زنجیرهای نفت بر دست و پای تولید و رونق ملی «اگر به جای اروپایی‌ها با شما قرارداد ببندیم هزینه سفرهای خارجی ما را شما می‌دهید!؟...»

حسین رجایی، گروه اقتصادی الف،   3980923089 ۹۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
«اگر به جای اروپایی‌ها با شما قرارداد ببندیم هزینه سفرهای خارجی ما را شما می‌دهید!؟...»

تقارن معنی داری است: دقیقا همان روز که ذیل مطلب "بالاخره می خواهیم آرژانتین و مکزیک باشیم یا سوئد و سنگاپور!؟"، برخی از مخاطبان الف به نگارنده تاختند که در نتیجه تکیه بر توان داخلی در پارس جنوبی، عدم النفع زیادی نصیب کشورمان شده است، مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی در خصوص اثر تحریم ها بر توسعه فاز 11 پارس جنوبی [1]، از کارشکنی های شرکت توتال در افزایش برداشت ایران از این میدان گازی پرده برداشت:

"... با عنایت به حضور گسترده شرکت نفت توتال در توسعه و بهره برداری از میدان گنبد شمالی ... این فرضیه را نمی توان رد کرد که عملکرد آن شرکت در طراحی فازبندی پارس جنوبی، با توجه کامل و بیش از حد متعارف به منافع قطر بوده که در موارد متعددی احتمالاً منافع کشور ما را به خطر انداخته است ..." (صفحه 8)

البته شاید نتوان چندان بر مخاطبان یاد شده خرده گرفت. ایراد اصلی به کسانی برمی گردد که از سویی به جهت منافع شخصی و حزبی، مجموعه ای از این اطلاعات غلط را به جامعه تزریق می کنند اما از سوی دیگر به هنگام افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی یا پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دست مهندسان ایرانی، خود را در صف اول عکس های یادگاری جای می دهند. همان هایی که در خصوص سهمیه بندی و کارت سوخت و ... هم با ارائه اطلاعات غلط و در نتیجه انجام اقدامات غلط تر، خسارت های هزاران میلیاردی به کشور تحمیل کردند و بزودی در برابر نمایندگان مجلس باید پاسخگوی ادعاها و عملکرد خود باشند. 

البته نظر مخاطبانی که از "تأخیر در اجرای پروژه ها به دلیل اعتماد به توان داخلی" گله مندند از این جهت باعث تاسف است که نشان می دهد همچنان این تفکر غلط بین ما رواج دارد که با چند مترمکعب نفت و گاز بیشتر فروختن قرار است اتفاق بهتری برایمان رقم بخورد! اتفاقی که البته در نزدیک به 100 سال نفت و گاز فروختن نیافتاده! شاید دوستان یاد شده به این نکته بدیهی توجه ندارند که "دو تا ماهی بیشتر گرفتن هیچ هنری نیست وقتی بتوانیم ماهیگیری یاد بگیریم". 

دقیقاً رواج همین نوع تفکر در بین برخی مسئولان لیبرال مسلک ماست که زنجیرهای توقف را بر دست و پای تولید و رونق ملی انداخته است. حتما شما هم با بسیاری از این نوع داستان ها آشنا هستید ولی اجازه دهید به نقل قولی از دو تن از دوستانم در این خصوص اشاره کوتاهی کنم. اولی فارغ التحصیل دکتری مهندسی مکانیک دانشگاه امیرکبیر است که وقتی با دوستانش تصمیم می گیرند در مدتی 5 ماهه یک نرم افزار مورد نیاز صنعت خودروسازی کشور را تولید کنند با این جمله یکی از مدیران مربوطه مواجه میشوند که: "وقتی می توانیم نرم افزار یاد شده را در زمانی کوتاه تر از یک شرکت اروپایی بخریم برای چه باید وقتمان را با شما تلف کنیم!؟"

دوست دوم، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت است که شرکت شان در خصوص پیشنهاد برای ساخت یکی از دستگاه های مورد نیاز صنعت نفت با این جمله مدیر مواجه می شوند که: "اگر به جای اروپایی‌ها با شما قرارداد ببندیم آنوقت هزینه سفرهای خارجی ما را هم شما می دهید!؟" (همین قدر وقیح!!)

متاسفانه آنقدر چنین موارد مشابهی را دیده یا شنیده ایم که داستان های یاد شده نیازی به اثبات ندارند. دوستانی که صحبت از عدم النفع می کنند به نظرم این عدم النفع هایشان مثال همان عدم النفع های تاخیر در اجرای برجام است! اگر اشتباه نکنم از قرار روزی 100 میلیون دلار بود!! 

پیش تر تاکید کردم که دولت اوباما را باهوش تر از دولت ترامپ می دانم چه اینکه اوباما ماهرانه با شل کن سفت کن توافق و تحریم نگذاشت ما از اعتیاد به این مسکن نفتی خلاص شویم. این ساده لوحی است که فکر کنیم به صرف داشتن نفت، اکنون باید ملت مرفهی می بودیم. این روزها کمتر پژوهشگر و اندیشمندی است که از نفرین نفت[۲] و بیماری هلندی[۳] ناشی از آن چیزی نشنیده باشد. کمتر کسی است که نداند اقتصاد موفق برپایه درآمدهای مالیاتی بنا میشود و نه درآمدهای رانتی همانند فروش نفت.

نفرین منابع[۴] یعنی تا وقتی می توان مثل بچه پولدارها از فروش میراث های ملی و خدادای روزگار گذراند جهان سوم جایی نیست که اصلاح ساختارها با اراده جمعی صورت بگیرد. جایی نیست که سیل دلارهای نفتی، راه تفکر و و خلاقیت را باز بگذارد. مدیران چنین کشوری، هرقدر هم دموکراتیک، نیازی نمی بینند که با چنین ثروت بادآورده ای، ولخرجی نکرده و برای خود اقتدار و محبوبیت نخرند. نیازی نمی بینند معطل شکوفایی مهارت ها و استعدادهای جوانان خود شوند. افراد چنین جامعه ای، نیازی نمی بینند به خاطر پولی که برایش زحمتی نکشیده اند از مدیران خود حساب کشی کنند. نیازی نمی بینند فرهنگ کار و تلاش را رونق داده یا از تولید ملی حمایت کنند. نفرین نفت، یعنی عربستان و مکزیک و نیجریه، هیچوقت قرار نیست به نروژ و کانادا تبدیل شوند.  

 علی رغم همه ناکارآمدی های موجود، این روزها که بالاجبار خروجی شیر نفت به مخزن بودجه کاهش یافته چه اتفاق های بزرگی درون کشور ما می افتد. چگونه جامعه ای که اصلا به مسئله درآمد و هزینه های دولت کاری نداشت بر روی مالیات نهادها و گروه های اجتماعی مختلف حساس شده و ذره بین شفافیت  را بر روی وکلا و پزشکان و هنرمندان و موسسات خاص و ... گرفته است. چگونه هر روز فراریان مالیاتی جدیدی به لیست مالیات پردازان اضافه میشوند. چگونه در سلسله افشاگری های متقابل، معافیت های مالیاتی یکی پس از دیگری افشا میشوند. چگونه شفافیت و مبارزه با فساد به گفتمان عمومی تبدیل شده است. چگونه دولتی که از عدم سرکشی به حساب های مردم سخن میگفت حالا به هوای حذف یارانه ثروتمندان، در مسیر همه کشورهای پیشرفته برای اخذ مالیات بر عائدی سرمایه افتاده است و چگونه کارشکنان در اخذ مالیات بر خانه های خالی، مجبور به ترک صحنه شده اند. چگونه بودجه که خبری حاشیه ای بود به بحث روز تبدیل شده و چگونه مطالبه عمومی شفافیت و صرفه جویی یقه آن را گرفته است.

به یقین بدانید تا وقتی ساختارها و زیربنای اقتصادی ما به این روش اصلاح نشود، فروش میلیون ها که هیچ، میلیاردها بشکه نفت هم دردی از ما دوا نخواهد کرد. ترامپ فکر میکند تحریم، زهری آمریکایی هست که بزودی اثر خواهد کرد. یا ملت ما را بر علیه حکومت خواهد شوراند یا حکومت را وادار به پذیرش خفت تسلیم خواهد کرد. اگر صبور و هوشمند باشیم این زهر می تواند دارویی آمریکایی باشد. دارویی برای درمان این بیماری هلندی. دارویی برای تبدیل ثروت نفت از یک مصیبت به یک موهبت.  

---------------------------------------------

[۱] https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1357225

[۲] Oil  Curse

[۳] Dutch  Disease

[۴] Resource  Curse

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۴۱۷۰۴۰۰:۱۲:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نگفتید چرا توتال منافع کشور کوچکی مانند قطر را مقدم بر منافع ما در نظر میگیرد ثروت ودرامد نفتی موتور پیشرفت است بشرط اینکه مدیران دلسوز بحال ملت وپاکدست حاکم باشند ونه تعدادی تندروی بی مسیولیت ثروت اندوز که همه چیز برایشان مهم است غیر از حال وروز مردم کشور
ناشناس۱۲۴۲۰۱۴۱۰:۰۴:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
دنیای امروز بر پایه قواعد بین المللی اداره می شود. کشورهایی که این قواعد را رعایت نکرده و به عرف بین الملل بی اعتنایی کنند، متضرر و آسیب می بینند.
SMAH1۱۲۴۲۰۲۸۱۰:۱۳:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نمی دانم که چرا هنوز شما فکر می کنید دنیا دارای «قواعد» است.دنیای امروز یک قانون دارد «قانون جنگل».نمونه اش هم همین تحریم های آمریکا که هیچ تاییدی از بالاترین نهاد بین المللی (سازمان ملل متحد) ندارد.و البته همین سازمان هم پیروی همان یک قانون است!
ناشناس۱۲۴۲۰۷۶۱۰:۳۸:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵
حتی قانون جنگل هم برای خودش نظم و انضباط دارد.
ناشناس۱۲۴۲۳۰۵۱۲:۳۵:۵۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
در قانون جنگل قوی ترها ضعیف ترها را می بلعند قتل و عام زنان و کودکان مظلوم یمن نمونه بارز آن است.
ناشناس۱۲۴۲۴۴۶۱۴:۰۹:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
شما به ما بگویید بنزینی که از نفت خودمان بدست می آید به ما لیتری 3000 تومان می فروشند!
ناشناس۱۲۴۲۷۱۲۱۶:۴۸:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
قشنگ جان نفت رو که زارتی نمیریزن توی باک،کلی فرآیند روش صورت میگیره
ناشناس۱۲۴۳۱۸۳۲۳:۱۱:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اگر یادتون باشه زنگنه وقتی وزیر شد برای تخریب دولت احمدی‌نژاد گفت این چیزی که به اسم بنزین یورو پنج دست مردم میدادند اصلا بنزین نبود. لطفا پرسش بنده را به گوش ایشون برسونید: آقای زنگنه جسارتا علت این آلودگی وحشتناک هوا (حتی در شهرهای کوچک) از کیفیت بنزین شما نیست؟؟؟؟
ناشناس۱۲۴۲۰۶۱۱۰:۳۰:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
زنگنه باید بخاطر انعقاد قراردادهای خسارت بار کرسنت و توتال و استات اویل و حذف کارت سوخت و سهمیه بندی که باعث افزایش قاچاق و مصرف سوخت و ضرر 100 میلیارد دلاری کشور شد محاکمه و مجازات بشود.
ناشناس۱۲۴۱۷۰۸۰۰:۱۶:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
چرا همین شرکت توتال به نفغ قطر کار کرده؟ برای قطری ها هم اونها خارجی هستند...
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۴۱۹۵۲۰۹:۳۱:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
شاید برای اینکه تمام ثروت افسانه ای این کشور کوچک متعلق به یک خاندان خیلی خیلی کوچکتر است و براحتی میتواند حق حساب های لازم را بپردازد کما اینکه برای میزبانی جام جهانی همین کار را انجام داد. انتظار نداشته باشید کشورهای سودپرست غربی وقتی مثلا عربستان سعودی وجود دارد که نفت قابل استحصالش 3 برابر نفت شماست طرف منافع شما را بگیرند. البته خدا را چه دیدید شاید روزی جهت منافعشان عوض شد!! داستان ترکیه و کردها را نگاه کنید. روزی با کردها هستند علیه ترکیه و روزی با ترکیه علیه کردها ... نمیدانم تکیه بر چنین بنای نااستواری چقدر میتواند مفید باشد!!؟؟
ناشناس۱۲۴۲۸۹۳۱۹:۰۰:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
تکیه؟
ناشناس۱۲۴۳۳۴۹۰۴:۳۹:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
اولا تو زمینه گاز ما بیشتر از قطری ها ذخیره داریم. دوما اگر حق حساب دادن به همین سادگیه چرا ما ندیم که به نفع ما کار کنند. عزیز من ما امنیت سرمایه گذاری نداریم معلومه شرکتها میرن طرف کشورهای دیگه. ما فقط ادعا داریم همین.
م ن۱۲۴۱۹۶۸۰۹:۴۲:۱۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
برای اینکه سیاست انها هم راستا با قدرت های جهانی است و لاغیر. در واقع دنباله رو سیاست انها هستند. لذا در قراردادها و شراکت با این شرکت ها باید این مسائل به شدت رصد و کنترل شود. در بسیاری از موارد حتی سابقه خراب کاری توسط این شرکت ها نه در ایران حتی در سایر کشورها هم وجود دارد.
ناشناس۱۲۴۳۳۵۰۰۴:۴۱:۴۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
حرف شما درسته اونها پیرو قدرتهای غربی جهان( آمریکا، انگلیس، فرانسه..) هستند ما پیرو شرقی ها(چین و روسیه) البته طرف غربی همیشه برنده بوده.
ناشناس۱۲۴۲۳۸۶۱۳:۲۴:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
پسر تو چقدر عقبی!
ناشناس۱۲۴۳۳۵۱۰۴:۴۷:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۶
دادا نگران نباش ..
علی اصقر۱۲۴۱۷۱۱۰۰:۱۸:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
آقای رجایی من که نظرم را درباره عدم النفع نوشته بودم در پارس جنوبی کار می کنم. بدانید که گزارش مرکز پژوهش ها بر اساس گرایش سیاسی و نه واقعیت میدانی نوشته شده است. اگه شما دنبال کشف حقیقت هستید یک سفر کوتاه به پارس جنوبی بروید و از نزدیک با کارشناسان آنجا گفتگو کنید. باز تکرار می کنم روزی ۵ تا ۱۵ میلیون دلار به ازای تقریبا ۱۴ فاز و در مدت ۱۰ سال درآمد را از دست دادیم هم به دلیل ضعف مدیریت داخلی و هم تحریم خارجی.
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۴۱۹۷۰۰۹:۴۳:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲۵
با سلام و احترام و تشکر از علاقمندی و پیگیری شما در زمان تهیه گزارش یاد شده، رئیس مرکز پژوهش های مجلس آقای جلالی بوده است دوست بسیار نزدیک آقای لاریجانی. آقای لاریجانی هم دوست و همراه آقایان روحانی و زنگنه است. حالا چطور میشود که این گزارش سیاسی تهیه شده باشد!!؟ برادر عزیزم میفرمایید در پارس جنوبی مشغول هستید گاهی برای دیدن حقیقت دور بودن خیلی بهتر از نزدیک بودن به یک پدیده است. کما اینکه یک کارشناس فوتبال، بهتر از بازیکن در میدان، حقایق بازی را میبیند. خاطرم هست سالهای پیش هرگاه از کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حال ساخت عبور میکردیم دوستی که در پالایشگاه مجاور (پالایشگاه بندرعباس) مشغول به کار بود با نقد و بدبینی فراوان به آن نگاه میکرد. میگفت اتلاف سرمایه هست و به نتیجه نخواهد رسید ...!!!!
ناشناس۱۲۴۲۰۳۸۱۰:۲۱:۰۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
ما شاالله استدلال: «در زمان تهیه گزارش یاد شده، رئیس مرکز پژوهش های مجلس آقای جلالی بوده است دوست بسیار نزدیک آقای لاریجانی. آقای لاریجانی هم دوست و همراه آقایان روحانی و زنگنه است. حالا چطور میشود که این گزارش سیاسی تهیه شده باشد!!؟» جناب رجایی عذر می خوام ، ولی بقیه استدلال‌های شما هم در حد یک دانشجوی ۲۰ ساله در فضای بسته کشور ماست.
ناشناس۱۲۴۲۱۲۵۱۱:۰۲:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
عزیزم پژوهش مجلس سیاسی نیست و افراد نخبه و کارشناس غیر مجلسی ان را تهیه می کنند
ناشناس۱۲۴۲۴۸۰۱۴:۲۶:۰۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
داداش افراد کارشناس و خبره را جلوی در مجلس راه هم نمی‌دهند. خوابی یا اینجا رو با سوئیس اشتباه گرفته ای؟
ناشناس۱۲۴۲۲۲۵۱۱:۵۱:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
منظور ايشان هم اين نيست كه فقط دنبال داخلي سازي باشيم و به بيرون نگاه نداشته باشيم. الان كه بيرون به ما چيزي نميدهد بايد همين طور بشينيم و كاسه چه كنم دست بگيريم يا در جهت استفاده از توان داخلي با مديريت دلسوز و متعد و متخصص تلاش كنيم؟! اتفاقا نظرات نويسنده از تجربه بر ميايد من هم به عنوان يك تحصيلكرده فني و با تجربه صنعتي و شركت داري اين نجربه ها را دارم.
ناشناس۱۲۴۱۷۱۳۰۰:۱۹:۵۴ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نفت برای همه نعمت شرکت آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان ) که با پول نفت بوجود آمده ارزشش چقدر است و شرکت ملی نفت ایران چقدر است جواب این سوال همه نظرات بالا نویسنده رد میکند
علی اصقر۱۲۴۱۷۲۱۰۰:۳۲:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵
من منکر ضعف مدیریتی یا منافع عده ای از واردات در بدنه دولتی نیستم. اما سوال من اینست که راه حل جایگزین شما چیست؟ کدام شرکت ایرانی یا چینی تکنولوژی کمپرسورهای توتال برای فاز ۱۱ را دارد؟ ضمنا بدانید که توتال کار فاز ۱۱ را شردع کرده بود مه به ترامپ خورد و مجبور شد متوقف کند. احتمالا شما برای تأخیر پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بحث تحریم را بهانه می کنید. چطور تأخیر پیمانکار داخلی را با تحریم توجیه می کنید اما انتظار دارید توتال با تحریم ها هم بماند؟ وقتی سرمایه خارجی وارد صنعت نفت نشه انتظار دارید در بخش بهداشت و آموزش ما جذب بشه؟ مواردی که شما درباره توان شرکت های داخلی مثال زده اید در توسعه فاز۱۱ به رهبری توتال استفاده میشد همانطور که در دهه هشتاد هم پیمانکار ایرانی حاضر بود اما تحت نظم، مدیریت، برنامه ریزی و فن آوری توتال
علی اصقر۱۲۴۱۷۲۲۰۰:۳۵:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
کسی از دولت فعلی دفاع نمیکنه اما اتفاقا جالب است ما دوره مدیریتی دوستان شما را هم دیده ایم. شما قرار بود این طرح ها را در ۳۶ به پایان برسانید چرا ۱۳۶ ماهه شد؟
ناشناس۱۲۴۲۰۵۴۱۰:۲۷:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است اگر فاز جنوبی دست توتال بود حالا حالاها از قطر عقب بودیم.
محمد حسین۱۲۴۱۷۲۴۰۰:۳۶:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
با شما موافقم. در این بیست سال اخیر بارها در حد معاون وزیر تا مدیران کل وزارتخانه و مدیران عامل شرکتهای تابعه در این مورد بحث و جدل کرده ایم و «هیچ» نتیجه ای عاید نشده است. حاشیه سود (درآمد پورسانتی در انواع مختلف) بعضی از این کارشناسان و مدیران از خریدهای خارجی به حدی وسوسه انگیز است که حاضرند آسمان را به زمین بدوزند تا به بهانه‌ همین «عدم النفع» هر حرکتی را در جهت کسب دانش فنی در حوزه‌ های مختلف بالادست تا پایین دست نفت و گاز و پتروشیمی قلع و قمع کنند. در یکی از این جلسات آقای معاون وزیر با اطمینان بسیار گفت که قطعاً اگر پتانسیلی باشد ما استفاده می کنیم و من به ایشان قول دادم که قطعاً همکاران شما نمیگذارند که این پتانسیلها استفاده شود. از آن تاریخ چند سالی میگذرد و هیچ تغییری در سیاستها داده نشده است.
ناشناس۱۲۴۱۷۳۶۰۰:۴۹:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
حتی من شنیدم یک طراح خودرو ایرانی یک ماشین شاسی بلند ( درحد ماشین های کره ای و ژاپنی) طراحی می کند ولی مدیران ایران خودرو جواب نه می دهند و می گویند خارج از مجموعه طرحی را قبول نمی کنیم این برای چند سال قبل بوده
علی اصقر۱۲۴۱۷۴۴۰۰:۵۸:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
چرا پیمانکار مورد علاقه شما وارد صنعت خودروسازی نمی شود که نتیجه تفکرات شما را خودمان لمس کنیم؟ و نیازی به سفر مصاحبه با متخصصان نبا‌شد
ناشناس۱۲۴۲۲۹۶۱۲:۳۲:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
مونتاژ پراید نتیجه مدیریت لیبرال هاست و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس نتیجه مدیریت جهادی است.
حسن۱۲۴۲۷۸۶۱۷:۲۵:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نتیجه اقتصاد لیبرال (آزاد و رقابتی) مرسدس بنز، ب ام و، لکسوس و .. است. پراید در یک اقتصاد لیبرال هرگز تولید نخواهد شد. یا نمی دانید یا خود را به ندانستن زده اید.
ناشناس۱۲۴۱۷۴۵۰۱:۰۰:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
و به خاطر همین است که تا چند وقت دیگر امریکا پیشنهاد برای فروش نفت ایران به وسط می گذارد چون میداند ادامه ان به نفعش نیست و همه اهدافش پنبه می شود و افراد خاصی در کشور که همیشه دنبال راحتی و وابسنگی به نفت ادامه دار باشد فشار را برای مذاکره بیشتر خواهند کرد واگر این دفعه حکومت استقامت کند و زیر بار حرف این افراد نرود و مذاکره برای فروش نفت را تا چند سال عقب بیاندازد به جرات می توانم بگویم که ثبات اقتصادی ایران با تورم پایین و تک رقمی برای سالیان سال در کشور ایجاد خواهد شد و نفت هم بعدا اگر مذاکره شود برای فروش می رود به صندوق توسعه ملی و نه برای بودجه
ناشناس۱۲۴۲۶۸۵۱۶:۲۶:۴۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
