حذف ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از بودجه ۹۹ توسط دولت

گروه اقتصادی الف،   3980923041 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

در پیش نویس لایحه بودجه ۹۹ حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از حذف معافیت‌های مالیاتی از جمله سلبریتی ها و مناطق آزاد در نظر گرفته شده بود که تمامی این پیشنهادها توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه و هیات وزیران از دستور کار خارج شد.

حذف ۱۸ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی از بودجه ۹۹ توسط دولت

به گزارش فارس، یکی از ارکان اصلاح ساختار بودجه، ساماندهی معافیت‌ها و ایجاد و توسعه پایه‌های مالیاتی به عنوان درآمد پایدار در بودجه است.

حرکت‌ لاک‌پشتی برای تحقق ساماندهی و هدفمند کردن معافیت‌های در دستگاه‌های متولی شروع شده و البته هنوز خروجی نداشته است. قرار بود در لایحه بودجه سال 99 بخشی از این معافیت‌ها ساماندهی و حذف شوند که در نهایت بخشی از آن توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه و قسمت دیگر آن در هیات دولت از دور خارج شد.

یکی از این معافیت‌ها که چالش زیادی در جامعه ایجاد کرد مربوط به هنرمندان و قشر خاصی از آنها که از شهرت برخوردارند را شامل می‌شد که از سوی محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، حذف این معافیت از دستور کار لایحه بودجه کنار گذاشته شد.

بعدا نوبخت با این توجیه که اکثر هنرمندان کمتر از 2.5 میلیون تومان حقوق دریافت می کنند گفته بود نباید همه این قشر پای 10 تا 20 نفر که وضعشان خوب است نوشت.

البته که این سخن آقای نوبخت شایسته است و دقیقا به خاطر همان افرادی که حقوق کمی دریافت می کنند، باید از هنرمندانی با درآمدهای کلان و نجومی، مالیات گرفت تا عدالت مالیاتی برقرار می‌شد. در واقع، اخذ مالیات از سلبریتی‌های پردرآمد و پرمدعا، اقدامی در راستای شفافیت و عدالت مالیاتی خواهد بود و چه بسا می‌توان پیشنهاد داد مالیات اخذ شده در بخش فرهنگ و هنر و برای تقویت بنیه این بخش هزینه شود.

براساس نظر کارشناسان از هر بند حذف معافیت‌های مالیاتی که در لایحه بودجه سال 99 کنار گذاشته شد حدود 2 تا 3 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی قابل وصول بود که با نظر هیات وزیران به بن بست رسید. در مجموع، از محل حذف این معافیت های مالیاتی حدود 18 هزار میلیارد تومان درآمد در بودجه جدید متصور بود.

** فهرست پیشنهادات حذف معافیت مالیاتی که از لایحه بودجه حذف شد

این پیشنهادات در پیش نویس لایحه بودجه 99 بدین شرح بود:‌

1- نرخ‌های موضوع ماده 59 قانون مالیات‌های مستقیم برای نقل و انتقال قطعی املاک و انتقال حق واگذاری محل در سال 1399 به ترتیب از 5 درصد و 2 درصد به 10 درصد و 4 درصد افزایش می‌یابد. (حذف شد)

2- کلیه فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول 50 درصد معافیت‌ مالیاتی می‌باشند. (حذف شد)

3- مناطق آزاد تجاری - صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی همانند سرزمین اصلی مشمول مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند. معادل سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و روستاهای فاقد دهیاری‌ها از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد تجاری - صنعتی در اختیار مدیریت هر یک از مناطق قرار می‌گیرد تا انحصاراً برای توسعه زیرساخت‌ها و ارائه کمک‌های فنی و اعتباری برای واحدهای تولیدی همان منطقه به مصرف برسد. (حذف شد)

4- در راستای ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و رفع تبعیض مالیاتی و افزایش درآمدهای عدالت‌محور مالیاتی، احکام ذیل برای عملکرد سال 1399 اصلاح می‌شود:(حذف شد)

1- حکم تبصره‌های (6 و 7) ماده 105 قانون مالیات‌های مستقیم مصوبه 1394.

2- حکم تبصره ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1394.

3- احکام بخشودگی مالیاتی موضوع ماده 143 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1394.

4- مفاد ماده 138 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم موضوع ماده 30 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور مصوب 1394.

5- حکم تبصره 11 ماده 53 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1394.

6- احکام جزء 3 بند (پ) ماده 32 و بند (ب) ماده 45 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور

7- 50 درصد معافیت‌های مالیاتی حکم ماده 133 قانون مالیات‌های مستقیم مصوب 1394.

