طول دوره مدیریت چهار سال است نه پنج سال

هدایت‌الله جمالی‌پور استانداری قزوین نیز در ادامه این مراسم گفت: منوچهر مهرام در این مدت کم یک فرد پیگیر و تلاشگر بود، اما پنج سال مدت زیادی برای مدیریت است، قانون خدمات می‌گوید طول دوره مدیریت چهار سال است و این زمان فرصت مناسبی است که مدیران آنچه می‌توانند را انجام دهند، مهرام به خاطر عملکرد خویش یک سال بیشتر در این عرصه ماند.

وی افزود: نامدار با روحیه و انگیزه‌ای که دارد می‌تواند خوب عمل کند، شناختی که وی نسبت به درمان دارد می‌تواند کمک‌حال استان باشد، افرادی که در اورژانس هستند بیشتر و عمومی‌تر مسائل درمان را می‌بینند همین ویژگی‌هایش باعث شد که او را انتخاب کنیم، امیدواریم باانگیزه‌ای که وجود دارد تلاش کند دانشگاه را به سمت اهداف سلامت هدایت کند تا شرایط درمان مناسب شود.

استاندار قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی و پیچیدگی‌ها، خدمت در حوزه درمان مهم و سخت است و یک نفر نمی‌تواند به‌تنهایی این بار مهم را بر عهده بگیرد، استان قزوین ازلحاظ امکانات درمانی با استاندارد فاصله دارد ازلحاظ تخت درمانی نیز در مضیقه هستیم و کفاف جمعیت را نمی‌کند بنابراین مردم ناراضی می‌شوند.

وی تصریح کرد: بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی باید به‌سرعت تکمیل و بخش خصوصی هم وارد کار شود، در حوزه درمان از سایر استان‌ها عقب هستیم و باید این عقب‌ماندگی‌ها جبران شود امیدواریم با مدیریت جدید به این اهداف برسیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۴۳۹۷۱۷:۱۸:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
باید پزشکان رو مجبور به کار اجباری به مدت ده سال بکنند تا درست بشن
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. کمی دیر نیست؟

    12. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    13. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    14. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    15. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    16. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    17. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    18. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    21. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    22. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

    23. اسراییل چه باید بکند؟ 

    24. بهادری جهرمی: احیای دریاچه ارومیه با برنامه‌ریزی دولت رخ داد

    25. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    آخرین عناوین