واقعا سناریوی جذابی نوشتی!!!
علی اصقر۱۲۴۱۷۴۸۰۱:۰۷:۱۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
در مطلب قبلی تان هم گفتم که احتمالا شما فارغ التحصیل علوم انسانی هستید که تحت تأثیر تبلیغات صدا و سیما قرار گرفته اید و بی اطلاع هستید
ناشناس۱۲۴۱۷۵۲۰۱:۱۲:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اگر دولت به همراه مصوبات مجلس از خانه های خالی و دلالان ارز و خودرو و سکه و افراد مرفه مالیات بگیرد تورم ایران کنترل می شود چون تورم ایران عامل اصلیش این ها هستند و باز اگر پول های سرگردان را به سمت تولید ببرند جهش اقتصادی اتفاق خواهد افتاد ان هم در کمتر از ۱۰ سال ثروت و درامد ایران دوبرابر می شود و باز اگر دولت تقریبا ۸۰ درصد شرکت های وابسته خودش را با اصول درست واگذار کند به بخش عمومی و خصوص در عرض ۲۰ سال به عنوان یک اقتصاد نوظهور و رقابتی به دنیا معرفی خواهد شد چون الان همه نوع امکانات در ایران اعم از طبیعی و دانش و افراد تحصیل کرده و امکانات سخت افزاری وجود دارد و فقط باید ساختار بروکراسی را اصلاح کرد
ناشناس۱۲۴۱۷۵۴۰۱:۱۷:۲۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نفت‌ برای مردم تورم ولی برای دولتمردان رفاه داشت .
ناشناس۱۲۴۱۷۵۶۰۱:۱۹:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
آقای رجایی در مطلب قبلی در پاسخ به کامنت من نوشته بودید: "عدم النفع واقعی وقتی است که خودتان هرگز یاد نگیرید چطور تاسیسات استخراج گاز درست کنید" پس چرا در ۱۶ سال قبل که با تحریم های سنگین مواجه بودیم یاد نگرفتید؟ فرصت استخراج گاز از رقیب قطری از دست رفت و شما طراحی را بر اساس پالایشگاه های قبلی توتال کپی کردید. مثل خودروسازی
ناشناس۱۲۴۲۱۱۹۱۱:۰۰:۲۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
چون قرار نیست چرخی که بالای ۱۰۰ سال درست شما همان چرخ را در ۱۰۰ سال طی کنید و مجبوری مهندسی معکوس کنی که می شود چند سال خجالت هم خوب چیزی است قربان برای تز روشنفکری!!!!!
ناشناس۱۲۴۱۷۵۹۰۱:۲۱:۴۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نگارنده محترم ظاهرا نظرات ذیل نوشته هایش را نمیخواند یا ترجیح می‌دهد نادیده بگیرد. ظاهراً شما کوچکترین اطلاعی از شیوه ساخت یک پالایشگاه یا توسعه یک میدان نفتی نداری، این را از باب مثال گفتم به خاطر طعنه ای که در مورد عکس یادگاری گرفتن با افتتاح پارس جنوبی یا ستاره خلیج زدی. پالایشگاه ستاره خلیج توسط یک شرکت بین المللی طراحی شده و اکثریت غریب به اتفاق مواد اولیه و تجهیزات حساس از خارج ایران وارد شده و یکی از دلایل اصلی سالها تاخیر و افزایش هزینه‌ها در تکمیل این پروژه علاوه بر مسائل مدیریتی تحریم هایی بود که باعث توقف تجهیزات این پروژه در خارج ایران شده بود و خوشبختانه در بازه زمانی کوتاهی که برجام عملیاتی شد این تجهیزات آزاد شدند. دنیای امروز از شرق تا غرب به هم وابسته و درهم تنیده است.
ناشناس۱۲۴۲۱۱۲۱۰:۵۸:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
شما اول کامل اطلاع کسب کنید جهت اطلاع شما بالای۷۰ درصدقطعات ان در داخل تهیه شده
ناشناس۱۲۴۲۱۹۸۱۱:۴۱:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
دوست عزیز یا نمی دانید یا خودتان را به آن راه زده ای من خودم نفتی هستم و می توانم بگویم قریب به نود درصد قطعات پالایشگاهها و پتروشیمی ها از خارج تامین می شود حتی در بعضی قطعات شاید مشابه داخلی باشد کسی ریسک نمی کند استفاده کند ملت چه بخواهیم و چه نخواهیم ما تکنولوژی چنین تاسیساتی را نداریم.
ناشناس۱۲۴۲۴۴۲۱۴:۰۷:۰۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
شما خودت را به خواب زدی و فکر می کنی یک مجوعه خاص اکثرا از خارج می اید حتما باید در همه صنایع وابسته و زیر ساخت های دیگر هم بیرون از کشور می اید!
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۴۲۶۹۱۱۶:۳۰:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اگر 90 درصد تجهیزات از خارج می آید!! پس با اینهمه افتتاح هایی که ما داریم یعنی اصلا ما تحریم نیستیم!!! پس خدا را شکر .....
ناشناس۱۲۴۲۲۶۷۱۲:۲۲:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۲۵
شما که میفرمایید 70 درصد داخلی بوده میشه چند تا رو نام ببرید؟ مثلا کمپرسورها داخلی بوده یا بویلرها یا توربین ها، سیستم کنترل داخلیه یا حتی ترانسمیترها و ولوها و ... کدومش؟ بله کلی استراکچر هم داره پالایشگاه مثلا بتون و تیرآهن و ... که داخلی استفاده شده اما تجهیزات حساس و تکنولوژیکی تماما خارجیه. اونایی که این گزارشات رو میدن احتمالا کیلویی حساب میکنن (شوخی نمیکنم، واقعا شاید اینجوری حساب میکنن) مثلا یک کمپرسور سه تنی رو با سه تن آهن و سیمان برابر میدونن و از لحاظ وزنی میگن 70 درصد داخلی بوده!
ناشناس۱۲۴۲۲۹۵۱۲:۳۲:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲۵
جهت اطلاع شما این اطلاع شما فرسنگها دور از واقعیت است.
ناشناس۱۲۴۳۱۷۲۲۳:۰۲:۰۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵
تراکشن موتور، دراورکس، سیستم پسماند سیال حفاری، میشن پمپ، گرداننده فوقانی ، سازه دکل حفاری و سیستم کنترل برق دستگاه این ها داخلی شده و نمونه کوچک آن است
مانی۱۲۴۳۲۹۵۰۱:۰۵:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲۶
بله ممکن است 70% ساخت داخلی باشد.ولی تجهیزات و قطعات تک را فقط فروشندگان صنعتی خاصی میتوانند تامین کنند.در ستاره خلیج فارس هم همینطور است.اگر برجام نبود تا 50 سال دیگر خاک میخورد.
ناشناس۱۲۴۲۹۶۲۲۰:۱۳:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
ستاره خلیج فارس
علی اصقر۱۲۴۱۷۶۰۰۱:۲۳:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
یکی از مقامات کشور گفت که از نقدینگی داخلی برای ساخت پالایشگاه استفاده بشه. آقای رجایی میدونین این طرح در سال ۹۰ اجرا شد و به خاطر تأخیر و عدم النفع، پرداخت سود و اصل اوراق مشارکت به معضل تبدیل شد؟
ناشناس۱۲۴۱۷۷۵۰۲:۰۶:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
کسی مخالف روی پای خود ایستادن و دور زدن دشمن و این حرفا نیست، حرف اینه که الان کشور دچار وضعیت اسفباریه بلحاظ اقتصادی و توان مالی توده افراد جامعه
ناشناس۱۲۴۱۷۹۳۰۳:۵۴:۳۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
حرف حساب به امید پیشرفت و شکوفایی روز افزون جوانان ایرانی
ناشناس۱۲۴۱۸۱۰۰۶:۰۶:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
تکنولوژی تولید داخلی زیر ساخت می خواهد به حرف نیست. شما از چند متر مکعب بیشتر چقدر منظورتان است. دوحه را دیده اید؟