5- در اجرای تبصره بند (الف) ماده 23 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه به دولت اجازه داده می‌شود معافیت مالیات عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی دارای پردازش کمتر مشتمل بر صنایع اولیه پتروشیمی، مواد معدنی فلزی آهنی و غیرآهنی تا مرحله تولید شمش (اعم از آلیاژی یا غیر آن) را مشروط به ایفای تعهدات بازگشت ارز، در سال 1399 به میزان 50 درصد اعمال نماید. آیین‌نامه این ماده مشتمل بر کد HS کالاهای مشمول به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی به تصویب هیأت وزیران می‌رسد. (حذف شد - الان عوارض می‌گیرند)

6- در معاملات پیمانکاری که کارفرما یکی از دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری است، کارفرما موظف است همزمان با هر پرداخت، مالیات ارزش افزوده متناسب با آن را به پیمانکار پرداخت کند تا زمانی که کارفرما مالیات بر ارزش افزوده را به پیمانکار پرداخت نکرده باشد، سازمان امور مالیاتی کشور حق مطالبه آن را از پیمانکار یا اخذ جریمه دیرکرد از وی نخواهد داشت.(حذف شد)

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۲۳۹۱۸۷۱۰:۳۳:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲۳
کل درآمد سلبریتی 100 میلیارد هم نمیشه مالیات‌ میشه 25 میلیارد. الان مشکل کشور این 25 میلیارد که صبح تا شب سلبریتی سلبریتی میکنید؟؟؟
ناشناس۱۲۳۹۲۰۸۱۰:۵۳:۱۳ ۱۳۹۸/۹/۲۳
این دولت حامی ثروتمندان و دشمن فقراست
ناشناس۱۲۳۹۲۲۱۱۰:۵۸:۵۳ ۱۳۹۸/۹/۲۳
بهترین و راهگشاترین کار ، حذف این دولت و نجات ملت از آلودگیهای وحشتناک است
ناشناس۱۲۳۹۲۲۲۱۰:۵۹:۲۶ ۱۳۹۸/۹/۲۳
خوب مجلس هم تاییدش نکند وقتی دارد می بیند که دولت نا..
امیر۱۲۳۹۲۴۲۱۱:۲۲:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲۳
چطور عده قلیلی در وزارت خانه ها حقوق و مزایا بالا گرفتند, کل پرسنل وزارت خانه پاسوز آنها شدند!؟ و برای دریافتی آنها سقف اعمال شد؟
ناشناس۱۲۳۹۴۵۶۱۳:۱۶:۳۵ ۱۳۹۸/۹/۲۳
متاسفانه در نظام مالیاتی کشور ما نگاه حرفه محور حاکم هست و به همین دلیل هست که بحث هائی مثل فرار مالیاتی پزشکان، وکلا ، هنرمندان و .. در رسانه ها مطرح میشه تا زمانی که این نگاه از سیستم مالیات جدا نشود و مالیات بر اساس مجموع درآمد افراد مستند به گردش بانکی آنها محاسبه نشود سیستم مالیاتی کشور اصلاح نخواهد شد. مالیات و معافیت مالیاتی نباید بر اساس حرفه افراد در نظر گرفته شود تنها چیزی که باید مبنای معافیت مالیاتی قرار گیرد حداقل درآمد سالیانه افراد است. فلسفه ساده در خصوص مالیات این است که مجموع هزینه های سالیانه هر فرد از مجموع درآمدهای وی کسر و به مانده آن بصورت پلکانی مالیات تعلق گیرد و در این بین نیز یک کف برای معافیت از مالیات از سوی دولت بصورت سالیانه تعریف میگردد اینکه درآمد فرد از چه طریق بدست آمده باشد موضوع این بحث نیست چرا که پیش فرض اولیه آن است که افراد درآمد خود را از طریق فعالیت های شرعی و قانونی کسب نموده اند.
نوید۱۲۳۹۴۹۰۱۳:۳۱:۳۸ ۱۳۹۸/۹/۲۳
به جای این مسخره بازیها قانون مالیات بر ارث که مال 60 سال پیشه رو اصلاح کنید وَ لاَ تَقْرَبُوا مَالَ‌ الْيَتِيمِ‌ إِلاَّ بِالَّتِي‌ هِيَ‌ أَحْسَنُ‌ حَتَّى‌ يَبْلُغَ‌ أَشُدَّهُ‌ وَ أَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَ‌ الْعَهْدَ کَانَ‌ مَسْئُولاً و هرگز به مال یتیم نزدیک نشوید جز به آن وجه که نیکوتر است تا آنکه به حدّ رشد و کمال رسد
123۱۲۳۹۶۳۵۱۵:۰۱:۳۰ ۱۳۹۸/۹/۲۳
سلام قانون مالیاتهای مستقیم همه چیز را مشخص کرد جناب دکتر نوبخت نباید بر خلاف قانون فرمایشی داشته باشند اگرمعافیت هنر مندان قانونی است که نیاز به تاکید ایشان نیست و اگر غیر قانونی است که نامه ایشان خلاف قوانین است و نباید مد نظر قرار گیرد. هرکس درآمد دارد بر اساس میزان درآمدباید مالیات پرداخت کند و هرکس از مالیات مردم استفاده میکند باید گزارش بدهد که بودجه دریافتی را خرج چه کاری کرده است
ناشناس۱۲۳۹۶۶۲۱۵:۱۵:۱۶ ۱۳۹۸/۹/۲۳
اگر مناطق آزاد مشمول مالیات بشه نام نباید منطقه آزاد باشه منطقه آزاد معنی حقیقی و حقوقی و مشخصات خودش دارد که شرط اصلی حذف مالیات و عوارض کمرگی
ناشناس۱۲۳۹۷۹۱۱۶:۵۰:۲۴ ۱۳۹۸/۹/۲۳
مطمئن باشید دولت اگه میتونست مالیات بگیره ازشون نمیگذشت اگه تونستیم از آستان قدس که اینهمه فعالیت اقتصادی داره مالیات بگیریم اون موقع مقاومت بقیه به راحتی شکسته میشد .متاسفانه ..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  5. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  6. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  7. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  8. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  9. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  10. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  11. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  19. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  20. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین