نیوزویک: ایران کشوری "مقتدر" با توانایی تولید "ابزارهای قوی" است

گروه جهان الف،   3980924135 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
نیوزویک: ایران کشوری "مقتدر" با توانایی تولید "ابزارهای قوی" است

نشریه آمریکایی نیوزویک با اشاره به سقوط یک فروند پهباد پیشرفته آمریکایی در حمله موشکی اخیر سپاه در تنگه هرمز، از ایران به عنوان کشوری یاد کرد که قادر است ابزارهای بسیار قوی در برابر آمریکا تولید کند: 

« یکی از پیشرفته ترین پهبادهای نیروی دریایی آمریکا به تازگی در خاورمیانه سقوط کرده است. این حادثه به دنبال دو حادثه دیگر رخ داده است تا به صورت بالقوه نیروی دریایی را با تنها دو پرنده بدون سرنشین دیگر از این مدل رها کند: RQ-4A  که تولید آن بسیار پرهزینه است. 

نیروی دریایی آمریکا در بیانه ای که پنج شنبه منتشر شد، اعلام کرد یک فروند پهباد RQ-4A در 26 نوامبر حین برخاستن از زمین به یک شئی خارجی برخورد کرد. این حادثه در پشتیبانی از عملیات ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا رخ داد که در آن به کسی آسیب نرسید اما به پهلوی پهباد خساراتی وارد کرد. 

هزینه تولید این پهباد که به گلوبال هاک هم معروف است، حدود 180 میلیون دلار است. یک فروند از این پرنده در سال 2012 در پروازی آموزشی در مریلند سقوط کرد. شبکه سی ان ان در همان زمان گزارش داد که نیروی دریایی آمریکا پنج فروند از این پهباد را در اختیار دارد. 

در ژوئن گذشته نیز یک فروند گلوبال هاک با یک موشک زمین به هوای سپاه پاسدان انقلاب اسلامی در تنگه هرمز هدف قرار گرفت و سقوط کرد. موسسه دریایی آمریکا تخمین زده است این حمله – که خیلی برای آمریکا گران تمام شد – همراه با حادثه اخیر سبب شده است که نیروی دریایی تنها دو فروند از این پهباد را در اختیار داشته باشد. گفته می شود نظر پنتاگون درخصوص این پهبادها تغییر کرده است. 

ناوگان پنجم نیروی دریایی هنوز به تماس های ای میلی نیوزویک برای اعلام نظر پاسخ نداده است.

نشریه فارین پالیسی ماه گذشته به نقل از مقامات کنونی و سابق آمریکایی – و پیش از بروز حادثه اخیر – نوشت نیروی دریایی درنظر دارد 21 فروند از 35 پهباد RQ-4 گلوبال هاک خود را کنار بگذارد. ظاهرا این پیشنهاد به دفتر وزیر دفاع آمریکا ارائه شده و  این در حالی است که قرار است پهبادهای MQ-4C Triton  جانشین آنها شوند. 

این تحولات همچنین در حالی رخ می دهد که رقبای نزدیک نظیر روسیه و چین توانایی روبه رشدی در تولید پهباد داشته و در عین حال ابزارهای "بسیار قدرتمند" در دیگر "کشورهای مقتدر" نظیر ایران، تولید می شود. 

جمهوری اسلامی ماه گذشته یک مانور گسترده دفاع هوایی در محدوده ای به وسعت ایالت کالیفرنیای آمریکا انجام داد. این تمرینات نظامی که به گفته مقامات ایرانی در آن از سیستم های ضدهوایی بسیار پیشرفته و روز دنیا استفاده شد، دقیقا در روزهایی برگزار شد که ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن از تنگه هرمز عبور کرده بود، یعنی منطقه ای که تابستان گذشته پهباد پنتاگون در آن سرنگون شد. این آبراه، مهم ترین مسیر عبور نفت دنیا است و در تشدید تنش بین تهران و واشنگتن نقشی مهم دارد. در شرایطی که دونالد ترامپ از پیوستن به برجام خودداری و تحریم های شدید علیه ایران اعمال کرده است، تهران هم از مذاکره خودداری کرده و مواردی از ناآرامی در این منطقه حساس رخ داده است. 

آمریکا نه تنها ایران را به حملات به تاسیسات نفتی عربستان و همچنین نفت کش ها در خلیج عمان متهم می کند، بلکه مدعی است ایران عامل حمله به مناطقی نظیر عراق است که با حضور نظامی آمریکا به گونه ای ارتباط دارد. 

در همین حال یک سری حملات موشکی که به اسرائیل نسبت داده می شود، در ماه های اخیر به مواضع شبه نظامیان شیعه متحد ایران در عراق اصابت کرده است. از سوی دیگر مناطق تحت کنترل آمریکا، عراق و ائتلافی بین المللی در سراسر عراق هم هدف حملات موشکی بوده که به ایران و شبه نظامیان متحد آن نسبت داده شده است. 

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا هم روز شنبه در بیانیه ای این حملات را محکوم کرد و وعده داد "که آمریکا با شرکای عراقی خود از جمله نیروهای امنیتی که در آزاد سازی عراق از داعش نقشی اساسی داشتند، همچنان همکاری خواهد کرد." 

وی افزود: "ما باید از این فرصت همچنین استفاده کنیم تا به رهبران ایران یادآوری کنیم که هر گونه حمله آنها یا گروه های نیابتی شان از هر نوع، که به آمریکایی ها، متحدان ما، یا منافع ما ضرر برساند، پا پاسخ قاطع آمریکا مواجه خواهد شد. ایران باید به حاکمیت همسایگان خود احترام گذاشته، بلافاصله به کمک های خود در حمایت از گروه های شخص ثالث در عراق و سراسر منطقه پایان دهد." 

در همین حال سرلشکر یحیی رحیم صفوی از فرمانده هان ارشد سپاه چهارشنبه شب در مراسمی در تهران، خطاب به آمریکا و اسرائیل، از ایران به عنوان "ملتی شکست ناپذیر" یاد کرد و قول داد "آمریکا به زودی از منطقه غرب آسیا فرار خواهد کرد.»

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۱۹۶۳۰۹:۳۹:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
امید است روزی بتوانیم ابزارهای قوی مورد نیاز در زندگی روزمره مردم را هم بسازیم.
دهنوی۱۲۴۲۱۲۶۱۱:۰۲:۰۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
همین الان هم جونهای انقلابی توانایی ساخت خیلی از چیز ها را دارند،به شرطی که ازحمایت دولت برخوردار باشند.دولت دسته بیل از خارج وارد میکنه،کالاهای ضروری که جای خود داره
ناشناس۱۲۴۲۲۲۶۱۱:۵۲:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
لابد مثل ساختن سوزن ته گرد که البته دستگاههاش باید از چین بیاد !
ناشناس۱۲۴۳۰۱۷۲۰:۴۵:۱۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نه سنگ پای قزوین
ناشناس۱۲۴۳۲۰۷۲۳:۳۰:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
همین موشکی که پهپاد پیشرفته آمریکایی روپایین آورد جواب امثال جنابعالیه
ناشناس۱۲۴۲۴۸۹۱۴:۳۰:۱۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نهایت حمایت دولت نتیجه اش صنعت خودروست. وانگهی دولت حداکثر بتواند حقوق چند میلیون کارمند و چند ده میلیون یارانه بگیر را بدهد. باید به بخش خصوصی واقعی اعتماد بشه
ناشناس۱۲۴۲۱۵۳۱۱:۱۹:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اگر مدیران اقتصادی ول شده و ناکارامد به کاری شدن روی بیاورند
ناشناس۱۲۴۳۰۰۹۲۰:۴۱:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
فعلا که ایران ضعیف ترین کشور از نظر اقتصادی در دنیا هست
ناشناس۱۲۴۳۲۱۰۲۳:۳۱:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اگه ضعیف ترین بود با این همه تحریم همه جانبه از هم پاشیده بود ولی چهل سالگی انقلاب یه چیز دیگه ای رو نشون میده
ناشناس۱۲۴۱۹۶۵۰۹:۴۱:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
این مقاله مثال ضرب المثل «هندوانه زیر بغل گذاشتن» است.
ناشناس۱۲۴۲۸۴۷۱۸:۰۹:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵
و البته پروژه ایران هراسی
ناشناس۱۲۴۱۹۷۲۰۹:۴۴:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
بارها گفته شده بود که اگر نتوانیم نفت صادر کنیم، دیگران هم نمی توانند نفت صادر کنند. اکنون که صادرات نفت ما به شدت افت کرده است، چرا دیگران می توانند مانند گذشته نفت صادر کنند؟ چه شد آن حرف ها؟
ناشناس۱۲۴۲۵۲۰۱۴:۵۰:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اون حرفها رو کسی گفت که میگفت برجام آفتاب تابانه, مشکل آب خوردن هم باید با برجام حل بشه! شما برو از خودش بپرس!
ناشناس۱۲۴۱۹۷۵۰۹:۴۵:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
در دنیای امروز قدرت یک کشور تتها در توان اقتصادی آن کشور خلاصه می شود.
ناشناس۱۲۴۲۲۷۹۱۲:۲۷:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
موشک ها سایه جنگ را از سر کشور دور کرده اند اگر موشک نداشتیم امنیت هم نداشتیم.
ناشناس۱۲۴۳۲۱۲۲۳:۳۳:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
چین از نظر اقتصادی و ذخایر ارزی و بدهی خارجی از آمریکا وضعش خیلی بهتره میشه بگید چرا هنوزم داره از امریکا پیروی میکنه و از تهدیداتش حساب میبره؟
ناشناس۱۲۴۱۹۸۲۰۹:۴۷:۴۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵
تنها در صحنه یک جنگ واقعی می توان کارایی سلاح و توان نظامی را ارزیابی کرد.
ناشناس۱۲۴۲۸۲۷۱۷:۵۶:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
خیلی پرو هستید با اینکه بارها تست شده و اتفاقا امریکا جونتون هم نتوانست کاری بکند چون از ترسش..
ناشناس۱۲۴۳۴۷۳۰۹:۰۱:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۲۶
باشه تو زرنگي همه عالم به شما سر تعظيم فرود آوردن ولي ماها در داخل پول نداريم گوجه بخريم
ناشناس۱۲۴۱۹۹۲۰۹:۵۲:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
ساخت سلاح برای کشورمهمتر است یا ساخت زیر ساخت های اقتصادی _ رفاهی مردم؟ هزینه کردن برای مبارزه با آلودگی هوا که نفس مردم را به تنگ آورده است، مهمتر نیست؟
ناشناس۱۲۴۲۵۳۰۱۴:۵۷:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
جواب این سوال ده ها بار داده شده: اولا شما اگر پیشرفته ترین کشور دنیا باشی و امنیت نداشته باشی یه داعشی پیدا میشه و همه پیشرفت شما رو به تل خاکستر تبدیل میکنه! دوما اونایی که باید به فکر امنیت مردم میبودن کارشون رو درست انجام دادن اما اونایی که باید رفاه مردم رو تامین میکردن کارشون رو درست انجام ندادند ! به نظر شما بودجه ای که به بخشهای نفتی کشور اختصاص داده شده یا پولی که از بیت المال برای شرکتهای خودروسازی هزینه شده کمتر از بودجه نظامی بوده!؟ نتیجه هم که کاملا مشخصه!
ناشناس۱۲۴۳۲۱۵۲۳:۳۶:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
دوست عزیز بهتره جواب این جور سوالات رو ندید چون این یک پروژه فرسایشیه تا به مردم در دراز مدت بقبولانند که واقعا اوضاع خیلی خرابه و هر لحظه امکان فروپاشیه اقتصادی وجود داره
ناشناس۱۲۴۲۰۰۵۰۹:۵۶:۰۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
60 میلیون ایرانی یارانه معیشتی دریافت می کنند. یعنی در معیشتشان دچار مشکل هستند. کشوری که بزرگترین ذخایر مجموع گاز و نفت جهان را در اختیار دارد.
ناشناس۱۲۴۲۵۳۷۱۵:۰۲:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
تا چند وقت پیش همه مردم ایران اون یکی یارانه رو دریافت میکردند , یعنی با استدلال شما همه مردم مشکل معیشتی داشتن!؟ اگر اینطوریه که توی 10 سال اخیر مشکل معیشتی 20 میلیون نفر حل شده که یارانه معیشتی رو نمیگیرن!
ناشناس۱۲۴۲۰۰۹۱۰:۰۱:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
این کشورای غربی هم هر وقت از ما تعریف میکنن میگیم راس میگن ولی وای به روزی که از ما انتقاد کنن میگیم که دروغگو هستند و ............ ولی در کل چیزی که راسته اینه که من و امثال من 34 و 35 سالمون شده نه کار داریم نه پول نه زندگی نه همسر نه بچه در کل بدبختمون کردین.
ناشناس۱۲۴۲۰۵۱۱۰:۲۵:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
دو سه هفته ای نیوزویک زیادی از ما حمایت میکنه داستان چیه؟؟؟؟
ناشناس۱۲۴۲۰۵۶۱۰:۲۹:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
با یک جستجو و کنکاش در گوگل و موتورهای جستجو متوجه میشید که این مطلب رو سردبیر رونامه تسنیم تو نیوزیک نوشته .
ناشناس۱۲۴۲۶۰۹۱۵:۴۰:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اين لينك مقاله نيوزويكه. https://www.newsweek.com/iran-drone-navy-crash-two-left-1477220
حمید۱۲۴۲۱۰۲۱۰:۵۴:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
البته کشوری که مدیران ارشدش چند شبانه روز پشت در می مونن تا استراماچونی جواب سلام شون رو بده!!
ناشناس۱۲۴۲۱۲۴۱۱:۰۱:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
بابا یه دو تا از ابین بمب ها را بزن تو کوه و صحرا و..از این یکنواختی خارج بشیم یه مقداری شاد بشیم اقتصاد و سیاست و..را که باختین حداقل دو تا گلوله در کن مردم سرگرم بشن
ناشناس۱۲۴۳۲۱۷۲۳:۳۷:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
یه دونشو باید رو کامنت شما خالی کنن تا بیشتر سرگرم بشید
ناشناس۱۲۴۲۱۴۱۱۱:۱۳:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
تا وقتی که اقتصاد اسفناک هست توان نظامی کار ساز نیست.
ناشناس۱۲۴۲۲۰۳۱۱:۴۳:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
یاد تشویق‌ها و بزرگنمایی‌های شبکه بی‌بی‌سی در مورد عمق استراتژیک ایران در منطقه در زمان پیش از تحریم‌های ترامپ افتادم. نتیجه‌گرا باشید نه اینکه اخبار عالم را گزینشی و باب میل خود منتشر کنید.
علی۱۲۴۲۲۱۱۱۱:۴۶:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
لطفا بفرمایید تو کدوم شماره نیوزویک نوشته؟
شاهرخ۱۲۴۲۲۵۵۱۲:۱۲:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
ای بابا استناد به حال مردم کنید اصلا ما توانایی مبارزه با کل جهان داشته باشیم وقتی حال مردم خراب و مردم در استرس و نا امیدی باشن چه ارزشی داره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اقتدار یک کشور فقط به میزان امید به زندگی و فردای بهتر از نگاه اکثریت مردم معنی پیدا میکنه آمارها واسه مردم دیگی رو گرم نمیکنه
صمصام۱۲۴۲۳۶۳۱۳:۰۶:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
درک یک موضوع برای من سخت است چرا وقتی رسانه های امریکایی از قدرت نظامی نظام تعریف میکنند از خوشحالی ذوق میکنید اما وقتی یک گزارشگر از وضع بد اقتصادی و معیشتی ما مردم گزارش تهیه میکنند تکذیب میکنید ؟؟
ناشناس۱۲۴۲۵۴۶۱۵:۰۷:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
الان شما کجای این خبر تایید و تکذیب دیدی! فقط نقل قول کرده! من هم فهم این موضوع برام سخته که چرا بعضیها دقیقا برعکس عمل میکنند و هر وقت دشمن از ما تعریف میکنه میگن دروغه و هر وقت حرفی برعلیه ما میزنه میگن درسته
ناشناس۱۲۴۲۸۵۵۱۸:۱۳:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اون خوشحالی هم از سادگی مون هست! غافل از این که این تعریف ها برای ترسوندن سایر کشورهای منطقه از ایران و اعمال تحریم های بیشتر هست.
ناشناس۱۲۴۲۵۴۸۱۵:۱۰:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اقتدار نظامي براي دوركردن سايه جنگ از كشورمان بسيارعالي است ولي براي حفظ امنيت داخلي وعدالت اجتماعي بايد از داخل قوي شويم ورفاه نسبي مردم تأمين شود يكي ازراه ها ازبين بردن تبعيض وشكاف طبقاتي ورانت در كشور است چون شرايط فعلي به هيچ عنوان زيبنده نظام اسلامي نيست
ناشناس۱۲۴۲۸۵۰۱۸:۱۱:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
کشوری که هنوز تو تولید پراید در مانده است.کشوری که پوشک بچه نمی تواند تولید کند چه اقتداری دارد.
ناشناس۱۲۴۲۸۷۳۱۸:۳۲:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
وقت جنگ با اسراییل فرا رسیده
ناشناس۱۲۴۲۹۲۹۱۹:۳۵:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
در اینکه ایران کشور قدرتمندی است حرفی نیست فقط قیمت گوجه ، سیب زمینی ، پیاز ، پراید ، ..مشکل دارد
ناشناس۱۲۴۲۹۳۳۱۹:۳۸:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نیوزویک دروغگو هست
ناشناس۱۲۴۳۱۸۹۲۳:۱۶:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
ما هرچه قوی باشیم به گرد پای شوروی سابق نمی رسیم آن همه سلاح پیشرفته وبمبهای فوق قدرتمند اتمی و غیره چه کار توانست بکند وقتی مردم گرسنه وبد بختی داشت ..
ناشناس۱۲۴۳۲۶۶۰۰:۲۷:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
نیوزویک و اوبامای کاکاسیاه دموکرات لجن هستند مردم ایران هر چی میکشن از دموکرات و ..طلبهای ..است
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

پربحث‌های دیروز

    آخرین عناوین