ناتو از تحرکات "غیرمعمول" زیردریایی‌های روسی خبر داد

گروه جهان الف،   3980925216

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) می‌گوید عملیات زیردریایی‌های روسیه در سال جاری از زمان پایان جنگ سرد بی‌سابقه بوده است. به گفته ناتو تنها در آب‌های اطراف نروژ همزمان تا ۱۰ فروند زیردریایی روسی حضور داشته‌اند.

 به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، مشاهدات پست‌های دیده‌بانی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) حکایت از افزایش چشمگیر و "غیرمعمول" عملیات زیردریایی‌های روسیه در سال ۲۰۱۹ دارد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، ناتو  اعلام کرده که روسیه در سال جاری به طور مرتب عملیات و مانورهای نظامی در زیر آب را افزایش داده و شمار عملیات زیردریایی‌های روسی از زمان پایان جنگ سرد تا کنون بی‌سابقه بوده است.

جنگ سرد به دوران تنش‌های و رقابت‌های دو بلوک شرق و غرب، متشکل از اتحاد جماهیر شوروی سابق و کشورهای اقمارش و ایالات متحده آمریکا و متحدانش در پیمان ناتو گفته می‌شود.

دوران جنگ سرد پس از جنگ جهانی دوم از حوالی سال ۱۹۴۷ آغاز شد و با فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ خاتمه یافت. رقابت‌های تسلیحاتی یکی از ویژگی‌های این دوران بود که مطابق برخی ارزیابی‌ها روسیه و آمریکا از مدتی پیش دوباره به آن دامن می‌زنند.

اوآنا لونگسکو، سخنگوی پیمان ناتو می‌گوید تنها در ماه اکتبر و در آب‌های اطراف نروژ تا ۱۰ زیردریایی روسی به طور هم‌زمان مشاهده شده است.

شبکه آلمانی" RND به نقل از لونگسکو گزارش داده که نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی به این تحرکات واکنش نشان خواهند داد. ناتو از جمله در نظر دارد گشت‌زنی در شمال دریای آتلانتیک را افزایش دهد.

بنا به این گزارش پیمان ناتو همچنین در نظر دارد میزان سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته مقابله هوایی با زیردریایی را افزایش دهد.

سخنگوی ناتو می‌گوید شمال دریای آتلانتیک به عنوان یک مسیر تامین تجهیزات نظامی، گذرگاه کالاهای غیرنظامی و کانال ارتباطات برای اروپا از "اهمیتی حیاتی" برخوردار است.

یکی از سناریوهای در دست بررسی در ناتو احتمال قطع کابل‌های زیر دریا، میان اروپا و ایالات متحده توسط زیردریایی‌های روسی است.

به خطر افتادن ارتباط اینترنتی اروپا و آمریکا

بخش بزرگی از ارتباط‌های اینترنتی میان اروپا و آمریکا از طریق کابل‌های زیر دریا برقرار می‌شود و آسیب رساندن به آنها می‌تواند بخشی از یک جنگ سایبری، به شکل ترکیبی از رویارویی نظامی آشکار و پنهان باشد.

از چندی پیش نگرانی‌ها نسبت به آغاز دور تازه‌ای از رقابت‌های تسلیحاتی میان مسکو و واشنگتن افزایش یافته است. یکی از علت‌های این نگرانی بر هم خوردن پیمان منع گسترش موشک‌های میان‌برد با قابلیت حمل کلاهک‌های اتمی و آزمایش یک موشک میان‌برد توسط آمریکا در هفته گذشته عنوان می‌شود.

مایک اسپر، وزیر دفاع آمریکا  با انتشار یک فیلم ویدئویی در شبکه اجتماعی توئیتر از آزمایش یک موشک بالستیک غیرهسته‌ای زمین به هوا خبر داد.

این موشک که ۵۵۰ کیلومتر برد دارد از پایگاه هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا شلیک شده و دومین آزمایش موشکی ایالات متحده پس از خروج از پیمان منع گسترش موشک‌های میان‌برد هسته‌ای است.

نخستین آزمایش موشکی آمریکا پس از خروج از پیمان با واکنش انتقادی شدید چین و روسیه روبرو شده است. کاخ سفید روسیه را متهم می‌کند که هیچ‌گاه در عمل به توافق یاد شده که در دوران جنگ سرد و در سال ۱۹۸۷ امضا شد پایبند نبوده است.

پس از آمریکا، روسیه نیز از پیمان منع گسترش موشک‌های میان‌برد خارج شد. ناظران با توجه به این تحولات و گزارش ناتو از افزایش کم‌سابقه تحرکات زیردریایی‌های روسی معتقدند که در حال حاضر امکان تفاهم دو کشور برای کنترل موثر رقابت‌های تسلیحاتی بسیار اندک است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

آخرین عناوین