افزایش بودجه وزارت ارشاد ،کاهش بودجه صدا وسیما

فاطمه ترکاشوند،   3980925096 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

با انتشار لایحه بودجه‌۹۹، بازار مقایسه بودجه نهادها و سازمان‌ها داغ شده است. نگاهی به بودجه دانشگاه‌ها و برخی نهادهای فرهنگی و مذهبی می‌تواند معیار خوبی برای درک شکل بودجه‌بندی و میزان اهمیت و اولویت برخی دستگاه‌ها همچنین وظایف آن‌ها در نگاه دولت باشد. صبح نو بودجه نهادهای فرهنگی و مذهبی را با بودجه دانشگاه‌ها مقایسه کرده‌است.

افزایش بودجه وزارت ارشاد ،کاهش بودجه صدا وسیما


امسال بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی دولت 2هزار و 431‌میلیارد تومان پیشنهاد شد. رقمی که به نسبت عدد 2هزار و 182میلیارد تومانی سال قبل، رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. اما اگر بعد از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دومین و مهم‌ترین سازمان اثرگذار بر فرهنگ کشور را سازمان صداوسیما در نظر بگیریم، این نهاد امسال با بودجه 1745‌میلیارد تومانی نسبت به سال‌97 که ۱۸۴۲‌میلیارد تومان را به خود اختصاص داده بود، کاهشی معادل با 100میلیاردی داشته است.


با این همه نگاهی به بودجه دانشگاه‌های بزرگ و اصلی کشور نشان می‌دهد که این ارقام برای حوزه‌های فرهنگ‌و‌هنر، چندان هم نجومی و زیاد به نظر نمی‌رسند. امسال دانشگاه تهران با بودجه 688‌میلیاردی بالاترین میزان بودجه را به خود اختصاص داده است. بودجه‌ای که بیش از یک‌سوم رقم اختصاص‌یافته به صداوسیما را شامل می‌شود.


درحالی که بسیاری از رسانه‌های داخلی و خارجی، بودجه برخی نهادهای فرهنگی و مذهبی را منتشر کرده و در ادامه جنجال سال‌های قبلی تحت عنوان جدول شماره‌17، تلاش کرده‌اند تا اعداد و ارقام را بزرگ جلوه دهند، با مقایسه‌ای میان بودجه این نهادها با ارقام پیشنهادشده برای دانشگاه‌ها می‌شود به ذهنیت درست‌تری از واقعیت بودجه‌بندی در کشور دست یافت.


پایگاه خبری یورونیوز یکی از همین رسانه‌هاست که سه روز پیش ضمن انتشار جدولی تحت عنوان جعلی «نهادهای موازی حکومت ایران» نوشت: «جامعه المصطفی العالمیه که مسوولیت تربیت طلاب خارجی و تبلیغ مذهبی در خارج از ایران را بر عهده دارد، با رشد ۵۳‌درصدی بودجه مواجه خواهد شد و بودجه‌ای بالغ بر ۳۰۸‌میلیارد تومان خواهد داشت.» اما نگاهی به جدول بودجه دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که 9‌دانشگاه تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد، صنعتی شریف، تربیت مدرس، شیراز، تبریز، شاهد و صنعتی امیرکبیر بالاتر از این مرکز تربیت طلاب قرار دارد.


سازمان تبلیغات اسلامی با بودجه‌ای معادل 200میلیارد تومان رقمی را به خود اختصاص داده که 7میلیارد کمتر از بودجه دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان است. این درحالی است که خود این دانشگاه در رده هجدهم از دانشگاه‌هایی ایستاده که بودجه‌هایی از مرتبه چند صد میلیاردی دریافت می‌کنند. سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هم با بودجه 230‌میلیاردی‌اش در حدود همین بودجه‌ها قرار گرفته است.


سازمان اوقاف و امورخیریه، یکی دیگر از همین سازمان‌هاست که حیطه وظایف و اختیارات آن کم‌و‌بیش برای مردم کشورمان آشناست. امسال برای این سازمان حدود 53میلیارد بودجه پیشنهاد شده که در واقع از بودجه بسیاری از دانشگاه‌ها در سراسر کشور پایین‌تر است. مقایسه این رقم با بودجه دانشگاهی که در صدر جدول بودجه دانشگاه‌ها قرار گرفته و عدد 688میلیاردی را نشان می‌دهد می‌تواند نسبت اعداد را راحت‌تر به ذهن متبادر کند.


اما در همین جدولی که یورونیوز منتشر کرده، بودجه پیشنهادی برای شورای نگهبان، رقم 125میلیاردی را نشان می‌دهد. رقمی که نزدیک به بودجه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)  قزوین است و خود در جایگاه بیست‌وهفتمین دانشگاه در جدول بودجه دانشگاه‌ها قرار گرفته است.


ستاد مرکزی راهیان نور، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، ستاد اقامه نماز، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه شهید مطهری، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، دانشگاه اهل بیت  همگی با بودجه‌های زیر 20میلیارد تومان، تنها سیاهه سایت یورونیوز را پر می‌کنند در حالی که به اکثر دانشگاه‌های کشور بالاتر از این مقدار بودجه اختصاص یافته است.


برای نهادهایی چون مجمع جهانی تقریب مذاهب، مجمع جهانی اهل بیت، موسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی و ستاد امر به معروف و نهی از منکر، بودجه‌هایی بین 30‌تا 40‌میلیارد پیشنهاد شده است درحالی که این اعداد نیز در مقایسه با بودجه‌های دانشگاه‌ها و البته بسیاری دیگر از نهادها، اعداد و ارقام بزرگی نیست اما اسامی این سازمان‌ها به لحاظ روانی روی مخاطب رسانه‌هایی چون یورونیوز تأثیر متفاوتی می‌گذارد.


برای مثال نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کل کشور، عددی معادل بودجه دانشگاه شهرکرد پیشنهاد شده که نشان می‌دهد رقم اختصاص یافته به این نهاد بعد از تقسیم شدن در دانشگاه‌های کشور تا چه اندازه می‌تواند خرد باشد اما باز هم از اسامی برای بزرگ جلوه دادن مسأله استفاده شده است.


مسأله دیگری که باید مورد توجه واقع شود این است که مأموریت بسیاری از این نهادها در حیطه‌های پژوهشی است که از نظر معنایی تفاوتی با وظایف دانشگاه‌ها ندارد به جز این که جهت‌گیری دینی آن مطلوب رسانه‌های فارسی‌زبان کشورهای خارجی نیست. این درحالی است که خود این کشورها بودجه‌های قابل توجهی را به حوزه‌های پژوهشی و علمی اختصاص می‌دهند. بنابراین روشن است که از نام این نهادها به‌عنوان اهرم فشار رسانه‌ای برای اثرگذاری بر مخاطب استفاده شده است.


با این حال گذشته از رویکرد رسانه‌های خارجی و جنجال‌آفرینی برخی دیگر از رسانه‌های داخلی، باید گفت که بودجه حوزه‌های فرهنگی قطعاً در مقایسه با سایر حوزه‌های عمرانی و صنعتی در کشور ما همیشه ناچیز بوده است. به علاوه مقایسه بودجه دانشگاه‌های کشور با برخی نهادهای فرهنگی و مذهبی هم نشان می‌دهد که اتفاق ویژه‌ای در این حوزه‌ها نیفتاده است. مبنای اختصاص یافتن بودجه به هر نهاد و سازمان بر حسب میزان کارکرد و اثرگذاری آن در قبال وظایفی که برایش تعریف شده، درست‌ترین مبنای قیاس است که ایجاد شفافیت در اطلاع‌رسانی همچنین شکل هزینه‌کرد بودجه در نهادهای فرهنگی می‌تواند به این مهم کمک کند و در نتیجه اهرم فشار را از رسانه‌های خارجی باز ستاند.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۲۳۶۹۱۳:۱۲:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
صدا و سیما به بخش خصوصی و احزاب واگذار شود و بودجه آن صرف رایگان کردن اتوبوس و مترو و آموزش و پرورش و بهداشت و درمان گردد
ناشناس۱۲۴۲۹۰۸۱۹:۱۳:۲۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
برنامه عادل فردوسی پور از اینترنت پخش شد..نکته اینجاست که برای ساخت برنامه جذاب و تماشاگر پسند پول میرسه نمیخواد دنبال پول بری .
ناشناس۱۲۴۳۲۵۶۰۰:۱۷:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۲۶
صدا و سيما را بدهيد بدست اهل فن خودشان خودكفا خواهند شد
ناشناس۱۲۴۲۳۸۲۱۳:۱۹:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
وزارت ارشاد چه خاصیتی دارد وقتی مجوزها و نظارت هاش بیشتر از اینکه به درد جامعه و اخلاق و فرهنگ جامعه بخورد ضد آن شده؟
ناشناس۱۲۴۲۳۸۴۱۳:۲۱:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
کاهش کارکنان نهادهایی همچون حراست، هیئت تحقیق، .. و حذف معاونت غیر ضروری فرهنگی میتوان تا 10 درصد در بودجه دانشگاه صرفه جویی کرد
بودجه۱۲۴۲۳۹۸۱۳:۳۱:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
بهترین کار ممکن رو کردن وقتی خود مسئولین میگن 20 تا 30 درصد مردم برنامه های داخلی رو میبینن چرا باید آنقدر بودجه بهش داد اول ببینن خروجی صدا و سیما چندتا برنامه با کیفیت بوده بعد بودجه هنگفت بهش بدن
امل۱۲۴۲۴۰۰۱۳:۳۴:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵
بودجه براساس عدالت مصوب نشد ..صداوسیماهم ازاین امر مثتثنی نیست چون صداوسیما هم بریزوبپاش زیادی دارد وازمجریان بی تجربه وبازیگران استفاده میکند وهم اینکه تبلیغات تجاری درامدبالایی کسب میکند وخروجی بودجه این سازمان برای مردم وکشور خروجی مثبتی نیست
ناشناس۱۲۴۲۴۵۶۱۴:۱۷:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
واقعا تحلیل بسیار .. مقایسه ی نهاد های دانشگاهی کشور که موتور محرک علمی و نخبه سازی در هر کشوری هستند با نهاد های مذهبی که هیچ خروجی ملموسی ندارند و .. در سالی که بودجه ی کشور به بودجه ی مقاومتی مشهور است چرا بودجه ی تمامی این نهاد ها که از مردم انتظار تحمل و صبر و استقامت در مقابل شرایط ناگوار اقتصادی دارند بایستی بیشتر شود !!!
مازندرانی۱۲۴۲۶۶۹۱۶:۱۸:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
آیا اختصاص بودجه به برخی نهاد های موازی قانونی است؟اگر بله عملکرد ومالیات و.. باید مشخص باشد.
ناشناس۱۲۴۲۷۰۷۱۶:۴۵:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
آخه مگه صدا وسیما بود ونبودش برای مردم ثمری داره که باید بودجه هم بهش تعلق بگیره بهتره بودجه اون رو صرف مدارس کپر نشین کنید
ناشناس۱۲۴۲۷۱۳۱۶:۴۹:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
امیدوارم نماینده های مجلس کلا بیمه نهاد ها را حذف کنند ..
ناشناس۱۲۴۲۸۱۵۱۷:۴۷:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
یکی از غیرکاراترین سازمانهای کشور همین سازمان صدا و سیماست.پولهای کلان میگیرد و به ملت پاسخگو نیست.
ناشناس۱۲۴۲۹۱۴۱۹:۱۶:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
من به عنوان یک شهروند، بودجه ای که از بیت المال به صدا و سیما میدن راضی نیستم و نمیگذرم
ناشناس۱۲۴۲۹۴۷۱۹:۵۶:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
صدا و سیما سالی 1700 میلیارد تومن رو به باد میده. مردم که راضی نیستند این پول باید صرف ایجاد اشتغال بشه
ناشناس۱۲۴۲۹۷۶۲۰:۲۵:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
واقعا متاسفم ، با این کار دیگه برنامه های صدا و سیما کیفیت سابق رو نخواهد داشت
ناشناس۱۲۴۲۹۸۱۲۰:۳۰:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
صداوسیما نه تنها نباید بودجه داشته باشه بلکه باید به حکومت مالیات هم بده. این سازمان بابرخی مدیران نالایقش یک بنگاه چندهزارمیلیاردی ورشکسته است که بودجه هم میگیره. به هر بیسوادی مجوز تاسیس یک شبکه خصوصی بدین حاضره سالی چندمیلیارد مالیات بده بودجه هم نمیخواد.
ناشناس۱۲۴۲۹۸۹۲۰:۳۲:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
صدا و سیما یک نهاد بی خاصیت هست که نبودش بهتر است.
ناشناس۱۲۴۳۰۳۶۲۰:۵۸:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
بودجه دانشگاه تهران افزایش یافته چه فایده ای برای قشر کارمند شاغل در این دانشگاه دارد، این دانشگاه سمبل ..کاستیهای.. قشر مظلوم کارمند است.
هنر تحریمها۱۲۴۳۰۴۳۲۱:۱۱:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۵
مخالفین برجام حاضر نیستند در این شرایط سخت تحریم ریالی از بودجه خود بکاهند و لی همه از دولت پول می خواهند. آخر از کجا؟
ناشناس۱۲۴۳۰۴۷۲۱:۱۶:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
صدا و سیما و مخصوصا ۲۰:۳۰ ارزش خود در حد یک روزنامه زرد پایین آورده و بقول خودشان با دولیبریتی ها مبارزه میکند ولی نمیداند با اینکار آنها را مشهورتر میکند
ناشناس۱۲۴۳۰۷۴۲۱:۴۶:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۵
خواسته دولت تدبیر و امید از صدا و سیما این است که تبدیل به ارگان رسمی دولت شود همانند روزنامه ایران .
ناشناس۱۲۴۳۲۵۹۰۰:۲۱:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۲۶
دولت و ادارات و سازمانها و نهادها و ستادها و ارگانها و .. آستانها و بنيادها همه و همه وهمه بريز و بپاشهايشان را كاهش دهند و در دوران اقتصاد مقاومتي كه فقط بلدند شعارش را بدهند ٢٠ درصد هزينه هايشان را كاهش دهند و سعي كنند فشار كمتر به مردم و ملت كسب و كارها وارد كنند ، ضمنا تو را به خدا و به جان عزيزانتان قسم بس است دوران فسادهاي اقتصادي و رانت خواري و خروج ارز و ثروت از كشور ، بخود بياييد .
ناشناس۱۲۴۳۲۷۵۰۰:۳۱:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
مراکز فرهنگی و صدا و سیما و.. هیچ منفعتی برای مردم ندارند ، شک دارید یه سال تعطیل کنید متوجه میشید
ناشناس۱۲۴۳۳۰۸۰۱:۳۸:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۲۶
چرا من باید پول چیزی رو بدم که نگاه نمیکنم؟
ناشناس۱۲۴۳۳۲۶۰۲:۲۹:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
به نظر من هر دوتاش تعطیل شود. بودجه آنها صرف بهزیستی ، سالمندان بی بضاعت، کودکان سرطانی ، مادران دچار سوء تغذیه ، دختران بی جهیزیه ، اشتغال جوانان بیکار ، حقوق سربازان وظیفه و.. بشود.هم خیر دنیاست هم آخرت . به نظر شما اینطور بهتر نیست ؟؟؟؟
ناشناس۱۲۴۳۳۸۳۰۷:۲۴:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۶
تهیه و تدوین قانون راه اندازی تلویزیون خصوصی با زمینه فعالیتهای غیرسیاسی(سرگرمی_آموزشی_تجاری و..) میتواند مشکل صدا و سیما را حل کند. رسانه ملی باید به یکی دو شبکه خبری سیاسی محدود شود و سایر امور را به تلویزیونهای خصوصی بسپارد.جهت کنترل و مدیریت تلویزیونهای خصوصی، شهرکی مانند شهرکهای صنعتی در اختیار آنان قرار گیرد. جهت جلوگیری از پخش محتوای غیراخلاقی و..نیز قوانین سختگیرانه ای وضع شود.
مازندرانی۱۲۴۳۳۹۹۰۷:۴۷:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲۶
آقایان نمایندگان مجلس:اگر شما نماینده مردم و در راس امور هستید برای رضای خدا یکبار هم شده به خواست مردم تن دهید واین بودجه رو تصویب نکنید.
ناشناس۱۲۴۳۴۲۳۰۸:۱۷:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲۶
تنها نقطه قوت بودجه همین است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین