مقصر اصلی آلودگی هوای تهران از نظر یک مقام دولتی

گروه اجتماعی الف،   3980926079 ۸۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

آلودگی هوای تهران این روزها به اوج خود رسیده است. نفس کشیدن در شهر تیره و تار سخت تر از همیشه است، حالا بوی بد هم به آن اضافه شده است. متهم اصلی این وضعیت پایداری هوا نیست بلکه خودروها و صنایع فرسوده ای کهدر غفلت و توجیه مسئولان وزارت صنعت، مردم را به معرض خطر کشانده است.

مقصر اصلی آلودگی هوای تهران از نظر یک مقام دولتی

علیرضا رییسی، معاون وزیر بهداشت، از تأثیر آلودگی هوا بر بیش از ۳۳ هزار مرگ سالانه در کشور خبر داده و به وبدا گفته است: در کلانشهرها، آلودگی هوا به ویژه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون وارد ریه و بافت بدن افراد شده و عوارض زیادی به وجود می‌آورد.

وی گفت: طی سال‌های ۹۲ تا ۹۴ شاهد کاهش غلظت آلاینده‌های هوا بودیم، اما از سال ۹۴ تا ۹۶ افزایش غلظت و آلودگی هوا را داشته‌ایم و هم اکنون این آلودگی ۳.۳ برابر حد مجاز جهانی است.

اما این صحبت ها کلی و همیشگی است و وضعیت چند روز اخیر تهران از همیشه وخیم تر شده است به طوری که شاخص  آلودگی هوا در روز دوشنبه در برخی مناطق جنوبی تهران از مرز 200 یعنی بسیار ناسالم عبور کرد و رنگ آلودگی هوا از قرمز به بنفش تبدیل شد.

در روزهای گذشته میانگین شاخص آلودگی هوا در تهران بین 150 تا 200 بود. شرایط ناسالم برای همه مردم. بر اساس مصوبه استانداری تهران مطابق قانون هوای پاک در این روزها مدارس و دانشگاهها تعطیل شدند و تردد خودروها با اجرای طرح زوج و فرد محدودتر شد.

اما این محدودیتها دردی از مردم دوا نکرد، چرا که تعطیلی یک روزه مدارس در حالی که ادارات باز هستند و بزرگسالان باید به سر کار بروند باعث شد مردم در این شهر آلوده بمانند و آلودگی شدید هوا را با ذرات ریز معلق کوچکتر از 2.5 میکرون آن به داخل ریه ها بکشانند.

انتظار مردم این بود در این شرایط که آلودگی حتی در مواقعی از مرز شاخص 200 هم عبور کرده، همه ادارات و مراکز شغلی تعطیل شوند تا مردم از شهر خارج شوند و هم ورود آلودگی های جدید کمتر شود و هم مردم کمتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرند.

اما پیروز حناجی، شهردار تهران احتمال تخلیه شهر تهران را به دلیل آلودگی هوا تکذیب کرد و گفت: در صورت گسترش آلودگی باید تمهیدات بیشتری می‌اندیشیدیم، از جمله اینکه تعطیلی کامل شهر را اعلام می‌کردیم اما تخلیه شهر موضوعیت ندارد.

او درباره احتمال تخلیه شهر به دلیل آلودگی هوا، افزود: ذرات معلق بالای ۲۰۰ یعنی عبور از مرز هشدار و وضعیت خطرناک که دیشب (دوشنبه شب) این رقم به بالای ۲۰۰ رسیده بود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر باران نمی‌آمد شهر باید تخلیه می‌شد، بیان کرد: «خیر، اما باید تمهیدات بیشتری اندیشیده می شد، به طور مثال تعطیلات کامل برای شهر اعلام می‌کردیم.»

عباس شاهسونی، رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت در این باره گفت: تعطیل های ناشی از آلودگی هوا بر اساس قانون هوای پاک و نظر دولت انجام می شود در صورتی که شاخص آلودگی هوا به 300 یعنی وضعیت بسیار خطرناک برسد. بر اساس این قانون با نظر شخص رئیس جمهوری یا معاون اول وی امکان تعطیلی همه فعالیتها از جمله  ادارات و بانکها وجود دارد البته حتی در این شرایط باید سامانه های امدادی مثل اورژانس، آتش نشانی و مراکز درمانی باز باشند و موضوع تخلیه شهر در این شرایط هم در قانون نیامده است.

وی گفت: البته تا حالا هرگز به شاخص آلودگی بالای 250 و 300 نرسیده ایم و در شرایطی مانند روز گذشته که شاخص آلودگی به بالای 200 برسد باید محدودیت های تردد بیشتری مانند ممنوعیت تردد خودروهای شخصی و تعطیلی دانشگاهها، مدارس، کاهش ساعت کاری ادارات اعمال شود که البته آن هم نظر موافق دولت را نیاز دارد.

شاهسونی افزود: در شرایطی که شاخص آلودگی هوا زیر 200 است مانند روزهایی که از اول آبان شاهد آن بودیم تعطیلی مدارس، دانشگاهها، صنایع و محدودیت تردد خودروها اعمال می شود.

رئیس اداره سلامت هوای وزارت بهداشت گفت: مهمترین علت آلودگی هوای تهران تردد خودروهای فرسوده، غیر استاندارد و آلاینده است. خودروهای شخصی، کامیونها، اتوبوس ها، مینی بوسها و موتورسیکلتهای دوزمانه غیر استاندارد بنزینی مسئول اصلی آلودگی هوای تهران هستند.

وی افزود: در مورد بنزین بر اساس اعلام وزارت نفت، سازمان محیط زیست و سازمان استاندارد وضعیت با سال گذشته فرقی نکرده است اما مشکل اصلی افزایش خودروهای فرسوده و غیر استاندارد است که در  بهترین شرایط همچنان با استاندارد منسوخ شده یورو 4 تولید و روانه خیابانها می شوند یعنی نه تنها خودروهای قدیمی بلکه خودروهای جدید ایرانی نقش اصلی را در این وضعیت خطرناک دارند.

شاهسونی گفت: این وضعیت مختص تهران نیست و در کرج، اصفهان، مشهد و تبریز نیز به علت تردد زیاد خودروها آلودگی هوا و افزایش غلظت آلاینده ها را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: مهمترین آلاینده هوا در کلانشهرهای ایران ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون است که تا اعماق ریه ها نفوذ می کند و موجب افزایش مراجعات مردم به اورژانس و بیمارستانها و افزایش مرگهای زودرس، سکته و حملات قلبی و ریوی شده است.

رئیس اداره سلامت هوا وزارت بهداشت گفت: سالانه حدود 33 هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند یعنی به طور متوسط روزانه نزدیک به 100 نفر دچار مرگهای منتسب به آلودگی هوا می شوند که میزان آن در روزهایی مانند چند روز گذشته بین پنج تا 10 درصد از همیشه بیشتر است.

وی افزود: در شرایط پایداری هوا چون آلاینده های تولید شده خودروها نمی توانند از محیط خارج شوند، تجمیع می شوند و افزایش غلظت آنها عامل بروز بیماری و مرگ زودر است، وضعیتی که احتمالا تا هفته آینده به علت نبود بارش و ادامه پایداری هوا در تهران و کلانشهرها ادامه پیدا می کند.

آلودگی کم بود، بوی بد هم اضافه شد !

شاهسونی گفت: در روزهای گذشته در کنار آلودگی هوا و افزایش آلاینده های خودروها و صنایع شاهد استثمام بوی بدی در تهران هم بودیم که در این روزها با توجه به پایداری هوا بیشتر و تشدید شده است. علت این پدیده نیز به نظر نمی رسد که دفن زباله در آرادکوه باشد زیرا دفن زباله در این منطقه سالهاست که وجود دارد و بوی بدی استشمام نشده است.

وی افزود: بررسی دانشگاههای علوم پزشکی برای پیدا کردن منشا این بو ادامه دارد و طی روزهای آینده اعلام می شود اما با توجه به اینکه بوی استشمام شده بوی گوگرد است احتمالا منشا این بود صنایع گوگردی در جنوب تهران است، جاهایی مثل پالایشگاه نفت یا صنایع که احتمال تولید ترکیبات گوگردی در آنها بیشتر است.

رئیس اداره سلامت هوا و اقلیم وزارت بهداشت اضافه کرد: انتشار ترکیبات گوگردی در سالهای گذشته در استان خوزستان در یکی از شهرهایی که پالایشگاه دارد هم گزارش شده است. البته این موضوع باید پس از بررسی دقیق تر اعلام شود و هنوز به طور قطعی منشا بوی بد تهران اعلام نشده است.

وی ادامه داد: با این حال به نظر می رسد هم موضوع  آلودگی هوای تهران و هم انتشار بوی بد به فعالیت صنایع مرتبط باشد. در  مورد آلودگی هوا مقصر اصلی خودروسازان و صنایع خودرو کشور هستند که همچنان بر تولید خودروهای غیر استاندارد با استاندارد قدیمی یورو 4 ادامه می دهند و بهانه اشتغال سلامت مردم را به خطر می اندازند.

شاهسونی گفت: مقصر اصلی،  وزارت صنعت، معدن و تجارت است که برای سلامت مردم اولویت قائل نیست و در شرایط تحریم با تولید خودروهای بی کیفیت و موتورسیکلتهای دوزمانه آلاینده موجب افزایش مرگ و میر مردم در هوای آ لوده می شود و هیچ اقدامی برای موتورسیکت های برقی و خودروهای استاندارد انجام می دهد.

وی افزود: خودروسازان همچنان خودروهای با استاندارد یورو 4 را پیش فروش می کنند در حالی که حق این کار را ندارند اما وزارت صنعت هیچ اقدامی انجام نمی دهد. این تولیدات و فروش آنها ادامه دارد و هیچ اتقافی هم نمی افتد.

 

عناوین مرتبط

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۴۰۳۴۱۳:۴۴:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲۶
1. خودروسازی فشل 2. صنایع غیر استاندارد 3. حمل و نقل عمومی ضعیف 4. نبود فرهنگ در استفاده از حمل و نقل عمومی
ناشناس۱۲۴۴۰۹۴۱۴:۱۲:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
اولیش فساد مسئولین مربوطه بود.
ناشناس۱۲۴۴۴۸۲۱۸:۳۹:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
ظاهرا" مدتی است که بنزین پالایشگاه ها به علت ارزآوری صادر و بنزین بی کیفیت تولید پتروشیمی ها در داخل مصرف میشود. در نتیجه هوای همه شهرها آلوده شده اند. از الف درخواست میشود که این موضوع را روشن نماید.
ناشناس۱۲۴۴۷۷۱۲۲:۵۱:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
این سیاست کنونی دولت در همه زمینه ها است. سیب زمینی و پیاز و میوه و گوجه فرنگی و گاو و گوسفند و.. را صادر، و مردم را مجبور به گران خریدن اجناس بی کیفیت و حتی نخریدن به علت عدم توان مالی می کند. ..
ناشناس۱۲۴۴۷۷۸۲۳:۰۰:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
پیمایش ماشین من و چند نفر که از آنها سوال کردم ، نسبت به 3-2 ماه قبل حداقل 25% درصد کاهش پیدا کرده . این نشانه تغییر فرمول بنزین است.
ناشناس۱۲۴۴۹۲۳۰۱:۴۶:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲۷
طبق برخی اطلاعات در بنزینی که در جایگاههای سوخت عرضه می شود مقداری گازوییل هم اضافه می شود که البته هم سود جایگاه بالا می رود و هم دودی از اگزوز خارج نمی شود
ناشناس۱۲۴۵۳۰۷۱۰:۵۳:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲۷
جالبه خودت خبر می سازی و خودت اظهار بی اطلاعی میکنی؟؟؟ دوست عزیز موضوع بنزین پتروشیمی دروغی بیش نبود و نیست عدم توانایی مسئولان فعلی نیاز به یک گزینه انحرافی دارد که سال 92 دوستان استفاده کردند برای رای آوری الان مانده اند چه بگویند و شما گزک را آماده تحویلشان میدهی
ناشناس۱۲۴۴۱۰۷۱۴:۱۹:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
این هایی که شما عنوان کرده اید عوامل فرعی هستند. عوامل اصلی عبارتند از: 1. افزایش جمعیت شهرها در نتیجه مهاجرت وسیع افراد به کلانشهرها برای کار. این سیل مهاجرت همچنان ادامه دارد! 2. گسترده تر شدن وسعت شهرها به خاطر مهاجرت تا جاییکه شهرها به هم متصل شده و یک پارچه شده اند! در این بین کارخانه ها و صنایع بزرگ که روزی در خارج شهرها قرار داشتند، اکنون در شهر ها واقع شده اند. 3. نابودی باغ ها و درختان بواسطه ساخت و سازهای بی حد و حساب 4. رشد عمودی شهرها و برج سازی های بی حساب و کتاب که مانع وزش باد می شوند. 5. تولید سوخت غیر استاندارد برای اتوموبیل ها و موتورسیکلت های غیر استاندارد. 6.... همه اینها را می توان در چند کلمه خلاصه کرد: ضعف ، ندانم کاری، سودجویی و بی سوادی چندین دهه در سطح کلان و خرد.
ناشناس۱۲۴۴۳۷۴۱۷:۰۳:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۲۶
مقصر وضعیت فعلی تهران ، سیاستهای غلط و سودجویانه دولت و شهرداری در اواخر دهه شصت و اویل دهه هفتاده . زمانی که تصمیم گرفتن خونه های قدیمی رو بکوبن و تبدیل کنن به برج . اسمش هم شد تراکم فروشی . من اون زمان دانشجوی مهندسی عمران بودم و هرقدر اساتید عمران و معماری در دانشگاهها فریاد زدن که این رویه فقط جیب دولت سازندگی (!) و شهرداری اون رو پر میکنه اما تهران نابود میشه ؛ به گوش مسئولین نرفت که نرفت . زیرساختهای این شهر ، آب و برق و گاز ، عرض کوچه ها ، دسترسی آتشنشانی ، و.. ؛ نهایتا برای زندگی دو میلیون نفر در تهران کافیه نه پونزده میلیون نفر . اما سیاستهای غلط دولتها در هفتاد سال اخیر باعث شده همه روستاها و شهرستانها تبدیل به مخروبه بشه ، کشاورزی و باغداری و دامداری تعطیل بشه ، و همه بیان شهر و بشن دلال و فروشنده و کذا و کذا .
سیامک۱۲۴۴۱۸۴۱۴:۵۵:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
چرا در زمانی که این وارونگی هوا و آلودگی میدونیم وجود داره باز طرح ترافیک میفروشن!؟؟!؟! چرا مثل اروپا قانون سفت و سختی وجود نداره و همه چی فروشیه!!؟
محمد۱۲۴۴۷۵۳۲۲:۲۰:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
بسيار راجع به اين موضوع شنيده ميشه كه بوي بد به دليل توليد ومصرف سوخت آلاينده خطرناك پتروشيمي است .الودگي هوا هم داره ذره ذره هممون رو ميكشه ولي كو مديريت؟
سینا۱۲۴۴۷۵۶۲۲:۲۱:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
همه مشقاشون رو خوب بلدند
ناشناس۱۲۴۵۳۹۱۱۱:۳۷:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲۷
لطفا منتشر کنید. این بو دقیقا.دقیقا مثل بویی است که ۵۰ روز قبل از زلزله کرمانشاه حس میشد لطفا کارشاناسان زمین شناسی حرف بزنید.
ناشناس۱۲۴۴۰۴۷۱۳:۵۲:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
متهم اصلی مردمی هستند که در انتخاب به هر کسی رأی میدن .
ناشناس۱۲۴۴۲۸۷۱۵:۵۱:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
مثلا به اینا رای نمیدان رقیبای اینا کیا بودن؟ گاندی و مصدق و امیرکبیر؟ دلت خوشه ها
ناشناس۱۲۴۴۳۶۶۱۶:۵۸:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
دلش خوش نیست گره شده براشون
ناشناس۱۲۴۴۳۸۶۱۷:۱۱:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
با این طرز تفکر روی تغییر و پیشرفت را نخواهیم دید
علی۱۲۴۴۴۳۳۱۸:۰۰:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
رای نداده و مسئولیت نگرفته چرا قضاوت می‌کنی؟ این‌هایی که اسم بردی اگه مسئولیت نداشتند الان آیا کسی اصلا می‌شناختشون؟
ناشناس۱۲۴۴۶۱۰۲۰:۰۹:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۲۶
قالیباف بعنوان هشتمین شهردار برتر جهان انتخاب شد حالا با مدیریت اصلاح طلبان هشتمین شهر آلوده جهان شدیم.
ناشناس۱۲۴۴۵۱۵۱۹:۰۳:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۲۶
مثلا زمان آقای احمدی نژاد وضع خیلی بهتر بود؟ نخیر! مقصر اونهایی هستند که انتخاب مردم رو محدود کردند به 8 نفر از 80 میلیون نفر!
ناشناس۱۲۴۴۷۵۵۲۲:۲۰:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
کدام کشوردنیا800000000کاندیدامیشن؟!!!!!!
ناشناس۱۲۴۵۵۲۷۱۳:۰۹:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲۷
البته که باید تعداد کاندیداها محدود باشه تا بشه انتخابات برگزار کرد اما.. تو کشورای دموکراتیک همه میتونن کاندید بشن با شرایط و ضوابط مشخص و قانونی و بدون دخالت سلیقه ی چند نفر. مثلا هر کسی برای ریاست جمهوری میتونه کاندید بشه و شرطش اینه که مثلا پنجاه هزار امضا جمع کنه یا اینکه یه وثیغه سنگین بزاره که اگه مثلا ۱۰ یا ۵ درصد آرا رو نیاره اون وثیغه ضبط میشه. تایید صلاحیت در جوامع دموکراتیک کاملا با ضوابط قانونی و مشخص هست و شرایط کاندید شدن برای کل جامعه یکسانه
مانی۱۲۴۴۷۵۱۲۲:۱۹:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
مقصران اصلی الودگی هوای شهرهای بزرگ کسانی هستند که تحت عنوان اقتصاد.. از تولیدات بی کیفیت و گران داخلی و ادامه فعالیت صنایع قدیمی حمایت و به محیط زیست بی توجهی می کنند. باید خودرو برقی با تعرفه صفر اجازه واردات دریافت کند.خودرو هایی هم که 2 برابر استاندارد بین المللی سوخت مصرف می کنند تولیدشان متوقف شود.ولو چند صد کارگر بیکار شوند.
ناشناس۱۲۴۴۰۶۲۱۳:۵۹:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
تا به حال آلودگی به این وسعت سابقه نداشته است. تهران، کرج، اراک، قم، اصفهان، تبریز، مشهد و..... هوای آلوده دارند. به نظر می رسد که این امر ناشی از کیفیت نامطلوب بنزین باشد.
ناشناس۱۲۴۴۱۳۲۱۴:۳۲:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲۶
بازگشت بنزین پتروشیمی !
ناشناس۱۲۴۴۲۲۲۱۵:۱۴:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲۶
99% علت بنزین اقایان هست زمان احمدی نژاد هم این داستان بود
ناشناس۱۲۴۴۶۹۳۲۱:۲۶:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
صددر صد بنزین پتروشیمی برگشته ودلیلش تحریمه این تحریم تا ما رو از پا در نیاره ول کن نیست .مزه تحریم رو بد جوری به آمریکا چشوندیم راحت وبی دردسر !
ناشناس۱۲۴۴۰۶۶۱۴:۰۰:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
علت الودگی هوای تهران 1- گرانی خودرو و فسرده شدن خودرهای مردم 2- موتور سیکلت ها 3- اتوبوس های فرسوده 4- بنزین غیر استاندارد 5- حمل و نقل عمومی بی برنامه 6- ساخت خودرهای با تکنولوژی 20 سال پیش ! 7- عدم حمایت از خوردهای هیبریدی 8- طرح ناموفق کنترل الودگی هوای تهران
ناشناس۱۲۴۴۰۶۷۱۴:۰۰:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۲۶
آیا بوی نامطبوع با وقوع زلزله ربط دارد؟
ناشناس۱۲۴۴۱۳۷۱۴:۳۶:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
رییس سابق پژوهشکده زلزله در مصاحبه اخیر خود، این مطلب را بیان کرده است.
ناشناس۱۲۴۴۰۷۰۱۴:۰۱:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
ماشین های ایرانخودرو و سایپا شدن غده سرطانی و مرگ تدریجی ایرانیان.،.
ناشناس۱۲۴۴۰۷۵۱۴:۰۴:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
بازی با جان مردم !
ناشناس۱۲۴۴۰۷۶۱۴:۰۴:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
تهران جمعیتش در حال انفجار چرا محدیدیت برای تهران قرار نمیدهند ؟؟
ناشناس۱۲۴۴۱۶۸۱۴:۴۹:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
آخه مسئولین اکثریت خودشون شهرستانی هستند. روشون نمیشه محدودیت بزارن! تا هوا هم آلوده بشه میرن شهرشون مخصوصا شمالی ها
ناشناس۱۲۴۴۰۸۰۱۴:۰۶:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
علت اصلي اش بنزين بي كيفت است براي اين خودكافي زير سوال نره جايي نمي گويند!
سرلک۱۲۴۴۰۸۵۱۴:۰۹:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۲۶
خودروهای پرمصرف و غیر استاندارد، بنزین بی کیفیت،عدم توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی،توسعه بی ضابطه شهرها، تمرکز مراکز اداری و تجاری،بروکراسی اداری،عدم توسعه فضای سبز ووو عوامل تشدید آلودگی هوا هستند و مادامیکه به این عوامل به صورت جدی پرداخته نشود وضعیت به همین منوال خواهد ماند.
ناشناس۱۲۴۴۱۲۱۱۴:۲۶:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
دلائل عمده آلودگی هوا 1-عدم برنامه ریزی سازمان حفاظت محیط زیست 2-عدم اجرای قانون هوای پاک 3-عدم عملیاتی نمودن سیاستهای کلی محیط زیست ابلاغی مقام رهبری بویژه در بحث آلودگی هوا 4-عدم وحدت فرماندهی در مقابله با آلودگی هوا 5-تصور غلط بابت اینکه گاز سوخت پاکی است و روز به روز وسایل گاز سوز از جمله خودروها را گاز سوز می کنیم. در حالی که چند ساعت لوله بخاری گازی مسیرش مسدود شود اهالی منزل را خواهد کشت حال همین گازهای سمی وارد فضای شهر می شود. 6- کور نمودن کریدر بادی غرب تهران و دادن مجوزهای ساخت و ساز در این کریدر و جلوی جابجایی هوا مسدود شده 7-- عدم اهتمام جدی در پیگیری تکالیف قانونی دستگاههای اجرایی توسط دستگاههای نظارتی 8- ضعف حمل و نقل عمومی و عدم برخورداری وسایل نقلیه از استانداردهای زیست محیطی 9- بی توجهی کامل و عدم استفاده از انرژی های پاک مثل انرژی خورشیدی
000۱۲۴۴۳۱۷۱۶:۱۷:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۲۶
1- گاز سوز کردن غیر استاندارد خودرو ها 2- بنزین آلوده که به خودرو هم آسیب زده و هم آلایندگی را افزایش داده است 3- منفعت طلبی خودرو سازان و مدیران و معاونین صنایع 4- وجود کارخانه جات و کارگاه های غیر استاندارد و آلاینده در جنوب و غرب استان 5- کاهش در توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس شهری و بین شهری که گفته شده سالهاست دولت اعتبار لازم را نمی دهد 6- و عدم تمرکز و تعهد و خرد جمعی بین مدیران دستگاه های مرتبط و عدم تعهد و پایبندی به مصوبات شاید برای تخریب مدیران دستگاه ها و شهرداریها و بخش های مرتبط 7- و و و
ناشناس۱۲۴۴۴۱۵۱۷:۳۶:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۶
تعدادی از این موارد بر میگردد به عدم اجرایی نمودن قانون هوای پاک و تعداد دیگر به عدم عملیاتی کردن سیاستهای کلی محیط زیست
ناشناس۱۲۴۴۱۳۳۱۴:۳۳:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۶
به نظر من از هوا هم رده بندی شود و بنا به درجه کیفیت و تمیزی آن مالیات اخذ شود تا همگی هوای پاک و تمیزی داشته باشیم
ناشناس۱۲۴۴۱۴۴۱۴:۳۸:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۲۶
تقصیر باده هیچ علت دیگری نداره
ناشناس۱۲۴۴۱۶۹۱۴:۵۰:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲۶
اینا هنوز دارن دنبال مقصر میگردن؟؟؟ به خدا مقصر اصلی مردمن که اجازه دادن یه عده .... سوار کارشون بشن
ناشناس۱۲۴۴۱۷۳۱۴:۵۱:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
هر نفسي که فرو ميرود مضر حيات است و چون بر مي آيد مفرح مات .
ناشناس۱۲۴۴۱۷۷۱۴:۵۳:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
واقعا خنده داره. توی این کشور ما می تونیم همه سال رو با استفاده از انرژی خورشیدی و باد بگذرونیم و هیچ دغدغه ای نداشته باشیم. در عوض چسبیدیم به سوخت های فسیلی و رهاشون نمی کنیم.
ناشناس۱۲۴۴۱۸۰۱۴:۵۴:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
چند سال است که مردم خودرو فرسوده شان تحويل اسقاط ميدهند که بجايش دوباره محصولي آلاينده بگيرند.يعني واقعا متوليان ما نميدانند عيب کار از کجاست و منافع چه کساني تامين ميشود!!!؟؟؟ آيا واقعا پژو 405 ومشابهات آن (سمند يا پژو پارس) يا پرايدي که با تکنولوژي 30 سال قبل توليد ميشوند بيشترين فروش را در مملکت دارند آلاينده به حساب نمي ايند؟؟؟
ناشناس۱۲۴۴۱۸۶۱۴:۵۵:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲۶
سالانه 2724 مورد مرگ و مير منتسب به آلودگي هوا در شهر تهران ثبت مي‌شود که ناشي از ريزگردهاي زير 2/5 ميکرون و اوزون است.
ناشناس۱۲۴۴۱۸۷۱۴:۵۶:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
متاسفانه داده‌هاي مربوط به ريزگردها و آلودگي هوا سانسور مي‌شود که اين امر باعث بي‌اعتمادي مردم به سيستم‌هاي دولتي شده است
ناشناس۱۲۴۴۲۰۹۱۵:۱۰:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
الودگی به ۳۰۰ برسه دیگه نیاز نیست شما تعطیل کنید شهر رو، کسی زنده نیست که بیاد بیرون!!
ناشناس۱۲۴۴۲۱۹۱۵:۱۳:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
این حجم از الودگی در تمام استان های کشور بی سابقه هست 100% بخاطر نوع بنزین داخلی
ناشناس۱۲۴۴۲۲۳۱۵:۱۵:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۲۶
در زمان بنزین پتروشیمی ها این داستان بود
ناشناس۱۲۴۴۵۹۹۱۹:۵۷:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
بنزین پتروشیمی ذرات تولید نمیکند بلکه ترکیبات آلی فرار سرطانزا تولید میکند. آلاینده ذرات ناشی از خودروهای گازوئیلی و فرسوده هست
000۱۲۴۴۳۰۲۱۶:۰۸:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۶
به آمار مرگ و میر تهران از طرف بهشت زهرا دقت کنید حدود 20% نسبت به ماه قبل افزایش داشته
000۱۲۴۴۳۲۶۱۶:۲۳:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
سلام نظرات مردم واقعا بیشترش درسته و به نظرم میشه از این نظرات با تجمیع و بررسی بیشتر مورد توجه قرار بگیره
000۱۲۴۴۳۴۱۱۶:۳۳:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۶
جنگل های چیتگر و لتمال و لویزان که به عنوان ریه تهران درست شده بود تا حد زیادی نابود کردند
ناشناس۱۲۴۴۳۴۷۱۶:۳۸:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
تنها راه نجات تهران: انتقال پایتخت، به شرط اینکه مافیایی که در بخش ساخت و ساز مسکن هست رو طوری ناکار بکنند که نتونه جلوی این کار رو بگیره!
