اهداف پهپاد پستی تشریح شد

گروه اجتماعی الف،   3980924121 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیر عامل شرکت پست درباره اهداف پهپاد پستی که اخیرا رونمایی شد، گفت: در گام اول بحث ارائه خدمات برای دستگاه‌های امدادرسان است، از جمله هلال احمر و اورژانس که مجوزهای لازم برای آن‌ها اخذ شده است. برای ورود به بحث تجاری، باید با طمانینه بیشتری موضوع را بررسی کنیم.

اهداف پهپاد پستی تشریح شد

به گزارش ایسنا، مراسم تفاهم‌نامه‌ بین شرکت ملی پست و شهرداری تهران با حضور حسین نعمتی -مدیرعامل شرکت پست- ، محمدرضا قادری -عضو هیات‌مدیره شرکت پست- یوسف حجت -سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران- و مهدی اسماعیل‌بیگی -معاون بار و کالای سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری برگزار شد.

در این نشست حسین نعمتی -مدیرعامل شرکت ملی پست- با بیان این‌که سازمان حمل‌ونقل شهرداری می‌تواند خدمات مفیدی به مردم ارائه دهد، گفت: امروز هم هوا آلوده است و بسیاری از مدارس به‌علت آلودگی تعطیل هستند. یکی از مسائلی که باعث آلودگی می‌شود، موضوع حمل‌ونقل است و به همین دلیل ما به‌دنبال مدیریت حمل‌ونقل هستیم تا به‌دنبال آن بتوانیم مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی که گریبان‌گیر تهران است را مدیریت کنیم.
 
وی با بیان این‌که در حال حاضر ۱۲۰۰ نامه‌رسان در شهر داریم که اگر نبودند آثار زیان‌بار شهری بیشتر می‌شد، گفت: ۲۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر تهران در حال تردد هستند که می‌توانند بار ترافیکی و آلودگی بسیار بالایی ایجاد ‌کنند و ما باید برای مدیریت آن‌ها کاری کنیم و امیدواریم این مدل موفق در تهران به سایر کلانشهرها که با مشکل آلودگی مواجه هستند نیز تسری پیدا کند.

۳۰ درصد بهای کالا صرف حمل‌ونقل می‌شود

همچنین محمدرضا قادری با بیان این‌که ۳۰ درصد بهای تمام‌شده کالاهای وابسته به حمل‌ونقل، صرف انتقال آن‌ها می‌شود، گفت: یکی از علل مشکلات شهری از جمله آلودگی به این برمی‌گردد که ساختار نظام‌مندی برای حمل‌ونقل نداریم. باید این واقعیت را بپذیریم که حمل‌ونقل در کشور ما رشد ارگانیک داشته و ساختار خود را پیدا کرده است، همانطور که در سال‌های گذشته سایر کسب‌وکارها ساختار خود را پیدا کردند.

وی ادامه داد: بعضی سازمان‌ها مانند شهرداری وظیفه مدیریت و رگولاتوری حمل‌ونقل را بر عهده دارند و رفاه شهروندان از جمله مهم‌ترین وظایف آنهاست. در ادامه این ساختار تعریف‌شده یک شرکت مدیریت‌کننده حمل‌ونقل باید باشد که سیاست‌های شهرداری یا رگولاتوری را به اجرا دربیاورد.

عضو هیات مدیره شرکت ملی پست با بیان این‌که در کشور ما حلقه بین زنجیره اداره‌کننده تا حمل‌کننده مفقود است که این موضوع باعث چالش شده، گفت: نهادهایی که به شکل سنتی در این حوزه فعالیت دارند، در مقابل سامان یافتن حمل و نقل جدید مقاومت می‌کنند. از طرفی اتلاف سوخت، آلودگی و افزایش قیمت تمام‌شده از مشکلات این موضوع است و شاید ۲۵ درصد هزینه حمل‌ونقل به‌دلیل عدم مصرف بهینه و یکپارچه افزایش یافته که به‌دنبال آن به همین میزان مصرف سوخت افزایش می‌یابد.

قادری افزود: این‌که مسوولیت حمل‌ونقل را به مالک وسیله حمل‌ونقل بسپاریم، کار درستی نیست، به همین دلیل عزم خود را جزم کردیم بین حمل‌ونقل پست و شهرداری تهران قراردادی به انعقاد دربیاوریم تا زیرساخت‌های لازم برای این حمل‌ونقل را فراهم کنیم و شرکت پست به‌جای این‌که خودش ‌وسیله حمل‌ونقل تهیه کند، با ساماندهی بخش خصوصی این کار را انجام می‌دهد تا به‌عنوان یک شرکت مجری حمل‌ونقل درجه یک شناخته شود.

قادری با بیان این‌که هدف پست، ساماندهی و گسترش این موضوع است، اظهار کرد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تعاملات لازم برای اجرای این طرح و مجوزهای لازم را صدر خواهد کرد و از طرح‌های لجستیک برای مدیریت و ساماندهی استفاده می‌کند و می‌تواند مدیریت مواردی مانند سوخت را انجام دهد. هدف از این اقدامات و همچنین طرح‌هایی از جمله جایگزینی ناوگان فرسوده با ناوگان برقی، ساختار یافتن حمل‌ونقل مطابق با تعاریف پیشرفته در جهان است.

همچنین یوسف حجتی در این مراسم اظهار کرد: سیستم حمل‌ونقل کالا و بار در تهران سال‌هاست که به صورت خودجوش شکل گرفته است و ساماندهی برای آن انجام نشده، این موضوع بعضی جنبه‌های مثبت نیز داشته، برای مثال شرکت‌های پخش ایجاد شدند و شرکت‌های خصوصی به‌خوبی کار می‌کنند اما ایرادات عمده‌ای هم وجود داشته است، از جمله اینکه بسیاری از کالاها که حتی در خارج از تهران هستند، ابتدا به تهران می‌آیند و سپس به شهرستان‌ها می‌روند.

وی افزود: کسانی که در زمینه توزیع کالا و محصولات مختلف برای فروشگاه‌ها در سطح شهر تردد می‌کنند، از نظر ترافیکی معضل ایجاد می‌کنند و این موضوع نیازمند ساماندهی است. تفاهم‌نامه امروز، اولین تفاهم‌نامه برای مدیریت حمل بار و کالاست که آن را با شرکت معتبر پست منعقد می‌کنیم و این برای ما اعتباری خواهد بود. البته در نظر داریم این کار را گسترش دهیم، اما مطمئنیم یکی‌از شرکت‌های که می‌تواند این مدیریت را انجام دهد، شرکت پست است.

هدف اول پهپاد، ارائه خدمات برای دستگاه‌های امدادرسان است

همچنین در ادامه این نشست، موضوع پهپادهای پستی مطرح شد؛ مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان این‌که درباره پهپاد پستی مجوزهای لازم و قانونی از مراجع ذی‌ربط اخذ شده، افزود: اما در گام اول بحث ارائه خدمات برای دستگاه‌های امدادرسان است، از جمله هلال احمر و اورژانس که مجوزهای لازم برای آن‌ها اخذ شده است. برای ورود به بحث تجاری، باید با طمانینه بیشتری موضوع را بررسی کنیم.

نعمتی در پاسخ به این‌که برای تجهیز ناوگان پستی تا چه میزان از ظرفیت دانشگاهی استفاده می‌شود، گفت: در سال‌های گذشته بحث استفاده‌ پهپاد در دستور کار شرکت ملی پست قرار گرفت اما استفاده از ظرفیت پهپاد مربوط به داخل کشور نبود. در دوران جدید که بحث پهپاد مطرح شده، افتخار کشور این است که از توان و دانش بومی و جوانان داخل کشور استفاده‌ شده و فرصت خوبی برای استفاده از آن وجود دارد. بحث توزیع و استفاده از پهپاد هم متناسب با درخواست‌هایی است که از طرف مردم و جامعه مطرح شود.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر چگونگی استفاده‌ از ظرفیت بخش خصوصی در موضوع پهپادها بیان کرد: رویکرد شرکت ملی پست و وزارت ارتباطات همواره این بوده که از توان بخش خصوصی کشور استفاده کند و همین اندازه که به این موضوع ورود کردیم هم با استفاده از توان بخش خصوصی بوده است، اما بحث راهبری و مدیریت کلان طبیعتا با شرکت ملی پست است.

بخش دولتی، تسهیل‌گر بخش خصوصی است، نه انحصارگر

محمدرضا قادری نیز در پاسخ به این سوالی درباره امکان ایجاد انحصار در زمینه بهره‌گیری از پهپادها اظهار کرد: درخصوص تکنولوژی‌های جدیدی مانند پهپاد و حتی خودروهای الکترونیکی، هنوز زیرساخت‌های لازم وجود ندارد و بعضا دستگاه‌های ثبت استاندارد این موارد هم هنوز مشخص نیست؛ طبیعتا اگر مجموعه‌های خصوصی بخواهند فرآیندهای ایجاد زیرساخت و استاندارد و اخذ مجوز را انجام دهند، مستهلک می‌شوند.

عضو هیات‌مدیره شرکت ملی پست همچنین خاطرنشان کرد: در کشورهایی مانند کشور ما، قاعده‌اش این است که نهادها و سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی که قابلیت و امکانات بیشتری در اختیار دارند و حتی از امکانات حاکمیتی برخوردارند، به‌نحوی جاده‌صاف‌کن و تسهیل‌گر این اتفاق می‌شوند.

وی ادامه داد: برای مثال سال‌هاست موضوع جایگزینی موتورهای بنزینی با موتورهای الکترونیکی مطرح است، اما بخش خصوصی درگیر هزینه است و توانمندی خاص خود را دارد. مجموعه‌های حاکمیتی و نهادهای دولتی علاوه‌بر رسالت خود، این وظیفه را دارند که زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم کنند.

قادری با بیان این‌که این موضوع به‌معنای ایجاد انحصار نیست، گفت: تا امروز هیچ انحصاری به مجموعه شرکت ملی پست و یا هیچ سازمان دولتی داده نشده است. بخش خصوصی هم خیلی تلاش کرده اما این‌که موفقیت‌های چندانی نداشته به دلیل موانع بسیاری است که وجود دارد، اما بعد از این‌که نهادهای دولتی این کار را انجام دهند، شاید کار خیلی راحت‌تر شود.

عضو هیات‌مدیره شرکت ملی پست افزود: مشابه این اتفاق در تلفن همراه افتاد که یک شرکت دولتی با امکانات و تجهیزاتی که داشت، به‌سرعت شرکت مخابرات سیار را راه‌اندازی کرد و توسعه سریع داد و بعد به بخش خصوصی واگذار شد و امروز دیگر چیزی به اسم شرکت سیار دولتی وجود ندارد.

قادری با بیان این‌که شرکت پست یک میلیون متر مربع زیربنا و ۳۰ هزار پرسنل مستقیم و غیرمستقیم و بیش از ۷۰ نوع سامانه الکترونیکی دارد، افزود: چنین مجموعه‌هایی باید جلو بیفتند و راه را برای حضور بخش خصوصی هموار کنند؛ این موضوع معنی انحصار ندارد، بلکه حمایت و ایجاد فضا برای ورود بخش خصوصی است؛ ضمن این‌که همین حرکت‌ها هم تا جایی که مقدور باشد، خصوصا از لحاظ تکنولوژیکی، متکی بر توان بخش خصوصی انجام می‌شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۱۲۳۰۱۵:۵۹:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۲۴
پست پلاس!!! حتی اسمش هم فارسی نکردن
ناشناس۱۲۴۱۴۶۸۱۹:۱۳:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۴
بابا حالا جهرمی ..،.. دیگر کل وزارت را علاف توجیه این مسئله نکنید

پربحث‌های دیروز

  1. جدول/ نرخ امروز طلا و سکه؛ دلار ترمز برید

  2. نیویورک تایمز: آمریکا نتوانست ایرانی ها را به زانو درآورد

  3. جهانگیری: فشار بر دولت جز افزایش مشکلات مردم دستاوردی ندارد/ دولت نمی‌تواند به تنهایی مسائل را حل کند

  4. رهگیری ناو هواپیمابر «نیمیتز» توسط پهپادهای نیروی دریایی سپاه

  5. بهترین تک تیرانداز دنیا با ۳۰۰۰ شلیک موفق

  6. دانشگاه یا آکواریوم ماهی‌های تزئینی؟!

  7. علیزاده‌‌طباطبایی: میترا استاد با اسلحه نجفی کشته نشده است!

  8. بخشی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید در یک نگاه + جدول

  9. جزئیات جلسه وزارت صنعت با تولیدکننده معروف ورشکسته

  10. رکورد حباب سکه زده شد/ دلیل افزایش قیمت طلا و سکه چیست؟

  11. گوشت ارزان شد/ تخم‌مرغ به شانه ای ۵۰ هزار تومان می‌رسد؟

  12. مشاور بایدن: اگر ایران به پایبندی کامل به برجام بازگردد ما هم به آن برمی‌گردیم

  13. آمار طلاق برای اولین بار کاهش یافت

  14. توقیف محموله ۱۰۰ هزار دلاری مدیرعامل استقلال

  15. همنوایی دوباره اروپا با آمریکا ضد تهران/ احضار سفیران ایران

  16. ناگفته‌های قالیباف از «روز شهادت حاج احمد کاظمی» و «مقاومت جانانه حاج قاسم در دمشق»

  17. ظریف؛ روسیه و چین نقش رهبری را در برابر قانون شکنی آمریکا ایفا کردند

  18. ادعاهای ضد ایرانی پادشاه سعودی در سازمان ملل

  19. این عکس تکان دهنده را ببینید

پربحث‌های هفته

  1. دعوا در ماجرای الزام قانونی حجاب بر سر چیست؟

  2. حمله با قمه به یک مغازه‌دار در تهران

  3. جدول/ نرخ امروز طلا و سکه؛ دلار ترمز برید

  4. چند نکته درباره تحویل «دناپلاس» به نمایندگان مجلس

  5. محصولات مدیران‌خودرو ۶۳ تا ۱۷۰ میلیون تومان گران شد + قیمت‌ها

  6. ترامپ برای به نتیجه رسیدن تحریم‌ عجله ندارد/ هیچ دموکراتی به دستاورد او دست نمی‌زند

  7. «آیا واشنگتن کر است»؟!/ واکنش منفی جهانی به ادعای بازگشت تحریم های سازمان ملل/ روسیاهی دوباره برای کاخ سفید

  8. نیویورک تایمز: آمریکا نتوانست ایرانی ها را به زانو درآورد

  9. هشدار فرمانده سپاه به رئیس جمهور آمریکا: انتقام ما قطعی است/ اهل شرف و جوانمردی هستیم و سفیر زن را هدف قرار نمی‌دهیم

  10. نامه قرارگاه خاتم‌الانبیاء به رئیس جمهور درباره انتقال پایتخت

  11. چرا نمایندگان مجلس خودروی دناپلاس گرفته‌اند؟/ عضو هیئت رئیسه: به مردم حق می‌دهیم حساس باشند، اما چه باید ‌کرد

  12. گرانی خودرو تا کجا!؟

  13. انقلابی‌گری و دنا پلاس

  14. توکلی به نمایندگان: خودروهای ارزان تر را جایگزین خودروهای لوکس تحویلی کنید/ تصمیم مجلس در تامین خودرو اشتباه بود

  15. جهانگیری: فشار بر دولت جز افزایش مشکلات مردم دستاوردی ندارد/ دولت نمی‌تواند به تنهایی مسائل را حل کند

  16. نماینده مجلس: شاسی بلند می‌خواهم/ چرا باید به مردم توضیح دهیم!

  17. ماجرای تحویل خودروی «دناپلاس» به «نمایندگان مجلس» چیست؟

  18. بلاتکلیفی وزارت صمت/ روحانی وزیر جدید را معرفی می‌کند؟

  19. رهگیری ناو هواپیمابر «نیمیتز» توسط پهپادهای نیروی دریایی سپاه

  20. واکنش یک امام جمعه به خودروی دناپلاس نماینده مجلس

  21. اشکهای یک تولید کننده ایرانی/ به دادم برسید/ جز عدالت هیچ نمی‌خواهم

  22. آتش‌سوزی گسترده در شهر لبنیات میهن

  23. ضرب و شتم یک کارشناس در استودیویِ شبکه«من و تو» به جرم بیان نظر مخالف + فیلم

  24. بهترین تک تیرانداز دنیا با ۳۰۰۰ شلیک موفق

  25. واکنش سخنگوی هیات رئیسه مجلس به تحویل خودروی دناپلاس: برخی نمایندگان خودروی مناسبی برای سرکشی ندارند

ابر آروان

پربحث‌های اخیر

    آخرین عناوین