در گفتگو با الف یاسر جبرائیلی: نمره مجلس فعلی زیر ده است/ مجلس دهم به گذرگاه دولت تبدیل شد / نمایندگان مجلس آتی باید نظام قوانین کشور را اصلاح کنند

گروه سیاسی الف،   3980924127

یک کارشناس مسایل سیاسی گفت: وظیفه اصلی مجلس شورای اسلامی، ریل‌گذاری برای حرکت دستگاه‌های اجرایی کشور است، بنابراین این ریل‌گذاری هرچقدر صحیح‌تر و دقیق‌تر صورت گیرد، حرکت رو به جلوی کشور صحیح‌تر خواهد بود، اما در حال حاضر مجلس جایگاه تشریفاتی پیدا کرده است و کشور را با مشکلاتی روبرو کرده است.

یاسر جبرائیلی: نمره مجلس فعلی زیر ده است/ مجلس دهم به گذرگاه دولت تبدیل شد / نمایندگان مجلس آتی باید نظام قوانین کشور را اصلاح کنند

 یاسر جبرائیلی کارشناس مسایل سیاسی و اقتصادی در مورد ویژگی‌های مجلس یازدهم به الف، گفت: متاسفانه در این چند دوره اخیر در مجلس شورای اسلامی، ریل‌گذاری درست انجام نشده و نقد کلان‌تر این است که مبداء قوانین مجلس نیست، به این معنی که مجلس به گذرگاهی تبدیل شده است که دولت لایحه‌ای را به آنجا می‌آورد و در مجلس تصویب می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد طرح‌ها در مجلس کنونی تصویب نمی‌شود، می‌گوید: طرح‌هایی که به مجلس آورده می‌شود، حدود ۷۰ درصد آنها تصویب نمی‌شوند و عمدتا لوایح هستند که تصویب می‌شوند. تبدیل شدن مجلس به گذرگاهی که فقط کار تشریفاتی برای آنچه که دولت تصمیم گرفته است، انجام دهد، موجب شده است تا مجلس را از راس امور پایین بیاورد که البته در این امر خود مجلسی‌ها مقصر هستند، بدین معنی که شما وقتی طرحی را بررسی می‌کنید، به این نتیجه می‌رسید که قانون نیست بلکه بیشتر شعار است و به مشکل برمی‌خورد.

این کارشناس مسایل سیاسی و اقتصادی در مورد بازگشت مجلس به نقش و جایگاه اصلی خود،  گفت: مجلس باید از جایگاه تشریفاتی خود بیرون آمده و به جایگاه اصلی خود بازگردد و این کار در ابتدا با تدوین برنامه توسعه پنج ساله امکان‌پذیر خواهد بود و توصیه اصلی به نمایندگان جدید که قرار است وارد مجلس شوند این است که به طور جدی در تدوین برنامه هفتم توسعه مشارکت کرده و منتظر نماند که فلان برنامه از سوی  دولت تدوین شود و سپس به مجلس بیاید و نمایندگان کار جدی بر روی آن انجام ندهندمانند اتفاقی که بر روی بودجه در حال حاضر می‌‌افتد. علت این کار این است که در ابتدا مشارکت وجود نداشته و با یک نگاه دیگری در مجلس کار انجام می‌شود و نتیجه آن چیزی می‌شود که شاهد آن هستیم.

جبرائیلی با بیان اینکه چه اولویت‌هایی باید در دستور کار نمایندگان مجلس یازدهم باشد، گفت:‌ کشور دچار مشکلات مشخصی بوده که راه‌حل های مشخص و تجربه شده‌ای هم برای این مشکلات وجود دارد که در دوره‌های قبلی هم مطرح شدند اما به انجام نرسیدند. همانند؛ مالیات بر خانه‌های خالی، موضوع شفافیت، کنار گذاشتن دلار از مبادلات، که راه‌حل‌های مشخصی هم دارند که باید پیگیری شوند، اولویت بعدی باید حذف موانع قانونی در مسیر حرکت باید باشد چراکه ریل‌گذاری که مجلس باید انجام می‌داد برای حرکت دستگاه‌های اجرایی، با موانع و مشکلات زیادی روبرو است که باید حل شود که یکی از مهم‌ترین مشکلات تعدد و به روز نبودن قوانین است لذا خواهشی که از نمایندگان جدید مجلس داریم این است که بررسی جامعی از نظام قوانین کشور انجام دهند و آن را اصلاح نمایند تا این مشکلات برطرف شود.

وی با بیان اینکه مردم مطالبات زیادی از مجلس یازدهم دارند، تصریح کرد: مردم انتظار دارند کسانی که انتخاب می‌کنند تا از جانب آنها تصمیم‌گیری کنند بسیار شفاف بوده و وظیفه نمایندگی خود را انجام دهند.

جبرائیلی در مورد وضعیت فعلی مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر انقلاب اسلامی بحثی به نام تقوای جمعی دارند، به طور مثال در دهه ۶۰ جریانی وجود داشت که بین آنها افراد خوبی هم وجود داشت اما چون تقوای جمعی را رعایت نکنند، غربی شدند. افراد بسیار خوبی را هم در مجلس فعلی داریم اما به دلیل اینکه از این تقوا به دور ماندند به انحراف رفتند. نمره مجلس فعلی زیر ۱۰ است چراکه مردم از این مجلس راضی نبودند و کارهای بسیار سبکی در این مجلس انجام شد؛ به طور مثال، عکس یادگاری با مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بسیار فضاحت بار بود، برخی اوقات مجلسی‌ها با اقدامات خود تصویری از مجلس به جای می‌گذارند که بسیار ماندگار است.

این کارشناس مسایل سیاسی افزود: شان نمایندگی مجلس باید رعایت شود، متاسفانه در این دوره ۴ سال از عمر مجلس گذشته است اما هنوز برخی از نماینده‌ها همدیگر را نمی‌شناسند، متاسفانه ما از ناحیه هزینه کور برای انتخابات آسیب خورده‌ایم و همانطور که رهبر انقلاب فرمودند منابع مالی انتخابات باید محدود و شفاف شود. متاسفانه افرادی وجود دارند که از برخی نماینده‌ها حمایت کرده و هزینه‌های آنچنانی هم برای تبلیغاتشان پرداخت می‌کنند که این نماینده‌ها دیگر نماینده مردم نیستند بلکه زیر دین این افرادی میروند .

جبرائیلی با بیان اینکه مجلس نباید تبدیل به کنگره آمریکا شود، گفت: مجلس ما نباید همانند کنگره آمریکا شود تا لابی‌گری رسمیت پیدا کند، ما در حال انکار این موضوع هستیم اما لابی‌گری در مجلس ما هم در حال شکل گیری است، افراد داری نفوذ، صاحب ثروت و قدرت به رایزنی پرداخته و آنچه که می‌خواهند را به دست می آوردند که این به دور از اصل نظام است.

وی تاکید کرد: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز متاسفانه قوام و شکل نگرفت و به وظیفه خودش عمل نکرد اما وجه ممیزه نظام جمهوری اسلامی با نظام های دیگر، این است که قوای سه گانه ذیل اصل ولایت فقیه در حال فعالیت هستند. نمایندگان باید بدانند که مشروعیت آنها در چارچوب این سیاست هاست و با این عملکردها مشروعیت خود را زیر سوال می برند. تمام کارهای آنها باید در چارچوب اصل ولایت فقیه و قانون اساسی باشد و بر اساس قواعد کلی نظام تصمیم‌گیری کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. برخورد محترمانه پلیس با یک خانم برای اعمال قانون و توقیف خودرو

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. وحدت ملی با وعده صادق

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. کمی دیر نیست؟

  9. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  10. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  11. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  12. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  13. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  14. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  15. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  16. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  17. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  18. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  19. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  23. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  24. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  25. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    2. وحدت ملی با وعده صادق

    3. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    4. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    5. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    6. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    7. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    8. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    9. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    10. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    11. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    12. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    13. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

    14. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    15. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    16. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    17. واکنش محمود احمدی نژاد به حمله موشکی ایران

    18. واکنش خاندوزی به ادعای منفعت دولت از افزایش قیمت ارز/ حمایت خاتمی از عملیات وعده صادق

    19. نظرات برگزیده مخاطبان الف: آموزش و تربیت در رعایت حجاب بیشترین تاثیر را دارد/ عملیات وعده صادق یک پیروزی بزرگ برای ایران بود

    20. هزینه عملیات وعده صادق به ۲۰ میلیون دلار هم نرسید/ دست آخرین توان نظامی ایران هنوز رو نشده است

    21. اژه‌ای: در قضیه حجاب نمی‌خواهیم هر فردِ کم توجه به قوانین را کیفر کنیم  

    22. عملیات "وعده صادق" ؛ بررسی ابعاد تسلیحاتی نظامی

    23. واکنش احمدی‌نژاد به عملیات موشکی سپاه/ وعده زارع‌پور درباره افزایش سرعت اینترنت

    24. شبيه‌سازي جنگ ايران و آمريكا

    25. یک سیلی برای تنبیه

    آخرین عناوین