ناشناس۱۲۴۴۵۳۱۱۹:۱۰:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۲۶
مسئولین حتما الهیه و فرمانیه و فرشته و هتل اسپیناس و.. رو ول می‌کنند میرن یه شهر دیگه، تمام اینها هم باید منتقل بشه باهاشون.
امیر۱۲۴۴۳۶۸۱۶:۵۹:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
وقتی بنزین مصرفی خودرو موتور ملی اکتان 94 باید باشد وبه جای آن بنزین با اکتان پایین استفاده میشود خیلی توقعی از هوا نباید داشت
بانام۱۲۴۴۳۷۲۱۷:۰۲:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
آقای ترامپ شما زحمت نکش هی این ناوهای پر هزینه را نبر و نیار، کمی تحمل کن هموطنان خودرساز خودمان تا چند سال دیگه گور همه شهرهای پرجمعیت را با دستان مبارکشان خواهند کند
ناشناس۱۲۴۴۳۷۵۱۷:۰۴:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
ما آزمودیم در این شهر بخت خویش. باید برون کشید از این ورطه رخت خویش.
احمد۱۲۴۴۳۸۱۱۷:۰۹:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
33 هزار مرگ ناشی از آلودگی هوا. این در نوع خودش جنایت علیه بشریت است. معنی این حرف آن است که هر سال 33 هزار انسان ( اشرف مخلوقات) بخاطر اهمال و کم کاری مدیران دولتی و دستگاه های ذیربط می میرند.به این ارقام ، 17 هزار مرگ و میر ناشی از تصادف را اضافه کنید. مدیران ناکارآمد، مردم را به حال خود رها کرده اند..
ناشناس۱۲۴۴۳۸۴۱۷:۱۰:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
واقعا دولتمردان به فکرحل مشکل نیستند آیا واقعا باتوجه به اینکه نیمی از کشور که شهرهای صنعتی وبزرگ هستند به تعطیلی کشانده شده وقت آن نرسیده که به فکر تولید خودروهای کم مصرف باشیم تا هر زمان مرزها بسته باشد وتولید خودرو انحصاری باشد کیفیت همین وبدتر از این میشود همچنانکه دیده ایم که خودروهای زیر 90خیلی کیفیت بهتری دارند تا ماشین های صفر واقعا تولیدی که به ضرر است چرا باید ادامه پیدا کند به خودروسازان ضرب العجل تولید خودروی با کیفیت داده شود بعد خواهید دید که میشود خودروی زیر 2لیتر مصرف تولید کرد خودروی با کیفیت وارد کنید از حق گمرک آنها حقوق کارمندان خودروسازی پرداخت شود وبا جلوگیری از خام فروشی برای آنها شغل ایجاد کنید
ناشناس۱۲۴۴۴۲۱۱۷:۴۰:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
مهمترین و بیشترین و ارزانترین انرژی پاکی که ما داریم و از آن استفاده نمی کنیم انرژی خورشیدی است به عوض آن دنبال انرژیهای دیگری هستیم که هزینه داشته است.
ناشناس۱۲۴۴۴۴۶۱۸:۱۷:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
طبق معمول من نبودم دستم بود تقصیر آستینم بود
ناشناس۱۲۴۴۴۶۲۱۸:۲۹:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۲۶
زمان دانشجویی سرویس های خوابگاه دانشگاه مینی بوس هایی بودند که حداقل 50- 60 سال از ساختشون میگذشت و وقتی می نشستیم توش بوی گازوییل میگرفتیم
ناشناس۱۲۴۴۴۹۹۱۸:۴۹:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۲۶
اگر به پرچم کنار اتوبانها در روزهای آلوده نگاه کنید باد جنوب به شمال است اگر به نزدیکی فرودگاه امام در روزهای آلوده بروید دید به چند ده متر کاهش می یابد اگر به نقشه آلودگی تهران نگاه کنید می بینید که جنوب شرق تهران آلوده ترین هوا را دارد اگر عامل اصلی آلودگی خودرو بود باید بزرگراه همت آلوده ترین هوا را میداشت ولی در نقشه های آلودگی جنوب شرق تهران بیشترین آلودگی را دارد. به نظر من منشا اصلی آلودگی باید جایی در جنوب و جنوب شرق تهران باشد که بوی نامطبوع نیز در این نقطه بیشتر است و به احتمال زیاد مرکز زباله تهران یکی از عوامل اصلی است.
ناشناس۱۲۴۴۵۶۳۱۹:۳۱:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
پایتخت هر چه سریعتر باید به شهری دیگر مانند سمنان منتقل شود
ناشناس۱۲۴۴۵۶۹۱۹:۳۶:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
بهتره از ..فرانسه و چین که صنعت خودرو سازی ایران رو با انحصار در واردات و تولید به اسم تولید داخل در اختیار گرفتن ، اجازه بگیرید و حداقل اگر فرغون‌ها رو چند برابر قیمت دنیا به ملت می اندازید لااقل کم مصرف باشه
ناشناس۱۲۴۴۵۹۵۱۹:۵۴:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
«تأثیر آلودگی هوا بر بیش از ۳۳ هزار مرگ سالانه»!! راستی از کیفیت داروها و تشخیص پزشکها چه خبر جناب معاون؟ و کیفیت نظارت برصنایع غذایی به هکذا!
ناشناس۱۲۴۴۶۸۷۲۱:۱۹:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
وقتی یک روز ادارات تعطیل شوند هوا پاک میشود. پیدا کنید علت چیست؟
ناشناس۱۲۴۴۷۱۶۲۱:۴۹:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
کاش حد اقل ۵۰ در صد خودروها همان استاندارد یورو ۴ داشتند.
خسرو سلجوقی۱۲۴۴۷۳۸۲۲:۰۳:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
پیشنهاد بررسی عامل بوی نامطبوع در تهران با توجه به چهار نکته اساسی زیر در شهرهای ایران بالأخص در تهران: 1- فضولات انسانی به همراه مقدار زیادی آب (فاضلاب) وارد چاه‌های خانگی می‌شود. 2- شیرآبه‌های سایت‌های دفن یا مدیریت پسماند رها شده‌اند و به منابع زیرزمینی نفوذ می‌کنند. 3- فاضلاب شهری عملاً طبق استانداردها تصفیه نشده و در طبیعت رها می‌شود یا به مصرف کشاورزی می‌رسد و در هر حال مقدار زیادی جذب زمین و نهایتاً وارد منابع زیرزمینی می‌شوند. 4- مخازن زیرزمینی از طریق لایه‌های متخلخل زمین به یکدیگر راه دارند و به‌مرور زمان ممکن است در یک نقطه از شهر که حتی اصلاً سایت دفن زباله نیز نباشد محل تجمع فاضلاب با بار آلی و معدنی زیاد در لایه‌های متخلخل شکل بگیرد. با تجمع فاضلابی که بار آلی و معدنی زیادی داشته باشد محیط برای رشد میکرو ارگانیزم‌های بی‌هوازی در عمق‌های بیش از ۴۰ سانتی‌متر از زمین به‌شدت فراهم می‌شود چون هم منابع آلی تغذیه و هم منابع معدنی تغذیه فراهم گردیده است و علاوه بر این کمبود اکسیژن در چنین عمق‌هایی وجود دارد. از مهم‌ترین ویژگی‌های میکروب‌های بی‌هوازی تولید گازهایی با بوی نامطبوع است. به گمان ما می‌توان این احتمال را به‌صورت جدی در نظر گرفت که عامل بوی نامطبوعی که در تهران گزارش شده است و چند بار نیز به‌صورت جدی ایجاد مزاحمت کرده است همین پدیده باشد. برای تشخیص صحت این فرضیه می‌توان با حس‌گرهای تشخیصی میزان آلاینده‌های هوا در مناطقی که بیشترین شدت بو به مشام می‌رسد را اندازه‌گیری کرد و احتمال صحت چنین فرضیه‌ای را سنجید.
مادرومعلم۱۲۴۴۷۴۸۲۲:۱۷:۵۵ ۱۳۹۸/۹/۲۶
بالاخره فرداتعطیله یانه؟!!!! چرااین دولت عاشق سورپرایزکردن مردمه؟!!!!
ناشناس۱۲۴۴۷۶۵۲۲:۲۹:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
شاید زلزله آخرین راه حل باشه!
ناشناس۱۲۴۴۸۰۰۲۳:۱۷:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
الان همه ریختن تهران.شاید جمعیت واقعی تهران 30میلیون باشد
کاوه۱۲۴۴۸۹۴۰۱:۰۰:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲۷
دولت کسری بودجه داره و تنها خریدار محصولاتی که تولید میکنه مردم هستند ، بنزین باید گران و بی کیفیت فروخته بشه تا حقوقها سر موقع پرداخت بشه ،باید تراکم فروخته بشه تا شهرداری ورشکست نشه ، باید اتومبیل های بی کیفیت داخلی با ده برابر قیمت فروخته بشه تا کارخانجات اتومبیل سازی سود هنگفتی ببرند و جبران هزینه های ساخت و تولید و بالاسری آنها بشود ، آب و برق و گاز باید با تعرفه بالا فروخته بشه تا وزارت نیرو و نفت بتوانند به دولت برای کسری بودجه کمک کنند . خلاصه همه چیز به قیمت چندین برابر فروخته می شود تا عده ای که معلوم نیست چکار می کنند به نان و نوایی برسند . آقا به عده ای که بود و نبودشان فرقی ندارد بفرمایید در خانه بنشینند و حقوقشان را هم پرداخت کنید تا بلکه آلودگی هوا و مصرف آب و گاز و برق و بنزین کم بشود و مردم راحت باشند .
ناشناس۱۲۴۴۹۱۷۰۱:۳۶:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲۷
احساس می شود کیفیت بنزین پایین آمده است. در ضمن میزان بالای مصرف سوخت توسط اتومبیل های داخلی سال هاست توسط همه فریاد زده می شود. ولی گوش کسی بدهکار نیست و معلوم نیست چرا هیچ برنامه ای برای تولید اتومبیل های به روز و ارزان و استاندارد در دست نیست. و چرا خودروهای هیبریدی تولید نمی شود؟آنانی که ثروتمند هستند به راحتی به جاهای پاک و ویلاهای خود در داخل و خارج کشور میروند.ولی اکثریت مردم این توان را ندارند.
ناشناس۱۲۴۵۰۶۰۰۸:۱۵:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۲۷
1-نگران نباش، بااین مدیریت معلول، بزودی قله‌های آلودگی 250 و 300 هم فتح خواهد شد. 2- همیشه بین ابزار زندگی و افکار زندگان نسبت و رابطه دو سویه وجود دارد. چگونه می‌توان انتظار داشت، ابزار و وسایل صنعتی و فراصنعتی را با همان اندیشه‌ها و افکار حداقل، قدیمی مدیریت کرد؟ این همان ریشه مدیریت معلول چند ساله است.
ناشناس۱۲۴۵۱۱۸۰۸:۴۸:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۲۷
مقصر اصلی جهل ما و آی.کیو میانگین ۸۴ ما ایرانیان خودشیفته است. البته کمی تقصیر بیشتر متوجه مقاماتی است که عمدتا با مکانیزم ریا و بدون توانمندی رشد کرده‌اند و میانگین توانمندی‌های آنها بعید است بالاتر از میانگین توانمندی ما عوام مردم باشد.
ناشناس۱۲۴۵۳۱۴۱۰:۵۵:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۲۷
تا چند کیلومتری اطراف مترو تردد هر نوع خودرو ممنوع بشه مگر درشب وساعاتی خاص وصنایع تا 30 کیلومتری انتقال یابند
ناشناس۱۲۴۵۷۹۱۱۵:۲۹:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۲۷
مقصر سازمان حفاظت محیط زیست است که پایداری و اصرار زیادی به اجرای قانون هوای پاک ندارد. در کشور قانون و مقررات کم نداریم آنچه کم است سازمان متولی است که بر اجرای مقررات اصرار داشته باشد سازمان حفاظت محیط زیست سازمانی است که در کشور کسی آن را جدی نمی گیرد و به راحتی دورش میزنند
شمسایی۱۲۴۶۰۰۷۱۷:۵۷:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۲۷
من در ارومیه زندگی می‌کنم با هوایی بس آلوده ولی چند کیلومتر آنطرف تر در ترکیه هیچ هوای غبارالود و آلوده ای را مشاهده نخواهید کرد ! فقط و فقط دلیلش بنزین های مصرفی در خودروهاست !
ناشناس۱۲۴۶۰۱۰۱۸:۰۰:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۲۷
به نظرمن خودماهم مقصریم چون سلامتی مان برایمان ارزش ندارد اگر نه خیلی از کسانی که خانه ندارند کاردرست وحسابی ندارند باید به شهرهای خود برگردند هوای تمیز تر شهرهای خلوتتر کنترل فرزندان راحتتر ارتباط با اقوام بیشتر ارزانی بیشتر

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. شوخی تلخ سخنگو با روابط خارجی کشور

    2. آقای مطهری، «دست الهی مجلس را تعطیل کرد»؟!

    3. خرید کردن بوریس جانسون از سوپرمارکت ایرانی با دوچرخه

    4. عشق تلویزیون به سلبریتی‌ها کی پایان می‌پذیرد؟

    5. واکنش‌ها به «وامی که اگر به بچه ها بدهید قهر می‌کنند»!...

    6. دستور ویژه رئیس سازمان صداوسیما برای بررسی حواشی قسمت آخر «پایتخت۶»

    7. آیا اشتباهات «معمولی» هم به «ستون پنجم نفوذی» ربط دارد؟

    8. چرا مردم بايد قرباني منافع فعالان ارز شوند؟! 

    9. انگشتر حاج قاسم در اختیار شرکت کننده عصرجدید

    10. تعدیل‌تان کردیم ؛ اشک ما بدرقه راهتان!..

    11. دارویی که توزیع هر چه زودترش درمان بسیاری از شایعه‌هاست!..

    12. خیر‌خواهان خوب _ خیر‌خواهان بد/چه کسی دچار سندرم توهم توطئه است؟

    13. گزارش پولیتیکو از تراژدی مرگ گروهی در خانه های سالمندان آمریکا

    14. زمان خلاصی از شر كرونا/ طرح سه فوریتی تعطیلی کامل کشور/قرنطینه در تهران شکسته شد!

    15. اژدهای رسانه‌ها و پادشاه فیلترشکن‌ها: کرونا ! ...

    16. زائری: این نقی دیگر «معمولی» نیست/ نظارت‌های صداوسیما حداقلی و ظاهری است/ رواج حجم بالایی از «دروغ» در میان خانواده

    17. تناقض‌های کرونائی دولت تدبیر و امید

    18. بازگشت روحانی به پاستور/نقطه داغ کرونا در کشور/ زاکانی: تجربه ناموفق مجلس دهم، برای نابودی هر مجلسی کافی است

    19. روحانی خطاب به وزیر بهداشت: تمامی فعالیت‌های اقتصادی از ۲۰ فروردین باید با پروتکل آغاز شود

    20. فارین پالیسی: کمک های کرونایی روسیه و چین، خیرخواهانه نیست

    21. روحانی مدعی طب اسلامی بازداشت شد + عکس

    22. تهران در وضعیت قرمز کرونایی/ادامه جنجال حواشی پایتخت ۶/استقبال مطهری از عفو و آزادی زندانیان/ بعد از یک ماه ژست نمایندگی گرفته اند!

    23. وزیر بهداشت: مژده رسید که گشایشی حاصل می شود

    24. سفیر چین خطاب به جهانپور: اخبار وزارت بهداشت چین را با دقت بخوانید

    25. ضدعفونی‌کردن قم توسط حشدالشعبی

    پربحث‌های اخیر

      پربحث‌های هفته

      1. واکنش‌ها به «وامی که اگر به بچه ها بدهید قهر می‌کنند»!...

      2. انگشتر حاج قاسم در اختیار شرکت کننده عصرجدید

      3. تعدیل‌تان کردیم ؛ اشک ما بدرقه راهتان!..

      4. دارویی که توزیع هر چه زودترش درمان بسیاری از شایعه‌هاست!..

      5. تهران را در برابر کرونا بی دفاع نکنیم!...

      6. بازی با طرح فاصله‌گذاری در وضعیت قرمز !

      7. جهانپور: مردم عادی هم از ماسک استفاده کنند/ وضعیت تهران قرمز است/ تعطیلی کامل کشور امکان پذیر نیست

      8. شهردار تهران: نمی‌توان حمل و نقل عمومی را تعطیل کرد/ تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هسیتم

      9. وزیر بهداشت: امیدواریم تا پایان اردیبهشت به یک مرحله مهم در مقابله با کرونا برسیم/ به مرحله مهار و کنترل کرونا نرسیده‌ایم

      10. طرح سه فوریتی نمایندگان برای قرنطینه کامل کشور

      11. نگاه مادی به جان انسان

      12. کادر درمانی خسته و احتمال شیوع موج دوم ویروس کرونا

      13. سازمان قضایی نیروهای مسلح: پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی چند بازداشتی دارد/ برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شده

      14. توضیح سازمان ثبت احوال در مورد دسترسی غیرمجاز به اطلاعات ایرانیان

      15. بی عدالتی، مهم ترین مانع ظهور 

      16. وزارت علوم تکلیف دانشگاه‌ها را روشن کرد

      17. آیت الله رئیسی: قضات مراقبت کنند جامعه به کروناهای مجرمانه مبتلا نشود

      18. کرونا جان ۱۵۸ نفر دیگر را در ایران گرفت/ آخرین آمار تعداد مبتلایان و بهبودیافتگان

      19. سوگ‌های خاموش با بغض‌های در گلو مانده

      20. دکتر زالی: هنوز به نقطه اوج کرونا در تهران نرسیده‌ایم/ پایتخت برای مقابله با کرونا باید الگوی متفاوت‌تری را دنبال کند

      21. رییسی: اقتضای تدبیر این است که در تعارض بین سلامت مردم و گشایش کسب و کار‌، حفظ جان مردم در اولویت قرار گیرد

      22. ولایتی: «فاووپیراویر» با رعایت موازین قانونی در اختیار بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفت

      23. عضو شورای شهر تهران: انجام تست کرونا الزامی نیست/ پیشنهاد اجباری شدن استفاده از ماسک

      24. همه‌چیز درباره غسل و کفن اموات فوت‌شده بر اثر کرونا

      آخرین عناوین