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۴۲۲۹۲۱۲:۲۹:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵
با سلام تصویر شما از پیشرفت چیست!!؟؟ اینکه همه پول هایمان را بدهیم به شرکت های مهندسی غربی تا آن ها برایمان شهرها و برج های زیبا بسازند!!؟؟
ناشناس۱۲۴۲۸۹۷۱۹:۰۲:۴۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
همان کار کره جنوبی را بکنید خیلی سال پیش در امد سرانه اش یک پنجم ما بود و حالا ۵ برابر ما.
ناشناس۱۲۴۱۸۳۷۰۷:۲۸:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
بد بودن خام فروشی یه بحثه و طول کشیدن بهره برداری از منابع نفت به خاطر توانمندی های داخلی(!!!!) یه بحث دیگه. چرا همه رو با هم قاطی میکنی؟ بعدشم اون داستان برنامه مهندسی استاد راست گفته وقتی برنامش هست برای چی دوباره نوشته بشه؟ چرخ رو هزار بار اختراع نمیکنند
ناشناس۱۲۴۱۸۴۰۰۷:۳۱:۵۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
مشکل شما این است که فساد را فقط در یک چهارچوب محدود نقد میکنید و نه.. نقد ریشه‌های اصلی فساد.. نکته‌ی دوم اینکه در شرایط تحریم بسیاری از کارخانجات صنعتی به علت عدم امکان تامین منابع اولیه به مرز تعطیلی کشیده می‌شوند. تمام مباحثی که در مورد شفافیت اجباری در دوران تحریم مطرح فرمودید هم تنها در حد حرف و مطالبه‌ی مردمی باقی خواهد ماند (البته بجز سرکشی به حساب مردم برای عدم پرداخت یارانه‌ی معیشتیشان). کیست که نداند هرگز قرار نیست از خانه‌های خالی مالیاتی دریافت شود. با چند شغله‌ها برخورد جدی‌ای صورت پذیرد،..و یا حتی پزشکان را... بله دوست عزیز این از آندسته بیمارانی است که مردن را به انجام جراحی‌های بزرگ ترجیح می‌دهد!
ناشناس۱۲۴۱۸۴۶۰۷:۵۱:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
سیاسیون وطنی چون خیلی خوب می دانند که ملت ایران به شدت فراموش کار میباشند و در لحظه هر آنچه بر آنها گذشته را به راحتی از یاد می برند پس ( هر کاری که دلشان بخواهد را انجام داده ، می دهند ، خواهند داد ) اگر باور ندارید به نتایج انتخابات کمی بیشتر دقت کنید .
ناشناس۱۲۴۱۸۴۸۰۷:۵۳:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
آقای رجایی ما شاهد نمونه های موجود یعنی کشورهای عرب خلیج فارس هستیم که با فروش همبن نفت وتکیه بر ساخت وسازهای دول غربی اکنون تکنولوژی وتوان پالایشگاه هایشان را آنقدر بالا برده اند که اگر کمترین صدمه ای به آنها بخورد از حمایت های بی دریغ بین المللی برخوردار میشوند وبا پول همین نفت آنچنان بازار عظیم تجاری پدید آورده اند که حتی آمریکا ودول غربی که راهنما وحامیان آنها بوده اند حتی به خود اجازه در افتادن با آنها را هم نمی دهند چون بیش از کشورهای عرب منطقه خود متضرر می شوند. نمونه بارزش حملات 11سپتامبر قدرتنمایی داعش قتل فجیع خاشقچی ونقض های مکرر حقوق بشر که عربستان با آنها قدرت خود را به رخ غرب کشیده است !! ودر صنعت توریست به درجه ای از مهارت وتوان وامکانات رسیده اند که اگر همین امروز نفت را از آنها بگیرند فقط بادرآمد حاصل از توریست قادرند کشورشان را به خوبی اداره کنند . حالا شما خارج از بحثهای جناحی وانداختن تقصیرها گردن این دولت وآن دولت بفرمایید بعد از سالها دشمنی با آمریکا و طعنه زدن به رابطه با غرب به جز بعضی پیشرفتها آنهم در حد ساخت موشک .. ودیگر ادوات مهم نظامی وغیر نظامی کجا قرار داریم؟ جناب رجایی گاه برنامه ریزیهای درست وسیاستهای عاقلانه وتعامل با دنیا بسیار کارساز تر از لنگان لنگان راه رفتن واز نو ساختن چرخ است چرا که دنیا برای رسیدن ما به او نمی ایستد .
ناشناس۱۲۴۱۸۵۰۰۷:۵۵:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نظرات نویسنده صحیح است اما از این وقاحتها و طلب نفعها در دو سمت وجود دارد.هم در سمت مدیران دولتی برای اخذ منفعت ازپیمانکار خارجی و هم طلب پول و نفع بیش از حد ازجانب پیمانکار داخلی در قبال کار ناقص و کم بهره
سلیم۱۲۴۱۸۷۰۰۸:۱۴:۰۴ ۱۳۹۸/۹/۲۵
سلام ما گرفتار همین تیتری که شما زدید هستیم. یعنی با تمام وجود حسش میکنم. البته همه جا اینطور نیست، اما خیلی زیاد رایج است. گاهی محصول از آن ماست لیکن حتما به سمت و سوهایی داده میشوی که باید شریک خارجی داشته باشی. از خارجی، محصول با یک برگ کاغذ پذیرفته میشود اما ایرانی در هزارتوی انواع نظارت ها معمولا مستهلک میشود. این دوگانگی، صبر انسانها را لبریز میکند. ساخت ایران، خیلی سخت تر از ورود کالاست. نشدنی نیست و بسیاری توانسته اند، بی انصاف نیستم، افراد پاک دست صادق، هنوز بیشترند اما سروایه، وقت و عمر آدمها، اغلب آنقدر صبور نیست که در هزار توی انواع بوروکراسی تحمیلی طاقت بیاورد.
علي۱۲۴۱۸۷۴۰۸:۱۶:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اين يك واقعيت است كه ما در همه جوانب نمي توانيم خودكفا شويم من در صنعت پتروشيمي فعال هستم ما مجبوريم بعضي از الياژ ها و دستگاههاي ابزار دقيق و روتاري را از كشور هاي ديگر وارد كنيم ضمنا اينكه يك مدير بگويد من بخاطر سفر خارجي جنس خارجي مي خرم براي من قابل باور نيست حداقل من در 30 سال كار در صنعت اين موضوع را مشاهده نكردم
ناشناس۱۲۴۲۲۰۸۱۱:۴۵:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
دوست عزیز در چنین مشاغلی این شغلها را به هرکسی نمی دهند چون در این راه ره صد ساله در یک سال می توان طی کرد.
ناشناس۱۲۴۲۴۶۱۱۴:۱۹:۴۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اکثر سفرهای خارجی مسئولان دولتی رده بالا و پایین سیاحتی، نمایشگاهی، سمیناری، فرمالیته و بدون هرگونه دستاورد قابل عرضی است. حال اگر این وسط قراردادی هم نوشته شود اغلبشون بدون بررسی‌جامع قیمت و کیفیت و مزیت‌های کالای تامین کننده‌های داخلی و حتی خارجی بوده و از این حیث فاقد ارزش است.
به افرید۱۲۴۱۸۷۵۰۸:۱۶:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
مطلب تامل برانگیزی بود،امیدوارم مسولینی که به وضعیت موجود دلخوش کرده و دنبال لقمه برای خود و حزب حامیشون از سفره مردم هستن کنار برن.
ناشناس۱۲۴۱۸۹۸۰۸:۴۱:۳۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نرم افزار 5 ماهه ؟ اینها واقعا دانشجو بودند ؟ یک پروژه ارشد رشته برنامه نویسی بیشتر از این طول میکشه اینکه تازه یک نرم افزار مهندسی هست. در ضمن مگه نرم افزار آپدیت و پشتیبانی پیوسته نیاز نداره ؟ چیزی که کار یک تیم متشکل از صدها نفر هست رو می خواهید بدهید یک گروه کوچک انجام بدهند ؟ همین طوری کارها را ساده فرض کردید که این وضعیت خودروسازی ایران هست.
یک هموطن۱۲۴۱۹۱۵۰۸:۵۳:۴۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
بهترین مقاله ای که خواندم. واقعاً این پول نفت غیر از فساد و تورم و بیماری هلندی و واردات بی رویه و تعطیلی کارخانه ها، چه اثر دیگه ای برای مردم داشته؟ الآن با قطع دلار های نفتی ، دولت دیگه پولی برای واردات نداره و مجبوره تولید داخلی رو رونق بده .
ناشناس۱۲۴۱۹۳۴۰۹:۱۶:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
با روابط اقتصادی محدود با بقیه کشورها می خواهید مشکلات اقتصادی رو حل کنید ؟ مگه میشه یک مغازه دار بدون مشتری پول در بیاره؟ دقیقا از کجا می خواهید پول در بیاورید؟
ناشناس۱۲۴۲۱۳۸۱۱:۱۱:۲۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اگر چشمات را باز کنی خواهید دید که صادرات ایران به غیر از نفت تقریبا با واردات برابر شده
ناشناس۱۲۴۲۹۰۴۱۹:۰۹:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵
وقتی نقل و انتقال بین بانکی نمیتونی داشته باشی، وقتی کشتی هات رو به بنادرشون راه نمیدن و وقتی شرکتهای حمل ونقل شون از ترس تحریم شدن توسط امریکا ازت بار تحویل نمیگیرند صادرات را چگونه انجام میدی؟؟
ناشناس۱۲۴۳۲۳۵۲۳:۵۰:۵۷ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نه دوست عزیز. در ترازنامه بخش صادرات تا پارسال دلار ضربدر ۳۶۰۰ میشد الان ضربدر ۱۲۰۰۰، از نظر مقدار فرقی نکرده عدد ریالی اش بیشتر شده.
ناشناس۱۲۴۳۳۲۴۰۲:۲۳:۱۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
دستاورد دولت روحانی
سارا۱۲۴۱۹۳۷۰۹:۱۹:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
جناب آقای حسین رجایی , برادر عزیز اول از همه این بهره برداری از پروژه پارس جنوبی با توجه به تحریم های سخت علیه کشور و اینکه این تولیدات هم جزئ تحریم ها هستن به چه درد مملکت می خورد؟؟ دوم اینکه دود تولیدات پالایشگاه ستاره خلیج فارس به دست مهندسان ایرانی، الان کل شهرهای بزرگ رو به تعطیلی کشونده درست میگم یا نه؟؟؟
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۴۲۲۷۷۱۲:۲۶:۳۴ ۱۳۹۸/۹/۲۵
با سلام و احترام و تشکر از نظرات شما اول اینکه در جهان امروز مطمئن باشید وقتی شما کالایی برای فروش داشته باشید و اون کالا خریداری داشته باشه، بلاخره میتوانید آن را بفروشید اما اکنون ما با پدیده ای مواجه هستیم که بعضا خریداران شرقی یا آمریکای لاتین و ... را به بهانه های مختلف رد میکند. بماند ... دوم اینکه شما ادعای خود در مورد کیفیت بنزین را از کسانی گرفته اید که در این 6 سال غلط بودن بسیاری از ادعاهایشان ثابت شده است. البته نمیخواهم بگویم کیفیت محصول ایرانی قرار است مثل اروپایی شود ولی با منطق شما ما هیچوقت نباید شروع کنیم چون آن ها از ما جلوتر بوده اند. همان رفتاری که در خصوص خرید کالای ایرانی انجام میدهیم.
سارا۱۲۴۲۴۵۷۱۴:۱۷:۲۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اگر حرف پاراگراف اول شما درست بود صادرات نفت مان به 200 هزار بشکه نمی رسید (تازه اگه بتوانیم پول همون 200 هزار تا رو هم بگیریم) در مورد پاراگراف دوم هم فکر کنم نظر شما اینه که بجای استفاده از تکنولوژی هایی که در تمام دنیا وجود داره چرخ رو از اول اختراع کنیم حتی اگه به قیمت جان مردم خودمون تمام بشود نمونه اش رو در تولید خودرو و بنزین و .. داریم می بینیم . در اینکه ما می توانیم خودروی بهتر و بنزین بهتر در داخل تولید کنیم شکی نیست ولی این مهم با کشیدن حصار بدور کشور و شعار درست نمیشه . این رو از هر مهندسی که چهار تا خط تولید دیده باشه می تونید بپرسید . تولید اون هم در مقیاس انبوه زیر ساختهای زیادی می خواد. واینکه شما نمیتونی و نباید همه این زیر ساختها رو در داخل تولید کنی . خلاصه کلام روزی که تحریم ها از این کشور برداشته شد و پول نفت هم بجای امور یومیه صرف واردات تکنولوژی های بروز شد (صرفنظر از اینکه رئیس دولت کی باشه ) اونروز آرزوی من و شما برای آینده بهتر برای بچه هامون تحقق پیدا می کنه .
ناشناس۱۲۴۲۵۵۴۱۵:۱۳:۲۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
جناب رجایی مردم هنوز آلودگی های شدیدهوا در دولت احمدی نژاد را به دلیل استفاده از بنزین وطنی از یاد نبرده اند. آلودگی هایی که در حال تبدیل شدن به یک فاجعه در روند سلامت مردم شده بود . مدت کوتاهی که برجام اجرا شد و بنزین با کیفیت جایگزین گردید مردم به خوبی تفاوت این دو بنزین را درک کردند . این روزها که باز به دلیل بازگشت تحریمها رو به تولید ومصرف بنزینهای بی کیفیت وپر خطرداخلی آورده ایم به روشنی اثرات این نوع بنزین را در فضای شهرهای کوچک وبزرگ شاهدیم دوباره تعطیلی مدارس دوباره هجوم بیماران ریوی به بیمارستانها دوباره تنگی نفسها !! بله روی پای خود ایستادن بسیار خوب است اما نه به قیمت به خطر انداختن سلامت جسم وجان مردم !مشکل ما اینجاست درحالی که هنوز در کار اثبات خود به خودمان عاجزمانده ایم تلاش میکنیم خودمان را به دنیایی که اتفاقاگوش شنوایی هم ندارد ثابت کنیم وبه همین دلیل در حال خودزنی هستیم !
ناشناس۱۲۴۱۹۳۸۰۹:۲۰:۵۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
نروژ نفت داره مرفه ترین کشور دنیاست حتی مردمش در همه زمینها حق نظر دارن دولت بدونه اجازه مردم اب نمیخوره نویسنده محترم چرخ100سال پیش اختراع شده مثل 250میلیون دلار طراحی صندوق عقب 206سر مردم کلاه نزارین نیاز به تولید چرخ نیست زعفران و پسته و فرش درامدش برای همه ملت ایران کافیه دوره احمدی نژاد 700میلیارد دلار نفت فروختن ایا دلارهای پول نفت در زیر ساخت و توسه کشور بکار گرفته شده؟ حالا شما ماهواره بسازه و خودرو بساز بیدارین شین مسولان خودرو سازهای ما این همه سفر خارجی میرن یه بار هم تشریف ببرن کارخونه بنز ببین دلیل موفقیت شون چیه دلیل کیفیت شون چیه چقدر درامد داره در سال چقدر فروش داره رضایت مندی مردم چقدره از این کمپانی بعد بشینید با خودتون فکر کنید 30سال با تولید خودروی بی کیفیت چند نفر از بهترین عزیزان این کشور را به کام مرگ فرستادین اون دنیا به خدا چه جوابی دارین بدین از اینکه دانشمندان ما اختراع کنن بسیار عالیه و باعث خوشحالی کشور اما وقتی به تولید انبوع میرسه چقدر میتونه پولی که مردم ایران بابت اون کالا میدن ارزش داشته باشه مسولان عزیز یه سر به فروشگاهی لوازم یدکی خودرو بزنید و نظر مردم و بپرسید قیمت سرسام اور کیفیت صفر یه ادم نیازمند و مستاجر با پراید مسافر کشی میگنه کافیه یه قطعه از ماشین خراب بشه کلا بفروش خودرو رو بصرفه تره تا ببره تعمیرگاه و تعویض لوارم یدکی بی کیفیت
ناشناس۱۲۴۱۹۷۴۰۹:۴۵:۱۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
راه حل پیشرفت ایران از نگاه به داخل و افزایش توان و ظرفیت داخلی و خرید کالای ایرانی و جنبش ملی گرایی به همراه اقتصاد مقاومتی می گذرد. غربگراها ایران را تا کنون فقط به بیراهه برده اند.
ناشناس۱۲۴۲۲۵۷۱۲:۱۴:۰۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
فرمایش شما درست اما تا وقتی برای آن برنامه مدون نداشته باشید فقط شعار است
ناشناس۱۲۴۱۹۹۰۰۹:۵۱:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اندر حكايت رهايي از وابستگي نفتي !! ----------------- برادر جان ! مشق دانش آموز دو گونه است : الف -- تكليف اختياري -- كه دانش آموز با ذوق و شوق و ميل و رغبت ، در اسرع وقت انجام مي دهد و از انجام آن لذت وافر مي برد و حتماً بيشتر از حد و تكليف به جا مي آورد !! ب -- تكليف اجباري ! كه دانش آموز روي اجبار ، و اكراه و بي ميلي در دقيقه نود انجام مي دهد و از انجا م آن البته زحمت بسيار !! ... همراه با غر ولند و نق نق !! منظور از اين مثال آن است كه رهايي از نفت بايد اختياري ، از روي حساب و كتاب و برنامه و ذوق و شوق قلبي باشد ، ..از همان ابتداي كار ، ....نه از روي اجبار !! ولو اين كه هر بشكه به ٥٠٠ دلار برسد !! بدمان نيايد !! حالا كه تحريم نفتي شده ايم از اندر مزاياي رهايي از نفت سخن مي گوييم ، يعني كاري از روي اجبار و شايد هم اكراه مجبور به انجام آن هستيم !! ... به عبارت ديگر اگر نفت مان را بشكه اي ٢٠٠ دلار مي خريدند ، آيا حاضر بوديم سخني از قطع وابستگي به پول نفت بزنيم ؟ ... مي گويند كه وقتي دست به گوشت نمي رسه !!! ... الف جان ! اين دو كلمه حرف حساب است ، چاپ كن !! ... قربون دستت !!
صادق۱۲۴۲۰۱۳۱۰:۰۴:۱۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اولا در میدان پارس جنوبی تقریبا دوسوم مساحت میدان در بخش قطری ویک سوم در بخش ایرانی هست با این وجود الان ایران در برداشت از میدان از طرف قطری جلو افتاده دوما در مورد فاز 11 پارس جنوبی مهمترین بخش ماجرا مربوط به بخش فشار افزایی هست که هیچکدام از شرکت های ایرانی یا چینی توان فنی این کارو ندارن ودلیل اینکه به توتال واگذار شد همین بود الانم قراره شرکت پتروپارس صرفا مرحله اول این فازو که مربوط به حفاری و انتقال گاز هست انجام بده و توانایی ساخت ونصب کمپرسورهای مربوط به فشار افزایی رو نداره . مهمترین تهدید تولید گاز پارس جنوبی همین بحث افت فشار مخزنه.البته امیدواریم شرکت مپنا شاید بتونه این کمپرسورهارو طراحی واجرا کنه هرچند تجربشو نداره
ناشناس۱۲۴۲۰۲۷۱۰:۱۳:۳۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
جامعه ای که بر مالیات بنا بشود؟؟؟ همین الان که شهرداری ها با پول شهروندان اداره می شود به کسی جوابگو هستند؟
ناشناس۱۲۴۲۰۵۸۱۰:۲۹:۵۶ ۱۳۹۸/۹/۲۵
جناب نگارنده نمی گوید که چرا نفت برای کویت و قطر و عربستان و امارات و نروژ و.. نعمت است اما خود از آن می نالد، بله اگر بنزین را مجبور بودید لیتری ۱۳۰۰۰ تومان بزنید شاید از این لجبازی و کفر نعمت دست بر می داشتید. دوم انکه مگر مجبوریم بدون محاسبه منافع ملی .. خود را در وسط هر درگیری..بیاندازیم؟ که فرانسه تامین منافع قطر را بر ما ترجیح دهد؟
دلارام۱۲۴۲۰۸۳۱۰:۴۴:۳۹ ۱۳۹۸/۹/۲۵
اقای رجایی .احسنت .به دوستانی که موردی مثلا ستاره خلیج فارس یا گاز مشترک باقطراشکالاتی مطرح میکنن شاید درست باشه .ولی اصل حرف ولپ کلام درست هست که همه مدیران مسئولین نفعشون در واردات ورانت حاصل از اون هست .برای همین نیروهای مسلح که مستقیم زیر نظر رهبریند موشک تانک وپهبادو....میسازند .بعد کشاورزی وصنعت که دست مدیران از خدا بی خبر هست یک پیچ هنوز نمیتونن بسازند .گندم ذرت برنج چای نهاده های دامی درهیچ محصولی خودکفا نیستیم دستامون جلوی خارجی ها درازه .کشاورزی میگن اب بر هست وارد کنیم ودرصنعت میگن وقت گیرهست .دردمن هم درد اقای رجایی هست .عده ای عامدانه ما رو عقب نگه میدارند
ناشناس۱۲۴۲۱۲۰۱۱:۰۰:۴۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
تا فرهنگ خودبینی و نفع فردی بر مسایل دیگر اولویت دارد به راحتی کسی متقاعد نخواهد شد. این مشکلی است که همه از کودکی گرفتار آن هستند تا هنگامی که مدیران آینده گردند.
ناشناس۱۲۴۲۱۳۷۱۱:۱۰:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
جناب رجايي عزيز كسي مخالف استفاده از توان داخلي نيست ولي يه نگاه به انبوه تحصيل كرده ها و مغزهاي جوان كشور بندازيد ببنيد چرا تو صف فرار از كشور هستند؟؟؟ فكر نميكيند مديران كشور همه سفارش شده هستند كاش شما جرات داشتيد و يه ليست از تصميم گيرندگان مملكت تهيه ميكرديد تا نسبتهاي خوني و غير خوني اونها رو بهتر ميديد و ميفهميديد چرا اينا نميخوان به جوانان و نخبگان غيرخودي ميدان بدن
صمصام۱۲۴۲۱۶۸۱۱:۲۶:۵۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
زنده باد آقای رجایی! این بار از نوشته شما خوشم امد نه به خاطر اینکه موافقم با نظر شما ، بلکه به خاطر اینکه حقیقت بود هر چند خیلی تلخ متاسفانه انقدر که این دشمنان ناجوانمرد داخلی به کشور ما صدمه و لطمه زده اند امریکا ودارو دسته اش نزده اند! جناب رجایی به مالیات اشاره کرده اید نکته بسیار بجا ومنطقی است کشور باید به سمت عدم وابستگی محض به نفت حرکت کند به دونمونه دقت کنید 1.در جایی یک عکس قابل تامل دیدم که از دو قسمت تشکیل میشد یکی فرد عادی وشاید حقوق بگیر ویک راننده یک خودروی شاسی بلند بسیار گران قیمت را نشان میداد و متنی که به این شرح بود: این راننده شاسی بلند هیچ گونه مالیاتی نمیدهد اما این فرد سرماه مالیاتش را از او میگیرند ! 1.نیز خودم برادری در کشور آلمان دارم که تعریف میکند مردم این کشور در پرداخت مالیات به دولت مسابقه میدهند !چون به دولتشان اعتماد دارند و مطمئن هستند که در ازای پرداخت مالیات دولت خدمات صادقانه و عادلانه و بدون چشمداشت به شهروندانش ارائه میکند بله متاسفانه نظام مالیاتی کشور ما به گونه ای است که فقط میتواند یقه حقوق بگیران فرودست و قشر کارمند و کارگر جماعت را بگیرد . ساز و کار نظام مالیاتی کشور ما باید به گونه ای اصلاح و طراحی شود که از قشر مرفه و پولدار جامعه بیشتر مالیات اخذ شود اما خدمات ارائه شده توسط دولت به سهولت و با قیمت کمتری در اختیار قشر کارمند و گارگر جامعه قرار گیرد در خصوص اجرای غلط و مصیبت بار سهمیه بندی بنزین متاسفانه باز هم این قشر اسیب پذیر جامعه اند که آسیب بیشتری میبینند چون قشر مرفه جامعه بنرین را حتی با نرخ 20000تومن هم میخرند چون کسی که خانه و ماشین چندین میلیاردی دارد اصلا بنزین 1000تومنی و 20000تومنی برایش فرقی ندارد در هر دو حالت میخرد! اما دولت همچنان کار غلط خود را میکند امیدوارم جناب رییس جمهور به حرف کارشناسان و کاربلدهای دلسوز کشور گوش کنند زنده باشید
بیژن۱۲۴۲۱۸۸۱۱:۳۶:۰۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
بعنوان کسی که بیست سال در مناطق عملیاتی نفتی کار کردم عرض میکنم که تلقی شما از توانایی داخلی و اتکای صرف به صنایع داخلی ناشی از عمق ناآشنایی با این صنعت است. فقط دانستن همین مطلب شاید کفایت کند که کمپانی عظیمی مانند زیمنس هنوز نمیتواند ادعای خودکفایی و اتکای صد در صد به توان سازندگان نه تنها آلمانی, که اروپایی برای ساخت محصولات خود داشته باشد و کماکان در ساخت بعضی قطعات نیازمند دانش و توانایی سازندگان آمریکایی است. خلاصه اینکه هیچ چیز جای ارتباطات بین المللی را نخواهدگرفت.
ناشناس۱۲۴۲۱۹۷۱۱:۴۱:۲۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
تا زمانیکه نه تنها تمامی مدیران دولتی بلکه بیش از هشتاد درصد کارمندان رسمی و حتی غیر رسمی ارگان‌های صنعتی دولت و حکومت (اعم از خودروساز و پتروشیمی و فازهای پارس جنوبی و...) سفارشی و با پارتی استخدام و مشغول به کار می‌شوند نمی‌توان امید چندانی به بهبود اوضاع داشت. حتی با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها هم این ساختار پوسیده را امید رستگاری نیست. چپ و راست هم ندارد. تعارف که نداریم برادر من. اقتصاد دولتی یا خصولتی محکوم به فساد و شکست است.
ناشناس۱۲۴۲۲۸۵۱۲:۲۸:۴۳ ۱۳۹۸/۹/۲۵
آقای رجائی چقدر در مقاله ات مَن مَن میکنی ...
حسین رجایی (نویسنده)۱۲۴۲۷۰۲۱۶:۴۱:۱۱ ۱۳۹۸/۹/۲۵
با سلام دوباره مطالعه کردم "من" ندیدم هر چه که دیدم "ما" بود مصداقی بفرمایید تا استفاده کنم سپاسگزارم
ناشناس۱۲۴۲۹۰۰۱۹:۰۵:۵۲ ۱۳۹۸/۹/۲۵
من تقریبا در اکثر موضوعات با آقای رجایی مخالفم. اما ..باید بهشون بابت روحیه‌ی نقدپذیریشون تبریک گفت.
ناشناس۱۲۴۲۲۸۹۱۲:۲۹:۲۵ ۱۳۹۸/۹/۲۵
چهل سال برای خود کفایی خیالی کم بود حالا که اقتصاد در هم تنیده و جهانی شده و ما هم برای اقتصاد و صنعت دنیا چیزی برای عرضه نداریم همان بهتر تنها کالای مهم و قابل عرضه ما یعنی نفت را به زخمهایمان بزنیم
ناشناس۱۲۴۲۵۷۷۱۵:۲۲:۴۸ ۱۳۹۸/۹/۲۵
چند تا از نوشته های آقای رجایی رو در سایت الف خوانده ام. با نگاه از یک زاویه محدود به مسائل و بر اساس دیدگاه های 20:30 ای می خواهند نسخه تجویز کنند! تنها پیشنهاد دوستانه ای که می توانم برای ایشان داشته باشم، مطالعه آرای همه صاحبنظران همنظر و مخالف هم است تا تفکرات قالبی بر ایشان غالب نشود.
ناشناس۱۲۴۲۸۹۹۱۹:۰۵:۰۰ ۱۳۹۸/۹/۲۵
من شاغل پتروشيمي هستم، هرگز نمي تونم اين كشور رو بدون نفت تصور كنم. اين كه دوستان مي گن ما اگه نفت نداشتيم الان ژاپن بوديم ( فقط به صرف اينكه ژاپن هم نفت نداره!!!!) به همون ..ي هست كه يك بچه نازپروده بگه من هم اگه پدرم ثروتمند نبود مي شدم دكتر حسابي يا چرا نمي گيد اگه نفت نبود ما هم مي شديم مثل پاكستان و افغانستان و بنگلادش و تركمنستان و ..كه هم از نظر فرهنگي و هم جغرافيايي به ما نزديكترند؟ خدا اون روز رو نياره ولي به زودي با اين انقلاب ماشين هاي الكتريكي و هيبريدي، قيمت نفت به شدت افت ميكنه و معلوم ميشه اين ملت چند مرده حلاجه!!!
معلم۱۲۴۳۳۰۴۰۱:۳۲:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۲۶
جناب آقای رجایی فکر میکنم هر ایرانی منصفی آرزو دارد که کشورش دست برتر تکنولوژی و تولید را داشته باشد. اما در بحث تحلیلی شما از تاثیر تحریم و اینکه میخواهیم مثل کجا شویم من هنوز متوجه نشدم دیدگاه شما در نسبت بین خودکفایی و اقتصادی بودن تولید به جای واردات چیست؟ (با فرض اینکه بتوانیم همه چیزمان را خودمان تولید کنیم). آیا ممکن نیست سیاستهای خودکفایی در برخی حالتها دور ریختن سرمایه و ثروت نسلهای بعد باشد و اینکه یکی از اهداف تحریمها بالابردن همین هزینه هاست؟ و همچنین متوجه نسبت بین قدرت ملی، اهداف توسعه پایدار کشور و شرایط تحریم نشدم. البته اینکه تحریمها را ناچارا تحمل میکنیم و باید از تهدید فرصت بسازیم حرف درستی است اما آیا واقعا تحریم ها به دلیل دفع نفرین منابع اهداف توسعه پایدار را بهتر از شرایط غیر تحریمی برآورده میکند؟ (انتظار متفاوتی که برخی مخاطبین این سایت اغلب به صورت ساده «یک کشور عادی شویم» بیان کردند) ممنون
ناشناس۱۲۴۳۳۰۵۰۱:۳۳:۳۱ ۱۳۹۸/۹/۲۶
جناب رجایی عزیز ..خودکفایی در دنیای امروز.. برخی از تجهیزات یک پالایشگاه را بیشتر از ۱۰ تا تولید کننده در کل جهان تولید نمیکنند. برای اینکه برای دیگران اصلا صرفه اقتصادی نداره واردش بشوند. تولید همه چیز داخل کشور کاری عبث و غیر اقتصادی است. این شعار ..خودکفایی بعد از سالها ناکارامدی اش مشخص شده است. هیچ کشوری به غیر از کره شمالی خودکفا نیست. ولی شما اونو با کره جنوبی غیر خودکفا مقایسه کنید! موضوع دیگر مسئله سرمایه است. توتال قرار بود با خودش سرمایه بیاره تو فاز ۱۱ پارس جنوبی. برادر من الان چندین پروژه به دلیل نداشتن سرمایه و تکنولوژی خوابیده مثل lng یا ان جی ال خارک یا اگر میشد اینارو به دست داخلی ها تکمیل کرد خب شرکت نفت میداد داخلی ها تمومش کنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

    2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

    3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

    4. این صدای اقتدار ایران است ...

    5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

    6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    7. وحدت ملی با وعده صادق

    8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

    9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

    10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

    11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

    12. کمی دیر نیست؟

    13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

    14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

    15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

    16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

    17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

    20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

    21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

    22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

    23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

    24. اسراییل چه باید بکند؟ 

    25. علم‌الهدی: نباید بیکار نشست تا تنها دولت بیاید تلخی معیشت را از سفره مردم بردارد

    آخرین عناوین