اسلامی: اخذ مالیات از خانه‎‌های خالی قطعی شد/ طرح اقدام ملی مسکن، نیاز اقشار متوسط و کم‌درآمد را تامین می‌کند

گروه اقتصادی الف،   3980926013 ۲۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این‌که تامین مسکن کم درآمدها وظیفه دولت است، گفت: تا پایان سال سامانه ملی املاک و اسکان کشور راه‌اندازی می شود.

اخذ مالیات از خانه‎‌های خالی قطعی شد/ طرح اقدام ملی مسکن، نیاز اقشار متوسط و کم‌درآمد را تامین می‌کند

به گزارش صدا و سیما، محمد اسلامی در برنامه تیتر امشب درباره طرح اقدام ملی مسکن اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌ها، مرحله اول ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن در روزهای ابتدایی دی‌ماه به پایان می‌رسد. در حال تلاش هستیم تا در استان های واجد شرایط، زمین تامین کنیم و مرحله دوم ثبت‌نام را نیز در دستور کار قرار دهیم. در این‌باره، کمیته‌های کاری فعال هستند.

وی ادامه داد: طرح اقدام ملی مسکن یا به صورت واگذاری از طریق فردی و گروهی است یا افراد واجد شرایط به سازندگان معرفی می‌شوند. در مورد دوم، پروژه‌هایی که شروع شده‌اند، طی انعقاد قرارداد با سازنده، بر اساس زمانبندی در اختیار متقاضیان قرار گرفته و بهره‌برداری می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «طرح اقدام ملی مسکن به چه شیوه‌ای دنبال و پیگیری می‌شود تا به سرنوشت طرح‌هایی همچون مسکن‌ اجتماعی و بازآفرینی‌شهری دچار نشود؟» گفت: سهم بازآفرینی شهری در طرح اقدام ملی مسکن 100 هزار واحد مسکونی است. 100 هزار واحد از 400 هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی در بافت فرسوده انجام می‌شود که تا امروز قرارداد 20 هزار واحد آن با بانک‌ها منعقد شده است.

وزیر راه و شهرسازی تولید مسکن در بافت‌های فرسوده، شهرهای جدید و سایر بافت‌ها یک جریان ادامه‌دار در کشور است و در آینده شتاب می‌گیرد. چون تمامی بررسی‌ها، پیش‌بینی‌ها و آماده‌سازی‌ها در این خصوص به ویژه برای طرح اقدام ملی مسکن، انجام شده است.

اسلامی با یادآوری این‌که طرح مسکن اجتماعی طرحی بود که در زمان خود وارد عملیات اجرایی نشد، گفت: احداث 200 هزار واحد از طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای جدید و 100 هزار واحد در سایر شهرها را در برنامه قرار دادیم. در مجموع احداث 180 هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن آغاز شده است.

وی همچنین در خصوص ارزیابی خود از بازار مسکن و پیش‌بینی آینده مسکن گفت: باید در مسیری حرکت کنیم که مسکن از کالای سرمایه‌ای خارج و تبدیل به کالای مصرفی شود. اینکه یک عده، برای حفظ پول خود و یا ارتقای آن اقدام به سوداگری در این بخش کنند، روشی است که درباره آن نیازمند تجدیدنظر هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: دولت باید تقاضای واقعی مسکن را بشناسد و بر اساس آن، ظرفیت‌ لازم برای احداث مسکن را ایجاد کند. طرح اقدام ملی مسکن، طرحی است که نیاز مسکن اقشار متوسط و کم درآمد را تامین می کند و این طرح به منظور تحقق تکالیف قانون اساسی و تاکید مقام معظم رهبری و رییس جمهور برای فراهم کردن شرایط خانه دار کردن اقشار متوسط و کم درآمد عملیاتی شده است.

اسلامی یادآور شد: خانه دار کردن اقشار متوسط و کم درآمد جامعه، وظیفه دولت است. بدین معنا، دولت باید زمینه خانه‌دار کردن این قشر را فراهم کند. عرضه زمین با عملیاتی کردن طرح اقدام ملی مسکن، پاسخ به این نیاز (خانه دار کردن اقشار متوسط و کم درآمد) است.

عضو کابینه دولت دوازدهم اعلام کرد: زمانیکه عرضه بر اساس نیاز واقعی باشد و سوداگری نیز توسط سیستم مالیانی و اقتصادی کنترل شود می‌توان به آینده مسکن در کشور امیدوار بود.  

اسلامی از راه اندازی سامانه املاک و اسکان تا پایان امسال و تحویل آن به سازمان امور مالیاتی کشور خبر داد و گفت: بر اساس قانون مالیات‌ها، راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان برعهده وزارت راه و شهرسازی است که کارهای آن در حال انجام است و تا پایان امسال جهت بهره‌برداری به سازمان امور مالیاتی تحویل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سیستم نرم افزاری  این سامانه در دست تهیه است، افزود: با همکاری سازمان امور مالیاتی شناسایی خانه های خالی انجام و نسبت به اخذ مالیات از خانه‌های خالی اقدام خواهد شد. در نظر داریم تا منابع حاصل از این طرح را به سمت ساخت و ساز و تولید و عرضه مسکن هدایت کنیم.

اسلامی مشکل خانه های خالی را مربوط به کلانشهرها دانست و گفت: سیستم نرم افزاری تهیه شده و مهم این است که سازمان امور مالیاتی از آن بهره برداری لازم را داشته باشد و دیگر دستگاه ها و نهادها نیز همکاری مناسب را با سازمان امور مالیاتی در این زمینه، داشته باشند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۳۵۸۸۱۰:۱۰:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
چندین سال شعار میدید پس کی عملی میکنید مسکن یک کالای مصرفی باید باشه نه یک جای سرمایه گذاری
ناشناس۱۲۴۳۵۹۰۱۰:۱۱:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
کلا مسئولان همه پول گرفتن هاشون به خاطر حمایت از قشر مستضعف هستش
ناشناس۱۲۴۳۶۳۰۱۰:۳۷:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
کسی خونه اضافی داشته باشه که اجازه میده ولی اگر از خانه های اجاره رفته هم مالیات بگیرید اونها هم میکشن رو اجاره مستاجر بی گناه
ناشناس۱۲۴۳۶۸۱۱۰:۵۹:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
دکان جدید دولت !
ناشناس۱۲۴۳۶۹۹۱۱:۰۵:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۲۶
تا اقتصاد کشور درست نشود این برنامه‌ها چیزی را درست نمیکند. با حقوق دو تا سه میلیون در ماه کسی خانه دار نمی شود.
ناشناس۱۲۴۳۷۴۹۱۱:۲۸:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۲۶
براساس قانون مالیات بر خانه‌های خالی، اگر ملکی از سال دوم[نیازمند منبع] خالی باشد مالک باید ۵۰ درصد مالیات مشخص شده را بپردازد. این میزان در سال سوم معادل ۱۰۰ درصد و در سال چهارم برابر ۱۵۰ درصد مالیات اجاره خواهد بود. همچنین در زمینهٔ تعیین ارزش معامله‌های ملکی و مالیات بندی، بازنگری‌هایی صورت گرفته به شکلی که این مالیات پس از ۱۰ سال به ۲۰ درصد میانگین قیمت روز املاک می‌رسد.[۱] خوب تو این طرح .. اصلا مشخص نشده اگر کسی خانه قدیمی داشته باشه و اجاره نره باید چه کار کنه تا آخر عمر مالیات بده ؟
حمید۱۲۴۳۷۶۳۱۱:۳۶:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
کسی نیست فکری بحال مستاجرها بکنه؟؟؟ بخدا که استخونم خورد شده زیر بار اجاره نشینی. صاحب خونه جوابم کرده و تو این وقت سال نمیدونم از کجا برم یا از کجا باید پول جور کنم تا 40% اضافه کنم به پول بیعانه . تا این طرحهای کذایی شما بخواد جواب بده له شدیم
ناشناس۱۲۴۳۸۰۴۱۱:۵۳:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲۶
فقط دنبال مالیات هستند که به هر روشی سوء مدیریت های اقتصادی خود را با مالیات جبران نمایند و بس و اهمیتی ندارد که پس از 2-3 سال چه بلایی سر مردم می آید .
ناشناس۱۲۴۳۸۰۶۱۱:۵۴:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۲۶
وقتی مالیات به هر چیزی بسته می شود قیمت آن بالاتر میرود. وقتی مالیات بالا رفت سازندگان مسکن از روند ساخت بیشتر خارج خواهند شد آنهایی که در حال ساخت هستند ملک خود را دیرتر تکمیل می کنند تا در بازار رکودی قرار نگیرند. در ضمن هیچ آمار دقیقی از میزان معاملات مسکن برای مردم وجود ندارد ولی با توجه به معاملات مسکن در سه سال 95 و 96 و 97 که تعداد آنها تقریبا 550000 پانصد وپنجاه هزار تا می باشد نباید خانه خالی نباید زیاد باشد و همچنین در این سه سال 1600000 یک میلیون وششصد هزار خانوار در کشور اضافه شده است. ظاهرا فقط قصد این کار گرفتن مالیات است ولی تبعات آن باعث رکود شدید ساخت مسکن و بیکاری و گرانی مسکن می باشد که اصلا به تبعات اجتماعی آن توجه نشده است.
