مقصر اصلی آلودگی هوای تهران از نظر یک مقام دولتی

گروه اجتماعی الف،   3980926079 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

آلودگی هوای تهران این روزها به اوج خود رسیده است. نفس کشیدن در شهر تیره و تار سخت تر از همیشه است، حالا بوی بد هم به آن اضافه شده است. متهم اصلی این وضعیت پایداری هوا نیست بلکه خودروها و صنایع فرسوده ای کهدر غفلت و توجیه مسئولان وزارت صنعت، مردم را به معرض خطر کشانده است.

مقصر اصلی آلودگی هوای تهران از نظر یک مقام دولتی

علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت، از تأثیر آلودگی هوا بر بیش از ۳۳ هزار مرگ سالانه در کشور خبر داده و به وبدا گفته است: در کلانشهرها، آلودگی هوا به ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون وارد ریه و بافت بدن افراد شده و عوارض زیادی به وجود می‌آورد.

وی گفت: طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ شاهد کاهش غلظت آلاینده‌های هوا بودیم، اما از سال ۹۴ تا ۹۶ افزایش غلظت و آلودگی هوا را داشته‌ایم و هم اکنون این آلودگی ۳.۳ برابر حد مجاز جهانی است.

اما این صحبت ها کلی و همیشگی است و وضعیت چند روز اخیر تهران از همیشه وخیم تر شده است به طوری که شاخص  آلودگی هوا در روز دوشنبه در برخی مناطق جنوبی تهران از مرز 200 یعنی بسیار ناسالم عبور کرد و رنگ آلودگی هوا از قرمز به بنفش تبدیل شد.

در روزهای گذشته میانگین شاخص آلودگی هوا در تهران بین 150 تا 200 بود. شرایط ناسالم برای همه مردم. بر اساس مصوبه استانداری تهران مطابق قانون هوای پاک در این روزها مدارس و دانشگاهها تعطیل شدند و تردد خودروها با اجرای طرح زوج و فرد محدودتر شد.

اما این محدودیتها دردی از مردم دوا نکرد، چرا که تعطیلی یک روزه مدارس در حالی که ادارات باز هستند و بزرگسالان باید به سر کار بروند باعث شد مردم در این شهر آلوده بمانند و آلودگی شدید هوا را با ذرات ریز معلق کوچکتر از 2.5 میکرون آن به داخل ریه ها بکشانند.

انتظار مردم این بود در این شرایط که آلودگی حتی در مواقعی از مرز شاخص 200 هم عبور کرده، همه ادارات و مراکز شغلی تعطیل شوند تا مردم از شهر خارج شوند و هم ورود آلودگی های جدید کمتر شود و هم مردم کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

اما پیروز حناجی، شهردار تهران احتمال تخلیه شهر تهران را به دلیل آلودگی هوا تکذیب کرد و گفت: در صورت گسترش آلودگی باید تمهیدات بیشتری می‌اندیشیدیم، از جمله اینکه تعطیلی کامل شهر را اعلام می‌کردیم اما تخلیه شهر موضوعیت ندارد.

او درباره احتمال تخلیه شهر به دلیل آلودگی هوا، افزود: ذرات معلق بالای ۲۰۰ یعنی عبور از مرز هشدار و وضعیت خطرناک که دیشب (دوشنبه شب) این رقم به بالای ۲۰۰ رسیده بود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر باران نمی‌آمد شهر باید تخلیه می‌شد، بیان کرد: «خیر، اما باید تمهیدات بیشتری اندیشیده می شد، به طور مثال تعطیلات کامل برای شهر اعلام می‌کردیم.»

عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت در این باره گفت: تعطیل های ناشی از آلودگی هوا بر اساس قانون هوای پاک و نظر دولت انجام می شود در صورتی که شاخص آلودگی هوا به 300 یعنی وضعیت بسیار خطرناک برسد. بر اساس این قانون با نظر شخص رئیس جمهوری یا معاون اول وی امکان تعطیلی همه فعالیتها از جمله  ادارات و بانکها وجود دارد البته حتی در این شرایط باید سامانه های امدادی مثل اورژانس، آتش نشانی و مراکز درمانی باز باشند و موضوع تخلیه شهر در این شرایط هم در قانون نیامده است.

وی گفت: البته تا حالا هرگز به شاخص آلودگی بالای 250 و 300 نرسیده ایم و در شرایطی مانند روز گذشته که شاخص آلودگی به بالای 200 برسد باید محدودیت های تردد بیشتری مانند ممنوعیت تردد خودروهای شخصی و تعطیلی دانشگاهها، مدارس، کاهش ساعت کاری ادارات اعمال شود که البته آن هم نظر موافق دولت را نیاز دارد.

شاهسونی افزود: در شرایطی که شاخص آلودگی هوا زیر 200 است مانند روزهایی که از اول آبان شاهد آن بودیم تعطیلی مدارس، دانشگاهها، صنایع و محدودیت تردد خودروها اعمال می شود.

رئیس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت گفت: مهمترین علت آلودگی هوای تهران تردد خودروهای فرسوده، غیر استاندارد و آلاینده است. خودروهای شخصی، کامیونها، اتوبوس ها، مینی بوسها و موتورسیکلتهای دوزمانه غیر استاندارد بنزینی مسئول اصلی آلودگی هوای تهران هستند.

وی افزود: در مورد بنزین بر اساس اعلام وزارت نفت، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد وضعیت با سال گذشته فرقی نکرده است اما مشکل اصلی افزایش خودروهای فرسوده و غیر استاندارد است که در  بهترین شرایط همچنان با استاندارد منسوخ شده یورو 4 تولید و روانه خیابانها می شوند یعنی نه تنها خودروهای قدیمی بلکه خودروهای جدید ایرانی نقش اصلی را در این وضعیت خطرناک دارند.

شاهسونی گفت: این وضعیت مختص تهران نیست و در کرج، اصفهان، مشهد و تبریز نیز به علت تردد زیاد خودروها آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده ها را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین آلاینده هوا در کلانشهرهای ایران ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون است که تا اعماق ریه ها نفوذ می کند و موجب افزایش مراجعات مردم به اورژانس و بیمارستانها و افزایش مرگهای زودرس، سکته و حملات قلبی و ریوی شده است.

رئیس اداره سلامت هوا وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود 33 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند یعنی به طور متوسط روزانه نزدیک به 100 نفر دچار مرگهای منتسب به آلودگی هوا می شوند که میزان آن در روزهایی مانند چند روز گذشته بین پنج تا 10 درصد از همیشه بیشتر است.

وی افزود: در شرایط پایداری هوا چون آلاینده های تولید شده خودروها نمی توانند از محیط خارج شوند، تجمیع می شوند و افزایش غلظت آنها عامل بروز بیماری و مرگ زودر است، وضعیتی که احتمالا تا هفته آینده به علت نبود بارش و ادامه پایداری هوا در تهران و کلانشهرها ادامه پیدا می کند.

آلودگی کم بود، بوی بد هم اضافه شد !

شاهسونی گفت: در روزهای گذشته در کنار آلودگی هوا و افزایش آلاینده های خودروها و صنایع شاهد استثمام بوی بدی در تهران هم بودیم که در این روزها با توجه به پایداری هوا بیشتر و تشدید شده است. علت این پدیده نیز به نظر نمی رسد که دفن زباله در آرادکوه باشد زیرا دفن زباله در این منطقه سالهاست که وجود دارد و بوی بدی استشمام نشده است.

وی افزود: بررسی دانشگاههای علوم پزشکی برای پیدا کردن منشا این بو ادامه دارد و طی روزهای آینده اعلام می شود اما با توجه به اینکه بوی استشمام شده بوی گوگرد است احتمالا منشا این بود صنایع گوگردی در جنوب تهران است، جاهایی مثل پالایشگاه نفت یا صنایع که احتمال تولید ترکیبات گوگردی در آنها بیشتر است.

رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت اضافه کرد: انتشار ترکیبات گوگردی در سالهای گذشته در استان خوزستان در یکی از شهرهایی که پالایشگاه دارد هم گزارش شده است. البته این موضوع باید پس از بررسی دقیق تر اعلام شود و هنوز به طور قطعی منشا بوی بد تهران اعلام نشده است.

وی ادامه داد: با این حال به نظر می رسد هم موضوع  آلودگی هوای تهران و هم انتشار بوی بد به فعالیت صنایع مرتبط باشد. در  مورد آلودگی هوا مقصر اصلی خودروسازان و صنایع خودرو کشور هستند که همچنان بر تولید خودروهای غیر استاندارد با استاندارد قدیمی یورو 4 ادامه می دهند و بهانه اشتغال سلامت مردم را به خطر می اندازند.

شاهسونی گفت: مقصر اصلی،  وزارت صنعت، معدن و تجارت است که برای سلامت مردم اولویت قائل نیست و در شرایط تحریم با تولید خودروهای بی کیفیت و موتورسیکلتهای دوزمانه آلاینده موجب افزایش مرگ و میر مردم در هوای آ لوده می شود و هیچ اقدامی برای موتورسیکت های برقی و خودروهای استاندارد انجام می دهد.

وی افزود: خودروسازان همچنان خودروهای با استاندارد یورو 4 را پیش فروش می کنند در حالی که حق این کار را ندارند اما وزارت صنعت هیچ اقدامی انجام نمی دهد. این تولیدات و فروش آنها ادامه دارد و هیچ اتقافی هم نمی افتد.