ناشناس۱۲۴۳۸۱۳۱۱:۵۷:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
خوب اینجوری دیگه کسی خونه نمیسازه قیمت خونه باز گرون میشه ! احسنت بر این طرح های من درآوردی
ناشناس۱۲۴۳۸۴۴۱۲:۱۳:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
فقط مونده به پای مردم کیلومتر سنج ببندید و از راه رفتنشون هم مالیات بگیرید .
ناشناس۱۲۴۳۹۱۰۱۲:۵۰:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
خانه های خالی مختص شهرهای بزرگ نیست در کوچکترین شهرها و حتی در بعضی روستاها هم هست. و هستند کسانی که خانه را خریده و گذاشته اند کنار برای روزی که گران شود ( = احتکار) مجلس باید سرمایه گذاری در بورس و در تولید رو از مالیات معاف کنه و از بقیه عرصه های اقتصادی مالیات بگیره
ناشناس۱۲۴۳۹۲۰۱۲:۵۲:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۲۶
اون وزیری را که به خاطر منافع شخصی و خانوادگی ش (پسرشو اخیرا گرفته اند) اجرای این قانون رو به تاخیر انداخت باید به جرم ضرر زدن به دولت و مردم محاکمه کنند
ناشناس۱۲۴۳۹۲۹۱۲:۵۵:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
یغماگری از جیب ملت پایانی ندارد ،پله پله تا نابودی اقتصاد و فقیر کردن مردم به نام تحریم! خدا ..بی انصافها
ناشناس۱۲۴۴۱۰۴۱۴:۱۷:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
آره .. یک کارگر با حقوق یک میلیون تومان چطور میتونه قسط دو میلیونی بده. بترسید از آه مستضعفان که به (زودی) دامنتان را میگرد.
ناشناس۱۲۴۴۲۰۱۱۵:۰۳:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
دولت یه همت کوچک کنه قیمت مسکن هم زیاد میشه و مشکل بانک هایی که در زمینه مسکن سرمایه گذاری کردن حل میشه
مسعود۱۲۴۴۲۴۱۱۵:۲۱:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۲۶
لابد می‌خواهند به درب منازل مراجعه کنند و در بزنند. اگر کسی در را باز نکرد، بفهمند که اینجا کسی ساکن نیست !
ناشناس۱۲۴۴۴۱۰۱۷:۳۱:۳۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
خدا کنه واقعیت داشته باشه واجرایی بشه ومالیات دهندگان واقعی حقوق بیت المال را پرداخت کنند
ناشناس۱۲۴۴۴۴۹۱۸:۲۱:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
اگر راه بیفتد به نفع کشور است
محسن۱۲۴۴۵۷۲۱۹:۳۹:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
هر وقت دولتیها خواستن زیر ابروش را بردارین ، زدن چشمش را کور کردند دست از سر بازار املاک بردارین ، هزاران هزینه عجیب و غریب به ناف مردم نبندید ، خودش درست میشه مردم عقل دارند و می تونند حساب کنند که خونه بخرند و یا بسازند که به صرفه تر باشه
یاس۱۲۴۴۵۹۱۱۹:۵۲:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
اقشار ضعیف؟ معاون شما که گفته بود کسانی که نمی‌توانند ماهی ۲ میلیون قسط بدهند، ثبت نام نکنند. عوام فریبی تا کی؟ اگر دین دارید، لااقل آزاده باشید الف چرا نظرات رو منتشر نمی‌کنی؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. وحدت ملی با وعده صادق

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. کمی دیر نیست؟

  8. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  9. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  10. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  13. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  14. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  15. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  16. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  17. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  18. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  19. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  20. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  21. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  22. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  23. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  24. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  25. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

آخرین عناوین